Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Porsche 928 uit '82 start niet, heeft 10 jaar stil gestaan.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Porsche 928 uit '82 start niet, heeft 10 jaar stil gestaan.

    Hallo,

    ik heb al sinds enige jaren een Porsche 928 4.5l v8 uit (volgens mij) 1982 in de schuur staan. 5 jaar geleden over genomen van me baas die ik toentertijd had maar het blok was gescheurd en kon hem voor weinig over nemen . Al die jaren niks mee gedaan tot ik vorig jaar een ander blok geregeld heb, een 4.7l, wat volgens kenners geen probleem moest geven met de bekabeling e.d.

    Nu heb ik met mijn broer het blok er in gebouwd en alles aangesloten en alles klaar. in het begin probleem gehad met de vonkjes, maar nieuwe bougies kabels en rotor hebben dit opgelost. daarna kwam er geen brandstof maar bleek de lagedruk voorpomp onder de tank kapot te zijn, vervangen en hopla daar kwam er brandstof voor maar we krijgen hem niet aan het lopen!

    We hebben hem +- ongeveer op tijd gezet door middel van een flikker lamp en rondgaan op de start motor, maar na onze beleving moet het +- ongeveer goed zijn zover dat lukt op het startmotor toerental, dit uiteraard goed doen zodra hij loopt. met starten gaat alles mooi rond, maar hij loopt niet. AF EN TOE geeft hij een kick, dus dan loopt hij hooguit 2 seconden en gaat hij weer uit. Dit lukt enkel 1x, en daarna moet je 10minuten wachten wil het nog een keer lukken.

    wij zijn echter radeloos over wat het probleem kan zijn. K-jetronic is een gevoelig systeem en wij denken dus ook dat er iets mis is met de brandstof toevoer. Het blok wat er in gekomen is, is volgens zeggen werkend uit een schade auto gehaald, maar heeft ook al 10jaar niet gedraaid, en dit kan dus de nodig problemen hebben voor oorzaakt bij de k-jetronic zijn wij bang.

    de auto heeft al die jaren binnen gestaan, zoals je kunt zien op de foto, helemaal onder het stof.
    nu begrijpen we goed dit het van alles kan zijn, en dat dit wel eens heeeeel lastig kan worden, maar we moeten ergens beginnen, en doen het graag zelf!
    wij hopen dat mensen hier ons enige tips kunnen geven over wat nu eerst te proberen/controlen om hem mogelijk aan het draaien te krijgen.

    eventueel graag omschreven hoe, wat en waar want oldtimer specialisten zijn we niet, daarom is dit ook zeker voor ons een spannend avontuur!

    iemand tips?

    alvast bedankt,
    Groeten WoutIMG-20130427-WA0003.jpg

  • #2
    De werking van de luchtweger gecontroleerd? Ik vermoed dat het principe daarvan hetzelfde is als bij mijn 924.
    Vermoedelijk zit de regelpin van de brandstofverdeler vast, de zogenaamde spinnekop.
    De mijne heeft ook 15 jaar stil gestaan en ik heb die ook moeten vervangen omdat die pin vast zat. De 3e regelaar die ik in handen kreeg was de goede.

    Je kan dit normaal gezien testen door de luchtfilter te demonteren, en de luchtschijf eens naar boven te duwen. Normaal moet je een lichte tik voelen een halve seconde daarna, dat is de pin van de brandstofverdeler die achterna komt.

    Je kan ook de injectoren losmaken, de brandstofpomp laten lopen en met de luchtweger op en neer bewegen. Normaal gezien zou je je debiet moeten zien veranderen.

    Heb je uberhaupt de injectoren al vernieuwd of ultrasoon laten reinigen?
    1993 Jaguar XJ40 3.2 Sovereign (208000km)
    2008 Peugeot 207 SW 1.6hdi (166000km)
    2009 Opel Astra H Tourer 1.7cdti (257000km)
    -> weldra Opel Astra K Tourer 1.6cdti EcoFlex (0km)

    www.carfac.be "Driving on experience"

    Comment


    • #3
      ik gaat is ff kijken straks!

      - Heb je uberhaupt de injectoren al vernieuwd of ultrasoon laten reinigen?

      nee heb ik nog niet, gewoon injectorcleaner in de toevoer leidingen gooie?

      Comment


      • #4
        Wil hij wel draaien op startpiloot?

        Comment


        • #5
          @BlueSkyRaider De luchtweger is goed!

          @Carlito op start piloot krijg je hem aan de praat, maar ook na 2 seconde valt hij weer uit.

          ik heb vandaag alle injectoren er uit gedraaid, en met behulp van een compressor gekeken of ze los waren. 4 waren er dicht, kwam niks door! de andere 4 heel flauwtjes een half neveltje aan 1 kant van de injector. nu heb ik ze allemaal los gekregen met de compressor en remmenreiniger door blazen, maar ik moet zegge echt heel mooi nevelen doen ze niet. Ik heb injector reiniger in de brandstof leiding gelaten, alles er weer ingedraaid en weer geprobeerd maar precies het zelfde. hij hikt en met geluk slaat hij aan maar daarna meteen weer uit. en na 20minuten wachten krijg je hem met geluk weer ff 1 sec aan het lopen en uit gaat ie weer.

          moeten die injectoren persé mooi rond vernevelen? of als er maar iets uit komt moet hij in principe al aan het lopen komen? hoe nauw ligt dit?

