Mercedes-Benz W113 (Pagoda)
De Mercedes-ingenieurs kregen 3 eisen in een poging het onmogelijke mogelijk te maken. Er werd een gemeenschappelijke opvolger gezocht voor de populaire 190SL en de 300SL, die een levende legende was geworden. Het ontwerp moest tijdloos worden. De nieuwe wagen moest (1) licht, comfortabel en ruim zijn, (2) zoveel mogelijk bestaande onderdelen hergebruiken en (3) een prachtig koetswerk hebben.
Het gevolg van al deze eisen wordt in maart 1963 voorgesteld op het autosalon van Genève. De wagen, die in de volksmond al snel “pagoda� gaat heten, dankt zijn bijnaam aan de concave boog in het dak, een avant-gardistisch fantasietje dat de wagen ietwat van zijn topsnelheid doet kosten. Hoewel het ook een veiligheidsfeature was, aangezien het de mogelijke labiliteit als gevolg van de lichtgewicht constructie. Veiligheid was een belangrijk onderdeel in het ontwerp van de 230SL. Overal in het ontwerp zijn de vingerafdrukken van de expert Béla Barènyi terug te vinden. Meer zelfs: zoals in de huidige, moderne wagens beschermde deze SL zijn inzittenden door een rigide kooi omgeven door vervormbare kreukelzones voor- en achteraan.
Net als de 190SL was de 230SL te koop als coupe met afneembare hardtop en als roadster met softtop. De hardtop was te verwijderen door 4 beugels te lossen en dan kon hij door 2 sterke volwassenen opgepakt worden. Het elegante, vlakke koetswerk stond op het verkorte en verstevigde onderstel van de 220seb, van dewelke ook de ophanging geleend werd. De motor werd met 100cc uitgeboord, en samen met een verhoogde compressieverhouding en Bosch brandstofpomp dragen hun steentje bij tot de 150 pk die de luxueuze sportwagen rijk is. Als optie was een vijfbak verkrijgbaar, en vanaf mei 1966 een automatische ZF-versnellingsbak. Het bewijs van zijn sportieve capaciteiten wordt geleverd wanneer in 1963 het Duitse rijderskoppel Eugen Bohringer en Klaus Kaiser de Luik-Sofia-Luik marathon winnen in een 230SL.
Op 27 februari 1967 wordt de 250 SL gelanceerd, met een ongewijzigd uiterlijk, maar uitgerust met onderdelen van de 250 SE. Zoals de motor, die qua kracht evenwel ongewijzigd bleef, maar 10% meer koppel leverde. Ook de remmen trouwens, net als de limousine had de SL nu ook schijfremmen rondom, waar hij vroeger nog trommelremmen had achteraan. De schijven waren trouwens ook gegroeid, en de rembekrachtiging moest het werk van de rijder en beetje verlichten. Ook de benzinetank werd met 17 liter vergroot, wat het totaal op 82 liter bracht. Voor streken met warmer weer bood men de zogenaamde California-uitvoering aan: softtop en opbergbox verdwenen en een achterbank verscheen. Wanneer men het coupedak thuis had gelaten, en er toch een wolkbreuk volgde kon men best zo snel mogelijk een afdak zoeken.
De 250SL is ongeveer een jaar op de markt als het model ten prooi valt aan de algemene opwaardering van de topmodellen van “das Haus�. Het slagvolume werd vergroot tot 2,8 liter, wat 20 extra paarden met zich meebracht, en wederom 10% meer koppel. De 280SL kan men enkel herkennen aan de andere wieldeksels en het opschrift op de kofferklep. Wanneer in 1971 de productie van de Pagode wordt beëindigd zijn er in 8 jaar 48.912 exemplaren gebouwd. Hoewel de uitdaging om het onmogelijke mogelijk te maken nog niet afgelopen was, spraken de verkoopscijfers voor zich dat het model kon terugkijken op een geslaagde carrière.
