Mercedes-Benz R/C 107
Wanneer in April 1971 de 350SL voorgesteld wordt, begint de schier oneindige historie van de “Baureihe 107”. Dat dit model het 18 jaar uithoudt, en in het totaal 237.387 keer gebouwd wordt bewijst het succes van een vorm en een concept: De krachtige en comfortabele 2-zitter reiswagen met plooidak of afneembare hardtop. Met de ruige vleugeldeur SL deelt deze enkel de afkorting SL, hoewel ook die afkorting bedriegt. Hij is bijlange niet meer zo sportief en met 1560kg kan men hem ook al niet meer echt licht noemen. Luxe en crashbestendigheid laten zich namelijk met extra kilo’s afstraffen.
Wederom komen vele onderdelen uit andere seriewagens, bijvoorbeeld de wielophanging van de /8-limousine en de V8 uit de 280SE 3.5. De 350SL is een veilige auto: de benzinetank ligt beschermd boven de achteras, het dashboard is bekleed met een schokabsorberend materiaal en de schakelaars zijn elastisch of verzonken ingebouwd als veiligheidsvoorziening. Ook het 4-spaaks stuurwiel met stootkussen is er eentje. Geraffineerde windgeleidingskanalen in de A-zuil houden de zijramen regenvrij. Ver tot over de flanken getrokken en duidelijk zichtbaar zijn de pinkers, terwijl de achterlichten groot zijn, met een geribbeld profiel, ontworpen om in alle omstandigheden proper te blijven. In de herfst van 1971 volgt de stilistisch sterk verwante 350SLC, een gezinswagen voor 4 personen met vast dak en een met 360mm verlengde wielbasis. Vanaf april 1973 zijn beide modellen te verkrijgen met een 4,5 liter grote V8, vanaf juli 1974 onder invloed van de oliecrisis ook als 2,8 liter 6-in-lijn met dubbele bovenliggende nokkenas. De 280SL is te herkennen aan de smallere banden, de 450SL aan een voorspoiler, die de radiator meer lucht toevoert. Zuinig waren ze echter niet. Ook de introductie van het Bosch K-Jetronic injectiesysteem in het begin van 1975 veranderd daar weinig aan, ze brengt wel een kleine vermogensafname met zich mee. Tegelijkertijd werd ook een contactloze transistor-ontsteking en hydraulische klepstoters geïntroduceerd. De geüpdate Familie-SL werd voorgesteld op het salon van Geneve in maart 1980, met duidelijk invloeden van de nieuwe S-klasse in het interieur. De 3-traps-automaat moet plaatsmaken voor eentje met vier versnellingen. Enkel bij de 280SL blijft de manuele 5-bak, die standaard was vanaf 1981.
Vanaf maart 1980 kan men het aandrijfgeheel van de 450 SL 5.0 terugvinden in de 500SL, en tegelijk wordt de 350SL vervangen door de 380SL, die zoals de zustermodellen een motorkap uit aluminium en een discrete voorspoiler krijgt. Het verschijnen van de 380 SEC en de 500SEC op de IAA van 1981 betekent het afscheid van de SLC. De SL blijft echter, onder een licht aangepaste vorm. In de herfst van 1985 kreeg hij voor de laatste keer een grondige update: De 280SL wordt bedankt voor zijn diensten en vervangen door een legende uit het verleden, hoewel enkel op het vlak van naam: 300SL. Het type 420SL verraad dat het blok uit de 380SL is opgeboord van 3.8 naar 4.2 liter. Ook het blok van de 500SL is aangepast, het heeft nu het elektronisch-mechanische Bosch KE-Jetronic aan boord, tesamen met een elektronische ontsteking zorgt dat voor een vermogensstijging van 5pk naar 245pk. Enkel voor export is de 560SL, die door de strenge emissienormen werd begrensd op 230pk. Op het einde betekende SL in de verste verte niet meer wat het vroeger betekende, maar de groei van de cilinderinhoud over de jaren bevestigde wel een simpel feit: Ook op het einde van de economische groei waren er nog vele mensen die het zeer goed deden.
