wit, en zonder uiterlijke kenmerken
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Aufrecht Melcher Grossaspach (AMG pré-1993)
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door C_X Bekijk BerichtenAllez, jong, zo 70's geel of oranje is toch mega?Ihr guter stern auf allen straßen, Mercedes-Benz.
Current:
1987 Mercedes-Benz W124 200D
1979 Mercedes-Benz W123 280E
1985 Mercedes-Benz 190E 2.3-16
Ex:
1994 Mercedes-Benz W124 E200 Diesel
1976 Mercedes-Benz W123 250
1987 Mercedes-Benz W124 230E
1979 Mercedes-Benz W123 300d
1992 Mercedes-Benz W201 190E 2.0
1973 Mercedes-Benz W115 /8 230
1993 Mercedes-Benz W202 C200 Diesel
2003 Mercedes-Benz W211 E220 CDI
1990 Mercedes-Benz C124 300CE
1980 Mercedes-Benz W123 280
1989 Mercedes-Benz W124 230E
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk BerichtenIk ben altijd al gepassioneerd geweest door dit uitermate succesvolle en boeiende tuningmerk. Deze topic heb ik aangemaakt bij 'Oldtimers', omdat ik hier de bedoeling heb om het over AMG voertuigen te hebben VOOR de Mercedes-Benz -- AMG fusie in 1993.
Alle AMG getunede auto's dus tot de Mercedes-Benz C36 AMG (dus deze NIET inbegrepen) horen hier thuis.
Ik zal beginnen een korte geschiedenis van AMG neer te 'pennen':
AMG:
- Hans Werner Aufrecht
- Erhard Melcher
- Grossaspach
De eerste twee namen zijn van de oprichters van AMG, de derde naam is het stadje waar het allemaal geschiedde...
Hans W. Aufrecht en Erhard Melcher werkten bij Daimler, maar vonden het spijtig dat er geen echte 'power' Mercedessen werden gebouwd.
Met hun eigen visies startten zij samen in 1967 een klein ingenieurs'bureautje' in een oude schuur in Grossaspach.
Daar bouwden zij de legendarische AMG 300 SEL 6,8; die later de 24 Uren van Spa-Francorchamps zou winnen.
Uiteraard lokte dit nogal wat opwinding en nieuwsgierigheid uit! Daarna begonnen de twee in het kleine schuurtje Heckflosse's en S-klassen te 'veredelen', voor vermogenshongerige klanten.
Hans W. Aufrecht was diegene die met veel dynamiek en organisatie AMG wou expanderen. Erhard Melcher werkte graag in alle rust en zonder stress in de werkplaats.
In 1976 verhuisde AMG naar een nieuwe werkplaats in Affalterbach, en tegen 1978 had het kleine fabriekje al meer dan 40 medewerkers.
Vanaf 1976 zorgde de W123, met 2.8 injectie-motor, voor een serieuze vooruitgang en expansie in de ontwikkeling en productie van het tuningbedrijf. Ook de komst van de W126, en de kleine ('baby-benz') 190E zorgde voor een ideaal 'gamma'.
In 1985 kwam AMG aanzetten met een eigen (door Erhard Melcher) ontwikkelde 4-kleppen cilinderkop. Hiermee kon het vermogen van de M117 5.0 V8 tot 340pk bereiken. Het ooit zo kleine en niets-betekenende tuningbedrijfje was nu zodanig gegroeid en ontwikkeld, dat het 'salonwaardig' geworden was.
De ontwikkelingsafdeling van AMG ging ondertussen ook enkele keren vreemd. Zo ontwikkelde het bepaalde carrosserie onderdelen voor Seat en enkele Japanse merken. Ook produceerde AMG voor de Formule 1 een 4-kleppen V8 motor met over de 500pk.
In 1990 werkten AMG en Mercedes-Benz voor het eerst samen in het 'Tourenwagen'-project "190E 2.5-16 EVO". Ondertussen werkten er al meer dan 400 werknemers bij AMG.
In 1991 mocht AMG voor het eerst gebruik maken van het Daimler distributienetwerk, en dus kon je een AMG auto kopen in de Mercedes dealership.
Mercedes-Benz kocht in 1993 voor 51% aandelen in AMG, en daarmee was de fusie compleet. Het eerste samenwerkingsproduct tussen de twee bedrijven werd de 'C36 AMG'.
Zo, laat dit een inleiding wezen voor het VETSTE topic allertijden!
Met ander woorden A (I) M( ' M) G (GAY)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door EuroM3.0 Bekijk BerichtenMet ander woorden A (I) M( ' M) G (GAY)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door EuroM3.0 Bekijk BerichtenMet ander woorden A (I) M( ' M) G (GAY)
Kom kom niet teveel zeveren!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Mayonaise Bekijk BerichtenVoor wie nog een AMG stuurtje zoekt:
en nog eentje...
http://global.ebay.com/AMG_Lenkrad_W...304969342/item
Autohandel Türk Türk
Wel veel te duur voor een cirkel met wat leder rond
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Twingo1 Bekijk BerichtenIs er hier iemand die meer weet over deze M117 5.2 Liter AMG V8? Info over deze motor is vrij summier. Helaas. Zou er graag meer over willen weten.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Twingo1 Bekijk BerichtenNiemand die hier meer over weet?
En daar staat ook het antwoord. (Edit 1-5-2011) Yes, we got him.Last edited by Twingo1; 01/05/2011, 13:09.
Comment
-
Moest er iemand een antwoord weten op je vraag zou je het wel krijgen denk ik.
Ikzelf had ooit wel eens gehoord van de 5.2 M117, maar heb eerlijk gezegd nog nooit een auto gezien die deze motor had ingebouwd, dus ik vermoed dat dat blok verschrikkelijk zeldzaam is.
Als je er eentje vindt zal die hoogstwaarschijnlijk in een 126 zitten. Maar dan nog, de 'meeste' zijn 5 liters, 5.6 of 6 liters multikleppers.
Ben je op zoek naar zo'n motor misschien?
Comment
-
Ik ben er niet naar op zoek, naar een auto met zo'n M117 5.2 Liter AMG V8. Maar juist omdat info over die motor zo schaars is, vind ik het een uitdaging om dan toch meer over zo'n uniek exemplaar te weten te komen. En dat is dus gelukt. Geeft mij veel voldoening. Zie mijn vorige posts.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Twingo1 Bekijk BerichtenIk ben er niet naar op zoek, naar een auto met zo'n M117 5.2 Liter AMG V8. Maar juist omdat info over die motor zo schaars is, vind ik het een uitdaging om dan toch meer over zo'n uniek exemplaar te weten te komen. En dat is dus gelukt. Geeft mij veel voldoening. Zie mijn vorige posts.
Comment
Comment