Mededeling

Collapse
No announcement yet.

De geschiedenis van de automobiel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • De geschiedenis van de automobiel

    Hoofdstuk 1: de Préhistorie

    Onze voorouders zijn begonnen met het zoeken naar een gemotoriseerde vervanging voor het paard, dewelke ongeveer 3 eeuwen gebruikt werd. Ze experimenteerden met raderwerken, windkracht en ingewikkelde mechanische drijfwerken voordat ze de kracht van stoom ontdekten. Maar de eerste pogingen waren nog niet echt goed. Het eerste voertuig met een eigen aandrijving, de Fardier van Cugnot uit 1770 geraakte tijdens zijn eerste testritten ontregeld en crashte tegen een muur. Weggestopt in een loods overleefde het de Revolutie en is nu een van de belangrijkste stukken van het Conservatoire des Arts et Métiers in Parijs die het in 1799 heeft aangekocht.



    Franse, Britse en Amerikaanse ingenieurs ontwikkelden ondertussen een aantal onbruikbare modellen en het was wachten tot 1801 voordat het eerste echte voertuig werd geproduceerd door de Britse ingenieur Richard Trevithick. Twee jaar later, in 1803 had hij zijn “London Carriage� op punt gesteld, en deed er enkele wandelingen mee in de hoofdstad alvorens de motor gebruikt werd in een walsfabriek. Trevithick is er nooit toe gekomen zijn London Carriage op punt te stellen, evenals zijn andere, grote uitvinding, het voertuig op rails. Verschillende excentrieke uitvinders volgden zijn voorbeeld en stelden verschillende toestellen voor aangedreven door gekoppelde stangen. Verschillende brandstoffen deden dienst in de cilinder om ze te laten bewegen: samengeperste lucht, buskruit en vleugels zoals die van een windmolen.



    Tussen 1820 en 1840 was het de gouden tijd van de stoom. Gespecialiseerde ingenieurs ontwikkelden ingenieuze en geperfectioneerde voertuigen op stoom. Gurney, Hancock en Macerone bouwden modellen die betrouwbaar genoeg waren en die relatief lange ritten konden maken. In 1830 stelde Walter Hancock, een betere mecanicien dan zakenman, de inwoners van Londen een geregelde service voor hun vervoer voor. Maar hij moet ermee stoppen nadat ie opgelicht werd door zijn medewerkers. Zijn twaalf actieve jaren laten hem niets anders na dan schulden en vijandigheid van duizenden mensen wiens inkomen afhankelijk is van het paard.

    De bestuurders van voertuigen moesten onbetaalbare premies betalen om over de wegen te mogen rijden en een parlementaire commissie in het voordeel van de auto kon de verschillende onrechtvaardigheden ook niet uit de wereld helpen. De fatale slag werd gegeven door de komst van het treinvervoer. Locomotieven die op effen rails reden kenden de problemen niet die de wagens tegenkwamen door de hobbelige en slecht onderhouden wegen. Deze nieuwe formule hypothekeerde al snel de toekomst van de wagens op stoom.

    In 1983 werd er een wet gestemd die de snelheid van de wagens beperkte. Er werd namelijk beslist dat elke “straatlocomotief� enkel mocht rondrijden als hij voorafgegaan werd door een man met een rode vlag!

    Het is de komst van de fiets in de jaren 1860 die het straatverkeer terug op niveau bracht.
    Last edited by ; 27/11/2006, 15:44.

  • #2
    Hoofdstuk 2: 1880-1900

    De verbrandingsmotor is al zeer vroeg in de geschiedenis van de automobiel verschenen, maar het duurde driekwart eeuw voordat hij een niveau bereikte dat toeliet hem te gebruiken in een voertuig dat geschikt was om op de openbare weg te rijden. In 1805, de gemotoriseerde koets van de Zwitser Isaac de Rivaz was niet meer dan een gesofisticeerd stukje speelgoed, om van de ene kant van de kamer naar de andere kant te gaan. En de wagen van J.-J. Étienne Lenoir gefabriceerd in 1863 in Parijs deed er meer dan 3 uur over om 10 kilometer af te leggen. Het was slechts halverwege de jaren 1880 wanneer de eerste voertuigen op benzine doorbraken. Ze waren elks individueel op het punt gesteld door 2 Duitse ingenieurs, Gottlieb Daimler en Karl Benz.