Productieaantallen:
280 SL 25.456
300 SL 13.742
350 SL 15.314
380 SL 53.200
420 SL 2.148
450 SL 66.398
500 SL 11.812
560 SL 49.347
280 SLC 10.666
350 SLC 13.925
380 SLC 3.789
450 SLC 31.739
450 SLC 5.0 1636
500SLC 1133
Technische gegevens:
280 SL:
Jaar: 1974-1976
Motor: 6-in-lijn
Boring x Slag: 86 x 78,8
Slagvolume: 2746cc
Compressieverhouding: 9:1 (8:1 op aanvraag)
Vermogen: 185pk bij 6000tpm (170pk op aanvraag)
Nokkenas: dubbele bovenliggende
Brandstofsysteem: Bosch Elektronische injectie
Elektrisch systeem: 12V, 55Ah
Smeersysteem: Druksmering
Versnellingsbak: 4/5 + achteruit, automatische versnellingsbak als optie
Koppeling: enkele droge plaat
Frame: zelfdragend
L x B x H: 4390 x 1790 x 1300
Wielbasis: 2460
Spoorbreedte (Voor-Achter): 1450-1440
Banden: 185 HR 14
Leeggewicht: 1500
Topsnelheid:205 kmh
280 SL:
Jaar: 1976-1980
Motor: 6-in-lijn
Boring x Slag: 86 x 78,8
Slagvolume: 2746cc
Compressieverhouding: 8.7:1 (9:1 vanaf 4/78 )
Vermogen: 177pk bij 6000tpm (185pk bij 5800tpm vanaf 4/78 )
Nokkenas: dubbele bovenliggende
Brandstofsysteem: Bosch Elektronische injectie
Elektrisch systeem: 12V, 55Ah
Smeersysteem: Druksmering
Versnellingsbak: 4/5 + achteruit, automatische versnellingsbak als optie
Koppeling: enkele droge plaat
Frame: zelfdragend
L x B x H: 4390 x 1790 x 1300
Wielbasis: 2460
Spoorbreedte (Voor-Achter): 1450-1440
Banden: 185 HR 14
Leeggewicht: 1500
Topsnelheid:200 kmh (205kmh vanaf 4/78 )
280 SL:
Jaar: 1980-1985
Motor: 6-in-lijn
Boring x Slag: 86 x 78,8
Slagvolume: 2746cc
Compressieverhouding: 9:1
Vermogen: 165pk bij 5800tpm
Nokkenas: dubbele bovenliggende
Brandstofsysteem: Bosch K-Jetronic
Elektrisch systeem: 12V, 55Ah
Smeersysteem: Druksmering
Versnellingsbak: 5 + achteruit, automatische versnellingsbak als optie
Koppeling: enkele droge plaat
Frame: zelfdragend
L x B x H: 4390 x 1790 x 1300
Wielbasis: 2460
Spoorbreedte (Voor-Achter): 1450-1440
Banden: 195/70 VR 14
Leeggewicht: 1500
Topsnelheid:200 kmh
300 SL:
Jaar: 1985-1989
Motor: 6-in-lijn
Boring x Slag: 88,5 x 80,2
Slagvolume: 2960cc
Compressieverhouding: 9,2:1
Vermogen: 188pk bij 5700tpm (180pk voor KAT-versie)
Nokkenas: enkele bovenliggende
Brandstofsysteem: Bosch KE-Jetronic
Elektrisch systeem: 12V, 62 Ah
Smeersysteem: Druksmering
Versnellingsbak: 5 + achteruit, automatische versnellingsbak als optie
Koppeling: enkele droge plaat
Frame: zelfdragend
L x B x H: 4390 x 1790 x 1300
Wielbasis: 2460
Spoorbreedte (Voor-Achter): 1465-1466
Banden: 205/65 VR 15
Leeggewicht: 1510
Topsnelheid:203 kmh (200 voor KAT-versie)
350 SL:
Jaar: 1970-1980
Motor: V8 90°
Boring x Slag: 92 x 65,8
Slagvolume: 3499cc
Compressieverhouding: 7,6:1 (vanaf 1/76: 9:1; 7,5/1 op aanvraag)
Vermogen: 200pk bij 5800tpm (vanaf 1/76: 195pk bij 5500tpm; 180pk op aanvraag )
Nokkenas: enkele bovenliggende
Elektrisch systeem: 12V, 66 Ah
Smeersysteem: Druksmering
Versnellingsbak: 4/5 + achteruit, automatische versnellingsbak als optie
