al eens gekeken naar luchtlekken want dat hikkend geluid doet vermoeden dat er ergens een luchtlek is. De motor trekt dan teveel lucht en valt stil.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Porsche 928 uit '82 start niet, heeft 10 jaar stil gestaan.
Collapse
X
-
-
Dankjewel blueskyraider. ik lees je bericht net, en had inderdaad dezelfde conclusie al getrokken! Hier een bericht wat ik zojuist op een ander forum had gepost:
-----------------
ik heb veel rond gezocht op internet, google en youtube en ben tot de conclusie gekomen dat in de spinnenkop een plunjer zit die op en neer kan, en die regelt hoeveel en waar de brandstof heen gaat. gelukkig heb ik t oude blok nog en heb daarvan de spinnekop helemaal uit elkaar gedraaid en ff bestudeerd hoe het werkt en in elkaar zit. deze spinnekop was helemaal verroest van binnen en de plunjer zat aardig vast, maar zag dat hij aan de onderkant er zo uit kan worden gehaald, ook als hij nog in elkaar zit gedraait. een beetje multispray maakte hem weer gangbaar en soepel op en neer gaand.
ik ga morgen de spinnekop van me nieuwe(ook oud maar vervangend ) blok af halen. Omdat bij die ik echt meer dan 10 bar moest blazen in de spinnekop wilde ik de plunjer horen verplaatsen binnenin, denk ik dat die ook niet fijn meer beweegt en zo niet de juiste stand krijgt/heeft om de brandstof na de injectors spuiten. Hij slaat nu echter aan, maar meteen weer af en dan hikken met doorstarten. ik kwam tot de conclusie dat de koude start hulp boven op de lucht buizen boven het blok wel volledig druk had, en dus heel ietsje daar in spuit en dat geeft en natuurlijk net genoeg brandstof om ff een paar seconde rommelig te lopen maar daarna nemen de injectors het werk niet over(omdat die geen brandstof krijgen) en loopt hij droog en dus uit.
ik ga de spinneop morgen ff er af draaite, zoveel mogelijk met remmenreiniger door blazen en goed veel lucht druk door alle gaten, en daarna een nachtje laten weken in injector cleaner, weer door blazen en de plunjer er uit halen en gangbaar maken met multispray als dat wil lukken. hopelijk lost dit het (brandstof) probleem op, maar ik moet zegge dat ik het zuur in zie want ik vind op internet alleen maar berichten over dat het heeeeeel lastig of bijna onmogelijk is om een spinnekop die al zover gecorrodeerd is weer goed te krijgen. dus zal me benieuwen!
iemand daar ervaringen mee toevallig en dat het WEL gelukt is??
-----------------
ik had ff gekeken wat zo'n spinnekop kost, maar tussen de 1200 - 1600 ben je kwijt voor een nieuwe.. pffft...
hopelijk krijg ik hem gangbaar! maar ik zag verder binnenin de oude spinnekop weinig bewegenede delen, dus afgezien van dat het gecorrodeerd is, moet hij na schoonmaken toch goed werken? het zijn toch elkaar gaatjes en buisje binnenin die los moeten zijn? de plunjer moet het werk doen.
en de luchtweger, daar kan toch ook weinig aan stuk en gaan? heb die van het oude blok ff gedemonteerd en hij hoeft enkel op en neer te gaan toch? en dat doet die van mij moet ik zegge erg netjes en hij is ook mooi vlak/recht nog.
Comment
-
hij is weer gangbaar, en de Porsche loopt!!!! na 10 jaar te hebben rusten is er weer leven in de brouwerij! een hoop witte en blauwe rook de eerste 5 minuten en daarna begon hij rustiger te lopen en mooier! heb hem een half uur stationair laten lopen en ondertussen op eventuele lekkages gelet en metertjes in de gaten gehouden en toen uit gezet. alle (heel erg) oude motorolie, bakolie, koelwater er af gelaten en laat ik lekker lekken, morgen nieuw er op en laat ik hem weer ff rustig op temperatuur komen. laat hem ff rustig lopen want het hele blok heeft 10jaar stil gestaan dus mega veel roest en corrosie overal, eerst ff beetje schoon lopen. als ik 1maal een aantal uren heb kunnen rijden ben ik van plan de motorolie nogmaals te verversen. maar dat komt nog (hopelijk, ga ik van uit!)
