Mededeling

Collapse
No announcement yet.

MB L 407 DA uit '73 - Garagist problemen...

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• MB L 407 DA uit '73 - Garagist problemen...

Ik weet niet precies waar op het forum ik dit moet plaatsen, dan maar in de "algemeen".

Ik zit in een netelige situatie mbt het repareren van mijn oldtimer/camper. Ik heb mijn wagen binnengedaan bij een garagist in Ingelmunster om een nieuwe uitlaat te laten plaatsen aangezien die toen doorgeroest was. Ik werk aan de auto op een klein budget en had dit dan ook medegedeelt aan de garagist van dienst. Hij ging mij telefonisch laten weten wat de kosten ongeveer gingen zijn zodanig dat ik de kans kreeg om terug te komen op mijn beslissing. Zo geschiedde...

Na 3 weken bij de garagist te hebben gestaan kreeg ik plotseling telefoon van de garagist om te melden dat de voorziene kost kon oplopen tot 600€, hij vroeg me nog of ik wou doorzetten. Ik vond het nogal veel voor een kapotte uitlaat, een rubber (die moest vervangen worden), onderhoud en hem te laten keuren. Ik heb toegezegd en alles ging in orde komen.

Ik heb de auto afgehaald nadat hij daar ruim een maand gestaan heeft. De garagist had mij verteld dat hij er toch wel een dag werk aan heeft gehad en dat hij nog wat dingen had vervangt, zonder mij daarvoor te raadplegen. De rekening ging opgestuurd worden. Al snel bleek dat ik mijn wagen niet meer kon uitzetten, mijn radio werkte niet meer en de rubber, die ik getoond had en gevraagd had te vervangen, was nog steeds dezelfde...Ik heb hem daarop gebeld en hij meldde mij dat dit normaal was en dat ik, wanneer ik de auto wil uitzetten, hem maar in zijn 1e moest zetten en de koppeling los moest laten.

Na enkele weken kreeg ik dan de rekening in de bus en verschoot mij een bult toen ik zag dat deze opgelopen was tot wel 1500€! Verbijsterd heb een aangetekende brief naar de garage gestuurd om te laten weten dat ik niet akkoord was met het bedrag, tenslotte keerde mijn wagen terug met meer mankementen dan dat ik hem had binnengebracht en daarenboven was de bewuste rubber niet eens vervangen!

Enkele dagen later kreeg ik een brief in de bus van een advocaat uit Brugge, met kantoor te Meulebeke, daarin stond dat ik de rekening moest betalen, hij stelde een betalingsplan voor en eiste dat ik binnen dit en 2 weken een voorschot van 600€ moest betalen..

Ik wil dit niet betalen maar ik weet niet wat en hoe... Ik heb geen ervaring met advocaten en het gerecht en weet niet hoe ik dit moet aanpakken. Is er een soort ombudsdienst die ik kan contacteren? Is dit alles wel normaal? Kan deze garagist mij dit zomaar aandoen?

Nog een pittig detail, 2 jaar geleden zat ik met een motor probleem en ben toen naar dezelfde garage geweest om er een andere motor in te laten plaatsen. De garagist leek me toen zeer vriendelijk en wou me helpen om de kosten te drukken door een bevriend iemand de motor te laten plaatsen aan een mindere prijs. Herhaaldelijk werd me toen gezegd dat de totale kost maximum 1200-1500€ ging zijn. Echter toen ik daarvan de rekening kreeg schrok ik toen ik zag dat ik 2500€ moest betalen...Ik heb dit toen zo gelaten, echter deze keer lapt hij mij hetzelfde en dit pik ik niet!

Iemand enige ervaring? Alle hulp is welkom, ik ben radeloos...

Mvg
    Ruben

Tot de laatste alinea was ik mee en vond ik het jammer voor u, maar je gaat toch niet terug bij iemand die het u al eens gelapt heeft?
    Hij weet dat hij met uw voeten kan spelen, dus doet hij het ook. Da's erg, maar je had het de tweede keer wel kunnen voorkomen.

Maar iemand moet hem stoppen, ja.