Koppeling: enkele droge plaat
Frame: zelfdragend
L x B x H: 4390 x 1790 x 1300
Wielbasis: 2460
Spoorbreedte (Voor-Achter): 1450-1440
Banden: 205/70 VR 14
Leeggewicht: 1540
Topsnelheid:205 kmh
380 SL:
Jaar: 1980-1985
Motor: V8 90°
Boring x Slag: 92 x 71,8
Slagvolume: 3818cc
Compressieverhouding: 9:1
Vermogen: 218pk bij 5500tpm (vanaf 9/81: 204pk bij 5250tpm)
Nokkenas: enkele bovenliggende
Brandstofsysteem: Bosch K-Jetronic
Elektrisch systeem: 12V, 66 Ah
Smeersysteem: Druksmering
Versnellingsbak: automatische versnellingsbak
Koppeling: enkele droge plaat
Frame: zelfdragend
L x B x H: 4390 (USA: 4630) x 1790 x 1300
Wielbasis: 2455
Spoorbreedte (Voor-Achter): 1452-1440
Banden: 205/70 VR 14
Leeggewicht: 1540 (USA: 1650)
Topsnelheid:205 kmh
420 SL:
Jaar: 1985-1989
Motor: V8 90°
Boring x Slag: 92 x 78,9
Slagvolume: 4196cc
Compressieverhouding: 9:1
Vermogen: 218pk bij 5200tpm (KAT: 204pk bij 5200tpm)
Nokkenas: enkele bovenliggende
Elektrisch systeem: 12V, 66 Ah
Smeersysteem: Druksmering
Versnellingsbak: automatische versnellingsbak
Koppeling: enkele droge plaat
Frame: zelfdragend
L x B x H: 4390 x 1790 x 1300
Wielbasis: 2455
Spoorbreedte (Voor-Achter): 1465-1466
Banden: 205/65 VR 15
Leeggewicht: 1600
Topsnelheid:213 kmh (KAT: 205)
450 SL:
Jaar: 1971-1975
Motor: V8 90°
Boring x Slag: 92 x 85
Slagvolume: 4520cc
Compressieverhouding: 8,8:1
Vermogen: 225pk bij 5000tpm (Op aanvraag: 210pk bij 4800tpm; USA: 180pk bij 4750tpm)
Nokkenas: enkele bovenliggende
Brandstofsysteem: Bosch Elektronische Injectie
Elektrisch systeem: 12V, 66 Ah
Smeersysteem: Druksmering met oliekoeler
Versnellingsbak: automatische versnellingsbak (3-speed)
Koppeling: enkele droge plaat
Frame: zelfdragend
L x B x H: 4750 x 1790 x 1330
Wielbasis: 2455
Spoorbreedte (Voor-Achter): 1450-1440
Banden: 205/70 VR 14 (USA: 205/70 HR14)
Leeggewicht: 1585
Topsnelheid:150 kmh (USA: 195kmh)
450 SL:
Jaar: 1975-1980
Motor: V8 90°
Boring x Slag: 92 x 85
Slagvolume: 4520cc
Compressieverhouding: 8,8:1
Vermogen: 217pk bij 5000tpm (Op aanvraag: 200pk bij 4750tpm; USA: 180pk bij 4750tpm)
Nokkenas: enkele bovenliggende
Brandstofsysteem: Bosch K-Jetronic
Elektrisch systeem: 12V, 66 Ah
Smeersysteem: Druksmering met oliekoeler
Versnellingsbak: automatische versnellingsbak (3-speed)
Koppeling: enkele droge plaat
Frame: zelfdragend
L x B x H: 4750 x 1790 x 1330
Wielbasis: 2455
Spoorbreedte (Voor-Achter): 1450-1440
Banden: 205/70 VR 14 (USA: 205/70 HR14)
Leeggewicht: 1580
Topsnelheid:215 kmh (USA: 195kmh)
500 SL:
Jaar: 1985-1989
Motor: V8 90°
Boring x Slag: 96,5 x 85
Slagvolume: 4973cc
Compressieverhouding: 9,0:1
Vermogen: 245pk bij 4750tpm (KAT: 223pk bij 4700tpm)
Nokkenas: enkele bovenliggende
Brandstofsysteem: Bosch KE-Jetronic
Elektrisch systeem: 12V, 66 Ah
Smeersysteem: Druksmering
Versnellingsbak: automatische versnellingsbak
Koppeling: enkele droge plaat
Frame: zelfdragend
L x B x H: 4390 x 1790 x 1295
Wielbasis: 2455
