Hybride = Toyota Prius (elentriek+benzine)
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Oude lijnbussen en trams
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door KennyC Bekijk BerichtenDat kraam heeft een paar weken op de steenweg in oudegem gestaan, ferm in de baan! Zegt nekeer tegen hem da em da spel daar nimeer mag zetten
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk BerichtenEr is hier een forummember die werkt bij de lijn, en zelf in het bezit is van een oude bus.
Hebben ondertussen twee bussen (binnekort 3, eentje van '64) én een vzw in dat verband ermee opgericht!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichtenhttp://allemaalbusjes.skynetblogs.be/
intressante site. van een (niet zo actieve) forummember. busje_33 dacht ik.
zij hadden vroeger ook een blog waarin stond wat ze dagelijks meemaakte, maar die hebben ze moeten verwijderen na opmerkingen van DeLijn zelf.
Ik heb die blog niet moeten wegdoen van De Lijn, heb die zelf stopgezet omdat geen dingen meer wou posten waardoor DL ons in't oog zou gaan beginnen houden, en tja dan is het niet meer interessant om alle dagen ne foto te posten met als commentaar 'vandaag niks speciaals meegemaakt'... Bovendien hebben we er ook gene tijd nimeer voor, de bussen hebben véél aandacht nodig.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Andy 79 Bekijk BerichtenVind ik niet onmiddellijk, daar ik ook geen 100% zeker ben.
Comment
-
Héél mooi topic! Nostalgie!
De oudste bussen die ik me kan herinneren en waar ik effectief mee meegereden heb, waren Vanhools met ronde koplampen boven mekaar. Bruine binnenbekleding en géén automaten. Eerst in het oude mat-oranje, later in De Lijn wit. Dan de Mercedessen en Jonckheeres van mid-jaren '90. Ik weet ook nog dat ik als kind niet wist dat het Vanhool was, maar wij dachten VanTTool haha...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door busje_33 Bekijk BerichtenJawel hoor, bij 'pachters' vind je nog regelmatig Van Hool Linéa's (A600 model met niet- Van Hool- chassis) en daar zitten er ook tussen met Scania chassis, motor & dashboard. Bij De Lijn zelf heb je meestal keuze uit motoren van MAN, Daf of Volvo. Leyland en Fiat ga je niet meer terugvinden hier. Wel Cummins, Mercedes (pachters), bij de Tec Renault ook (die lelijke bakken, bah! :p ), bij de MIVB hebben ze zelfs ooit Caterpillar's gehad, zoop gelijk zot (80l/100 km...)maar oh zo zalige machines...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door patatke Bekijk BerichtenIemand bekend met 'Mack' motoren?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Peba Bekijk BerichtenMack is een Amerikaans vrachtwagenmerk.
Dus mijn vraag even specifiëren: hoelang, waarom Mack, etc... .
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door patatke Bekijk BerichtenAls je die trolleybussen bedoelt, die zijn al een tijd uit circulatie gehaald en nu vervangen door hybride bussen (ook trolley's).
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door wattman007 Bekijk BerichtenDie hybrides zijn gelede bussen (met accordeon), ik veronderstel dat het dat is wat je bedoelt met "ook trolley's".
Een trolleybus is dus een gelede bus maar niet elke gelede bus mag je trolleybus noemen .
een gelede trolleybus
Comment
-
Interessant: waarom het woord 'Trolley' gebruiken? Misschien van de reiskoffer op wielen ook genaamd trolley (rijdend koffertje met uitschuifbaar handvat)
Alle andere verwijzingen naar trolley doen me niet aan deze bussen denken (vaak vertaald als kar, wagentje, etc...).
Andere vraag: mag je een 'niet-gelede' bus op zo een electrisch systeem ook een trolleybus noemen? Als dat al bestaat natuurlijk .
-> edit: blijkbaar noemt dat ook een trolleybus http://trolleybus.ligne54.be/nl-inbelgium.htm
Wat mijn vermoeden bevestigt dat 'trolley' echt slaat op het gebruik van een electrische bovenleiding (moet je natuurlijk een electromotor voor hebben).
Comment
-
Er bestaan inderdaad ook standaard 12m- trolleybussen, maar die zijn in België helaas allemaal allaaaang verdwenen :-( In andere Europese landen kan je ze wel her en der terugvinden, maar vooral in gelede versie zijn trolleybussen populair.
'Trolley' slaat idd ook op het systeem van de stroomafnemer (soort wieltje). Bij oude trams (vooral regio Brussel schiet me dan direct te binnen) hadden ze ook eerst een stang met trolley tegen de bovenleiding ipv de gekende pantograaf die tegenwoordig allomvertegenwoordigd is ;-)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door busje_33 Bekijk BerichtenEr bestaan inderdaad ook standaard 12m- trolleybussen, maar die zijn in België helaas allemaal allaaaang verdwenen :-( In andere Europese landen kan je ze wel her en der terugvinden, maar vooral in gelede versie zijn trolleybussen populair.
'Trolley' slaat idd ook op het systeem van de stroomafnemer (soort wieltje). Bij oude trams (vooral regio Brussel schiet me dan direct te binnen) hadden ze ook eerst een stang met trolley tegen de bovenleiding ipv de gekende pantograaf die tegenwoordig allomvertegenwoordigd is ;-)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door C_X Bekijk BerichtenSchitterend topic, het enige wat we nu nog mankeren is een treintjestopic, ik ben nogal een treintjesman
Zalig om te zien al die busnostalgie hier, bij De Decker - Van Riet in Malderen wist ik tot een paar jaar geleden nog wel wat van dit materiaal staan, maar ik denk dat dat allemaal is opgekuist intussen.'16 Peugeot 308 SW blueHDI
'15 Volvo XC60 D3
Comment
Comment