Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Overweeg Mini Classic te kopen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Overweeg Mini Classic te kopen

    Zou voor een vrij lage prijs een Mini van 1982 kunnen kopen.
    Lijkt me een ideale wagen om te leren werken aan een auto: klein, veel onderdelen te vinden, eenvoudig.

    Maar toch wat twijfels:
    - wagen heeft 10j stilgestaan volgens verkoper (overdekt) en hij heeft die in oktober gekocht.
    - in januari begonnen er echter al problemen met de motor en nu draait die niet. Verkoper denkt dat er 1 of meerdere cylinders niet goed draaien.
    - remmen of remleidingen lekken ook volgens verkoper.
    - er is serieuze roest aan de 2 voorschermen net onder de koplampen.



    - er is ook serieuze roest waar de rechtervleugel bevestigd is aan de kas onder de voorruit, is volledig doorgeroest.

    - voor de rest zijn er nog roestplekjes aan de randen van de deuren.
    - houten plank van dashboard is gescheurd.

    Waarom hij me toch wel redelijk lijkt:
    - voor de rest lijkt er niet teveel roest te zijn, eerder oppervlakkig. Onder reservewiel is er bvb wel wat oppervlakkige roest, maar niet doorgeroest. Dus het verhaal dat de wagen 10j heeft binnengestaan kan ik wel geloven. ( maar je weet het nooit zeker)
    - bodem is getectyleerd, maar dat kan natuurlijk zijn om de roest net te verbergen.
    - prijs is 400-600€, dat valt goed mee natuurlijk, ik zie al hogere prijzen voor een lege, oude kas.
    - ongeveer alle onderdelen (chroom etc) lijken er bij te zijn.

    Dus wat moet er aan gebeuren?
    - motor moet gerepareerd worden, desnoods een andere (1.3?) Iemand een idee wat een gereviseerde motor moet kosten?
    - wagen moet helemaal gestript worden en opnieuw gespoten worden. Als ik zelf afschuur, een dikke 1.000€? Op TV zie ik regelmatig zo'n bedrijf dat de wagen volledig met zuren etc alle verf eraf haalt. Bestaat dat in Belgie, provincie Antwerpen?
    - remmen en remleidingen vernieuwen.
    - interieur opfrissen.
    - rechter voor vleugel zit er bij.

    Sugesties, ideëen?

  • #2
    Voor 400-600 euro kan je volgens mij niet echt gefopt zijn, maar houd wel rekening met de kosten zoals bijvoorbeeld het laswerk (als je dat niet zelf kan).
    Voor het herspuiten zou ik op een 1000-1500 euro gokken als je zelf deftig afschuurt. Dit kan meer zijn, maar ook minder. Voor mijn kever reken ik 2000 euro voor het laten herspuiten maar ik reken wel redelijk ruim.
    Ivm mijn Kever heb ik al wat opzoekwerk gedaan naar een zuurbad t.o.v. zandstralen. Er zijn voorstanders en tegenstanders van dus ik kan niet zeggen of zuren beter zijn. Wel zie ik op verschillende fora dat mensen 'New ICC' aanraden voor dergelijke zuurbaden. New ICC is gelegen in lokeren. http://www.newicc.be/
    Als ik me niet vergis had er iemand een 800-1000 euro betaald om zijn keverkas te laten ontroesten via zo'n zuurbad.
    De dokter zei vroeger dat ik een motorische achterstand heb. Ondertussen is dat rechtgezet.

    1976 Volkswagen Kever 1200L
    1990 Volvo 344
    1991 Mercedes W124 230CE
    2016 Skoda Octavia van 't werk

    Verkocht
    1980 Volkswagen Derby CLS
    1990 Mercedes W124 230CE
    2008 Renault Espace 2.0 dci 130

    Comment


    • #3
      Hou er rekening mee dat van die mini heel het front vervangen moet worden. alles wat voor de voorruit hangt moet vervangen worden.

      Vergis je niet met de achterkant, 9/10 is die ook serieus rot.

      Heb 9 jaar geleden een mini gekocht voor 650 euro, veel goeds was daar niet meer aan

      Comment


      • #4
        Ik heb lang geleden verschillende Minis gehad en er veel zelf aan gewerkt/gerestaureerd. Onderschat het carrosseriewerk aan deze auto niet. Als je al zo'n roestplekken aan de buitenkant ziet, mag je er zeker van zijn dat het onder de spatborden en onder de voorruit nog veel erger is.
        Kijk ook zeker de bodem na door de bekleding van de opbergvakken naast de achterzetel weg te nemen : dat is nl. ook een zwakke plek.
        Bevestigingspunten van het achterste subframe controleren op roest en bekijk toch ook de dorpels eens van dichtbij.

