Ik ben altijd al gepassioneerd geweest door dit uitermate succesvolle en boeiende tuningmerk. Deze topic heb ik aangemaakt bij 'Oldtimers', omdat ik hier de bedoeling heb om het over AMG voertuigen te hebben VOOR de Mercedes-Benz -- AMG fusie in 1993.
Alle AMG getunede auto's dus tot de Mercedes-Benz C36 AMG (dus deze NIET inbegrepen) horen hier thuis.
Ik zal beginnen een korte geschiedenis van AMG neer te 'pennen':
AMG:
- Hans Werner Aufrecht
- Erhard Melcher
- Grossaspach
De eerste twee namen zijn van de oprichters van AMG, de derde naam is het stadje waar het allemaal geschiedde...
Hans W. Aufrecht en Erhard Melcher werkten bij Daimler, maar vonden het spijtig dat er geen echte 'power' Mercedessen werden gebouwd.
Met hun eigen visies startten zij samen in 1967 een klein ingenieurs'bureautje' in een oude schuur in Grossaspach.
Daar bouwden zij de legendarische AMG 300 SEL 6,8; die later de 24 Uren van Spa-Francorchamps zou winnen.
Uiteraard lokte dit nogal wat opwinding en nieuwsgierigheid uit! Daarna begonnen de twee in het kleine schuurtje Heckflosse's en S-klassen te 'veredelen', voor vermogenshongerige klanten.
Hans W. Aufrecht was diegene die met veel dynamiek en organisatie AMG wou expanderen. Erhard Melcher werkte graag in alle rust en zonder stress in de werkplaats.
In 1976 verhuisde AMG naar een nieuwe werkplaats in Affalterbach, en tegen 1978 had het kleine fabriekje al meer dan 40 medewerkers.
Vanaf 1976 zorgde de W123, met 2.8 injectie-motor, voor een serieuze vooruitgang en expansie in de ontwikkeling en productie van het tuningbedrijf. Ook de komst van de W126, en de kleine ('baby-benz') 190E zorgde voor een ideaal 'gamma'.
In 1985 kwam AMG aanzetten met een eigen (door Erhard Melcher) ontwikkelde 4-kleppen cilinderkop. Hiermee kon het vermogen van de M117 5.0 V8 tot 340pk bereiken. Het ooit zo kleine en niets-betekenende tuningbedrijfje was nu zodanig gegroeid en ontwikkeld, dat het 'salonwaardig' geworden was.
De ontwikkelingsafdeling van AMG ging ondertussen ook enkele keren vreemd. Zo ontwikkelde het bepaalde carrosserie onderdelen voor Seat en enkele Japanse merken. Ook produceerde AMG voor de Formule 1 een 4-kleppen V8 motor met over de 500pk.
In 1990 werkten AMG en Mercedes-Benz voor het eerst samen in het 'Tourenwagen'-project "190E 2.5-16 EVO". Ondertussen werkten er al meer dan 400 werknemers bij AMG.
In 1991 mocht AMG voor het eerst gebruik maken van het Daimler distributienetwerk, en dus kon je een AMG auto kopen in de Mercedes dealership.
Mercedes-Benz kocht in 1993 voor 51% aandelen in AMG, en daarmee was de fusie compleet. Het eerste samenwerkingsproduct tussen de twee bedrijven werd de 'C36 AMG'.
Zo, laat dit een inleiding wezen voor het VETSTE topic allertijden!
Alle AMG getunede auto's dus tot de Mercedes-Benz C36 AMG (dus deze NIET inbegrepen) horen hier thuis.
Ik zal beginnen een korte geschiedenis van AMG neer te 'pennen':
AMG:
- Hans Werner Aufrecht
- Erhard Melcher
- Grossaspach
De eerste twee namen zijn van de oprichters van AMG, de derde naam is het stadje waar het allemaal geschiedde...
Hans W. Aufrecht en Erhard Melcher werkten bij Daimler, maar vonden het spijtig dat er geen echte 'power' Mercedessen werden gebouwd.
Met hun eigen visies startten zij samen in 1967 een klein ingenieurs'bureautje' in een oude schuur in Grossaspach.
Daar bouwden zij de legendarische AMG 300 SEL 6,8; die later de 24 Uren van Spa-Francorchamps zou winnen.
Uiteraard lokte dit nogal wat opwinding en nieuwsgierigheid uit! Daarna begonnen de twee in het kleine schuurtje Heckflosse's en S-klassen te 'veredelen', voor vermogenshongerige klanten.
Hans W. Aufrecht was diegene die met veel dynamiek en organisatie AMG wou expanderen. Erhard Melcher werkte graag in alle rust en zonder stress in de werkplaats.
In 1976 verhuisde AMG naar een nieuwe werkplaats in Affalterbach, en tegen 1978 had het kleine fabriekje al meer dan 40 medewerkers.
Vanaf 1976 zorgde de W123, met 2.8 injectie-motor, voor een serieuze vooruitgang en expansie in de ontwikkeling en productie van het tuningbedrijf. Ook de komst van de W126, en de kleine ('baby-benz') 190E zorgde voor een ideaal 'gamma'.
In 1985 kwam AMG aanzetten met een eigen (door Erhard Melcher) ontwikkelde 4-kleppen cilinderkop. Hiermee kon het vermogen van de M117 5.0 V8 tot 340pk bereiken. Het ooit zo kleine en niets-betekenende tuningbedrijfje was nu zodanig gegroeid en ontwikkeld, dat het 'salonwaardig' geworden was.
De ontwikkelingsafdeling van AMG ging ondertussen ook enkele keren vreemd. Zo ontwikkelde het bepaalde carrosserie onderdelen voor Seat en enkele Japanse merken. Ook produceerde AMG voor de Formule 1 een 4-kleppen V8 motor met over de 500pk.
In 1990 werkten AMG en Mercedes-Benz voor het eerst samen in het 'Tourenwagen'-project "190E 2.5-16 EVO". Ondertussen werkten er al meer dan 400 werknemers bij AMG.
In 1991 mocht AMG voor het eerst gebruik maken van het Daimler distributienetwerk, en dus kon je een AMG auto kopen in de Mercedes dealership.
Mercedes-Benz kocht in 1993 voor 51% aandelen in AMG, en daarmee was de fusie compleet. Het eerste samenwerkingsproduct tussen de twee bedrijven werd de 'C36 AMG'.
Zo, laat dit een inleiding wezen voor het VETSTE topic allertijden!
Comment