Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Aufrecht Melcher Grossaspach (AMG pré-1993)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Aufrecht Melcher Grossaspach (AMG pré-1993)

    Ik ben altijd al gepassioneerd geweest door dit uitermate succesvolle en boeiende tuningmerk. Deze topic heb ik aangemaakt bij 'Oldtimers', omdat ik hier de bedoeling heb om het over AMG voertuigen te hebben VOOR de Mercedes-Benz -- AMG fusie in 1993.
    Alle AMG getunede auto's dus tot de Mercedes-Benz C36 AMG (dus deze NIET inbegrepen) horen hier thuis.

    Ik zal beginnen een korte geschiedenis van AMG neer te 'pennen':

    AMG:
    - Hans Werner Aufrecht
    - Erhard Melcher
    - Grossaspach

    De eerste twee namen zijn van de oprichters van AMG, de derde naam is het stadje waar het allemaal geschiedde...
    Hans W. Aufrecht en Erhard Melcher werkten bij Daimler, maar vonden het spijtig dat er geen echte 'power' Mercedessen werden gebouwd.
    Met hun eigen visies startten zij samen in 1967 een klein ingenieurs'bureautje' in een oude schuur in Grossaspach.



    Daar bouwden zij de legendarische AMG 300 SEL 6,8; die later de 24 Uren van Spa-Francorchamps zou winnen.
    Uiteraard lokte dit nogal wat opwinding en nieuwsgierigheid uit! Daarna begonnen de twee in het kleine schuurtje Heckflosse's en S-klassen te 'veredelen', voor vermogenshongerige klanten.





    Hans W. Aufrecht was diegene die met veel dynamiek en organisatie AMG wou expanderen. Erhard Melcher werkte graag in alle rust en zonder stress in de werkplaats.
    In 1976 verhuisde AMG naar een nieuwe werkplaats in Affalterbach, en tegen 1978 had het kleine fabriekje al meer dan 40 medewerkers.



    Vanaf 1976 zorgde de W123, met 2.8 injectie-motor, voor een serieuze vooruitgang en expansie in de ontwikkeling en productie van het tuningbedrijf. Ook de komst van de W126, en de kleine ('baby-benz') 190E zorgde voor een ideaal 'gamma'.



    In 1985 kwam AMG aanzetten met een eigen (door Erhard Melcher) ontwikkelde 4-kleppen cilinderkop. Hiermee kon het vermogen van de M117 5.0 V8 tot 340pk bereiken. Het ooit zo kleine en niets-betekenende tuningbedrijfje was nu zodanig gegroeid en ontwikkeld, dat het 'salonwaardig' geworden was.



    De ontwikkelingsafdeling van AMG ging ondertussen ook enkele keren vreemd. Zo ontwikkelde het bepaalde carrosserie onderdelen voor Seat en enkele Japanse merken. Ook produceerde AMG voor de Formule 1 een 4-kleppen V8 motor met over de 500pk.



    In 1990 werkten AMG en Mercedes-Benz voor het eerst samen in het 'Tourenwagen'-project "190E 2.5-16 EVO". Ondertussen werkten er al meer dan 400 werknemers bij AMG.
    In 1991 mocht AMG voor het eerst gebruik maken van het Daimler distributienetwerk, en dus kon je een AMG auto kopen in de Mercedes dealership.

    Mercedes-Benz kocht in 1993 voor 51% aandelen in AMG, en daarmee was de fusie compleet. Het eerste samenwerkingsproduct tussen de twee bedrijven werd de 'C36 AMG'.





    Zo, laat dit een inleiding wezen voor het VETSTE topic allertijden!
    Last edited by ; 30/11/2006, 18:16.

  • #2
















    Ik zal eens moeten kijken of ik die foto's van Benz Classic days nog heb...

    Comment


    • #3
      erhard is een felle vent



      hier is het voor mij mee begonnen, ik was 11

      Comment


      • #4
        VET machien toch!

        Nog een leuk weetje ivm de 300SEL 6.8:

        Na de overwinning in Spa in 1971, wou AMG meedoen met de allergrootste in de 'Interseries', en dus concureren in de Amerikaanse Can Am Serie.
        Hiervoor moest de 6.8 wel wat extra vermogen kweken uiteraard. Dit deed AMG door op de motor een turbocompressor van Eberspächer te monteren.
        Het exacte vermogen was onbekend, om de simpele reden dat er toen heel wat testbanken in rook opgingen. Conclusie: dik over de 700Pk werd als feit beschouwd...

        De motor lag in dit ding:
        Last edited by ; 30/11/2006, 19:10.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten




          Waren mooie foto's uit die test van AMS (of was het autobild?). Jammer genoeg is het geen echte 6.8

          Comment


          • #6
            Vet beeld. Keuze zou rap gemaakt zijn.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten





              Wat een monster!

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Avantus Bekijk Berichten
                Vet beeld. Keuze zou rap gemaakt zijn.

