Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Dutton Phaeton

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Dutton Phaeton

Heeft er iemand van jullie al eens gehoord van een Engelse kit-car van het merk Dutton?
    Ik heb er zopas een gezien van het type Phaeton.
    Omdat er op de auto geen enkel embleem zat, heb ik wel een avondje moeten zoeken op internet.
    Blijkbaar was dit in Engeland een 'grote' producent, toch blijken er maar weinig te rijden op het vaste land.
    In Belgie zijn er maar 3, van Nederland weet ik het nog niet.
    Duitsland heeft een eigen club, maar aantallen ken ik niet.

Wie weet er meer van?

dutton.jpg

Lijkt mij een Caterham Super Seven / donkervoort / ... met wielbogen

Comment

Dutton, Van "Tim Dutton" is een kitcar die in massa geproduceerd en verkocht werd; vermits er geen chassisnummers zijn - donorwagen levert chass.nr - zijn er geen exacte aantallen bekend: schattingen lopen tussen 600 en 2000; zoals je wsch zelf al gevonden hebt maakte hij verscheidene modellen, nl de Phaeton en de Melos, en nog wel een paar andere minder succesvolle creaties; ergens in de jaren 80 is de productie overgegaan naar Rob Budd, die het phaetonmodel verder gefabric. heeft in twee versies; spatbord rond het wiel, en lang spatbord, genre caterham. melos heeft hij wijselijk laten staan omdat hij het model "too ugly" vond, en daar had hij wel gelijk in :-)
      Tim Dutton wou vooral een goedkope kit maken; daarom ook de keuze voor bladveren achteraan; gelijk welke achteras past, als de breedte maar min of meer overeenkomt; consequentie is dan wel dat de dutton een "koffergat" heeft om U tegen te zeggen ipv een mooi airodynamisch achterkantje zoals een caterham of een westfield;
      waarop moet je letten ? .... de inferieure kwaliteit van het polyester, van het laswerk, verder de stijfheid in 't algemeen, baanvastheid, speling op het stuurhuis etc. Bovendien ook niet vergeten dat zo'n kit 30 jaar geleden met donoronderdelen van een versleten engelse auto van tóen 20 jaar oud gebouwd werd ... betrouwbaarheid troef dus.
      De reden waarom er hier geen rondrijden is dat de belgische wet nogal lastig doet over "kits" in 't algemeen.
      De meeste kits rijden hier redelijk onwettig rond met Ford- of Volkswagen op het I.B., maar dit terzijde.
      Vervang de motor maar meteen door een CHV ofzo, kan nooit kwaad.
      Zet eens een krik onder éen kant en draai op; als de drie andere wielen obstinaat op de grond blijven staan, en de kas begint te kraken : hier en daar een dwarslatje lassen.
      Mits wat achterstallig onderhoud en méer : veel plezier ermee !
      M.

Comment

Wikipedia
        KLIK |&| KLAK

Comment

Working...
        X