Oorspronkelijk geplaatst door G 55 AMG
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Aufrecht Melcher Grossaspach (AMG pré-1993)
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door G 55 AMG Bekijk BerichtenUh? w124's zijn toch wel vrij 'hoekig', hoe komen die ooit aan zo'n stroomlijn?
Moderne wagens mogen toch al uiterst veel moeite doen om een Cx van 0.26 te halen...
Tis niet enkel op het zicht dat je kan zien of een auto een goede stroomlijn heeft of niet.
Door de wind goed te 'geleiden', kan je zelfs een frontaal oppervlak met relatief 'stijle' stukken toch gestroomlijnd maken.
Mbv voorbumper en spoiler, achterspoiler (evt. kofferklep), vlakke onderbodem, verlaging, etc. kan je veel bereiken op aerodynamisch vlak.
0,26 is inderdaad een héél lage waarde. Daarom ook dat 'ie toen het rekord heeft gevestigd.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Avantus Bekijk BerichtenHoekig is niet bepaald ongestroomlijnd. Zo heeft mijn 100, ook een 'hoekig ding' een stroomlijn van 0.29
hehe nice
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door G 55 AMG Bekijk BerichtenHoeveel pk heeft zo'n 190 2.0 AMG? 165?
En zo'n 16klepper met turbo? Hoe rijdt zo een ding? Helpt de turbo de mooie 'loopcultuur' van zo een motor niet naar de knoppen?
Hoeveel pk krijg je uit een 2.3-16 of 2.5-16 zonder turbo? (dus nokkenassen, uitlaat, lichtere pistons en drijfstangen, luchtinlaat, whatever...)
De 2.0 AMG heeft 145pk, tov. standaard 122. Tis de 2.3 8 klepper die ze naar 160pk brachten.
De Mosselman 2.3-16 rijdt onwaarschijnlijk. 280pk op iets van een 1250kg...
De motor heeft buiten de turbokit ook nog een Oettinger 2.6 liter kit (krukas, drijfstangen, en andere zuigers gemonteerd voor toch iets lagere compressieverhouding). Ik heb nog niet echt gereden of meegereden met een standaard 2.3-16, maar als ik m'n vader mag geloven, en als ik voel wat dat ding kan, is het koppel op midden toerental gewoonweg ZIEK. Qua stationairloop is er weinig of geen verschil met standaard denk ik.
Vanaf 3000 toeren breekt bij dit ding de hel los, hoewel ik wel moet zeggen dat de motor reeds vanaf 1200 toeren enorm soepel optrekt (was ook de bedoeling van m'n vader toen 'ie de Oettinger kit icm de turbo installeerde).
Op 'moist' asfalt heb ik met halfgas burnout tegen redline in eerste, in tweede doet hij burnout vanaf 2500 toeren, in derde breekt hij uit vanaf 3000 toeren.
Op echt natte (en ok, iet of wat vuile) ondegrond kan ik een burn-out doen vanuit stilstand.... in 3de.
Officiele cijfers zijn er niet van dit ding, omdat het dus uiteraard nooit in serie is gemaakt ofzo. 0-100 zal rond de 5,5 seconden liggen, topsnelheid zal tegen begrenzer zijn (+-270 per uur zeker).
Maar de motor is niet het enige waar aan gewerkt geweest is. Vooraan zijn de remmen gemonteerd van een 300E-24 (hebben dus gefixte remklauwen), niveauregeling weggehaald, en rondom Bilstein schokdempers en Eibach veren. Sebring eindpot zit er ook op.
Binnen zijn er natuurlijk een aantal wijzertjes bijgekomen, zoals olietemperatuur, turbodruk, en temperatuur van de olie van het differentieel.
En de EVO I bodykit is gemaakt uit koolstofvezel (of iets in die aard), en niet van plastic (zoals bij MB zelf). Frontspoiler, achterspoiler en sideskirts zijn van AMG.
Een 16-klepper atmosferisch tunen... dat houdt op bij het budget dat je eraan wilt geven. Als je 25.000 euro in de motor wil pompen, zal je er wel 300-330pk (zie DTM) uitkrijgen.
Meer 'normaal': Oettinger heeft dus voor de 2.3-16 een 2.6 liter kit uitgebracht (slag werd verlengt van 80,25 naar 90,5 mm, compressieverhouding ongewijzigd op 10,5). Dit verhoogde het vermogen van 185 naar 211pk, maar vooral het koppel steeg van 235 naar 286Nm.
Voor de 2.5-16 hadden ze de 2.7 kit (slag van 87,2 naar 94,5 mm, compressieverhouding van 9,7 naar 9,9). Vermogen van 195pk naar 225pk, koppel van 235 naar 275Nm.
Dit met bijv. nog een andere nokkenas, gepolierde inlaat- en uitlaatkanalen, geoptimaliseerd inlaatsysteem en uitlaatsysteem, en een op punt gesteld injectiesysteem, kunnen mss nog wel enkele 10-tallen pk's erbij doen.
Uiteraard is dit puur hypothetisch hé.
In elk geval, als je van zo'n motor het vermogen wil laten toenemen, en dus liefst met een deftig resultaat, is drukvulling nog steeds het effectiefst, en meer dan waarschijnlijk het goedkoopst.
De turbokit van Mosselman voor de 2.3-16 bracht 250pk en 320Nm aan de krukas.