    Rivaz:


    Lenoir:


    De wagen van Benz was ontegensprekelijk de beste; Dat van Daimler was niet meer dan een aangepaste paardenkoets. In 1888 begon Benz met het maken van een gelimiteerd aantal van zijn driewieler (aangeboden in de brochures als “een aangenaam voertuig, evenals een apparaat dat in staat was bergen te beklimmen�), Daimler was meer geïnteresseerd in zijn motoren als universele bron van energie.

    Ze kenden geen onmiddellijk succes, maar hun tijdsgenoten, de grote genieën op het vlak van stoomaandrijving deden niet beter. De familie Bollée du Mans construeerden de eerste door stoom aangedreven voertuigen met onafhankelijke voorwielen, terwijl Léon Serpollet, zoon van de smid, de stoomketel ‘flash’ ontwikkelde die een onmiddellijke productie van stoom mogelijk maakte, en hij ontving ook het allereerste rijbewijs uitgegeven in Parijs. De graaf van Dion en zijn ingenieurs Bouton en Trépardoux bouwden enkele uitstekende voertuigen tijden de jaren 1880 en in het begin van de jaren 1890.

    De cruciale gebeurtenis in de geschiedenis van de automobiel was de grote expositie in 1889 te Parijs, waar de ingenieurs Panhard en Levassor de Daimler “Stahlradwagen� voorstelden, voorzien van een 2-cilinder V-motor.

    Stahlradwagen


    De levensgezellin van Levassor, Louize Sarazin, had de Franse rechten op de Daimler-motoren geërfd. Panhard en Levassor begonnen de motoren te commercialiseren in 1890. Maar geen van hen zag een toekomst voor de automobiel en droegen de rechten om Daimler motoren te monteren op zelfrijdende voertuigen over aan de fietsenfabrikant Peugeot, die afzag van de productie van de stoomketels van Serpollet.

    Het is in Frankrijk waar Benz zijn eerste succes kent wanneer zijn vertegenwoordiger in Parijs, Émile Roger een of twee van zijn voertuigen koopt. (per toeval stalt hij zijn eerste Benz in de werkplaats van Panhard en Levassor) Maar het duurde tot zijn eerste vierwieler, de Viktoria uit 1893, dat Benz aan een serieproductie begint.

    Victoria:


    Peugeot construeerde al sinds 1891 motoren en had al 5 wagens verkocht. Het jaar erop behaalden ze het duizelingwekkende verkoopsaantal van 29 voertuigen.

    Het succes van Peugeot deed Panhard en Levassor hun mening ten aanzien van de automobiel wijzigen, en na de ontwikkeling van enkele lompe Engelse koetsen met motor achteraan ontwikkelde Levassor het bekende Panhard-systeem met motor vooraan en aangedreven op de achterwielen met behulp van een versnellingsbak met kroonwiel, een systeem dat nu nog steeds wordt gebruikt.

    In Amerika kende de automobiel een heel andere ontwikkeling dan in Europa, en in januari/februari 1891 doet het eerste voertuig van de nieuwe wereld zijn eerste testritten. Het is een driewieler met wrijvingskoppeling ontwikkeld door John W. Lambert van Ohio City. In 1895 wordt het eerste bedrijf dat motoren maakt gesticht door de gebroeders Duryea, Charles et Franck. Het volgende jaar exporteerden ze twee wagens naar Groot-Brittannië.
    Last edited by ; 27/11/2006, 17:25.

    Comment


    • #3
      Hoofdstuk 3: 1901-1914

      De nieuwe eeuw werd op een spectaculaire manier ingeleid door “de wagen van overmorgen”, de Mercedes, ontworpen door Wilhelm Maybach, ingenieur van Daimler. Het bestellingsformulier van de eerste 30 voertuigen werd minder dan een maand voor de dood van Gottlieb Daimler getekend in maart 1900. Ze waren besteld door de steenrijke consul van Oostenrijk-Hongarije in Nice, Emile Jelinek, die erop stond dat de wagens geneoemd werden naar zijn dochter, Mercedes. Deze hadden zoveel succes bij de gefortuneerde kopers dat al snel alle Daimler-wagens onder deze naam bekend werden.