Ik heb de hele spinnekop een 10uur lang compleet kopje-onder in een bak kruipolie laten liggen, toen alles af gedopt, op de leiding bovenop na en hier door middel van hyrdoliek leiding en koppelingen die ik van het werk hem mee genomen de compressor aangesloten, toen ik 13bar had in 1x de kogelkraan los en hij plopte er zo uit. heb het hele blok door geblazen met lucht, nageblazen met remmenreiniger en weer gespoelt met multispray en na het plunjer te hebben bekeken(compleet krasvrij) er weer rustig in laten glijden. en viola, hij functioneerd. uiteraard is er nog geen 100% garantie, het afstellen en rijden moet immers nog komen! toch ben ik super blij dat het blok eindelijk loopt!
ik denk dat ik met de afstelling van de CO waarde en dergelijke nog wel enige hulp nodig hebt, want ik heb nog geen flauw idee hoe waar en wat. heb vluchtige zitte kijken, maar heb zelfs geen idee waar die schroef zit! maar dat komt goed, wanneer het zover is laat ik het weten. er komen nog wel meer vragen.
in ieder geval ben ik mega trots en blij nu! wat een monster!
Comment
-
Top! Van de co vijs zou ik afblijven ;-)
Verstuurd van mijn SK17i met Tapatalk1993 Jaguar XJ40 3.2 Sovereign (208000km)
2008 Peugeot 207 SW 1.6hdi (166000km)
2009 Opel Astra H Tourer 1.7cdti (257000km) -> weldra Opel Astra K Tourer 1.6cdti EcoFlex (0km)
www.carfac.be "Driving on experience"
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door woutoosterink Bekijk Berichtenvraag 4: als ik 1 brandstof leiding van de injector af haal en hem dan probeer te starten. Hoe hard moet het er dan uit lopen? druppelen of echt een straaltje???
gr
om je even een gedacht te geven: http://www.youtube.com/watch?v=0cIbyk64Lqc
Comment
-
prachtig werk geleverd! Maak je anders een topic aan in het 'mijn oldtimer/classic' gedeelte? ik ben ook wel benieuwd naar een filmpje
Comment
-
inmiddels zit er nieuw koelvloeistof op en nieuwe olie en filter. heb hem een half uur warm laten draaie. metertje liep mooi op. maar ik heb wat vage dingen die ik zo gauw niet kan plaatsen.
vraag 1: De oliedruk blijft op 5 bar staan, nu snap ik dat die in het begin hoger is dan bij een warme motor maar zelfs toen de temp. meter in het midden stond en hij een half uur had gelopen bleef die op 5 bar. hoort dit? zoja, wanneer daalt ie dan een keer?
vraag 2: toen die warmer werd begon die hoger in toeren te lopen, na een poosje stabiel op 1500rpm stationair. hoe krijg ik dit omlaag of wat kan de oorzaak zijn?
vraag 3: als ik het gas in 1x goed intrap en meteen weer los laat krijg ik 1 zwarte wolk uit de uitlaat en valt ie uit. is de lucht/brandstof verhouding de rijk? lijkt me dat ie gewoon te veel brandstof krijgt. is dit niet te regelen met de CO schroef?
vraag 4: ik heb alle stekkers doorgemeten op het blok. alles goed. behalve de warmloopregelaar krijgt geen spanning, de grijze stekker. of krijgt deze pas spanning als die warm is? of moet deze continue spanning hebben? of maar heel af en toe?
