Mededeling

Collapse
No announcement yet.

1971-1989 Mercedes-Benz R/C 107

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • 1971-1989 Mercedes-Benz R/C 107

    Mercedes-Benz R/C 107



    Wanneer in April 1971 de 350SL voorgesteld wordt, begint de schier oneindige historie van de “Baureihe 107”. Dat dit model het 18 jaar uithoudt, en in het totaal 237.387 keer gebouwd wordt bewijst het succes van een vorm en een concept: De krachtige en comfortabele 2-zitter reiswagen met plooidak of afneembare hardtop. Met de ruige vleugeldeur SL deelt deze enkel de afkorting SL, hoewel ook die afkorting bedriegt. Hij is bijlange niet meer zo sportief en met 1560kg kan men hem ook al niet meer echt licht noemen. Luxe en crashbestendigheid laten zich namelijk met extra kilo’s afstraffen.




    Wederom komen vele onderdelen uit andere seriewagens, bijvoorbeeld de wielophanging van de /8-limousine en de V8 uit de 280SE 3.5. De 350SL is een veilige auto: de benzinetank ligt beschermd boven de achteras, het dashboard is bekleed met een schokabsorberend materiaal en de schakelaars zijn elastisch of verzonken ingebouwd als veiligheidsvoorziening. Ook het 4-spaaks stuurwiel met stootkussen is er eentje. Geraffineerde windgeleidingskanalen in de A-zuil houden de zijramen regenvrij. Ver tot over de flanken getrokken en duidelijk zichtbaar zijn de pinkers, terwijl de achterlichten groot zijn, met een geribbeld profiel, ontworpen om in alle omstandigheden proper te blijven. In de herfst van 1971 volgt de stilistisch sterk verwante 350SLC, een gezinswagen voor 4 personen met vast dak en een met 360mm verlengde wielbasis. Vanaf april 1973 zijn beide modellen te verkrijgen met een 4,5 liter grote V8, vanaf juli 1974 onder invloed van de oliecrisis ook als 2,8 liter 6-in-lijn met dubbele bovenliggende nokkenas. De 280SL is te herkennen aan de smallere banden, de 450SL aan een voorspoiler, die de radiator meer lucht toevoert. Zuinig waren ze echter niet. Ook de introductie van het Bosch K-Jetronic injectiesysteem in het begin van 1975 veranderd daar weinig aan, ze brengt wel een kleine vermogensafname met zich mee. Tegelijkertijd werd ook een contactloze transistor-ontsteking en hydraulische klepstoters geïntroduceerd. De geüpdate Familie-SL werd voorgesteld op het salon van Geneve in maart 1980, met duidelijk invloeden van de nieuwe S-klasse in het interieur. De 3-traps-automaat moet plaatsmaken voor eentje met vier versnellingen. Enkel bij de 280SL blijft de manuele 5-bak, die standaard was vanaf 1981.






    Vanaf maart 1980 kan men het aandrijfgeheel van de 450 SL 5.0 terugvinden in de 500SL, en tegelijk wordt de 350SL vervangen door de 380SL, die zoals de zustermodellen een motorkap uit aluminium en een discrete voorspoiler krijgt. Het verschijnen van de 380 SEC en de 500SEC op de IAA van 1981 betekent het afscheid van de SLC. De SL blijft echter, onder een licht aangepaste vorm. In de herfst van 1985 kreeg hij voor de laatste keer een grondige update: De 280SL wordt bedankt voor zijn diensten en vervangen door een legende uit het verleden, hoewel enkel op het vlak van naam: 300SL. Het type 420SL verraad dat het blok uit de 380SL is opgeboord van 3.8 naar 4.2 liter. Ook het blok van de 500SL is aangepast, het heeft nu het elektronisch-mechanische Bosch KE-Jetronic aan boord, tesamen met een elektronische ontsteking zorgt dat voor een vermogensstijging van 5pk naar 245pk. Enkel voor export is de 560SL, die door de strenge emissienormen werd begrensd op 230pk. Op het einde betekende SL in de verste verte niet meer wat het vroeger betekende, maar de groei van de cilinderinhoud over de jaren bevestigde wel een simpel feit: Ook op het einde van de economische groei waren er nog vele mensen die het zeer goed deden.