Technische gegevens 230 SL:
Jaar: 1963 - 1967
Motor: 6-in-lijn
Boring x Slag: 82 x 72,8
Slagvolume: 2306cc
Compressieverhouding: 9,3:1
Vermogen: 150pk bij 5500tpm
Nokkenas: bovenliggend
Brandstofsysteem: Bosch 6-zuiger injectiepomp
Elektrisch systeem: 12V, 55Ah
Smeersysteem: druksmering
Versnellingsbak: 4 + achteruit; vanaf 1966 5 + Achteruit; automatische versnellingsbak optioneel
Koppeling: enkele droge plaat
Frame: zelfdragend
L x B x H: 4285 x 1760 x 1300 (Roadster: 1315)
Wielbasis: 2400
Spoorbreedte (Voor-Achter): 1490-1490
Banden: 185 HR 14
Leeggewicht: 1295
Topsnelheid: 200kmh
Aantal gebouwd: 19831
Technische gegevens 250SL:
Jaar: 1966-1968
Motor: 6-in-lijn
Boring x Slag: 82 x 78,8
Slagvolume: 2496cc
Compressieverhouding: 9,5:1
Vermogen: 150pk bij 5500tpm
Nokkenas: bovenliggend
Brandstofsysteem: Bosch injectie
Elektrisch systeem: 12V, 55Ah
Smeersysteem: Druksmering
Versnellingsbak: 4 + achteruit; 5 + Achteruit; automatische versnellingsbak optioneel
Koppeling: enkele, droge plaat
Frame: zelfdragend
L x B x H: 4285 x 1760 x 1300 (Roadster: 1315)
Wielbasis: 2400
Spoorbreedte (Voor-Achter): 1490-1490
Banden: 185 HR 14
Leeggewicht: 1360
Topsnelheid: 200kmh (Automaat 195kmh)
Aantal gebouwd: 5196
Technische gegevens 280SL:
Jaar: 1967-1971
Motor: 6-in-lijn
Boring x Slag: 86,5 x 78,8
Slagvolume: 2778cc
Compressieverhouding: 9,5:1
Vermogen: 170pk bij 5750tpm
Nokkenas: bovenliggend
Brandstofsysteem: Bosch injectie
Elektrisch systeem: 12V, 55Ah
Smeersysteem: Druksmering
Versnellingsbak: 4 + achteruit; 5 + Achteruit; automatische versnellingsbak optioneel
Koppeling: enkele, droge plaat
Frame: zelfdragend
L x B x H: 4285 x 1760 x 1300 (Roadster: 1315)
Wielbasis: 2400
Spoorbreedte (Voor-Achter): 1490-1490
Banden: 185 HR 14
Leeggewicht: 1415
Topsnelheid: 200kmh
Aantal gebouwd: 23885
De Mercedes-ingenieurs kregen 3 eisen in een poging het onmogelijke mogelijk te maken. Er werd een gemeenschappelijke opvolger gezocht voor de populaire 190SL en de 300SL, die een levende legende was geworden. Het ontwerp moest tijdloos worden. De nieuwe wagen moest (1) licht, comfortabel en ruim zijn, (2) zoveel mogelijk bestaande onderdelen hergebruiken en (3) een prachtig koetswerk hebben.
Het gevolg van al deze eisen wordt in maart 1963 voorgesteld op het autosalon van Genève. De wagen, die in de volksmond al snel “pagoda� gaat heten, dankt zijn bijnaam aan de concave boog in het dak, een avant-gardistisch fantasietje dat de wagen ietwat van zijn topsnelheid doet kosten. Hoewel het ook een veiligheidsfeature was, aangezien het de mogelijke labiliteit als gevolg van de lichtgewicht constructie. Veiligheid was een belangrijk onderdeel in het ontwerp van de 230SL. Overal in het ontwerp zijn de vingerafdrukken van de expert Béla Barènyi terug te vinden. Meer zelfs: zoals in de huidige, moderne wagens beschermde deze SL zijn inzittenden door een rigide kooi omgeven door vervormbare kreukelzones voor- en achteraan.
Net als de 190SL was de 230SL te koop als coupe met afneembare hardtop en als roadster met softtop. De hardtop was te verwijderen door 4 beugels te lossen en dan kon hij door 2 sterke volwassenen opgepakt worden. Het elegante, vlakke koetswerk stond op het verkorte en verstevigde onderstel van de 220seb, van dewelke ook de ophanging geleend werd. De motor werd met 100cc uitgeboord, en samen met een verhoogde compressieverhouding en Bosch brandstofpomp dragen hun steentje bij tot de 150 pk die de luxueuze sportwagen rijk is. Als optie was een vijfbak verkrijgbaar, en vanaf mei 1966 een automatische ZF-versnellingsbak. Het bewijs van zijn sportieve capaciteiten wordt geleverd wanneer in 1963 het Duitse rijderskoppel Eugen Bohringer en Klaus Kaiser de Luik-Sofia-Luik marathon winnen in een 230SL.