UPDATE: https://www.youtube.com/watch?v=sPs78pcSkLg hier t filmpje ff gauw met de mobiel haha
hopelijk krijg ik wat oplossinkjes, ben helemaal in de ban van deze wagen. Op z'n achterhoeks: Mot 'm an de proat krieguhh!!
alvast bedankt!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door woutoosterink Bekijk Berichteninmiddels zit er nieuw koelvloeistof op en nieuwe olie en filter. heb hem een half uur warm laten draaie. metertje liep mooi op. maar ik heb wat vage dingen die ik zo gauw niet kan plaatsen.
vraag 1: De oliedruk blijft op 5 bar staan, nu snap ik dat die in het begin hoger is dan bij een warme motor maar zelfs toen de temp. meter in het midden stond en hij een half uur had gelopen bleef die op 5 bar. hoort dit? zoja, wanneer daalt ie dan een keer?
vraag 2: toen die warmer werd begon die hoger in toeren te lopen, na een poosje stabiel op 1500rpm stationair. hoe krijg ik dit omlaag of wat kan de oorzaak zijn?
vraag 3: als ik het gas in 1x goed intrap en meteen weer los laat krijg ik 1 zwarte wolk uit de uitlaat en valt ie uit.
vraag 4: ik heb een filmpje, maar weet niet hoe ik hem op dit forum krijg.... HOE??? of vraag me telefoon nummer dan whatsapp ik hem
hopelijk krijg ik wat oplossinkjes, ben helemaal in de ban van deze wagen. Op z'n achterhoeks: Mot 'm an de proat krieguhh!!
alvast bedankt!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door woutoosterink Bekijk Berichten
UPDATE: https://www.youtube.com/watch?v=sPs78pcSkLg hier t filmpje ff gauw met de mobiel haha
hopelijk krijg ik wat oplossinkjes, ben helemaal in de ban van deze wagen. Op z'n achterhoeks: Mot 'm an de proat krieguhh!!
alvast bedankt!
Comment
-
inmiddels zit er nieuw koelvloeistof op en nieuwe olie en filter. heb hem een half uur warm laten draaie. metertje liep mooi op. maar ik heb wat vage dingen die ik zo gauw niet kan plaatsen.
vraag 1: De oliedruk blijft op 5 bar staan, nu snap ik dat die in het begin hoger is dan bij een warme motor maar zelfs toen de temp. meter in het midden stond en hij een half uur had gelopen bleef die op 5 bar. hoort dit? zoja, wanneer daalt ie dan een keer?
vraag 2: toen die warmer werd begon die hoger in toeren te lopen, na een poosje stabiel op 1500rpm stationair. hoe krijg ik dit omlaag of wat kan de oorzaak zijn?
vraag 3: als ik het gas in 1x goed intrap en meteen weer los laat krijg ik 1 zwarte wolk uit de uitlaat en valt ie uit. is de lucht/brandstof verhouding de rijk? lijkt me dat ie gewoon te veel brandstof krijgt. is dit niet te regelen met de CO schroef?
vraag 4: ik heb alle stekkers doorgemeten op het blok. alles goed. behalve de warmloopregelaar krijgt geen spanning, de grijze stekker. of krijgt deze pas spanning als die warm is? of moet deze continue spanning hebben? of maar heel af en toe?
hopelijk krijg ik wat oplossinkjes, ben helemaal in de ban van deze wagen. Op z'n achterhoeks: Mot 'm an de proat krieguhh!!
alvast bedankt!
Comment
-
hij was aan het verzuipen telkens, liep veel te rijk. toen ik dit wou herstellen ging het mis. nu doet hij helemaal niets meer. slaat niet aan.
heb de co stelschroef helemaal na links gedraaid, zodat die op z'n armst stond. toen er een brandstofleiding af gedraaid, pomp gebypassed zodat die continue bleef lopen en toen de toen langzaam, kwartslag voor kwartslag rijker gezet tot dat ik er langzaam brandstof uit zag lopen en toen kwartslag terug. maar krijg hem niet meer aan het lopen. heb hem paar keer met 2 kwart slagen rijker en armer geprobeerd. maar doet NIETS meer....
denk dat ik maar opzoek ga na een andere verdeler.
maar heeft iemand een idee hoe ik de co weer goed krijg zoals die moet zijn?
Comment
-
Ik denk niet dat de topicopener WEERAL een nieuw blok wil steken
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Charles.V Bekijk BerichtenIk denk niet dat de topicopener WEERAL een nieuw blok wil steken
Comment
Comment