          Comment


          • #6
            als de injectoren niet mooi nevelen, dan zal hem sowieso niet fatsoenlijk draaien of zelfs starten

            best nieuwe kopen of uw laten ultrasoon reinigen en testen, dan is kans groot dat hem bolt

            Comment


            • #7
              Heb je meer pics van de 928? Zoals interieur enz?

              Grtz

              Comment


              • #8
                staan er gewoon op google toch? ff afbeeldingen zoeken haha.

                maar ik laat me injectors vandaag ultra soon reinigen

                Comment


                • #9
                  Injectors fijn in orde, zijn ultrosonisch gereinigt, er in en helemaal niks meer!

                  brandstof leidinkjes er af gedraaid en weer proberen te starten, er kom nu helemaal niks geen brandstof meer voor na de motor.
                  ik hoor de pomp bij de tank ook zwaar trekken, alsof hij het niet weg krijgt. ff snel ander pompje geprobeerd, maar het zelfde.
                  hij krijg de brandstof niet naar voren. af en toe komt er heel ietsje voor bij de injectors, maar echt druppeltjes maar.

                  het lijkt alsof ergens de brandstof word tegen gehouden of er iets verstopt zit.
                  heb al met de compressor in de leidinkjes geblazen maar geen effect.....

                  iemand een idee?
                  gr

                  Comment


                  • #10
                    Brandstof filter?

                    Comment


                    • #11
                      zijn allemaal nieuw

                      Comment


                      • #12
                        vuil in uw tank?

                        kunt ge door uw benzineleiding uitblazen?

                        als ge door de leiding kunt uitblazen, neem dan eens jerrycan en steek stuk darm daar in en pomp naast de wagen

                        Comment


                        • #13
                          Vuil in de tank?
                          Vuil in de leidingen?
                          Pompje op verkeerde manier aangesloten?

                          Comment


                          • #14
                            Als de brandstofpomp draait. Komt er dan benzine uit de toevoerleiding thv de spinnekop? (toevoerleiding losmaken, in fles steken en brandstofpomp even doen draaien) Zoja, dan denk ik dat er iets mis is met de brandstofverdeler.
                            Zoneen, dan zit het tussen het eindpunt vd leiding en de tank. Dan kan je dat toch al uitsluiten en weten of het ergens thv de motor is dat je moet zoeken of thv de benzinetank.

                            Verstuurd van mijn SK17i met Tapatalk
                            1993 Jaguar XJ40 3.2 Sovereign (208000km)
                            2008 Peugeot 207 SW 1.6hdi (166000km)
                            2009 Opel Astra H Tourer 1.7cdti (257000km)
                            -> weldra Opel Astra K Tourer 1.6cdti EcoFlex (0km)

                            www.carfac.be "Driving on experience"

                            Comment


                            • #15
                              er komt brandstof bij de verdeler.... wat zou het kunnen zijn... ff loshalen(niet uit elkaar, dat is vrijwel niet in elkaar te krijgen is mijn vertelt) en doorblazen met remmenreiniger en compressor?

                              Comment


                              • #16
                                Alvast veel succes toegewenst! Hopelijk kan je de oorzaak van het probleem snel lokaliseren en vallen de kosten mee!

                                U hoeft dit niet te lezen.

                                Comment


                                • #17
                                  Voor wat het waard is: de meeste 4.7 waren met LH Jetronic. De US-versies met L Jetronic. De bougies zijn ook verschillend al naargelang de motorversie.
                                  Ik hoop voor jou dat je de juiste meegekregen hebt samen met de motor.
                                  Als je een woordje Frans machtig bent, dan is er in Frankrijk een heel goeie club. Hier de link naar hun forum: http://forums.amicale928.org/
                                  En om je helemaal goeie hoop te geven: de Jetronics op leeftijd zijn rare zorgenkindjes. Specialistenwerk. Zelf meegemaakt.

                                  Comment


                                  • #18
                                    als er 1 ding is wat ik weet: als zo ne spinnekop lastig doet, dan moet je naar een specialist.
                                    heb je trouwens al een repair manual ofzo van die motor/auto liggen om eens in te zoeken?

                                    een werkende spinnekop is vaak al 1000-1500€ waard, simpelweg omdat het veel kost om een niet werkende goed te krijgen. in ieder geval weet je toch de oorzaak al, geen brandstof.

                                    ik zou ook alles uit de auto niet meer gebruiken. dus losse fles als brandstoftank, losse benzinepomp naast je fles, en dan proberen de spinnekop ingang te krijgen.
                                    daarna kan je beginnen de oude tank spoelen, toevoerleidingen proper blazen en alles gaan aansluiten.

