Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Aufrecht Melcher Grossaspach (AMG pré-1993)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Wat me wel verrast is dat de toerentallen waarbij het maximum vermogen bereikt wordt niet drastisch omlaag gaat. Ik vreesde eigenlijk dat je met zo'n turbokit een heel sterke duw in de rug zou krijgen, die dan bij 5000 t/min quasi volledig wegnam.

    Heb je toevallig ook nog wat vermogenscurves zonder en met turbo?

    Comment


    • Op de site van Mosselman vind je ook een heleboel cijfertjes terug:

      The BMW Tuning Expert since 1976. We have the parts to make your BMW go faster: Chiptuning (ECU Remaps), Turbo Upgrades, Oil Cooling products, and other Performance Parts.



      Bij 'specifications', en dan kan je op de oranje pijl rechtsonder verderbladeren.

      Comment


      • Je kan daar dus nog altijd terecht voor een turbo op je oude benz te schroeven?
        Maar wel niet meer in de benelux blijkbaar...

        Wat kost zo'n kit ongeveer?
        de $ staat wel laag

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door G 55 AMG Bekijk Berichten
          Wat me wel verrast is dat de toerentallen waarbij het maximum vermogen bereikt wordt niet drastisch omlaag gaat. Ik vreesde eigenlijk dat je met zo'n turbokit een heel sterke duw in de rug zou krijgen, die dan bij 5000 t/min quasi volledig wegnam.

          Heb je toevallig ook nog wat vermogenscurves zonder en met turbo?

          Vermogenscurves daar zou ik thuis naar moeten zoeken (zit nu op kot), maar weet niet zeker of ik die wel heb.

          Het is niet abnormaal dat het max. vermogen ongeveer op hetzelfde toerental blijft. Een turbo haalt z'n kracht uit thermische energie, en uit volumeverplaatsing. Op hogere toeren heb je ook veel volumeverplaatsing, dus in de meeste gevallen zal je dan ook nog power verkrijgen.
          Het is wel zo dat er een verschil is tussen kleine en grote turbo's op dit vlak. Kleine turbo's zullen gemakkelijk 'spoolen', en hebben hiervoor dus weinig volumeverplaatsing nodig. Bijgevolg ga je dan op lage en midden toerentallen een hoog koppel, grote soepelheid, en een kleine 'turbolag'.
          Met een grote turbo ga je een groot volumedebiet nodig hebben vooraleer de turbo echt 'op snelheid' is. Deze gaat dus een hoog vermogen leveren op hoge toerentallen. Nadeel is wel dat 'ie dan op lage toeren weinig kracht zal leveren, en dat je langer moet wachten op de 'duw'. Responsiviteit en soepelheid heb je dus niet echt bij zo'n setup.

          Het komt er dus op neer een soort compromis te vinden tussen deze twee. Mosselman, in dit geval, kiest steeds voor relatief kleine turbo's. Daarom ook dat de 300E (6 cil. dus) een bi-turbo kit krijgt, die bestaat uit twee kleine turbo's, en niet één grote turbo, zoals bijv. de kit van Lotec.
          Lotec krijgt wel 354pk uit de motor, maar moet ten eerste de compressieverhouding van de motor veranderen, en ten tweede is de soepelheid van de motor op lage toeren een pak minder.
          Mosselman interesseert zich niet zozeer in het uiterste vermogen uit een motor te persen. Wél wil hij veel koppel op lage toeren hebben, de soepelheid vanaf pakweg 1000 toeren veel verbeteren. Eén der belangrijkste factoren om een hoog koppel te bereiken, zijn uiteraard het gasmengsel (hoe meer lucht en benzine, hoe sterker de verbranding), en de compressieverhouding (hoe hoger, hoe meer lucht er dus wordt gecomprimeerd). Hij combineert deze twee. Het gaat over rijgemak, waarbij je dus bijv. niet moet terugschakelen van 5de naar 4de met een M102 2.0, als je even wil inhalen vanaf 70 per uur.


          Bijv: Als ik met de 2.3-16 met turbo in 3de plankgas geef op 1200 toeren, gaat deze van bij het begin harder accelereren dan standaard. Uiteraard moet de turbo wel spoolen, maar het verschil is er al duidelijk, en wordt groter naarmate het toerental stijgt. Het lineair gedrag van de turbo valt op tot +-3000 toeren, waarna je inderdaad toch nog een duidelijke extra duw krijgt. De atmosferische 2.3 heeft z'n max. koppel pas op 4500 toeren. Bij de turbo-versie is dit ongeveer gelijk, maar hij heeft 80% van dat koppel al vanaf 2000-2500 toeren.
          De Oettinger lange slag kit helpt uiteraard bij deze specifieke auto nog eens extra om veel koppel op lage toeren te verkrijgen.

