Mededeling

Collapse
No announcement yet.

oldtimer of toch maar niet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • oldtimer of toch maar niet?

    Beste,

    Momenteel beschik ik over geen wagen (heb er ook nog geen nood aan). Maar binnen een klein half jaartje zal dit onmisbaar voor me worden.
    En daar ik altijd al gefascineerd ben door oldtimers vraag ik me toch af of dat geen mogelijkheid is. Zelf vind ik wat in de trant van morris minor (vooral de traveller) prachtig.
    Maar ik blijf met enkele vragen zitten, waar jullie misschien we raad mee weten.

    Mijn budget is niet enorm groot dus een groot deel van de oldtimers valt al af. (4000-5000 max, minder mag natuurlijk ) Wat ik absoluut niet erg vind, je moet namelijk altijd laag beginnen . Maar naast aankoop denk ik dat onderhoud en kosten om met een oldtimer te rijden ook aardig hoog zijn?
    Zijn zulke auto's dan verhoudingsgewijs voor regelmatig (al dan niet dagelijks) gebruik wel handig?
    Verder beschik ik in zeker het eerste jaar (mogelijk zelfs langer) niet over de mogelijkheid om zo'n auto binnen te stallen. En ik weet niet of dit wel zo'n goed idee is om winter en zomer zo'n oldtimer buiten te laten staan?

    En misschien wel het belangrijkste punt. Ik ken zelf weinig of niets van automechanica en kan dus zelf niet instaan voor onderhoud, het is op termijn wel de bedoeling mij hier in te verdiepen en eventueel avondschool hierover te volgen, maar dit zal ook het eerste jaar niet mogelijk zijn.
    Is het dan toch nog mogelijk om een oldtimer aan te schaffen en te (laten) onderhouden binnen een schappelijk budget? En welke merken/types raden jullie mij aan met de bovenstaande gegevens om de eerste stappen in de oldtimer wereld te zetten. En hierop volgend ook de eerste stappen in het leren werken met oldtimers?

    Als jullie nog aanvullende vragen voor mij hebben hoor ik het graag!

    Vriendelijke groeten

  • #2
    mijn 300 CE uit 1988 die nu perte totale is, was bijna oldtimer en heeft mij pakweg 12000 € gekost op 2 jaar tijd. incl verzekering, onderhoud en taksen.
    Daarvan was aankoop 3000, verbruik 4600 en de rest 4400.
    indien hij 2 jaar ouder was en ik hem dus als oldtimer kon inschirjven, zou dat "maar" 1 450€ gescheeld hebben op 12 000€.om je maar een idee te geven.

    Comment


    • #3
      Geen oldtimer dus. Koop iets recents en goedkoop, spaar dan een paar jaar voor een oldtimer.

      In Uw situatie (wat ik drvan begrijp) ZEKER geen oldtimer als enige auto.

      Cheers

      B

      Comment


      • #4
        voor korte ritjes zou ik voor een naft Jap of zo gaan.
        voor lange een skoda diesel of zo

        Comment


        • #5
          Het valt maar te zien wat je onder oldtimer verstaat... Een Morris Minor zou ik nu ook absoluut afraden voor dagelijks gebruik. Ik ben niet zeker, maar ik geloof zelfs dat die géén chauffage hebben binnen. En zo'n karretje buiten laten staan is al helemaal uit den boze.
          Anderzijds is het perfect mogelijk om met een degelijke oldtimer te rijden zonder hoge kosten en geschikt voor dagelijks gebruik. Dan moet je echter kijken naar de wagens vanaf midden jaren '80... Golf II, MB 190, Ascona C, Escort mk4 etc etc... Intussen ook allemaal de 25 jaar gepasseerd, goedkoop in onderhoud, want alles is nog nieuw en voor een schappelijke prijs te krijgen. En de techniek is al best modern, redelijk zuinig en erg betrouwbaar...