    Productieaantallen:

    280 SL 25.456
    300 SL 13.742
    350 SL 15.314
    380 SL 53.200
    420 SL 2.148
    450 SL 66.398
    500 SL 11.812
    560 SL 49.347

    280 SLC 10.666
    350 SLC 13.925
    380 SLC 3.789
    450 SLC 31.739
    450 SLC 5.0 1636
    500SLC 1133




    Technische gegevens:

    280 SL:

    Jaar: 1974-1976
    Motor: 6-in-lijn
    Boring x Slag: 86 x 78,8
    Slagvolume: 2746cc
    Compressieverhouding: 9:1 (8:1 op aanvraag)
    Vermogen: 185pk bij 6000tpm (170pk op aanvraag)
    Nokkenas: dubbele bovenliggende
    Brandstofsysteem: Bosch Elektronische injectie
    Elektrisch systeem: 12V, 55Ah
    Smeersysteem: Druksmering
    Versnellingsbak: 4/5 + achteruit, automatische versnellingsbak als optie
    Koppeling: enkele droge plaat
    Frame: zelfdragend
    L x B x H: 4390 x 1790 x 1300
    Wielbasis: 2460
    Spoorbreedte (Voor-Achter): 1450-1440
    Banden: 185 HR 14
    Leeggewicht: 1500
    Topsnelheid:205 kmh

    280 SL:

    Jaar: 1976-1980
    Motor: 6-in-lijn
    Boring x Slag: 86 x 78,8
    Slagvolume: 2746cc
    Compressieverhouding: 8.7:1 (9:1 vanaf 4/78 )
    Vermogen: 177pk bij 6000tpm (185pk bij 5800tpm vanaf 4/78 )
    Nokkenas: dubbele bovenliggende
    Brandstofsysteem: Bosch Elektronische injectie
    Elektrisch systeem: 12V, 55Ah
    Smeersysteem: Druksmering
    Versnellingsbak: 4/5 + achteruit, automatische versnellingsbak als optie
    Koppeling: enkele droge plaat
    Frame: zelfdragend
    L x B x H: 4390 x 1790 x 1300
    Wielbasis: 2460
    Spoorbreedte (Voor-Achter): 1450-1440
    Banden: 185 HR 14
    Leeggewicht: 1500
    Topsnelheid:200 kmh (205kmh vanaf 4/78 )

    280 SL:

    Jaar: 1980-1985
    Motor: 6-in-lijn
    Boring x Slag: 86 x 78,8
    Slagvolume: 2746cc
    Compressieverhouding: 9:1
    Vermogen: 165pk bij 5800tpm
    Nokkenas: dubbele bovenliggende
    Brandstofsysteem: Bosch K-Jetronic
    Elektrisch systeem: 12V, 55Ah
    Smeersysteem: Druksmering
    Versnellingsbak: 5 + achteruit, automatische versnellingsbak als optie
    Koppeling: enkele droge plaat
    Frame: zelfdragend
    L x B x H: 4390 x 1790 x 1300
    Wielbasis: 2460
    Spoorbreedte (Voor-Achter): 1450-1440
    Banden: 195/70 VR 14
    Leeggewicht: 1500
    Topsnelheid:200 kmh

    300 SL:

    Jaar: 1985-1989
    Motor: 6-in-lijn
    Boring x Slag: 88,5 x 80,2
    Slagvolume: 2960cc
    Compressieverhouding: 9,2:1
    Vermogen: 188pk bij 5700tpm (180pk voor KAT-versie)
    Nokkenas: enkele bovenliggende
    Brandstofsysteem: Bosch KE-Jetronic
    Elektrisch systeem: 12V, 62 Ah
    Smeersysteem: Druksmering
    Versnellingsbak: 5 + achteruit, automatische versnellingsbak als optie
    Koppeling: enkele droge plaat
    Frame: zelfdragend
    L x B x H: 4390 x 1790 x 1300
    Wielbasis: 2460
    Spoorbreedte (Voor-Achter): 1465-1466
    Banden: 205/65 VR 15
    Leeggewicht: 1510
    Topsnelheid:203 kmh (200 voor KAT-versie)

    350 SL:

    Jaar: 1970-1980
    Motor: V8 90°
    Boring x Slag: 92 x 65,8
    Slagvolume: 3499cc
    Compressieverhouding: 7,6:1 (vanaf 1/76: 9:1; 7,5/1 op aanvraag)
    Vermogen: 200pk bij 5800tpm (vanaf 1/76: 195pk bij 5500tpm; 180pk op aanvraag )
    Nokkenas: enkele bovenliggende
    Elektrisch systeem: 12V, 66 Ah
    Smeersysteem: Druksmering
    Versnellingsbak: 4/5 + achteruit, automatische versnellingsbak als optie
    Koppeling: enkele droge plaat
    Frame: zelfdragend
    L x B x H: 4390 x 1790 x 1300
    Wielbasis: 2460
    Spoorbreedte (Voor-Achter): 1450-1440
    Banden: 205/70 VR 14
    Leeggewicht: 1540
    Topsnelheid:205 kmh