Op 27 februari 1967 wordt de 250 SL gelanceerd, met een ongewijzigd uiterlijk, maar uitgerust met onderdelen van de 250 SE. Zoals de motor, die qua kracht evenwel ongewijzigd bleef, maar 10% meer koppel leverde. Ook de remmen trouwens, net als de limousine had de SL nu ook schijfremmen rondom, waar hij vroeger nog trommelremmen had achteraan. De schijven waren trouwens ook gegroeid, en de rembekrachtiging moest het werk van de rijder en beetje verlichten. Ook de benzinetank werd met 17 liter vergroot, wat het totaal op 82 liter bracht. Voor streken met warmer weer bood men de zogenaamde California-uitvoering aan: softtop en opbergbox verdwenen en een achterbank verscheen. Wanneer men het coupedak thuis had gelaten, en er toch een wolkbreuk volgde kon men best zo snel mogelijk een afdak zoeken.
De 250SL is ongeveer een jaar op de markt als het model ten prooi valt aan de algemene opwaardering van de topmodellen van “das Haus�. Het slagvolume werd vergroot tot 2,8 liter, wat 20 extra paarden met zich meebracht, en wederom 10% meer koppel. De 280SL kan men enkel herkennen aan de andere wieldeksels en het opschrift op de kofferklep. Wanneer in 1971 de productie van de Pagode wordt beëindigd zijn er in 8 jaar 48.912 exemplaren gebouwd. Hoewel de uitdaging om het onmogelijke mogelijk te maken nog niet afgelopen was, spraken de verkoopscijfers voor zich dat het model kon terugkijken op een geslaagde carrière.
Technische gegevens 230 SL:
Jaar: 1963 - 1967
Motor: 6-in-lijn
Boring x Slag: 82 x 72,8
Slagvolume: 2306cc
Compressieverhouding: 9,3:1
Vermogen: 150pk bij 5500tpm
Nokkenas: bovenliggend
Brandstofsysteem: Bosch 6-zuiger injectiepomp
Elektrisch systeem: 12V, 55Ah
Smeersysteem: druksmering
Versnellingsbak: 4 + achteruit; vanaf 1966 5 + Achteruit; automatische versnellingsbak optioneel
Koppeling: enkele droge plaat
Frame: zelfdragend
L x B x H: 4285 x 1760 x 1300 (Roadster: 1315)
Wielbasis: 2400
Spoorbreedte (Voor-Achter): 1490-1490
Banden: 185 HR 14
Leeggewicht: 1295
Topsnelheid: 200kmh
Aantal gebouwd: 19831
Technische gegevens 250SL:
Jaar: 1966-1968
Motor: 6-in-lijn
Boring x Slag: 82 x 78,8
Slagvolume: 2496cc
Compressieverhouding: 9,5:1
Vermogen: 150pk bij 5500tpm
Nokkenas: bovenliggend
Brandstofsysteem: Bosch injectie
Elektrisch systeem: 12V, 55Ah
Smeersysteem: Druksmering
Versnellingsbak: 4 + achteruit; 5 + Achteruit; automatische versnellingsbak optioneel
Koppeling: enkele, droge plaat
Frame: zelfdragend
L x B x H: 4285 x 1760 x 1300 (Roadster: 1315)
Wielbasis: 2400
Spoorbreedte (Voor-Achter): 1490-1490
Banden: 185 HR 14
Leeggewicht: 1360
Topsnelheid: 200kmh (Automaat 195kmh)
Aantal gebouwd: 5196
Technische gegevens 280SL:
Jaar: 1967-1971
Motor: 6-in-lijn
Boring x Slag: 86,5 x 78,8
Slagvolume: 2778cc
Compressieverhouding: 9,5:1
Vermogen: 170pk bij 5750tpm
Nokkenas: bovenliggend
Brandstofsysteem: Bosch injectie
Elektrisch systeem: 12V, 55Ah
Smeersysteem: Druksmering
Versnellingsbak: 4 + achteruit; 5 + Achteruit; automatische versnellingsbak optioneel
Koppeling: enkele, droge plaat
Frame: zelfdragend
L x B x H: 4285 x 1760 x 1300 (Roadster: 1315)
Wielbasis: 2400
Spoorbreedte (Voor-Achter): 1490-1490
Banden: 185 HR 14
Leeggewicht: 1415
Topsnelheid: 200kmh
Aantal gebouwd: 23885
Comment