          Ik zou zoiets kopen, daaraan leren sleutelen (je leert het spelenderwijs met de simpelste wagens) en dan na enkele jaren kan je nog steeds voor ouder model gaan, om dan in de weekends mee rond te toeren...
          www.opelklassiek.be

          Comment


          • #6
            die wagens die je noemt vallen of staan niet met oldtimer zijn, ze zijn gewoon zeer goede wagens.
            Een benz 190D 2.0 bv hoeft echt niet oldtimer te zijn om economisch te zijn.

            Comment


            • #7
              meer dan 300€ verschil in taks Lijkt me toch een sterk argument om ééntje van '88 of ouder te nemen...
              www.opelklassiek.be

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door opelfreak Bekijk Berichten
                Anderzijds is het perfect mogelijk om met een degelijke oldtimer te rijden zonder hoge kosten en geschikt voor dagelijks gebruik. Dan moet je echter kijken naar de wagens vanaf midden jaren '80... Golf II, MB 190, Ascona C, Escort mk4 etc etc... Intussen ook allemaal de 25 jaar gepasseerd, goedkoop in onderhoud, want alles is nog nieuw en voor een schappelijke prijs te krijgen. En de techniek is al best modern, redelijk zuinig en erg betrouwbaar...
                2nd

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door opelfreak Bekijk Berichten
                  Het valt maar te zien wat je onder oldtimer verstaat... Een Morris Minor zou ik nu ook absoluut afraden voor dagelijks gebruik. Ik ben niet zeker, maar ik geloof zelfs dat die géén chauffage hebben binnen. En zo'n karretje buiten laten staan is al helemaal uit den boze.
                  Anderzijds is het perfect mogelijk om met een degelijke oldtimer te rijden zonder hoge kosten en geschikt voor dagelijks gebruik. Dan moet je echter kijken naar de wagens vanaf midden jaren '80... Golf II, MB 190, Ascona C, Escort mk4 etc etc... Intussen ook allemaal de 25 jaar gepasseerd, goedkoop in onderhoud, want alles is nog nieuw en voor een schappelijke prijs te krijgen. En de techniek is al best modern, redelijk zuinig en erg betrouwbaar...

                  Ik zou zoiets kopen, daaraan leren sleutelen (je leert het spelenderwijs met de simpelste wagens) en dan na enkele jaren kan je nog steeds voor ouder model gaan, om dan in de weekends mee rond te toeren...
                  Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
                  2nd
                  kijk naar mijn onderschrift ... En ik ken ook niets van deftige automechanica .

                  Al die auto's dat ik heb is nog altijd goedkoper dan 1 nieuwe B segmenter... zowel kwa onderhoud, aankoop, taksen en verzekering
                  Last edited by WV.; 02/01/2013, 23:41.
                  Benzine
                  '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

                  '85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

                  '68 VW 411 1700 (2011-2014)
                  '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
                  Diesel
                  '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
                  '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
                  '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
                  '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
                  '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

                  Comment


                  • #10
                    Gezien u budget zou ik voor iets recent gaan.

                    Comment


                    • #11
                      een oldskool golf ,die blijven maar bollen

                      Comment


                      • #12
                        Als je denkt aan "zelf regelmatig sleutelen" moet je rekening houden met de beschikbaarheid van een droge plaats om te stallen en te werken, en liefst nog een vervangwagen om tijdens eventuele panne's te gebruiken cq. om wisselstukken op te gaan halen. Zelfs aan je auto sleutelen is leuk als je het zelf kan inplannen, maar je zult zien dat defecten altijd optreden op het moment dat het nét niet uitkomt.

                        Comment


                        • #13
                          Anderzijds ga je, als je een beetje oplet wat je koopt; minder risico's op panne's hebben als bij een modern krel. De meeste pannes zijn vaak ook simpele zaken...
                          www.opelklassiek.be

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door opelfreak Bekijk Berichten
                            Anderzijds ga je, als je een beetje oplet wat je koopt; minder risico's op panne's hebben als bij een modern krel. De meeste pannes zijn vaak ook simpele zaken...
                            Een gezegde van mijn vader die 40 jaar in de stiel heeft gezeten ... "eenvoud is de degelijkheid"
                            Benzine
                            '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

                            '85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

                            '68 VW 411 1700 (2011-2014)
                            '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
                            Diesel
                            '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
                            '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
                            '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
                            '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
                            '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

                            Comment


                            • #15
                              Voor jouw budget koop je een heel erg degelijke Mercedes W124 hoor, perfect geschikt voor dagelijks gebruik, en met een exemplaar van serie 1 ook nog eens de lage tax.
                              Mijn W124 300D turbo zit rond de 9 liter verbruik bij gemengde cyclus, da's goed te doen. Zit leer in, airco, zetelverwarming, ramen + opendak elektrisch bediend etc En je kan je onderhoud heel eenvoudig zelf doen!

