Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Oldtimer als eerste auto (of niet)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oldtimer als eerste auto (of niet)

Ten eerste: Ik heb eigenlijk een hekel aan auto's en autorijden in het bijzonder. Een jaar geleden toch mijn rijbewijs gehaald, maar ik zit eigenlijk veel te weinig achter het stuur, ook omdat ik een auto altijd eerst moet lenen, bijvoorbeeld van mijn ouders.

Om toch mijn kilometers te maken denk ik er over om toch maar eens een auto te kopen en zit te denken aan een 'oldtimer'. Op het internet zie ik leuke auto's staan voor betrekkelijk weinig geld, bijvoorbeeldhttp://tinyurl.com/crzaqb7 of http://tinyurl.com/cw6aa36, maar er zijn vele soortgelijke mogelijkheden voor vergelijkbare bedragen. Voordelen van een oudere auto zijn volgens mij de wegenbelasting (ik zal ook met een eigen auto weinig kilometers rijden, dus het hogere brandstofverbruik is minder belangrijk), de waardevastheid en de relatieve eenvoud van deze wagens (hoewel ik een hekel heb aan auto's ben ik wel een techneut, ook al is het een met weinig ervaring).

Aan mensen met meer ervaring op dit gebied de volgende vragen:

1) Waarom zijn deze auto's relatief goedkoop (waar zit het addertje onder het gras)
    2) Hoeveel onderhoud vergt zo'n auto (hoe zit het met onderdelen etc.)
    3) Zijn dit soort auto's aan te raden voor een bestuurder met weinig ervaring (en al een gebrekkige rijvaardigheid om mee te beginnen)
    4) Zal zo'n auto mijn hekel aan auto's doen verminderen of ruil ik hem al snel in voor een goede fiets?

Oorspronkelijk geplaatst door PieterN2 Bekijk Berichten
    Ten eerste: Ik heb eigenlijk een hekel aan auto's en autorijden in het bijzonder.
    Einde discussie, jij bent zéker iemand die geen oldtimer moet kopen dan...
    Ihr guter stern auf allen straßen, Mercedes-Benz.
    Current:
    1987 Mercedes-Benz W124 200D
    1979 Mercedes-Benz W123 280E
    1985 Mercedes-Benz 190E 2.3-16
    Ex:
    1994 Mercedes-Benz W124 E200 Diesel
    1976 Mercedes-Benz W123 250
    1987 Mercedes-Benz W124 230E

1979 Mercedes-Benz W123 300d
    1992 Mercedes-Benz W201 190E 2.0
    1973 Mercedes-Benz W115 /8 230
    1993 Mercedes-Benz W202 C200 Diesel
    2003 Mercedes-Benz W211 E220 CDI

1990 Mercedes-Benz C124 300CE
    1980 Mercedes-Benz W123 280
    1989 Mercedes-Benz W124 230E

Comment

Ten eerste: Ik heb eigenlijk een hekel aan auto's en autorijden in het bijzonder. Een jaar geleden toch mijn rijbewijs gehaald, maar ik zit eigenlijk veel te weinig achter het stuur, ook omdat ik een auto altijd eerst moet lenen, bijvoorbeeld van mijn ouders.

Om toch mijn kilometers te maken denk ik er over om toch maar eens een auto te kopen en zit te denken aan een 'oldtimer'. Op het internet zie ik leuke auto's staan voor betrekkelijk weinig geld, bijvoorbeeldhttp://tinyurl.com/crzaqb7 of http://tinyurl.com/cw6aa36, maar er zijn vele soortgelijke mogelijkheden voor vergelijkbare bedragen. Voordelen van een oudere auto zijn volgens mij de wegenbelasting (ik zal ook met een eigen auto weinig kilometers rijden, dus het hogere brandstofverbruik is minder belangrijk), de waardevastheid en de relatieve eenvoud van deze wagens (hoewel ik een hekel heb aan auto's ben ik wel een techneut, ook al is het een met weinig ervaring).

Aan mensen met meer ervaring op dit gebied de volgende vragen:

1) Waarom zijn deze auto's relatief goedkoop (waar zit het addertje onder het gras)
      3) Zijn dit soort auto's aan te raden voor een bestuurder met weinig ervaring (en al een gebrekkige rijvaardigheid om mee te beginnen)
      4) Zal zo'n auto mijn hekel aan auto's doen verminderen of ruil ik hem al snel in voor een goede fiets?
      Een goede fiets...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door benzfreak Bekijk Berichten
        Einde discussie, jij bent zéker iemand die geen oldtimer moet kopen dan...
        een dikke 2

Comment

Koop een scooter of een fiets.

Waarom rij je niet graag met de auto? Waarom heb je er een hekel aan? Ik zou in jouw geval zeker geen oldtimer kopen, tenzij je wil voelen hoe het is om echt auto te rijden zonder allerhande elektronische snufjes en hulpmiddeltjes.