Spoorbreedte (Voor-Achter): 1465-1466
Banden: 205/65 VR 15
Leeggewicht: 1610
Topsnelheid:225 kmh (KAT: 215kmh)
560 SL:
Jaar: 1985-1989
Motor: V8 90°
Boring x Slag: 96,5 x 94,8
Slagvolume: 5547cc
Compressieverhouding: 9,0:1
Vermogen: 227pk bij 4750tpm
Nokkenas: enkele bovenliggende
Brandstofsysteem: Bosch KE-Jetronic
Elektrisch systeem: 12V, 66 Ah
Smeersysteem: Druksmering
Versnellingsbak: automatische versnellingsbak
Koppeling: enkele droge plaat
Frame: zelfdragend
L x B x H: 4580 x 1790 x 1297
Wielbasis: 2455
Spoorbreedte (Voor-Achter): 1465-1466
Banden: 205/65 VR 15
Leeggewicht: 1680
Topsnelheid:215 kmh
Wanneer in April 1971 de 350SL voorgesteld wordt, begint de schier oneindige historie van de “Baureihe 107”. Dat dit model het 18 jaar uithoudt, en in het totaal 237.387 keer gebouwd wordt bewijst het succes van een vorm en een concept: De krachtige en comfortabele 2-zitter reiswagen met plooidak of afneembare hardtop. Met de ruige vleugeldeur SL deelt deze enkel de afkorting SL, hoewel ook die afkorting bedriegt. Hij is bijlange niet meer zo sportief en met 1560kg kan men hem ook al niet meer echt licht noemen. Luxe en crashbestendigheid laten zich namelijk met extra kilo’s afstraffen.
Wederom komen vele onderdelen uit andere seriewagens, bijvoorbeeld de wielophanging van de /8-limousine en de V8 uit de 280SE 3.5. De 350SL is een veilige auto: de benzinetank ligt beschermd boven de achteras, het dashboard is bekleed met een schokabsorberend materiaal en de schakelaars zijn elastisch of verzonken ingebouwd als veiligheidsvoorziening. Ook het 4-spaaks stuurwiel met stootkussen is er eentje. Geraffineerde windgeleidingskanalen in de A-zuil houden de zijramen regenvrij. Ver tot over de flanken getrokken en duidelijk zichtbaar zijn de pinkers, terwijl de achterlichten groot zijn, met een geribbeld profiel, ontworpen om in alle omstandigheden proper te blijven. In de herfst van 1971 volgt de stilistisch sterk verwante 350SLC, een gezinswagen voor 4 personen met vast dak en een met 360mm verlengde wielbasis. Vanaf april 1973 zijn beide modellen te verkrijgen met een 4,5 liter grote V8, vanaf juli 1974 onder invloed van de oliecrisis ook als 2,8 liter 6-in-lijn met dubbele bovenliggende nokkenas. De 280SL is te herkennen aan de smallere banden, de 450SL aan een voorspoiler, die de radiator meer lucht toevoert. Zuinig waren ze echter niet. Ook de introductie van het Bosch K-Jetronic injectiesysteem in het begin van 1975 veranderd daar weinig aan, ze brengt wel een kleine vermogensafname met zich mee. Tegelijkertijd werd ook een contactloze transistor-ontsteking en hydraulische klepstoters geïntroduceerd. De geüpdate Familie-SL werd voorgesteld op het salon van Geneve in maart 1980, met duidelijk invloeden van de nieuwe S-klasse in het interieur. De 3-traps-automaat moet plaatsmaken voor eentje met vier versnellingen. Enkel bij de 280SL blijft de manuele 5-bak, die standaard was vanaf 1981.