                              Da's toch perfect gewoon?
                              Last edited by ; 03/01/2013, 15:09.

                              Comment


                              • #16
                                als je daily oldtimer wil rijden moet je op een paar dingen letten:

                                1:zoek een model die VEEL rondrijd in belgie. als je een zeldzame auto hebt, gaat het al een ramp worden om het kleinste onderdeel te vinden. dan moet je al in het buitenland gaan zoeken met als gevolg: lange tijd je auto kwijt.
                                2:neem een auto die gezond is en blijft. bepaalde jaartallen van autos bleven redelijk roestvrij terwijl andere oplossen als een bruistablet.
                                3:zoek een zuinige en vooral betrouwbare motor. als je een oldtimer hebt die 15liter drinkt, ben je goedkoper af met een jongere auto die 5liter verbruikt. belastingsvrij of niet.

                                ford van 15-20jaar zijn rot, dus vergeet daar alles vanaf +1982, fords van 30jaar oud waren in vergelijking met de jongere VEEL beter (escort mk3 zijn hele goeie autos, escort mk5 van rond 1990 zijn bruistabletten). opels van 1985 en hoger roesten ook al heel snel (heb een ascona gehad van 88 gehad).
                                bij VW is een golf 2 een hele goeie daily (heb er ook zo ene). onderdelen vind je met overvloed en kost niks, hebben niet echt zwakke roestplekken en de mechaniek gaat 100 000den kilometers mee. golf 3 roest bv al een heel pak sneller aan de voorvleugels en dorpels.
                                van de andere autos heb ik niet zoveel ervaring.

                                als je zelf iets aan een auto kan doen, is het best betaalbaar om oldtimer te rijden. als je voor het minste naar de garage moet, bekijk dan de situatie toch maar eens goed en vooral hoelang je je auto eens kan missen.

                                ik heb ook meerdere autos staan en kan er best eens eentje missen die hersteld moet worden.
                                ikzelf heb een garage vol fords staan, en men 2 daily's zijn een dodge en een VW golf. de dodge pickup als werkpaard (lichte vracht) en de golf als kilometervreter. met zijn gemiddeld verbruik van een 4L/100km, aankoopprijs van 200€, 300€ verzekering en 30€ tax is die wel heel goedkoop te noemen. op 3,5jaar tijd heb ik dan toch een paar problemen gehad:
                                -chauffage werkte niet goed en in de eerste winter is de chauffageradiator ontploft (water overal). vervangen was een namiddag werk en kost pakweg 20€
                                -remblokken versleten, gewoon remblokken van men sloper erop gestoken, kostprijs: niks en uurtje of 2 werk
                                -wiellager versleten vooraan, kostprijs garage: 220€ zonder werkuren. heb sloper zijn veerpoot overgestoken, kostprijs 10€ voor uitlijnen en 2uur werk
                                -radiatordarm vooraan scheurtje, andere van de sloper gestoken, kostprijs: 0€, tijd: zowat 3weken rot gezocht waar men water maar heen bleef gaan, op 10min vervangen
                                -bij bovenstaand probleem men radiator ondertussen al eens vervangen, kostprijs 35€, oude was uiteindelijk niet kapot.
                                -door bovenstaand probleem, elke rit altijd water moeten bijvullen, bij eerste vriesweer waterpomp beginnen lekken, laten vervangen in garage voor 320€
                                -handremkabel kapot gesprongen aan 1kant, uurtje werk en kost 30€
                                -schokdemper vooraan beginnen lekken, die van mijn vervangen veerpoot overgestoken (zie wiellager probleem), kostprijs 0€