    380 SL:

    Jaar: 1980-1985
    Motor: V8 90°
    Boring x Slag: 92 x 71,8
    Slagvolume: 3818cc
    Compressieverhouding: 9:1
    Vermogen: 218pk bij 5500tpm (vanaf 9/81: 204pk bij 5250tpm)
    Nokkenas: enkele bovenliggende
    Brandstofsysteem: Bosch K-Jetronic
    Elektrisch systeem: 12V, 66 Ah
    Smeersysteem: Druksmering
    Versnellingsbak: automatische versnellingsbak
    Koppeling: enkele droge plaat
    Frame: zelfdragend
    L x B x H: 4390 (USA: 4630) x 1790 x 1300
    Wielbasis: 2455
    Spoorbreedte (Voor-Achter): 1452-1440
    Banden: 205/70 VR 14
    Leeggewicht: 1540 (USA: 1650)
    Topsnelheid:205 kmh

    420 SL:

    Jaar: 1985-1989
    Motor: V8 90°
    Boring x Slag: 92 x 78,9
    Slagvolume: 4196cc
    Compressieverhouding: 9:1
    Vermogen: 218pk bij 5200tpm (KAT: 204pk bij 5200tpm)
    Nokkenas: enkele bovenliggende
    Elektrisch systeem: 12V, 66 Ah
    Smeersysteem: Druksmering
    Versnellingsbak: automatische versnellingsbak
    Koppeling: enkele droge plaat
    Frame: zelfdragend
    L x B x H: 4390 x 1790 x 1300
    Wielbasis: 2455
    Spoorbreedte (Voor-Achter): 1465-1466
    Banden: 205/65 VR 15
    Leeggewicht: 1600
    Topsnelheid:213 kmh (KAT: 205)

    450 SL:

    Jaar: 1971-1975
    Motor: V8 90°
    Boring x Slag: 92 x 85
    Slagvolume: 4520cc
    Compressieverhouding: 8,8:1
    Vermogen: 225pk bij 5000tpm (Op aanvraag: 210pk bij 4800tpm; USA: 180pk bij 4750tpm)
    Nokkenas: enkele bovenliggende
    Brandstofsysteem: Bosch Elektronische Injectie
    Elektrisch systeem: 12V, 66 Ah
    Smeersysteem: Druksmering met oliekoeler
    Versnellingsbak: automatische versnellingsbak (3-speed)
    Koppeling: enkele droge plaat
    Frame: zelfdragend
    L x B x H: 4750 x 1790 x 1330
    Wielbasis: 2455
    Spoorbreedte (Voor-Achter): 1450-1440
    Banden: 205/70 VR 14 (USA: 205/70 HR14)
    Leeggewicht: 1585
    Topsnelheid:150 kmh (USA: 195kmh)

    450 SL:

    Jaar: 1975-1980
    Motor: V8 90°
    Boring x Slag: 92 x 85
    Slagvolume: 4520cc
    Compressieverhouding: 8,8:1
    Vermogen: 217pk bij 5000tpm (Op aanvraag: 200pk bij 4750tpm; USA: 180pk bij 4750tpm)
    Nokkenas: enkele bovenliggende
    Brandstofsysteem: Bosch K-Jetronic
    Elektrisch systeem: 12V, 66 Ah
    Smeersysteem: Druksmering met oliekoeler
    Versnellingsbak: automatische versnellingsbak (3-speed)
    Koppeling: enkele droge plaat
    Frame: zelfdragend
    L x B x H: 4750 x 1790 x 1330
    Wielbasis: 2455
    Spoorbreedte (Voor-Achter): 1450-1440
    Banden: 205/70 VR 14 (USA: 205/70 HR14)
    Leeggewicht: 1580
    Topsnelheid:215 kmh (USA: 195kmh)

    500 SL:

    Jaar: 1985-1989
    Motor: V8 90°
    Boring x Slag: 96,5 x 85
    Slagvolume: 4973cc
    Compressieverhouding: 9,0:1
    Vermogen: 245pk bij 4750tpm (KAT: 223pk bij 4700tpm)
    Nokkenas: enkele bovenliggende
    Brandstofsysteem: Bosch KE-Jetronic
    Elektrisch systeem: 12V, 66 Ah
    Smeersysteem: Druksmering
    Versnellingsbak: automatische versnellingsbak
    Koppeling: enkele droge plaat
    Frame: zelfdragend
    L x B x H: 4390 x 1790 x 1295
    Wielbasis: 2455
    Spoorbreedte (Voor-Achter): 1465-1466
    Banden: 205/65 VR 15
    Leeggewicht: 1610
    Topsnelheid:225 kmh (KAT: 215kmh)