Vanaf maart 1980 kan men het aandrijfgeheel van de 450 SL 5.0 terugvinden in de 500SL, en tegelijk wordt de 350SL vervangen door de 380SL, die zoals de zustermodellen een motorkap uit aluminium en een discrete voorspoiler krijgt. Het verschijnen van de 380 SEC en de 500SEC op de IAA van 1981 betekent het afscheid van de SLC. De SL blijft echter, onder een licht aangepaste vorm. In de herfst van 1985 kreeg hij voor de laatste keer een grondige update: De 280SL wordt bedankt voor zijn diensten en vervangen door een legende uit het verleden, hoewel enkel op het vlak van naam: 300SL. Het type 420SL verraad dat het blok uit de 380SL is opgeboord van 3.8 naar 4.2 liter. Ook het blok van de 500SL is aangepast, het heeft nu het elektronisch-mechanische Bosch KE-Jetronic aan boord, tesamen met een elektronische ontsteking zorgt dat voor een vermogensstijging van 5pk naar 245pk. Enkel voor export is de 560SL, die door de strenge emissienormen werd begrensd op 230pk. Op het einde betekende SL in de verste verte niet meer wat het vroeger betekende, maar de groei van de cilinderinhoud over de jaren bevestigde wel een simpel feit: Ook op het einde van de economische groei waren er nog vele mensen die het zeer goed deden.
Productieaantallen:
280 SL 25.456
300 SL 13.742
350 SL 15.314
380 SL 53.200
420 SL 2.148
450 SL 66.398
500 SL 11.812
560 SL 49.347
280 SLC 10.666
350 SLC 13.925
380 SLC 3.789
450 SLC 31.739
450 SLC 5.0 1636
500SLC 1133
Technische gegevens:
280 SL:
Jaar: 1974-1976
Motor: 6-in-lijn
Boring x Slag: 86 x 78,8
Slagvolume: 2746cc
Compressieverhouding: 9:1 (8:1 op aanvraag)
Vermogen: 185pk bij 6000tpm (170pk op aanvraag)
Nokkenas: dubbele bovenliggende
Brandstofsysteem: Bosch Elektronische injectie
Elektrisch systeem: 12V, 55Ah
Smeersysteem: Druksmering
Versnellingsbak: 4/5 + achteruit, automatische versnellingsbak als optie
Koppeling: enkele droge plaat
Frame: zelfdragend
L x B x H: 4390 x 1790 x 1300
Wielbasis: 2460
Spoorbreedte (Voor-Achter): 1450-1440
Banden: 185 HR 14
Leeggewicht: 1500
Topsnelheid:205 kmh
280 SL:
Jaar: 1976-1980
Motor: 6-in-lijn
Boring x Slag: 86 x 78,8
Slagvolume: 2746cc
Compressieverhouding: 8.7:1 (9:1 vanaf 4/78 )
Vermogen: 177pk bij 6000tpm (185pk bij 5800tpm vanaf 4/78 )
Nokkenas: dubbele bovenliggende
Brandstofsysteem: Bosch Elektronische injectie
Elektrisch systeem: 12V, 55Ah
Smeersysteem: Druksmering
Versnellingsbak: 4/5 + achteruit, automatische versnellingsbak als optie
Koppeling: enkele droge plaat
Frame: zelfdragend
L x B x H: 4390 x 1790 x 1300
Wielbasis: 2460
Spoorbreedte (Voor-Achter): 1450-1440