      De vooruitstrevend ontwikkelde Mercedes combineerde in een harmonieus vormgegeven geheel elementen zoals de honinggraatgrille, een chassis van uitgestampt ijzer en een versnellingpook met schakelrooster. Al snel imiteerden andere Grand-Prix wagens zijn lijnen.

      Maar het “populair automobilisme” van het begin van de jaren 1900 werd vertegenwoordigd door de ééncilinder-voertuigen zoals de De Dion en de Renault (goed gebouwd dus veel nagemaakt) en, in Amerika, door de lichte en onbetrouwbare wagens op stoom zoals de Locomobile, en later de buggy’s op gas, waarvan de bekendste de Curved-Dash van Oldsmobile was.

      In Amerika werd de ontwikkeling van de auto al snel gehypothekeerd, zoals in Groot-Brittannië een paar jaar voordien, door een monopolistisch initiatief. George Baldwin Selden, jurist in patenten, stelde in 1879 een algemeen patent op motorvoertuigen, publiceerde het in 1895 en beweerde dat elke benzinemotor een overtreding was op dit patent. Die beschuldigingen vonden uiteindelijk steun van een machtig commerciële organisatie: “Assocation of Licensed Automobile Manufacturers”. Die werd gesticht in 1902, om het patent van Selden te beschermen. Het merendeel van de automobielconstructeurs werd gedwongen in te stemmen met dit patent.

      Henry Ford, die de Ford Motor Company gesticht had in juni 1903 besloot zich te keren tegen de ALAM, die hem een proces aandeed in 1904. Na een langdurig rechtsgeding, welke de ALAM dwong een wagen te maken volgens het patent van Selden, terwijl Ford er volgens het patent van Lenoir, van 1863, moest maken. In 1911, vlak voor het verstrijken van het patent van Selden, won Ford de rechtszaak, wat hem tot volksheld maakte.

      Na er 5 jaar aan gewerkt te hebben lanceerde Ford in oktober 1908 het onsterfelijke Model T, wiens succes hem verplichtte om de eerste assemblageband in de automobielindustrie op te starten om aan de vraag te kunnen voldoen.

      Zijn ‘universele wagen’ werd in het totaal meer dan 16.500.000 keer verkocht. In 1927 stopte de productie. Ford had ‘de wereld op wielen gezet’ en de aanblik van de samenleving veranderd.

      Terwijl de automobiel democratiseerde, konden in dit tijdperk de meeste elegante wagens ooit geproduceerd worden. Voorbeelden van ongeëvenaarde perfectie. Na de eerste wereldoorlog verdwenen vele van de prestigieuze merken, en Delaunay-Belleville, het favoriete merk van de Russische Tsaar en een van de betere Franse automobielconstructeurs van de jaren voorgaand aan W.O. I, werd een burgermerk in de jaren ‘20.

      Napier, het Britse bedrijf dat de 6-cilinder populair heeft gemaakt, had misschien, in de periode dat de verkopen gecontroleerd werden door de invloedrijke Elwyn Francis Edge, nog meer succes dan zijn rivaal Rolls-Royce. Wanneer hij in 1912 werd weggestuurd na een commerciële twist, verdween ook de toekomst van het bedrijf met hem. Edge verdween uit de automobielwereld en werd varkensfokker in Sussex. Napier verkocht bijna geen wagens meer na de oorlog en ging zich specialiseren in vliegtuigmotoren.

      Het bestaan van deze luxe-industrie hing af van een aantal zeer bekwame vaklui, die zeer weinig betaald werden, maar toch een zeer hoge beroepsernst en –ethiek hadden. Ze hadden het zeer moeilijk om te vechten tegen de goedkopere modellen geproduceerd in Amerika, die beroep deden op ongeschoolde arbeiders en gebruikmaakten van technieken die de inbreng van de mens overbodig maakten. Ze vertegenwoordigden een minieme fractie binnen te totale, potentiële markt voor wagens. Zelfs als hun productie niet werd beperkt door de oorlog zouden ze het moeilijk gekregen hebben om te overleven door de veranderende sociale situatie nadien.