                                    oja, paar brandblusser rond en op de wagen leggen. geloof mij, als het fout loopt, vind je er gene en loop je de eerste 3 voorbij. mijn porsche 924 is 3x in brand gevlogen voor ik die buitengegooid heb. die is in brand gevlogen door dergelijke trial and error oplossingen met benzinepompen en startpiloot.
                                    heb daadwerkelijk ook al een brand gehad bij een capri, en was daar wel voorzien van brandblussers in de nabijheid (deze vloog in brand toen de kunststof brandstofleiding smolt bij laswerken).
                                    zeker als je met dergelijke problemen als hierboven sukkeld, is dit geen overbodige luxe.

                                    Comment


                                    • #19
                                      heel erg bedankt voor jullie hulp!


                                      @ikke_de_filou ik weet dat het een gevoelig systeem is na ouderdom, ik hoop dat het mee valt, eerst zelf nog ff prutsen. en frans spreek ik je woord, maar zal er eens rondsnuffelen met google translate
                                      @fcapri brandblussers heb ik er bij staan, ik heb zelf ook al eens mee gemaakt met een oude tractor, wat meer mijn gebied is dan auto's


                                      ik heb de toevoerleiding na de brandstofverdeler los gehaald en de pomp aan gezet, holpa brandstof! dus vanaf daar verder gekeken.

                                      heb alle brandstof leiding die aan de brandstofverdeler vast zitten los gedraaid en met lucht door geblazen, die waren mooi schoon. heb de verdeler vanaf alle gaten meerdere malen door geblazen met multispray er bij en daar kwam nog wel beetje zwarte gruis uit, dus dat is al beter. ik kwam er ook achter dat wanneer ik in de aansluiting blaasde waar normaal de toevoer leiding aan zit, er in de verdeler 1 of ander klepje of plunjer omhoog plopt. Verder zat de retour leiding ook helemaal dicht, die is nu los.

                                      Vraag 1: De auto start gelijk nu, maar gaat na paar seconden weer uit. daarna blijft hij bij doorstarten hikken. na 5seconden niks doen kan ik hem weer starten daarna gaat hij weer uit en bij door starten weer hikken. lijkt op te weinig brandstof druk???

                                      vraag 2: toen ik blaasde in het gat waar normaal de brandstof aanvoerleiding aanzit hoor ik binnenin 1 of ander klepje of plunjer bewegen, volgens mij omhoog schieten. hoort dit???

                                      vraag 3: als de pomp nu loopt dan gooit hij veel terug de retour in na de tank, ik denk wel meer dan de helft. hoort dit ook???

                                      vraag 4: als ik 1 brandstof leiding van de injector af haal en hem dan probeer te starten. Hoe hard moet het er dan uit lopen? druppelen of echt een straaltje???


                                      gr

                                      Comment


                                      • #20
                                        mijn uitleg ivm de luchtweger van hierboven slaat dus op de plunjer (kwam toen niet direct op de juiste benaming).
                                        Het is dus die plunjer die na jaren stilstand komt vast te zitten en niet meer soepel beweegt. Volgens mij blijft dus jouw plunjer op een vrij gesloten toestand staan, waardoor er nauwelijks brandstof doorstroomt.

                                        De spinnekop zelf openmaken en terug monteren is haast onmogelijk. Je krijgt dat nooit helemaal meer lekdicht. Wat je wel kan doen is de spinnekop in zijn geheel demonteren (het blokje dus). De plunjer kan je er normaal gezien aan de onderkant uitschuiven. Op de plunjer zitten ook enkele rubberen ringetjes. DIe vervang je best ook ineens. Dan de holte eens uitkuisen en de plunjer. Beide terug monteren, alles terug op het blok monteren en terug proberen.

                                        Als dat niet lukt zou op zoek gaan naar een andere spinnekop incl plunjer waarvan de goede werking gekend is, eventueel met luchtweger en behuizing compleet.
                                        Met gewoon perslucht in de gaatjes te blazen ga je dit nooit genoeg gereinigd krijgen.

                                        NB: Heb je je oud blok nog? Zoek eens op of de brandstofverdeler van je huidige blok gelijk is aan dat van je oude blok. Kans is groot van wel. Dan kan je de hele boel gewoon eens overbouwen?


                                        Edit: Even in de PET van Porsche gekeken. Er wordt toch precies geen onderscheid gemaakt tussen de motorversies wat betreft de brandstofverdeler. Als je die nieuw koopt is het wel een kostelijk onderdeel: shock: (+/-€2000) http://www.teilesuche24.de/bosch/men...x2037?c=102804

                                        Neem even dit ook door: http://www.porsche928forums.com/down...CISRebuild.pdf

                                        De plunjer zou ik dus wel demonteren, O-ringetjes vervangen, maar de verdeler zelf. Daar zou ik mij niet meer aan wagen (been there done that)
                                        Last edited by BlueSkyraider; 30/04/2013, 16:39.
                                        1993 Jaguar XJ40 3.2 Sovereign (208000km)
                                        2008 Peugeot 207 SW 1.6hdi (166000km)
                                        2009 Opel Astra H Tourer 1.7cdti (257000km)
                                        -> weldra Opel Astra K Tourer 1.6cdti EcoFlex (0km)

                                        www.carfac.be "Driving on experience"

                                        Comment

                                        Working...
                                        X