Banden: 185 HR 14
Leeggewicht: 1500
Topsnelheid:200 kmh (205kmh vanaf 4/78 )
280 SL:
Jaar: 1980-1985
Motor: 6-in-lijn
Boring x Slag: 86 x 78,8
Slagvolume: 2746cc
Compressieverhouding: 9:1
Vermogen: 165pk bij 5800tpm
Nokkenas: dubbele bovenliggende
Brandstofsysteem: Bosch K-Jetronic
Elektrisch systeem: 12V, 55Ah
Smeersysteem: Druksmering
Versnellingsbak: 5 + achteruit, automatische versnellingsbak als optie
Koppeling: enkele droge plaat
Frame: zelfdragend
L x B x H: 4390 x 1790 x 1300
Wielbasis: 2460
Spoorbreedte (Voor-Achter): 1450-1440
Banden: 195/70 VR 14
Leeggewicht: 1500
Topsnelheid:200 kmh
300 SL:
Jaar: 1985-1989
Motor: 6-in-lijn
Boring x Slag: 88,5 x 80,2
Slagvolume: 2960cc
Compressieverhouding: 9,2:1
Vermogen: 188pk bij 5700tpm (180pk voor KAT-versie)
Nokkenas: enkele bovenliggende
Brandstofsysteem: Bosch KE-Jetronic
Elektrisch systeem: 12V, 62 Ah
Smeersysteem: Druksmering
Versnellingsbak: 5 + achteruit, automatische versnellingsbak als optie
Koppeling: enkele droge plaat
Frame: zelfdragend
L x B x H: 4390 x 1790 x 1300
Wielbasis: 2460
Spoorbreedte (Voor-Achter): 1465-1466
Banden: 205/65 VR 15
Leeggewicht: 1510
Topsnelheid:203 kmh (200 voor KAT-versie)
350 SL:
Jaar: 1970-1980
Motor: V8 90°
Boring x Slag: 92 x 65,8
Slagvolume: 3499cc
Compressieverhouding: 7,6:1 (vanaf 1/76: 9:1; 7,5/1 op aanvraag)
Vermogen: 200pk bij 5800tpm (vanaf 1/76: 195pk bij 5500tpm; 180pk op aanvraag )
Nokkenas: enkele bovenliggende
Elektrisch systeem: 12V, 66 Ah
Smeersysteem: Druksmering
Versnellingsbak: 4/5 + achteruit, automatische versnellingsbak als optie
Koppeling: enkele droge plaat
Frame: zelfdragend
L x B x H: 4390 x 1790 x 1300
Wielbasis: 2460
Spoorbreedte (Voor-Achter): 1450-1440
Banden: 205/70 VR 14
Leeggewicht: 1540
Topsnelheid:205 kmh
380 SL:
Jaar: 1980-1985
Motor: V8 90°
Boring x Slag: 92 x 71,8
Slagvolume: 3818cc
Compressieverhouding: 9:1
Vermogen: 218pk bij 5500tpm (vanaf 9/81: 204pk bij 5250tpm)
Nokkenas: enkele bovenliggende
Brandstofsysteem: Bosch K-Jetronic
Elektrisch systeem: 12V, 66 Ah
Smeersysteem: Druksmering
Versnellingsbak: automatische versnellingsbak
Koppeling: enkele droge plaat
Frame: zelfdragend
L x B x H: 4390 (USA: 4630) x 1790 x 1300
Wielbasis: 2455
Spoorbreedte (Voor-Achter): 1452-1440
Banden: 205/70 VR 14
Leeggewicht: 1540 (USA: 1650)
Topsnelheid:205 kmh
420 SL:
Jaar: 1985-1989
Motor: V8 90°
Boring x Slag: 92 x 78,9
Slagvolume: 4196cc
Compressieverhouding: 9:1
Vermogen: 218pk bij 5200tpm (KAT: 204pk bij 5200tpm)
Nokkenas: enkele bovenliggende
Elektrisch systeem: 12V, 66 Ah
