Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Aufrecht Melcher Grossaspach (AMG pré-1993)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • W124 AMG. . . . .


    300E AMG

    3,2 liter
    12 klepper
    245pk
    Cx waarde: 0,26
    Top: 246 km/uur
    1000 meter van staande start: 27 seconden.
    Kostprijs in 1989: (omgerekend) 64.028,00 Euro.



    "Der Hammer"

    Mercedes-Benz 300E
    5,6 liter V8
    32 klepper (W126 560 motor met AMG 4-klepskop)
    360pk bij 5500
    510Nm bij 4000
    Achterdifferentieel met torsen sperwerking
    Banden: 245/45 R17, Pirelli P700 (tiens... komt me bekend voor... )
    0-400 meter: 13,4 seconden
    0-1000 meter: 24,1 seconden (in perspectief: 1 seconde sneller dan een Ferrari 328 GTS, en een Testarossa had de allergrootste moeite om de 300E te evenaren)
    Top: 300+ km/u

    "Der Hammer" brak trouwens in zijn tijd een wereldrecord: Een Cx waarde van 0,25 betekende de gestroomlijndste 4 deurs sedan in die tijd.



    Later werd de 5.6 liter V8 uitgeboord naar 6.0 liter. Hierdoor kreeg de Hammer 385pk en 566Nm.




    Tellers van de "300E Hammer":

    Comment


    • Amerikaans artikel over 'Der Hammer' (US-versie wel )

      Mercedes-Benz 300E AMG Hammer (W124)





      One day, back when AMG was not an official arm of Mercedes, Hans-Werner Aufrecht and Erhard Melcher (the A and M, respectively, in AMG - the G stands for Aufrecht's birthplace, Grossaspach) came up with the most sensational car AMG had ever built…and it was a sedan!

      Certainly, AMG had built fast cars before, but the Hammer blew practically everything that year (that would be 1986) into the weeds.
      At the time, a 3.0-litre 177-hp 6-cylinder 300E would have set you back $39,000. For a cool $17,000, AMG would replace that 3-litre unit with the 5.5-litre V8 from the 560SEC and add 32-valve cylinder heads and twin camshafts. That conversion was good for 360 hp DIN in Europe (slightly less in North America due to emission regulations) but as of 1988, if you wanted the Hammer of Hammers, you'd pop for an additional $39,950 and AMG technicians would bore out the 5.6-litre unit to 6.0-litres and 375 hp DIN. A further $33,302 bought you a different rear differential, Gleason-Torsen LSD, stronger rear sub frame and a host of other chassis mods. Figure about another $14,170 for the AMG suspension, 17 inch chrome wheels and tires, an interior package and aerodynamic body kit (including painting and mounting) and, of course, don't forget about the $18,000 labour charge, and the grand total would be smooth $161,422. What a nice accounting lesson. And remember, folks, this was back in 1988!


      What you'd get for your money was an exceptionally quick and stable sedan. It's not quite as smooth-riding as the 300E that spawned it, but with twice the power and Ferrari GTO performance, who really cares? In 2004 the Hammer's performance is impressive, but in the late 80s, when even Porsche's range-topping 928 S4 would be swept aside in a straight line, it was truly brutal. This is not to say that the Hammer itself was brutal. In fact, despite its name and all the intimidating numbers, its smooth power delivery and well-tuned chassis made the Hammer a very confidence-inspiring drive.

      So there you have the Hammer. Almost makes you wish it was 1988 all over again, doesn't it? - by Traian Popescu



      Base Price, USD 121,472 / 161,422

      Engine Type DOHC 32-valve V8

      Powertrain Layout: Front engine, RWD
      Displacement, cc 5547 / 5953
      Power(DIN)@rpm 360@5500 / 375@5500
      Torque, lb-ft@rpm 377@4000 / 407@4000
      Curb Weight, lb 3640 / 3707

      Hoe ziek is tees....:
      0-30 mph: 1,5 sec
      0-60 mph: 5,0 sec
      0-100 mph: 12,6 sec
      0-120 mph: 18,3 sec

      30-50 mph: 2,2 sec
      60-80 mph: 3,0 sec
      100-120 mph: 5,7 sec


      1/4 mile, sec@mph - / 13.6@109 *
      Top speed, mph 178 / 185 est

      *Note that the test numbers achieved using a detuned 6.0-litre US spec car (approx. 350-360hp) running a taller, optional 2.24:1 final drive.





      Bron: fantasycars.com
      Last edited by ; 13/12/2006, 19:47.