          Als je met een Sub Impreza GT bijv. in 3de plankgas geeft vanop 1200 toeren, zal er tot +-3000-3500 toeren niet veel gebeuren. Je zit in het turbogat. Eens je daarvoorbij gaat, voel je een enorme duw in de rug, en schiet je als het ware vooruit.
          Dit is uiterst sportief, 'leuk', en sensationeel, maar niet bepaald 'gemakkelijk' als je op 2000 toeren in 5de wil hernemen.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door G 55 AMG Bekijk Berichten
            Je kan daar dus nog altijd terecht voor een turbo op je oude benz te schroeven?
            Maar wel niet meer in de benelux blijkbaar...

            Wat kost zo'n kit ongeveer?
            de $ staat wel laag

            Wel, hier wringt het schoentje een beetje...

            Willem is al een tijdje 'gestopt' met z'n zaak. Tis te zeggen, Mosselman Turbo Systems bestaat wel nog, maar hijzelf is verhuisd naar het buitenland. Van wat ik versta van wat m'n vader verteld, is hij gewoon z'n stock aan het uitverkopen. (wél nog in Arkel)

            Zo'n kit, goh, ik zou eigelijk niet direct een prijs erop kunnen plakken, maar ik denk dat wel eerlijk gezegd dat je zou verschieten...
            Ik schat dat zo'n biturbo-kit voor een 300E tussen de 4500-6500 Euro zal schommelen. (ruwe schatting, weet het echt niet vanbuiten)

            Kans bestaat inderdaad dat je mss nog een tweedehands Mosselman-kit vindt in de USA, aangezien hij daar toch een groot succes heeft gekend. (en daar heeft hij ook z'n zaak allereerst opgestart in 1974).


            Ik heb eens een 190E 1.8 Mosselman Turbo gevonden op Marktplaats.nl enkele maanden geleden. Niet super staat, maar mss wel goed voor stukken, dacht ik zo.

            Comment


            • Zie mij hier reclame maken voor die mens...

              Comment


              • Om ffe een idee te krijgen van prijzen:

                "Te koop voor de kenner een MOSSELMAN TURBO

                Bijzonder aan deze turbo is dat hij helemaal compleet geleverd wordt!

                Hij is geschikt voor de modellen 523i, 525i en 528i

                Compleet wil zeggen met;

                • wastegate (0,4 bar)
                • uitlaatspruitstuk
                • intercoolers 2 stuks
                • Luchtfilters
                • luchthoeveelheidsmeter origineel (540i)
                • oliedampseperator
                • microschakelaars (lambdasonde)
                • alle luchtslangen
                • alle olieslangen inclusief bevestigingen

                de vraagprijs voor deze mooie set is €1850,- of......doe een goed bod!

                Daar deze set nieuw erg kostbaar was ongeveer 3750 euro graag een serieus bod!!


                "





                bron: http://www.marktplaats.nl/index.php?...3Fui%3D1316492

                Comment


                • vind ik ergens nog meevallen.

                  Alé wie rijdt er hier met zo'n bmw!

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten
                    Om ffe een idee te krijgen van prijzen:

                    "Te koop voor de kenner een MOSSELMAN TURBO

                    Bijzonder aan deze turbo is dat hij helemaal compleet geleverd wordt!

                    Hij is geschikt voor de modellen 523i, 525i en 528i

                    Compleet wil zeggen met;

                    • wastegate (0,4 bar)
                    • uitlaatspruitstuk
                    • intercoolers 2 stuks
                    • Luchtfilters
                    • luchthoeveelheidsmeter origineel (540i)
                    • oliedampseperator
                    • microschakelaars (lambdasonde)
                    • alle luchtslangen
                    • alle olieslangen inclusief bevestigingen
                    de vraagprijs voor deze mooie set is €1850,- of......doe een goed bod!

                    Daar deze set nieuw erg kostbaar was ongeveer 3750 euro graag een serieus bod!!

                    "

                    bron: http://www.marktplaats.nl/index.php?...3Fui%3D1316492

                    Vraagje: Past dat ook op een M52B28 blok? hetgeen gebruikt in de E36 328i?

                    Comment


                    • Mijn boek is trouwens aangekomen.

                      Zitten een paar prachtige foto's in!

                      Enkel spijtig dat ze niet zoveel over de modellen van het verleden praten.
                      Wel een uitgebreide racegeschiedenis (op het eerste gezicht toch)...

                      Ik zal mijn werk hebben met het lezen. Blijkt engelstalig te zijn wel...

                      Comment


                      • He matteo, koopt dit bakske ies voor "onderdelen" voor dien 2.0 AMG

                        190E 2.0 Mosselman

                        Comment


                        • das gewoon pure porno echt zo zalig é

                          Comment


                          • Ook vandaag in 'mercedes enthousiasts' een interview gelezen met de nieuwe CEO van AMG.