                                als je bovenstaand door een garage moet laten doen, lopen de kosten heel snel op. zie maar naar het waterpomp probleem. de pomp zelf kost niet veel, maar de werkuren voor het vervangen en lekvrij krijgen lopen op. er is ook al 3keer gelast aan mijn golf. kost mij een namiddag werk, maar in garageprijzen zou dit me al makkelijk 2000€ gekost hebben.
                                ff een schatting van de bovenstaande problemen aan garageprijzen:
                                -chauffage: 20€ en 2uur werk = 110€ (45€/uur)
                                -remblokken: 70€ (25€ blokken + 1 werkuur)
                                -wiellager: 310€ (220€ wiellager + 2uur werk)
                                -radiatordarm vervangen : 60€ (ik schat 10€ darm en uurtje werk dat ze aanrekenen)
                                -radiator: (had misschien niet gemoeten als de garage direct die bovenstaande darm vervangt): 80€
                                -waterpomp: 320€
                                -handremkabel: 75€ (kabel 30€ en 1 uurtje werk)
                                -schokdemper kapot (jaja, dokken want okkasie steken die niet): 2 nieuwe dempers vooraan: bwa, pakt 300€ met werkuren bij.

                                toch al vlot 3500€ kosten op 3,5jaar en dan heb ik nog een auto met weinig problemen nu. t heeft mij dus 400€ gekost. auto heeft ondertussen al 70 000km gereden.

                                als ik dan men ford capri neem, die heeft op die 8jaar tijd een andere cilinderkop, andere radiator, andere uitlaat, 2 andere carbs, andere cardan, andere achteras, andere versnellingsbak en al 6 koppelingsplaten gekregen en heeft pakweg 10 000km gereden. ondertussen ook al ettelijke platen (kdenk een 12tal plaatjes) moeten inlassen.
                                deze auto in garageprijzen kom ik niet toe met 10 000€

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door opelfreak Bekijk Berichten
                                  meer dan 300€ verschil in taks Lijkt me toch een sterk argument om ééntje van '88 of ouder te nemen...
                                  lagertje, schijven, .... en hup daar gaan de 300 euros

                                  Comment


                                  • #18
                                    Dat kan bij een jonger exemplaar toch evengoed versleten zijn Of slijten de schijven en de rollementen van pakweg een '93-er W201 niet?
                                    www.opelklassiek.be

                                    Comment


                                    • #19
                                      kan idd ook bij een jongere auto gebeuren.als je zelf al eens iets kan veranderen, kan je toch al een hoop uitsparen.

                                      zoals bv een onderhoud. luchtfilter, olie en oliefilter van een oldtimer is heeeeeeel makkelijk zelf te vervangen, terwijl er bij een jongere auto veel meer vervangen moeten worden. ik herinner mij nog dat het onderhoud op mijn ascona destijds 750fr was (250fr oliefilter, 200fr luchtfilter, 300fr bus olie, dit in de jaren 99-00). waar kan je nu een onderhoud doen van een auto die minder dan 100€(4000fr) kost?

                                      een oldtimer heeft ook minder dingen die kapot kunnen gaan. geen electrische sloten, geen electrische ramen, geen airco, geen stuurbekrachtiging...
                                      de koppeling is meestal nog een oud systeem met kabel (dus geen lekkende pompjes enzo), handremkabels kan je ook zelf op je oprit nog veranderen...

                                      als je naar VW/merc gaat van een jaar of 20-25 en de auto zelf is onderhouden en niet krokant, kan je er idd goedkoop lang mee rondtuffen. de reden dat ik (bijna)oldtimers rijd is net door de eenvoud dat je bijna alles zelf kunt vervangen. en als je dan eens een ongeluk hebt, ben je geen groot kapitaal kwijt (mijn golf van 200€ bv )

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                                        ford van 15-20jaar zijn rot, dus vergeet daar alles vanaf +1982,
                                        De mijne niet zenne , "die is gelijk nief" onderkant (zegt mijne garagist altijd )

                                        Comment

                                        Working...
                                        X