      Comment


      • ziek machien

        MOET ge hebben

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Avantus Bekijk Berichten
          ziek machien

          MOET ge hebben
          Een van mijn projecten na de 2.0 AMG in orde gezet te hebben, is een 190E Hammer bouwen.
          Geen 201 met een M103 derin... néé, met een M117 in.

          Kvrees dat je een gewone hammer gemakkelijk enkele miljoenen betaald (BEF hé), ALS je er al één vindt...

          Comment


          • 1988 300CE 6.0 Hammer vs. 2002 E55K AMG....



            Comment




            • Comment




              • Comment




                • Comment




                  • Comment




                    • Comment


                      • Ik zou geen halve seconden moeten twijfelen tussen deze twee....

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten
                          Ik zou geen halve seconden moeten twijfelen tussen deze twee....
                          alleen nog maar als ge naar die foto' van da interieur kijkt...







                          HAMMER all the way!

                          Comment


                          • Nog enkele leuke weetjes:

                            - De 300CE 6.0 kostte in 1988 een 'magere' 355.000 DM (+- 7 miljoen oude BEF's), een pak duurder dan een Ferrari Testarossa in die tijd.

                            - Conclusie van Autobild in deze test:
                            "Am Ende hat er trotzdem die Nase vorn. Der Grund: Zu seiner Zeit fühlte man sich bei AMG noch nicht an die freiwillige Selbstbeschränkung auf Tempo 250 gebunden und ließ den Hammer fliegen, so schnell es ging. Und es geht immer noch eine ganze Menge. Unser Testexemplar war nach 167.000 Kilometern so richtig schön frei und schwang sich zu respektablen 289 km/h auf. "

                            - Reeds 18 jaar geleden installeerde AMG op deze auto een volledig elektronisch geregelde ophanging met niveauregeling. Voor de hardheid van de dempers kan men tussen 3 standen kiezen.
                            "Nach Belieben lässt sich die Härte in drei Stufen einstellen, wobei allerdings selbst die weichste immer noch hammerhart ist und an die Insassen nebst trockenen Schlägen auch ein nicht gerade luxuriöses Geräuschniveau vermittelt. "


                            - De Hammer in coupé versie woog 'slechts' 1650 kg.

                            - De coupé had 265/40 R17's achteraan, terwijl de 4-deurs via 235/45 R17's de 566Nm op het wegdek moest zetten.

                            - Schijfremmen vooraan hadden een diameter van slechts 300mm, achteraan 279mm (niet geventileerd), maar bleken zonder morren de Ur-Hammer in toom te kunnen houden.

                            - De Hammers kregen een brandstoftank mee van 90 liter, daardoor hadden ze toch nog iet of wat rijbereik...

                            Comment


                            • die velgen van die Hammer

                              Ik las trouwens vandaag dat in dat AMG-boek niet elk model beschreven staat (had ik wel verwacht).
                              Blijkt dat enkel de huidige line-up erin volledig beschreven staat.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
                                die velgen van die Hammer

                                Ik las trouwens vandaag dat in dat AMG-boek niet elk model beschreven staat (had ik wel verwacht).
                                Blijkt dat enkel de huidige line-up erin volledig beschreven staat.

                                Damn, wat een 'afgang'....
                                Dan vind ik de titel van het boek uiterst ongepast...



                                Ffe de moraal terug opkrikken:

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten
                                  Damn, wat een 'afgang'....
                                  Dan vind ik de titel van het boek uiterst ongepast...



                                  Ffe de moraal terug opkrikken:
                                  Zal wel zien, normaalgezien zou het morgen in de bus moeten zitten (maandag verstuurd in Nederland)

                                  Denk dat ik tijdens Segers zijn les iets anders ga doen

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
                                    Zal wel zien, normaalgezien zou het morgen in de bus moeten zitten (maandag verstuurd in Nederland)

                                    Denk dat ik tijdens Segers zijn les iets anders ga doen

                                    Da zal wel zijn...


                                    Mai... en bij mechanica haddek anders ook wel goesting om een 'interessant' boekske derbij te pakke zen... en da hebbek ook gedaan! (ffe toch )

                                    Comment


                                    • Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
                                        Zal wel zien, normaalgezien zou het morgen in de bus moeten zitten (maandag verstuurd in Nederland)

                                        Denk dat ik tijdens Segers zijn les iets anders ga doen
                                        Das nou juist den enige mens die het verdiend om aandacht te krijgen vind ik

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Avantus Bekijk Berichten
                                          Das nou juist den enige mens die het verdiend om aandacht te krijgen vind ik
                                          Ik weet het, hij is ook de enige waarvoor ik met plezier een uurtje les kom volgen.

                                          Maar zo een nieuw AMG-boek...

                                          Comment

                                          Working...
                                          X