Mededeling

Collapse
No announcement yet.

oldtimer ombouwen naar electrisch, MET geldige keuring in belgie

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Ik zag idd ook bij later dat die de versnellingsbak laat zitten, waarom?

    Enfin, ik denk niet dat je het moet doen om voordeliger uit te zijn, maar interessant is het wel!

    Comment


    • #22
      aan die oude nummerplaat kan jij niet zien of deze oldtimer is of niet, O-plaat bestaat nog niet zo heel lang !

      voor oldtimer mag je inderdaad heel veel veranderen aan de wagen, enkel remmen, chassisnummer en paar ander details worden nagekeken

      maar met oldtimer mag je GEEN boodschappen gaan doen

      Comment


      • #23
        die porsche is een jaar of 4 aan bod gekomen op TV. ik heb mijn capri al 8of 9 jaar staan en heb o plaat OAW-xxx. dus is al een jaar of 10 bijna dat die bestaan.

        heb ook ff verder gezocht op internet:


        het is dus mogelijk geweest in belgie om te bouwen, MAAR je moet dus blijkbaar de motorophangpunten behouden. en waarschijnlijk daarom hangt de bak er ook nog aan. gewoon de 2 assen aan elkaar zetten dan.
        bij een FWD auto (zoals die corsa) zit het differentieel IN de bak. dus om je 2 wielen te kunnen aandrijven, moet je de bak behouden (hoef ik niet te doen aangezien dit bij mij in de achteras zit)

        Comment


        • #24
          Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten

          later dan de motorkap vervangen door een poly versie en daar 2 zonnepanelen in verwerken. kan ik in de zon de accus weer opladen.
          de auto zou de hele dag aan het station staan, als die panelen daar 70% van hun capaciteit halen gedurende 10uur is de rit naar station alweer bijgeladen. er komen ook overal oplaadstations bij, dus hoef geen overdreven grote accus meer te hebben
          Ik weet niet of het van toepassing kan zijn voor jou, maar voor mobilhomes zijn er veel van die kits beschikbaar die dan de woonbatterij(en)opladen. Daar is misschien zelfs al iets 2de hands in te vinden.
          '16 Peugeot 308 SW blueHDI
          '15 Volvo XC60 D3

          Comment


          • #25
            De eerste reactie op die site liegt er toch niet om:
            Een Opel Corsa omgebouwd, laten homologeren door de invoerder, verzekerd, jaarlijks laten keuren, en dan gereden tot de batterijen versleten waren (loodbatterijen - 5000 km mee gereden).
            Iedere 5000km nieuwe batterijen kopen? Dan moet je wel echt weinig kilometers doen!

            Comment


            • #26
              Zo een bak en dif kan toch niet overweg met het extra en aanhoudend koppel van een elektromotor? Binnen de kortste keren moet je toch overbrengingsmoes hebben?
              Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
              Motoren & Tjeurisme

              Comment


              • #27
                dan steek je toch gewoon een andere hé.
                die achterassen van ford zijn best sterk, die zullen niet breken. wordt wel vaker cossworth geweld tegenaan gegooid zonder dat die breken.

                je moet ook niet de hele tijd als een bezetene rondrijden hé. ik wil er gewoon zuinig en traag mee rondrijden, ben niet van plan zoals white zombie om de dragstrip op te gaan. die zal wel wat verstevigd hebben

                @chris147: als je verkeerde batterijen neemt (bv normale lood startaccu's), dan zijn die binnen de kortste keren kapot. k denk een 80tal laadbeurten en die zijn eraan. als je semi tractie of tractie accu's neemt, blijven die wel veel langer leven

                Comment


                • #28
                  Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
                  Iedere 5000km nieuwe batterijen kopen? Dan moet je wel echt weinig kilometers doen!
                  Als je dan een jaar verder bent, heb je weer een andere markt voor batterijen met andere prijzen en nieuwere technologie.

                  Ik volg je redenering hoor, dit gaat nooit rendabel zijn op heel korte termijn en zal misschien helemaal nooit rendabel zijn, maar ik vind het zeker de moeite om van te leren en in tussentijd nuttig te zijn. En zoals hier al eerder gezegd lijkt me dit zelfs rendabeler dan een electrische wagen kopen die binnen enkele jaren helemaal voorbijgestreefd zal zijn, dit is en zal een bouwdoos blijven met weinig beperkingen.
                  '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                  '15 Volvo XC60 D3

                  Comment


                  • #29
                    Veel te beperkt voor dagelijks gebruik. Als karren in dat filmpje staan wel op O-platen hé, want op een gewone plaat komt die nooit op de weg, wees daar maar zeker van. Je homologatie klopt totaal niet meer, dus enkel mogelijk op O-platen. En zo'n ombouw doen om af en toe een ritje te maken 25 km rond je deur, en een clubmeetinkje hier of daar, da's enkel voor de mensen met veel centen.