Comment

akkoord, maar geloof me, ik heb reeds meerdere garages geprobeerd en de meesten willen/kunnen der niet aan werken. Ik ken er zelf weinig van en dacht dat dit eerder normaal was (het feit dat de rekening kon oplopen)... fout van mij natuurlijk, tot hij mij dit een tweede keer lapte... toen had ik wel door dat dit niet normaal is en dat hij mij gewoon in het zak zet...
      Afgezien van mijn eigen fouten zit ik er nu natuurlijk nog altijd mee.. Ik betaal dit niet, we zullen zien of dit tot een rechtzaak komt zeker?

Comment

Met zo'n oude kar is het handig als je wat zelf kunt. Aangezien er veel garagisten niet aan willen werken, en als je het zelf doet, weet je tenminste zeker wat er aan gedaan is.

Ik ben zelf ook 4 jaar geleden begonnen met een oldtimer. Het enige dat ik toen kon was bougies vervangen en olie verversen. Ik heb me een vraagbaak gekocht (raad ik u ook zeker aan) en via vragen te stellen op verschillende fora, is mijn kennis toch wel enorm erop vooruit gegaan.
        Ben nu trouwens bezig met wat carrosseriewerk en een andere motor en versnellingsbak die er binnenkort moeten inkomen.
        Met wat handigheid, moed, durf, het internet en een set schroevendraaiers en sleutels kan je al een heel eind komen...

Comment

Heb je een offerte op papier gekregen? Zo neen, vrees ik dat er weinig tegen in te brengen valt.

Tenzij de aangerekende kosten niet overeen komen met de gedane werken natuurlijk.
          Als er bvb op de factuur die rubber staat aangerekend + werkkosten om die te vervangen en dat is niet gebeurd. Dan is dat fout natuurlijk, en dat kan je ook bewijzen.
          1993 Jaguar XJ40 3.2 Sovereign (208000km)
          2008 Peugeot 207 SW 1.6hdi (166000km)
          2009 Opel Astra H Tourer 1.7cdti (257000km)
          -> weldra Opel Astra K Tourer 1.6cdti EcoFlex (0km)

www.carfac.be "Driving on experience"

Comment

wat staat er precies op die factuur??? 1500€ moet ergens te verklaren zijn.

als daar 20werkuren aan staan en die heeft NIKS uitgevoerd, is dit onterecht en dit kan je dus aankaarten
            heeft hij onderdelen aangerekent en die zitten er niet in, is dit alweer onterecht, dit ook kan je laten aantonen. normaal moet je de 'herstellingswerken' al meekrijgen bij afhaling van de auto, factuur kan idd daarna volgen als die met een boekhouder werkt. zomaar een auto afhalen en alles laten opsturen is ook niet slim. voor hetzelfde factureerd die u stallingskosten/dag.

dat er meer mankementen aanzijn dan in het begin, had je DIRECT moeten teruggaan en je niet laten afschepen met "auto in 1ste zetten en dan koppeling lossen". zij hebben dan duidelijk iets verkeerds gedaan en jij had direct stappen moeten ondernemen. nu gaan ze gewoon zeggen dat je de auto terugkreeg zoals die geleverd werd.

je kan altijd eens gaan horen bij een advocaat, of ergens op een advocatenforum dit verhaal posten. de meeste geven wel gratis advies in zo een geval of er iets aan te doen is of niet

Comment

Niet de eerste keer dat we zo'n verhalen horen, jammergenoeg, heel vervelende zaak om tegen te komen.

Hopelijk kan je hier terecht:
              http://www.advocaat.be/page.aspx?genericid=74 => afdeling Kortrijk: http://www.advocaat.be/page.aspx?gen...4&textpageid=9

Hier kunnen ze u vertellen of een advocaat aangewezen is of wat er nog mogelijk is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BlueSkyraider Bekijk Berichten
                Heb je een offerte op papier gekregen? Zo neen, vrees ik dat er weinig tegen in te brengen valt.

Tenzij de aangerekende kosten niet overeen komen met de gedane werken natuurlijk.
                Als er bvb op de factuur die rubber staat aangerekend + werkkosten om die te vervangen en dat is niet gebeurd. Dan is dat fout natuurlijk, en dat kan je ook bewijzen.
                Het is net het omgekeerde : de garagist moet van jou
                - een ondertekende opdrachtbon/werkbon hebben
                OF
                - een mail/brief waarin je hem de werken vraagt te doen

De niet gevraagde werken kan hij je sowieso niet factureren.
                Voor de slechte uitgevoerde werken, kan je je richten tot

Comment

Working...
                X