Hiervoor moest de motor inwendig NIET veranderd worden. De compressieverhouding van 10,5 werkt perfect samen met de drukvulling (geen 95 tanken hé )
Lotec maakte zelfs een turbokit voor de 2.3-16 die 300pk opleverde. De compressieverhouding werd hierbij wél verlaagd, naar iets van een 8,5:1 dacht ik.
Comment
-
en de Albert-turbo zou het op een 2.3-16 blijkbaar zonder cilinderinhoudtoename tot een 280 pk schoppen... al heb ik nog nooit van Albert gehoord
Ik ben enkel altijd wat sceptisch tegenover een turbo op een atmosferische motor geschroefd...
edit: blijkbaar is Albert dus een Porsche-tjoener. Weer iets bijgeleerd
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Avantus Bekijk BerichtenDaar kan geen enkele mercedes uit deze tijd tegen op
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door G 55 AMG Bekijk BerichtenIs die 2.3-16 Mosselman gehomologeerd? Of mag je er enkel op een afgesloten circuit van genieten?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichteneen sportcoupé 350 wél
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door G 55 AMG Bekijk BerichtenIk ben enkel altijd wat sceptisch tegenover een turbo op een atmosferische motor geschroefd...
Het moet gewoon 'goed' gedaan worden.
Simpelweg 'een' turbo plaatsen op een atmosferische motor, en dan wat prutsen, zal inderdaad geen duurzaam effect opleveren.
Al deze bedrijven hebben net wat ervaring met drukvulling (het is namelijk hun specialiteit).
Als de zuiger naar boven komt in de cilinder, gaat deze lucht samenpersen. Hoe harder lucht wordt samengeperst, hoe heter deze wordt. Als de mengsel té heet wordt, kan het gaan zelfontbranden. De grens van zelfontbranding (ook wel detonatie genoemd) is vooral afhankelijk van het octaangetal van de brandstof. Wanneer je een turbo aan een motor bouwt, moet je hiermee dus rekening houden.
Er zijn vervolgens dus twee manieren waarop je een atmosferische motor kan drukvullen:
- Je verlaagt de compressieverhouding, door ofwel een dikkere koppakking, of (en tevens de meest gebruikte, effectieve en betrouwbaarste oplossing) door andere zuigers te monteren.
Turbo's op deze manier toegepast blazen meestal een iets hogere druk dan in het volgende geval.
Als voorbeeld inderdaad de turbokit van Albert: compressieverhouding van 10,5:1 naar 7,0:1. Turbodruk weet ik niet van buiten, maar het zal in ieder geval minstens 0,5-0,6 bar zijn. Hierdoor bereik je een relatief hoog vermogen (280pk), en een hoog koppel. Nadeel is wel dat dit koppel pas op hogere toeren actief wordt.
Dit komt ook mede omdat de turbo meer tijd nodig heeft om te 'spoolen' (druk op te bouwen).
- Je verlaagt de compressieverhouding NIET, maar je past een turbo toe die slechts een relatief lage druk blaast.
Bijv. Mosselman: Hij veranderd niets aan het interne van de motor, en behoud de compressieverhouding van 10,5:1. Turbodruk is dan ook laag, en bedraagt in dit geval 0,38 bar. Dit in combinatie met een zelf ontwikkelde intercooler, zorgt voor een betrouwbare thermische belasting.
Vermogen is 250pk, en koppel 325Nm, maar het grote voordeel is dat de turbo aanzienlijk minder tijd nodig heeft om druk op te bouwen, en dat het 80% van het koppel reeds beschikbaar is vanaf 1600 toeren, en dat het max. koppel zich veel vroeger voordoet dan 5000 toeren.
Dit was ook de hele filosofie van Willy Mosselman: een betrouwbare setup, die vooral de soepelheid van de motor ten goede komt, zodat de hernemingen extreem verbeteren.
Uiteraard worden in beide voorgaande vbn. 98 getankt.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Avantus Bekijk Berichtenzo'n sportcoupé is ten eerste lelijk als de nacht, en rijdt waarschijnlijk totaal niet zo goed.
Zo'n zwarte met sport- of evolutionpakket...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Reynaerde Bekijk Berichten
Zo'n zwarte met sport- of evolutionpakket...
Ik vind het maar een koreaans gestyled onding. Ook het interieur is niet 'mercedes'. In de 2'e serie C-klasse vind ik het dan weer wel ok. Snel en goed zal het wel zijn natuurlijk... maar eigelijk in mijn ogen verdient zo'n c coupé nog steeds geen vergelijk met zo'n über 190 AMG. Ben zelfs 99% zeker dat het gewoon minder goed rijdt.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten'Breitversion' (zaligste woord ooit trouwens... )
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Avantus Bekijk Berichtenmja les gouts et les couleurs
Ik vind het maar een koreaans gestyled onding. Ook het interieur is niet 'mercedes'. In de 2'e serie C-klasse vind ik het dan weer wel ok. Snel en goed zal het wel zijn natuurlijk... maar eigelijk in mijn ogen verdient zo'n c coupé nog steeds geen vergelijk met zo'n über 190 AMG. Ben zelfs 99% zeker dat het gewoon minder goed rijdt.
Laten we hier nu geen zinloze discussie voeren hé mannen.
Iedereen weet dat een C-sportcoupé in dit topic geen plaats heeft...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Frankie Loosveld Bekijk Berichtendie moffen hebben er nog wat mooie hoor.
Comment
Comment