Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Z-platen oldtimerkeuring

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Z-platen oldtimerkeuring

    Ik zou graag mijn oldtimer laten keuren, als oldtimer dus, niet als dagelijks. Ik las op verschillende fora dat je ook met de platen van je dagelijkse wagen mocht gaan, maar mijn verzekeraar zegt dat je nu verplicht Z-platen moet hebben of ze er anders niet aan beginnen.
    Klopt dat? Ik wou het gewoon ook eens van jullie horen. Zijn er die onlangs naar oldtimerkeuring zijn geweest?

    Wat een miserie in ieder geval

    alvast bedankt
    1978 Opel Kadett C sedan 1.2N
    1984 BMW E28 520i
    2008 Seat Ibiza SC 1.4 TDI

  • #2
    Bij mijn weten is het nog steeds toegelaten om met uw eigen plaat een O-keuring te doen.
    Als je echt zeker wil zijn, eens bellen naar het keuringsstation.

    Comment


    • #3
      kheb eens gebeld naar keuring en zolang de dagelijkse auto waarvan je de platen gebruikt van dezelfde eigenaar is, is het toegelaten om daarmee naar de oldtimerkeuring te gaan merci!

      wel stom dat je dat nergens officieel online vindt hoor
      1978 Opel Kadett C sedan 1.2N
      1984 BMW E28 520i
      2008 Seat Ibiza SC 1.4 TDI

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Charles.V Bekijk Berichten
        kheb eens gebeld naar keuring en zolang de dagelijkse auto waarvan je de platen gebruikt van dezelfde eigenaar is, is het toegelaten om daarmee naar de oldtimerkeuring te gaan merci!

        wel stom dat je dat nergens officieel online vindt hoor
        Probeer het KB van 15 maart 1968 betreffende de keuringen maar eens te lezen......


        Het komt er op neer dat een keuring voor oldtimer een gedeeltelijke keuring is. Hiervoor zijn verplicht:

        Art 23 § 7. Naar aanleiding van deze keuringen en voor zover het voertuig van deze documenten moet voorzien zijn, overhandigt diegene die het voertuig ter keuring aanbiedt het laatste keuringsbewijs en het bijhorende keuringsvignet aan de erkende instelling en legt hij volgende documenten voor :
        1° het inschrijvingsbewijs;
        2° het gelijkvormigheidsattest of het Europees gelijkvormigheidsbewijs;
        3° het identificatieverslag of de technische fiche;
        [1 4° het document met als opschrift " Visuele keuring van het voertuig.]1

        De verplichting met dezelfde nummerplaat of met een Z-plaat naar de keuring te komen valt onder de artikels die betrekking hebben op de niet-periodieke keuring, die een volledige keuring is, in het bijzonder de zogenaamde tweedehandskeuring

        Artikel 23sexies § 4. 1° Voor de niet-periodieke keuring vermeld in paragraaf 1, 3°, moet het voertuig worden aangeboden met het voor dit voertuig laatst afgeleverd inschrijvingsbewijs en met ofwel de overeenkomstige nummerplaat, ofwel een handelaarsplaat en het bijhorende inschrijvingsbewijs.

        Met andere woorden geldt die verplichting van de overeenkomstige nummerplaat niet voor de oldtimerkeuring als zijnde een gedeeltelijke keuring en geen volledige niet-periodieke keuring zijnde.

        Je kan dus met je gewone plaat naar de keuring voor oldtimer.

        Comment


        • #5
          Sommige verzekeringsagenten kunnen tegenwoordig ook wat zever verkondigen zenne

          Comment


          • #6
            Je mag idd je auto als oldtimer laten keuren met de platen van je dagelijks voertuig van dezelfde eigenaar. Maar dat wil niet automatisch zeggen dat je je op de openbare weg mag begeven naar de keuring op die dagelijkse platen. Dit doe je op eigen risico!
            Als je alles tot op de letter van de wet wil doen moet je dus eigenlijk je oldtimer op een aanhangwagen of depanneur naar de keuring brengen, die daar afladen en voorrijden op je daily platen. En dan terug op de depanneur huiswaarts.

            Ik wou dat toch even meegeven om correct te zijn.

            Persoonlijk ben ik ook gewoon naar de keuring gereden op mijn daily platen, maar je moet op de hoogte zijn van de mogelijke risico's die je loopt bij een ongeval onderweg of een papiercontrole. Ik woonde toen ook maar op 500m van een keuringsstation, dus het risico was zeer beperkt.
            1993 Jaguar XJ40 3.2 Sovereign (208000km)
            2008 Peugeot 207 SW 1.6hdi (166000km)
            2009 Opel Astra H Tourer 1.7cdti (257000km)
            -> weldra Opel Astra K Tourer 1.6cdti EcoFlex (0km)

            www.carfac.be "Driving on experience"

            Comment


            • #7
              Idd, is allemaal makkelijk gezegd en gedaan maar 't is het moment dat er iets voorvalt of je nen 'vieze' flik tegenkomt.
              Zelf ook met daily platen naar keuring gereden hoor, wel bewust van de mogelijke risico's....

              Comment

              Working...
              X