Smeersysteem: Druksmering
Versnellingsbak: automatische versnellingsbak
Koppeling: enkele droge plaat
Frame: zelfdragend
L x B x H: 4390 x 1790 x 1300
Wielbasis: 2455
Spoorbreedte (Voor-Achter): 1465-1466
Banden: 205/65 VR 15
Leeggewicht: 1600
Topsnelheid:213 kmh (KAT: 205)
450 SL:
Jaar: 1971-1975
Motor: V8 90°
Boring x Slag: 92 x 85
Slagvolume: 4520cc
Compressieverhouding: 8,8:1
Vermogen: 225pk bij 5000tpm (Op aanvraag: 210pk bij 4800tpm; USA: 180pk bij 4750tpm)
Nokkenas: enkele bovenliggende
Brandstofsysteem: Bosch Elektronische Injectie
Elektrisch systeem: 12V, 66 Ah
Smeersysteem: Druksmering met oliekoeler
Versnellingsbak: automatische versnellingsbak (3-speed)
Koppeling: enkele droge plaat
Frame: zelfdragend
L x B x H: 4750 x 1790 x 1330
Wielbasis: 2455
Spoorbreedte (Voor-Achter): 1450-1440
Banden: 205/70 VR 14 (USA: 205/70 HR14)
Leeggewicht: 1585
Topsnelheid:150 kmh (USA: 195kmh)
450 SL:
Jaar: 1975-1980
Motor: V8 90°
Boring x Slag: 92 x 85
Slagvolume: 4520cc
Compressieverhouding: 8,8:1
Vermogen: 217pk bij 5000tpm (Op aanvraag: 200pk bij 4750tpm; USA: 180pk bij 4750tpm)
Nokkenas: enkele bovenliggende
Brandstofsysteem: Bosch K-Jetronic
Elektrisch systeem: 12V, 66 Ah
Smeersysteem: Druksmering met oliekoeler
Versnellingsbak: automatische versnellingsbak (3-speed)
Koppeling: enkele droge plaat
Frame: zelfdragend
L x B x H: 4750 x 1790 x 1330
Wielbasis: 2455
Spoorbreedte (Voor-Achter): 1450-1440
Banden: 205/70 VR 14 (USA: 205/70 HR14)
Leeggewicht: 1580
Topsnelheid:215 kmh (USA: 195kmh)
500 SL:
Jaar: 1985-1989
Motor: V8 90°
Boring x Slag: 96,5 x 85
Slagvolume: 4973cc
Compressieverhouding: 9,0:1
Vermogen: 245pk bij 4750tpm (KAT: 223pk bij 4700tpm)
Nokkenas: enkele bovenliggende
Brandstofsysteem: Bosch KE-Jetronic
Elektrisch systeem: 12V, 66 Ah
Smeersysteem: Druksmering
Versnellingsbak: automatische versnellingsbak
Koppeling: enkele droge plaat
Frame: zelfdragend
L x B x H: 4390 x 1790 x 1295
Wielbasis: 2455
Spoorbreedte (Voor-Achter): 1465-1466
Banden: 205/65 VR 15
Leeggewicht: 1610
Topsnelheid:225 kmh (KAT: 215kmh)
560 SL:
Jaar: 1985-1989
Motor: V8 90°
Boring x Slag: 96,5 x 94,8
Slagvolume: 5547cc
Compressieverhouding: 9,0:1
Vermogen: 227pk bij 4750tpm
Nokkenas: enkele bovenliggende
Brandstofsysteem: Bosch KE-Jetronic
Elektrisch systeem: 12V, 66 Ah
Smeersysteem: Druksmering
Versnellingsbak: automatische versnellingsbak
Koppeling: enkele droge plaat
Frame: zelfdragend
L x B x H: 4580 x 1790 x 1297
Wielbasis: 2455
Spoorbreedte (Voor-Achter): 1465-1466
Banden: 205/65 VR 15
Leeggewicht: 1680
Topsnelheid:215 kmh
Comment