      De democratisering van de automobiel gedurende de periode 1910-1914 had niets te maken met het Amerikaanse productieconcept; ze was eerder geboren uit de motowereld, waar de één- of tweecilindermotoren kracht en lichtheid aanboden. Optimistische amateurs installeerden deze motoren op logge chassis, met een stuurinrichting zoals in koetsen, met een centraal draaipunt. Dit soort wagens was zeer populair in Frankrijk en Groot Brittanië, maar omat ze helemaal niet aangepast waren aan de Amerikaanse manier van rijden was het onmogelijk ze daar te introduceren.

      De meest rudimentaire ontwerpen verdwenen zeer snel. Aan het einde van de oorlog waren de lichte modellen zoals de Morris-Oxford, de Standard en de Hillman. Allemaal grote wagens in het klein, met een cilinderinhoud van ongeveer 1100cc, zonder echt hoogstaande technologie. Deze modellen werden de gezinswagens van de jaren 20
      Last edited by ; 12/12/2006, 17:40.

      Comment


      • #4
        Hoofdstuk 4: 1915-1930
        Last edited by ; 27/11/2006, 17:26.

        Comment


        • #5
          Hoofdstuk 5: 1931-1945
          Last edited by ; 27/11/2006, 17:26.

          Comment


          • #6
            Hoofdstuk 6: 1946-1960
            Last edited by ; 27/11/2006, 17:26.

            Comment


            • #7
              Hoofdstuk 7: 1971-1979
              Last edited by ; 27/11/2006, 17:27.

              Comment


              • #8
                Hoofdstuk 8: Vanaf 1980
                Last edited by ; 27/11/2006, 17:27.

                Comment


                • #9
                  Hoofdstuk 9: De laatste ontwikkelingen
                  Last edited by ; 27/11/2006, 17:27.

                  Comment


                  • #10
                    Hoofdstuk 10: De auto van morgen
                    Last edited by ; 27/11/2006, 17:27.

                    Comment


                    • #11
                      Ik zie nikske

                      Comment


                      • #12
                        Carlito is creatief bezig de laatste tijd.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk Berichten
                          Ik zie nikske
                          Ik moest ff zorgen dat ik alle 10 hoofdstukken achter elkaar kon plaatsen zonder dat er iemand tussen kwam, eerste hoofdstuk heb ik al klaar, de rest ben ik nog aan bezig.
                          Gaat dus ff een leeg blad blijven

                          Sorry

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
                            Ik moest ff zorgen dat ik alle 10 hoofdstukken achter elkaar kon plaatsen zonder dat er iemand tussen kwam, eerste hoofdstuk heb ik al klaar, de rest ben ik nog aan bezig.
                            Gaat dus ff een leeg blad blijven

                            Sorry
                            Ah ok, dan wacht ik vol spanning af

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk Berichten
                              Ah ok, dan wacht ik vol spanning af
                              Veel succes met het wachten, moet nog 9 hoofdstukken vertalen uit het frans

                              ben wel van plan om vandaag nog tot hoofdstuk 3 te vertalen.

                              Later meer...

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door DavkeG Bekijk Berichten
                                Carlito is creatief bezig de laatste tijd.
                                Met kurk?

                                Comment


                                • #17
                                  Dit moet er ook in he!!:

                                  Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief
                                  Bestelt
                                  1995 Mazda MX-5 1.8

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Lotuzzz Bekijk Berichten
                                    Bedoel je datgene wat Wutputt zegt en al in hoofdstuk 1 staat?

                                    Hoofdstuk 2 is 1880 tot 1900, ben er nu aan begonnen, dus over Karl Benz gaat het dadelijk (wat had je nu van mij verwacht, ff Benz links laten liggen zeker .
                                    meer over een half uurtje

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
                                      Bedoel je datgene wat Wutputt zegt en al in hoofdstuk 1 staat?

                                      Hoofdstuk 2 is 1880 tot 1900, ben er nu aan begonnen, dus over Karl Benz gaat het dadelijk (wat had je nu van mij verwacht, ff Benz links laten liggen zeker .
                                      meer over een half uurtje
                                      Waar ziede gij iets van Wutputt?

                                      Neenee, 29 januari moet erin. Mijn verjaardag, en tevens die van de uitvinding 'automobiel'
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief
                                      Bestelt
                                      1995 Mazda MX-5 1.8

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ik dacht eerst: 'WAT IS DIT? Een lege pagina? Damn, Carlo is were scheef bezig. '
                                        Succes ermee!

                                        Comment

                                        Working...
                                        X