De auto's die jij post zijn nu ook niet de meest voorkomende. Ik zou een Golf 2, Golf 3 benzine of Audi 80 b3 kopen ofzo, kan weinig mee fout gaan en 't zijn degelijke auto's. En er zijn nog veel reserve onderdelen beschikbaar.
          Last edited by Ian; 29/04/2013, 00:21.

E30SHOP.be
          - Alles voor uw BMW E30.
          Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
          En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

Comment

Typisch "Hollands", een oldtimer kopen om geen wegenbelasting te moeten betalen. Dat kan nog eens dik tegenvallen vanaf 2014...

Comment

Eens met Benzfreak. Koop u maar een fiets.

Comment

als je al geen autoliefhebber pur sang bent laat die oldtimers dan maar staan , ik heb zelf oldtimers gehad en ik spreek dus uit ondervinding , er zijn altijd kosten aan oude karren als je dan al geen autoliefhebber bent ga je zure tijden tegemoet vrees ik , zeker als je voor een Porsche gaat van 2000 euro

koop u dan maar een oude koersfiets , kan je ook aan sleutelen

Comment

-omdat mensen denken dat oude autos versleten zijn, of omdat geen kat die wil kopen. ik betaalde mijn golf 2 diesel 3 jaar terug een 200€ bij een VW/audi garage. als die een auto 'officieel' verkopen, MOETEN ze garanty geven. als ge dus wa bevriend zijt, koopt ge zo een goedkope oude bak, maar moet ge niet gaan zagen als er na een maand brokken aan zijn. de meeste fabrikanten maken GEEN originele onderdelen meer als een auto 10jaar is. dus dan zijt ge overgeleverd aan oude stock, of okkasiestukken (of aftermarket)

-bijna niks, olie derin en af en toe eens ne propere luchtfilter. hoe minder luxe eraan is, hoe minder onderhoud. onderdelen, tja, staat hierboven al. neem je een populaire auto als een golf 2, die rijden nu na al die jaren nog altijd in grote getallen rond. dus nog altijd veel staan er op de sloopt, dus veel onderdelen te verkrijgen.
                  neem je nu een ford capri (zelfde leeftijd), daar vind je bijna NIKS meer van.

-nee: hoe ouder de auto, hoe meer je zal werken (geen servo,...). wat ook is, geen luxe = geen onnodige dingen die stuk gaan.
                  -neem een auto die zoveel mogelijk luxe en genot bied, dan zal je hekel verminderen,bijgevolg stijgt ook de aankoopprijs, onderhoudsprijs en de nodige kosten bij defecten. een oude wagen bezorgt u alleen meer frustatie.
                  oldtimerliefhebbers zijn liefhebbers van het type wagen/model en nemen die 'nadelen' er graag bij

ik rijd al jaren met oude wagens, begon met een 12jaar oude opel ascona (verkocht toen die 17jaar was), daarna her en der nieuwe firmawagens gehad (staan meer in de garage wegens problemen dan een oude wagen) en hobbymatig met oldtimers begonnen. nu heb ik geen firmawagens meer , en rijd ik privé ZUIVER met oldtimers rond voor:
                  -vraagt geen onderhoud, elke 6maand ofzo eens olie nazien en da ist
                  -kosten niks aan onderhoud of onderdelen (onderhoud is wa olie bijdoen, voor 10€ hedde een bus van 5liter en daar rijden mijn oldtimers al makkelijk 2-3jaar mee rond). onderdelen kosten ook niks in okkasie of replica en montage doe ik zelf (een oldtimer kost een fortuin als ge alles LAAT doen).
                  -belastingsvrij is een pluspunt, maar neem er dan ook het hoger verbruik bij
                  -een oldtimer is echt rijden en fun, je moet werken, je voelt alles wat de auto doet. een nieuwe auto... kan je evengoed in een taxi zitten achteraan.

als ik in de winter in mijn golf merk dat ik precies servo heb, dan verteld de auto mij dat er ijs ligt en ik GEEN grip meer heb om te sturen/remmen. je merkt bij een oudere wagen direct als er iets scheelt (lekke band, ophanging slecht, wegdek slecht...).
                  men daily tufferkes zijn: golf 2 diesel 1988 voor zuinig winkelen en rondtoeren met slechts 422 000km op de teller, en men dodge w200 1977 als werkpaard om beton of stenen te vervoeren. deze heeft slechts 205 000mijl op LPG achter de kiezen (328 000km).
                  Last edited by ; 30/04/2013, 13:38.

Comment

Weer een 1-dagsvlieg die we hier niet meer terug zullen zien.

E30SHOP.be
                    - Alles voor uw BMW E30.
                    Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
                    En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

Comment

Zeker géén oldtimer kopen. Een goeie fiets of trein-tam-bus is echt wat jij nodig hebt!
                      www.opelklassiek.be

Comment

Working...
                      X