    560 SL:

    Jaar: 1985-1989
    Motor: V8 90°
    Boring x Slag: 96,5 x 94,8
    Slagvolume: 5547cc
    Compressieverhouding: 9,0:1
    Vermogen: 227pk bij 4750tpm
    Nokkenas: enkele bovenliggende
    Brandstofsysteem: Bosch KE-Jetronic
    Elektrisch systeem: 12V, 66 Ah
    Smeersysteem: Druksmering
    Versnellingsbak: automatische versnellingsbak
    Koppeling: enkele droge plaat
    Frame: zelfdragend
    L x B x H: 4580 x 1790 x 1297
    Wielbasis: 2455
    Spoorbreedte (Voor-Achter): 1465-1466
    Banden: 205/65 VR 15
    Leeggewicht: 1680
    Topsnelheid:215 kmh




  • #2
    ni alle info is accuraat

    een 560 sl in belgie had 300 pk, zonder cat...en is zeker op de markt geweest hier

    straf ook is dat de slc fors duurder was als de sl

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
      ni alle info is accuraat

      een 560 sl in belgie had 300 pk, zonder cat...en is zeker op de markt geweest hier

      straf ook is dat de slc fors duurder was als de sl
      In elke lectuur die ik ter beschikking heb staat dat de 560 enkel voor USA en Australie was...

      Comment


      • #4
        dan zal ik mis zijn of verwarren met een 560 sec

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten



          als de sint zo eentje voor de deur zet, moet ik 'm van mevrouw Loosveld niet teruggeven.

          edit: 'k ben waarschijnlijk niet braaf genoeg geweest.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Frankie Loosveld Bekijk Berichten
            als de sint zo eentje voor de deur zet, moet ik 'm van mevrouw Loosveld niet teruggeven.

            edit: 'k ben waarschijnlijk niet braaf genoeg geweest.
            Ik heb er vorig jaar ook eentje gevraagd aan de sint, maar kreeg er geentje.
            Nu zal ik moeten wachten tot 2010 wanneer de eerste 500 SLC's de magische leeftijd bereiken

            Comment


            • #7
              zo'n benz coupé zou ik echt willen hebben

              daar zou ik heel mijn leven mee kunnen rijden, pure klasse!

              Comment


              • #8
                de louvres aan de achterste zijruitjes van de slc

                gewéldig

                Comment


                • #9
                  zo'n 280 SL hebben we nog gehad, zilvergrijs, automaat, zwart leder,...
                  Met veel chance staat hier binnen enkele jaren terug een R107 voor de deur, de liefde voor zo'n mooie wagen gaat niet over.

                  Ik ga dit weekend eens achter een fotootje zoeken, maar dit was nog ver voor het digitale tijdperk.




                  En vroeger reed mijn pa met een 380 SLC, maar die heb ik jammer genoeg nooit gekend

                  Comment


                  • #10
                    Heeft er toevallig iemand gegevens over de gewichtsverdeling van de verschillende motorisaties?

                    Specifiek eigenlijk het verschil tussen de 280/300SL en de 450/500SL

                    Dat extra gewicht van de V8-versies, zou dat enkel op de vooras zijn? (en dus meer onderstuurneiging?)

                    Comment


                    • #11
                      de motor werd steeds meer naar achter geplaatst

                      Comment


                      • #12


                        Comment


                        • #13
                          Het voordeel van de 6-cilinders is natuurlijk wel dat ze handgeschakeld te krijgen zijn.

                          Maar eigenlijk is de SL een cruisekar, dus automaat (en V8 ) zou natuurlijk ook verre van slecht zijn.

                          Comment


                          • #14
                            automaat en r6 zijn imo ook al goed genoeg om te cruisen

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
                              Het voordeel van de 6-cilinders is natuurlijk wel dat ze handgeschakeld te krijgen zijn.

                              van een voordeel gesproken

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door F430 Bekijk Berichten
                                automaat en r6 zijn imo ook al goed genoeg om te cruisen
                                ja, maar automaat en V8 is beter

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
                                  ja, maar automaat en V8 is beter
                                  tja, ik zou het verbruik niet graag betalen Onze 280 is al geen toonbeeld van zuinigheid

                                  Comment


                                  • #18
                                    560sl was ook verkrijgbaar in Europa op speciale bestelling. Uiteindelijk zijn er slechts een handvol van verkocht in de EU.

                                    Comment


                                    • #20
                                      De helft wat daar te koop staat zijn wel us-versies. Te herkennen aan de dubbele ronde lichten en lelijke bumpers.

                                      Comment

                                      Working...
                                      X