                    Die kleine 5000km per jaar die ik doe met m'n W123 rij ik wel aan 12l super per 100km, geen probleem. Als dat er al niet meer af kan, verkopen die handel!

                    Comment


                    • #30
                      als ze in de toekomst die o-platen elke 2jaar gaan keuren en die 25km beperking valt weg, nog geen probleem voor mij dan.
                      t probleem is nu dat die een 1.3automaat was, en dat er nu een 1.3GT manueel in steekt. voor de dagelijkse keuring mag dit ook niet, dus ik sta evenver.

                      maar voor oldtimer is dit ook niet toegelaten aangezien ik stijg in vermogen, vandaar mijn idee om die om te bouwen. die porsche uit zijn eerste filmpje stond NIET op o-platen. k heb de persoon in kwestie ook al gemaild met de vraag ivm de keuring.

                      op die website die ik hierboven vermelde heeft ook iemand een dagelijks voertuig electrisch op de baan gekregen, met homologatie. dus het is zeker mogelijk.

                      die escort met 1.3 automaat komt er niet met 12liter super hoor. mijn eerste escort had bij ZUINIG rijden al dik 15liter verbruikt.
                      deze GT waar ik bolleke pijl rondritten mee doen, en redelijk doorvlam, maakt een tank van 35-40liter leeg op 150km (en 2 versleten banden :-) )

                      Comment


                      • #31
                        Ik ben gisteren bij Punch-powertrain op bedrijfsbezoek geweest. Ze maken daar nu 50 Ford Transits die volledig elektrisch rijden. Vooraan zitten 2 electromotoren die elk dik 60kg wegen. Onder de laadruimte hangt een batterijpack van 1 m op 1,5 m dat 300 kg weeg. De auto zou hiermee 120 km elektrisch kunnen rijden. De batterij alleen al kost 15000€.

                        Comment


                        • #32
                          Als je er wat geld in wilt steken, kan je een oude anonieme wagen ombouwen tot een dragster:
                          White Zombie: http://www.youtube.com/watch?v=_nAgNm3CS7E

                          Maar ja, de US is toch nog 'the land of dreams', 300pk in een Datsun krijg je hier nooit op straat goedgekeurd...

                          Comment


                          • #33
                            volgende keer topic doorlezen. in reply 7 stond deze auto al vermeld

                            als ik een 40kW electro motor in mijn escort leg, dan is die zowieso al veeeeeeeeel sneller weg dan mijn oude 40kW 1.3 benzinemotor.
                            plus dat ik een heel pak gewicht overboord gooi door dat ijzeren blok en versnellingsbak eruit te halen.

                            een nissan leaf van 80kW heeft dus 109pk en 280Nm koppel.
                            ter info, mijn dodge 5.2V8 heeft het immense koppel van 330Nm , en dan zeggen dat V8'en immens koppel hebben.
                            de smart fortwo electrisch heeft een 55kW motor die gelimiteerd werd op 35kW (dus ongeveer wat ik wil hebben, een kleine 40kW). die smart heeft hierdoor 130Nm koppel en doet 0-100 in 12sec (top 124km/H).
                            een electromotor heeft ook zijn max koppel over het gehele toerental terwijl een benzinemotor ergens op 5000rpm piekt in vermogen, en rond de 3000-5000rpm piekt in koppel.
                            als ik dergelijke vermogens ga halen uit die electromotor, ben ik al heeeeeeeeeel tevreden en zal die al immens vooruit gaan (in een autooke van 800kg). de nieuwere electrische wagens zitten toch rond de 1500kg

                            nu eens vergelijken:
                            ford escort mk2 1600S: 85pk, 125Nm
                            ford capri 1300, 57pk (40kW), 93Nm, 0-100 in 20sec.
                            ford capri 1600, 73pk, 118Nm, 0-100 in 17sec

                            Comment


                            • #34
                              ff het topic weer bovenhalen. de regels van o-platen zijn nu sterk veranderd. je mag er wel mee winkelen enzo, dus het begint te kriebelen.