                Iedereen vraagt zich wel eens af waar de originele Race 300SEL 6.8 gebleven is...
                De auto werd in 1973 verkocht door Melcher aan Ligier Aerospace om tests mee uit te voeren. Kgeloof dat ze de auto een verlengden, en gebruikten om naast een vliegtuig ofzo te rijden op de runway. K'weet er niet het fijne van, maar uiteindelijk is de auto versleten, gecrashed (in 1980), en weggerot ofzo waarschijnlijk.

                Ga proberen of ik nog pics van de auto vind in die staat...

                Comment


                • #9
                  Zo'n CLK63 ziet er eigenlijk wel heel klein en mager uit naast die 6.8

                  Comment


                  • #10
                    Heb dit gevonden:

                    The future of the car seemed hopeless until a lucky coincidence appointed it into service for lifetime: To imitate aircraft landings and to do measurements Matra on behalf of the French airforce searched for a car which not only could house spacious measuring instruments inclusive the gear of a jet fighter, but also with this ballast within an distance of only one kilometre could reach 200 km/h. As requested AMG extended the Mercedes-racer 75 centimetres, brought the engine to maximum 428 hp again and handed over the 2400 kg airforce-employee (765 kg more than for racing) into French services.




                    bron: http://www.geocities.com/motorcity/d...23/w109amg.htm



                    btw, note de nog steeds verbrede wielkasten.

                    Comment


                    • #11
                      cool
                      raar dat de froggs een benz gebruikten

                      Comment


                      • #12
                        Even het ontstaansverhaal rond de 6.8 uit voorgenoemde site vertaald:

                        Toen de enigste Mercedes-Benz tuner ter wereld, genaamd AMG, plots een 6.8 liter 300SEL naar het kampioenschap van de 24 Uren van Spa-Francorchamps bracht, dacht iedereen dat Mercedes een come-back wou maken in het race-gebeuren. Maar Daimler ontkende dit luidkeels, en verafschuwde zelfs Melcher en Aufrecht.

                        Hoe het begon: Aufrecht en Melcher kochten een beschadigde 300SEL 3,5 van een dokter. De basisprijs voor die auto bedroeg toen 32.635 DM, en zij kochtten hem voor 9.500 DeutschMark. De auto was helemaal standaard, met zelfs de manuele 5 versnellingsbak. De twee ontwikkelden de 6.8 motor, en testten deze in een klein ijzeren hutje. 's Nachts werkten ze aan de motor en aan het chassis, overdag aan de carrosserie. Tientallen keren rolde het prototype-carrosserie op een houten karretje heen en weer, in de straten van Burgstetten.

                        De rode 300SEL werd geprepareerd in het schuurtje van A en M, in omstandigheden die in schril contrast stonden met de werkwijze bij Mercedes-Benz zelf. De auto worstelde met een fors gewicht van 1635 kg, en de hoge compressie motor (10:1) leverde een enorme 389 pk bij 5600 t/min.

                        Slechts 1 week voor het begin van de 24 Uren werd de auto voor het eerst gestart, en reed op eigen kracht de werkplaats uit. A en M hadden meer dan 120.000 DM in het project gestampt, in de vorm van hoogwaardige materialen, en vooral de ontelbare werkuren. Na de overwinning in Spa steeg de sentimentele waarde uiteraard naar oneindig.

                        Helmut Kellener werd de eerste persoon die de auto mocht testrijden op het Hockenheim circuit. Nadat hij was teruggekeerd in de pits, was hij ziek van walging. Hij zei tegen Hans Aufrecht: "Hier heb je de sleutel, gooi hem maar direct weg, want je zal hem niet meer nodig hebben."
                        Dit betekende dat Aufrecht opnieuw nachten in de schuur moest doorbrengen, om de wagen opnieuw af te stellen, maar ook dat hij naar een nieuwe piloot mocht zoeken. Nadat Gijs van Lennep en Kurt Ahrens niet wouden participeren, besloot Aufrecht op europees Go-cart kampion Hans Heyer en Clemens Schickentanz het zwaargewicht tijdens de race op Spa te laten piloteren.

                        6 crewmembers werkten mee in de pits, en de piloten deden niets anders dan laps rijden, banden en remmen verslijten, en brandstof opdoen. Ze moesten immers heel wat ervaring opdoen met de auto.
                        Tegen ieders verwachting in bleef de auto rijden tot op het laatste van de oefenrondes, en wat later bleef iedereen eerder verbouwereerd achter in z'n stoel, toen de auto de 24 Uren ook effectief won.

                        Hierna participeerde de auto in de 4 Uren van Le Mans in 1972. De auto haalde op het rechte stuk een snelheid van maar liefst 285 km/u. Ter vergelijking: de snelste BMW Coupé in dat jaar haalde 277 km/u.

                        Na slechts 2 jaar 'vol' glorie, was het liedje van de 6.8 uit, aangezien er in de touring-car races nu enkel auto's mochten meerijden met een cilinderinhoud van maximum 5.0 liter.


                        De 6.8 tijdens een pitstop tijdens de 24-Uren:


                        Last edited by ; 30/11/2006, 21:49.