        Over de motor kan ik niet veel zeggen : het kan een serieus mechanisch probleem zijn, maar evengoed een eenvoudig/goedkoop probleem met de ontsteking.

        Je kan beter een Mini kopen met een goede carrosserie en slechte mechaniek : dat zal goedkoper en éénvoudiger zijn dan omgekeerd.
        Hier echter is het een wagen met een slechte carrosserie en slechte mechaniek : ik zou bijzonder voorzichtig zijn in.

        Comment


        • #5
          Bedankt voor de tips.
          Heb gisteren ook gebeld met een Mini specialist.
          Ik vrees dat het financiële plaatje er toch al wat minder goed uit begint te zien.
          Mini zeker 400€, vervoer 100€, invoeren 300€ en dan nog alle kosten om de wagen in orde te krijgen.
          Twijfel toch nog...

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door ecurie Bekijk Berichten
            ik zou bijzonder voorzichtig zijn in.
            Laten staan dus en hier een andere zoeken.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
              Bedankt voor de tips.
              Heb gisteren ook gebeld met een Mini specialist.
              Ik vrees dat het financiële plaatje er toch al wat minder goed uit begint te zien.
              Mini zeker 400€, vervoer 100€, invoeren 300€ en dan nog alle kosten om de wagen in orde te krijgen.
              Twijfel toch nog...
              als je al terugschrikt van die 800 euro...
              Laten staan.

              Comment


              • #8
                laten staan

                ik zie al veel dichtgeplamuuurde stukken (of dat zijn serieus grote roestgaten). roest is altijd minstens 3x erger dan hetgeen je ziet, motor draait ook al niet meer, en zou een buitenlandse auto zijn die je moet invoeren (kost 50ct ofzo).

                meer dan 150€ moet je daar niet aan geven

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
                  als je al terugschrikt van die 800 euro...
                  Laten staan.
                  Tja, zegt 1.000€ en dan heb ik een niet-rijdende, verroeste Mini met 40pk.
                  Waar dus carrosserie, interieur, mechaniek allemaal aangepast moeten worden om er een echt cool karretje van te maken.

                  Als ik dan in NL rondkijk, dan heb ik voor 2.000€ een Mazda RX-7 FB, geïmporteerd en al.
                  Waar ik zo mee kan rondrijden. Dat is toch een volledig andere klasse!
                  Enige nadeel is dat dat achterbankje feitelijk niets voorstelt, daar kunnen de kinderen niet in mee.

                  Comment


                  • #10
                    als je zelf niet kan, wil lassen (reken op VEEEEL uren)
                    en je wil er ook geen fortuin aan geven om goed te alten doen
                    ...

                    laten staan !

                    Comment


                    • #11
                      Ik reken voor een Mini in goede staat te houden op een €1000 / jaar (als je het moet laten doen tenminste).

                      Ieder jaar is het wel wat hoor. Roest (eens dat begint is het jaarlijks bijwerken of full resto), schokdempers, rubberbollen vervangen, olielekkage hier of daar, draagarmen, spoorstangen.
                      Ik heb er 6 jaar lang ééntje gehad in zeer goeie staat van een recent bouwjaar. Het eerste jaar was dat goed te doen, maar bij iedere Mini zie je dezelfde euveltjes opduiken.
                      Je gaat er ook best altijd mee bij een gespecialiseerde Classic Mini garagist. Want de garagist van achter de hoek behandelt dat als de eerste beste Nissan Micra oma gebakje om dat een onderhoud te geven, en een Mini vraagt toch al gauw om gespecialiseerde kennis.

                      PS: Ooit koop ik er mij terug eentje hoor, maar ik ken ze ondertussen al vrij goed en heb mezelf ondertussen ook al goed technisch bijgeschoold. Waardoor ik qua techniek veel zelf kan doen, enkel carrosserie zal ik moeten uitbesteden.

                      Als je bovenstaande goed in orde wil krijgen en probleemloos gekeurd. Ik denk dat je er gemakkelijk €5000 euro aan kwijt gaat zijn.
                      1993 Jaguar XJ40 3.2 Sovereign (208000km)
                      2008 Peugeot 207 SW 1.6hdi (166000km)
                      2009 Opel Astra H Tourer 1.7cdti (257000km)
                      -> weldra Opel Astra K Tourer 1.6cdti EcoFlex (0km)

                      www.carfac.be "Driving on experience"

                      Comment

                      Working...
                      X