                              de escort mk2 staat hier nog steeds. 1 electromotor, 1 controller en wat accu's en ik kan gaan spelen. zijn er mensen die forum in belgie kennen over electrisch ombouwe? ik vind namelijk enkel buitenlandse websites (DIY electric car)

                              Comment


                              • #35
                                als je slim bent bou je alles in de koffer en laat je de motor zitten.....
                                oiginele motor zit dan nog steeds in de auto, maar doet niets :p

                                Comment


                                • #36
                                  Tja er moet gewoon een wettelijk kader gecreëerd worden voor ombouw naar electriek...zodat die azijnpissers je niet kunnen afkeuren voor een veroeste bout ofzo (als ze dat in nederland durven bij de apk zullen ze achteraf niet te veel meer moeten keuren :p)
                                  Polo 6n 1.4

                                  Comment


                                  • #37
                                    Ging de oldtimerkeuring niet strenger worden vanaf volgend jaar?
                                    Zou wel nice zijn, maar ik zou nog ff afwachten wat ze van plan zijn.
                                    Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                                    Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                                    Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

                                    Comment


                                    • #38
                                      Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                                      ff het topic weer bovenhalen. de regels van o-platen zijn nu sterk veranderd. je mag er wel mee winkelen enzo, dus het begint te kriebelen.
                                      Mag nog steeds niet toch?

                                      E30SHOP.be
                                      - Alles voor uw BMW E30.
                                      Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
                                      En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

                                      Comment


                                      • #39
                                        je mag rondrijden wat je wil, alleen geen woon-werk verkeer of commercieel rondrijden.
                                        dus snachts, winkelen, familie bezoeken, toerke doen, meetings doen.... alles mag

                                        Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
                                        als je slim bent bou je alles in de koffer en laat je de motor zitten.....
                                        oiginele motor zit dan nog steeds in de auto, maar doet niets :p
                                        dat wil ik niet, ik wil een zuinige oldtimer hebben. als ik die 500kg motor en bak nog laat zitten, brengt het niks op als ik nog een electromotor en accu's moet bijbouwen.
                                        ik was oorspronkelijk van plan de electromotor rechtstreeks aan de achteras te hangen (RWD escort) zodat de motor dus in de tunnel hangt (lekker handig, de plaats, de beugels zijn er, en de aansluiting op de achteras is ook peanuts.
                                        in het voorruim zou ik dan de accus hangen waar normaal de motor zit. zodoende zou mijn gewichtsverdeling gelijk blijven.

                                        het enige bepalende is dus die accus. met een volume van 3-5 lood accus zou ik 90% van mijn ritten al kunnen doen tussen laadbeurten in. als ik dan later naar li-ion packetten ofzo zou over gaan, gaat het gewicht omlaag en de radius omhoog.

                                        maar nu steekt de wet er een stokje voor:
                                        -de electromotor MOET op dezelfde bevestigingspunten van de originele motor hangen. dit is nog eenvoudig op te losse door een metaal constructie te maken tussen de motorsteunen en de baksteunen, en daar de motor in te hangen. motor hangt dan op de originele steunen, maar bevind zich waar normaal de bak zit (hoef ik enkel mijn cardan te hergebruiken tussen motor en achteras.
                                        -alle bekrachtigde onderdelen moeten blijven bestaan (rembekrachtiging, stuurbekrachtiging...). dat is goed voor mij want het geen stuurbekrachtiging en de rembekrachtiging doe je met een vacuumpomp.

                                        ik zie mij al op de keuring toekomen hé. wille ze de CO meten... krijg het die mannen nu al met moeite uitgelegd dat ze de CO van mijn dodge op benzine niet meer kunnen meten (heb geen benzinetank meer).
                                        in principe moet je enkel de motor vervangen door een andere die niet meer vermogen bezig. mijn escort 1.3 is 40kW. 40kW electro motoren worden ook heel veel gebruikt bij electrische DIY autos.

                                        ze rijden rond:




                                        er zijn ook bedrijven die ombouw doen, maar die vragen er 10K voor en zoveel hoeft het niet te kosten. weet dan nog steeds niet hoe het wettelijk zit.

                                        enige wat ik zou nodig hebben, is de electromotor, een controller en wat batterijen. op het laatste zou ik eerst besparen en proberen het ding werkend te krijgen, om dan in een latere fase het batterijpack te verbeteren.
                                        ik zou dus het liefst wat info vinden over forums of websites in belgie die met ombouw bezig is

                                        Comment


                                        • #40
                                          voor wie nog niet overtuigd was dat dit niet in een oldtimer past

                                          Comment

                                          Working...
                                          X