                        Comment


                        • #13
                          De originele 300SEL 6.3 AMG:







                          Vermogen steeg van 250 naar 280 pk.
                          Koppel bedroeg 542 Nm.
                          De ophanging werd geoptimaliseerd, en ook de remmen werden aangepast aan het extra vermogen.
                          Last edited by ; 30/11/2006, 21:18.

                          Comment


                          • #14
                            zalig topic

                            AMG das pas Tuning

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door arnev. Bekijk Berichten
                              zalig topic

                              AMG das pas Tuning

                              Inderdaad. Toen was 'tuning' nog... tuning!

                              Nu denken 'ze' dat als ze 19" wielen onder hun golfke steken, no fear op de achterruit en neon lampkes aan hun ruitensproeiers installeren, dat ze met een 'getunede' auto rondrijden... de ballen!

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten
                                Inderdaad. Toen was 'tuning' nog... tuning!

                                Nu denken 'ze' dat als ze 19" wielen onder hun golfke steken, no fear op de achterruit en neon lampkes aan hun ruitensproeiers installeren, dat ze met een 'getunede' auto rondrijden... de ballen!
                                ja , inderdaad.

                                AMG is toch heel bekend vor iets hé

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door arnev. Bekijk Berichten
                                  ja , inderdaad.

                                  AMG is toch heel bekend vor iets hé
                                  Jup das waar

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten
                                    Even het ontstaansverhaal rond de 6.8 uit voorgenoemde site vertaald:

                                    Toen de enigste Mercedes-Benz tuner ter wereld, genaamd AMG, plots een 6.8 liter 300SEL naar het kampioenschap van de 24 Uren van Spa-Francorchamps bracht, dacht iedereen dat Mercedes een come-back wou maken in het race-gebeuren. Maar Daimler ontkende dit luidkeels, en verafschuwde zelfs Melcher en Aufrecht.

                                    Hoe het begon: Aufrecht en Melcher kochten een beschadigde 300SEL 3,5 van een dokter. De basisprijs voor die auto bedroeg toen 32.635 DM, en zij kochtten hem voor 9.500 DeutschMark. De auto was helemaal standaard, met zelfs de manuele 5 versnellingsbak. De twee ontwikkelden de 6.8 motor, en testten deze in een klein ijzeren hutje. 's Nachts werkten ze aan de motor en aan het chassis, overdag aan de carrosserie. Tientallen keren rolde het prototype-carrosserie op een houten karretje heen en weer, in de straten van Burgstetten.

                                    De rode 300SEL werd geprepareerd in het schuurtje van A en M, in omstandigheden die in schril contrast stonden met de werkwijze bij Mercedes-Benz zelf. De auto worstelde met een fors gewicht van 1635 kg, en de hoge compressie motor (10:1) leverde een enorme 389 pk bij 5600 t/min.

                                    Slechts 1 week voor het begin van de 24 Uren werd de auto voor het eerst gestart, en reed op eigen kracht de werkplaats uit. A en M hadden meer dan 120.000 DM in het project gestampt, in de vorm van hoogwaardige materialen, en vooral de ontelbare werkuren. Na de overwinning in Spa steeg de sentimentele waarde uiteraard naar oneindig.

                                    Helmut Kellener werd de eerste persoon die de auto mocht testrijden op het Hockenheim circuit. Nadat hij was teruggekeerd in de pits, was hij ziek van walging. Hij zei tegen Hans Aufrecht: "Hier heb je de sleutel, gooi hem maar direct weg, want je zal hem niet meer nodig hebben."
                                    Dit betekende dat Aufrecht opnieuw nachten in de schuur moest doorbrengen, om de wagen opnieuw af te stellen, maar ook dat hij naar een nieuwe piloot mocht zoeken. Nadat Gijs van Lennep en Kurt Ahrens niet wouden participeren, besloot Aufrecht op europees Go-cart kampion Hans Heyer en Clemens Schickentanz het zwaargewicht tijdens de race op Spa te laten piloteren.

                                    6 crewmembers werkten mee in de pits, en de piloten deden niets anders dan laps rijden, banden en remmen verslijten, en brandstof opdoen. Ze moesten immers heel wat ervaring opdoen met de auto.
                                    Tegen ieders verwachting in bleef de auto rijden tot op het laatste van de oefenrondes, en wat later bleef iedereen eerder verbouwereerd achter in z'n stoel, toen de auto de 24 Uren ook effectief won.

                                    Hierna participeerde de auto in de 4 Uren van Le Mans in 1972. De auto haalde op het rechte stuk een snelheid van maar liefst 285 km/u. Ter vergelijking: de snelste BMW Coupé in dat jaar haalde 277 km/u.

                                    Na slechts 2 jaar 'vol' glorie, was het liedje van de 6.8 uit, aangezien er in de touring-car races nu enkel auto's mochten meerijden met een cilinderinhoud van maximum 5.0 liter.
                                    Ongelofelijk eigenlijk Tis alsof Ferrari een week voor de GP van Bahrein aan de ontwikkeling van de wagen begint.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten
                                      Jup das waar

                                      die geschiedenis is zalig om te lezen

                                      Comment


                                      • #20
                                        veel leuke Benz-topics tegenwoordig. 't werd tijd.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X