                            - R 63 AMG is eerste en laatste monovolume-AMG
                            - CLK AMG "Safety car edition" zit in de pijplijn
                            - Manufaktur gaat terug vollop gepromoot worden
                            - Terug naar zoals het vroeger was
                            - S-klasse Estates zijn dus mogelijk

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door G 55 AMG Bekijk Berichten
                              Dit is een zalig topic, en die posts van je bevatten echt een hoop nuttige informatie
                              alle topics over Benz zijn de moeite.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
                                Vraagje: Past dat ook op een M52B28 blok? hetgeen gebruikt in de E36 328i?
                                Dat zou goed kunnen.

                                K'heb op een andere site gelezen dat de Mosselman turbokit voor een 323i, 325i en 328i dezelfde is...
                                Weet het echter niet met zekerheid...

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
                                  Mijn boek is trouwens aangekomen.

                                  Zitten een paar prachtige foto's in!

                                  Enkel spijtig dat ze niet zoveel over de modellen van het verleden praten.
                                  Wel een uitgebreide racegeschiedenis (op het eerste gezicht toch)...

                                  Ik zal mijn werk hebben met het lezen. Blijkt engelstalig te zijn wel...

                                  toch mooi!

                                  Spijtig dat 'ie in engels is...

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten
                                    toch mooi!

                                    Spijtig dat 'ie in engels is...
                                    Langs 1 kant wel.

                                    Langs de andere kant leest dat makkelijker, dus is het sneller uit, dus kan ik sneller mijn volgend boek bestellen

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
                                      Langs 1 kant wel.

                                      Langs de andere kant leest dat makkelijker, dus is het sneller uit, dus kan ik sneller mijn volgend boek bestellen
                                      hehe true....

                                      Comment


                                      • Mijn eerste post met info uit het heilige boek:
                                        • 1965: Hans Werner Aufrecht en Erhard Melcher prepareren de racemotor voor Manfred Shriek's 300SE.
                                        • 1967: AMG opgericht in de oude molen in Burgstall
                                        • 1971: 300SEL 6.8 behaald een spectaculaire 2e plaats op Spa-Francorchamps, als eerste in zijn klasse
                                        • 1972: AMG start het Interserie kampioenschap met een McLaren 8F met AMG motor
                                        • 1973: Het beginnende bedrijf levert vermogenkits voor de Mercedes /8
                                        • 1977: Een 300SL 'gullwing' wordt uitgerust met aandrijflijn van een 450SE op vraag van een klant
                                        • 1978: AMG groeit en verhuist naar Affalterbach
                                        • 1978: Zo snel als een grote BMW: Mercedes-Benz 280E AMG met 205pk
                                        • 1980: 450 SLC AMG behaalt zijn eerste overwinning op de Nurburgring
                                        • 1982: Snelle, luxueuze coupe: 500SEC AMG met 276pk
                                        • 1983: AMG presenteert de 190E 2.3-16 AMG met 160pk
                                        • 1983: AMG ontwikkelt en produceert een innovatieve cilinderkop met 4 kleppen voor de Mercedes-Benz V8
                                        • 1984: 500 SEC met 4-kleps V8 haalt 340pk
                                        • 1985: AMG heeft 100 mensen in dienst en opent een 2e fabriek
                                        • 1986: Deelname en 2 overwinningen in de DTM met de 190E 2.3-16
                                        • 1986: "The Hammer": de 300 E AMG met 5.6 liter V8 biedt 360pk en haalt een topsnelheid van meer dan 300kmh
                                        • 1987: Mercedes-Benz 300E AMG en 190E AMG uitgerust met de nieuwe 3.2 6-cilinder motor.
                                        • 1988: 6 overwinningen in de DTM in het eerste jaar van de officiële samenwerking met Mercedes-Benz in de racerij.
                                        • 1989: 190 E 2.5-16 EVO I maakt van AMG het meest succesvolle team in de DTM
                                        • 1990: Het samenwerkingsakkoord met Mercedes-Benz is gesloten
                                        • 1990: Voorstelling van de 190E 2.5-16 EVO II
                                        • 1991: AMG-Mercedes wint de constructeurstitel in de DTM
                                        • 1992: DTM-kampioenschap gaat naar Klaus Ludwig in een 190E 2.5-16 EVO II
                                        • 1993: Eerste wagen ontwikkelt in samenwerking met Mercedes-Benz: C36 AMG wordt voorgesteld.
                                        1993-2006 komt straks, eerst eten
                                        Last edited by ; 14/12/2006, 20:30.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
                                          Mijn eerste post met info uit het heilige boek:
                                          • 1983: AMG presenteert de 190E 2.3-16 AMG met 160pk
                                          • 1987: Mercedes-Benz 300E AMG en 190E AMG uitgerust met de nieuwe 3.2 V6 motor.

                                          Dat zal een 2.3 8 klepper moeten zijn


                                          Foei... jij mag zo'n fouten niet maken hé...



                                          Comment

                                          Working...
                                          X