Mededeling

Collapse
No announcement yet.

oldtimer opel manta invoeren naar belgïe

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • oldtimer opel manta invoeren naar belgïe

    dag iedereen,

    ik heb me vorige week een opel manta b aangeschaft uit nederland.
    deze was daar al reeds als oldtimer ingeschreven. nu wil ik deze
    invoeren naar belgïe maar weet niet hoe dat allemaal zit en moet...

    zou iemand me kunnen helpen met welke papieren en documenten, hoe dat zit met de douane en wat ik allemaal nodig heb om deze hier in bels te kunnen inschrijven?

    heb ik dan ook een gelijkvormigheidsattest nodig voor hier?


    alvast bedankt

  • #2
    Staat hier op het forum al verscheidene malen beschreven hoor, even zoeken anders.
    Pas nog gevraagd: http://www.autoforum.be/showthread.p...d-in-te-voeren
    En er is ook een zeer uitgebreide thread hierover, maar die vind ik nu even niet terug.

    In het kort:
    - eerste probleem is de wagen naar België krijgen. Heb je een trailer of zo, dan best dat doen. Anders moet je uitvoerplaten en verzekering in NL nemen, maar in BE is dat niet geldig. Vandaar dat trailer het best is.
    Of koper de wagen naar België laten rijden.
    - Dan moet de verkoper (samen met jou) de wagen bij de RDW in NL uitschrijven en platen binnenbrengen. Daar kan jij ook die uitvoerplaten krijgen.
    - Dan moet jij hem in België bij de douane aangeven, dat kost een halve Euro of zoiets.
    - En dan komt de mogelijke lijdensweg: inschrijven in België.
    - Daar heb je een gelijkvormigheidsattest voor nodig van de fabrikant, dus Opel BE contacteren met je chassis nummer etc.
    - Geven zij een gelijkvormigheidsattest, dan kan het nog vlot gaan, moet je platen aanvragen en dan naar de keuring.
    - Geven ze dat niet, dan moet je naar een speciale keuring (naam ontgaat me even) en hopelijk krijg je hem dan op de baan.

    Voor een Opel Manta zal dat nog wel meevallen, die zijn ooit ook in BE verkocht, dus na enkele maanden krijg je die inschrijving wel in orde.

    Comment


    • #4
      bedankt voor je snelle reactie. ik ben nog maar sinds vandaag op de site dus het is allemaal nog een beetje zoeken wat waar staat :-)
      De wagen was net weer voor 2jaar APK gekeurd maar nu wou ik deze toch als oldtimer
      gekeurd willen hebben. de ene zegt wel dat je gelijkvormigheidsattest nodig hebt, de andere niet... wie heeft nu gelijk? :-)

      Comment


      • #5
        Oorspronkelijk geplaatst door corzaaC20XE Bekijk Berichten
        de ene zegt wel dat je gelijkvormigheidsattest nodig hebt, de andere niet... wie heeft nu gelijk? :-)
        Ik weet het niet zeker, maar ik dacht dat je voor oldtimer geen gelijkvormigheidsattest moet hebben.
        In België is het in ieder geval zo dat auto's van 1964 (of zoiets) nooit een gelijkvormigheidsattest hebben gekregen. Vandaar dat men ook graag van die oude Kevertjes heeft om dan volledig te kunnen veranderen, want er is toch geen bewijs van hoe het moet zijn (=gelijkvormigheidsattest)
        Een auto uit de jaren 80 heeft natuurlijk ooit wel een gelijkvormigheidsattest gekregen, dus ik weet niet zeker of die nu wel of niet eentje moet krijgen bij invoer. Voor gewone platen zeker wel, als oldtimer?

        Comment


        • #6
          "deze was daar al reeds als oldtimer ingeschreven"

          Lijkt me vreemd, want zover ik weet is er in NL geen onderscheid (qua inschrijving dan) tussen "oldtimers" en "gewone" auto's. De "oldtimer regeling" zoals
          we hier kennen bestaat niet in NL.

          Cheers

          B

          Comment


          • #7
            Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
            Ik weet het niet zeker, maar ik dacht dat je voor oldtimer geen gelijkvormigheidsattest moet hebben.
            In België is het in ieder geval zo dat auto's van 1964 (of zoiets) nooit een gelijkvormigheidsattest hebben gekregen. Vandaar dat men ook graag van die oude Kevertjes heeft om dan volledig te kunnen veranderen, want er is toch geen bewijs van hoe het moet zijn (=gelijkvormigheidsattest)
            Een auto uit de jaren 80 heeft natuurlijk ooit wel een gelijkvormigheidsattest gekregen, dus ik weet niet zeker of die nu wel of niet eentje moet krijgen bij invoer. Voor gewone platen zeker wel, als oldtimer?
            Voor O platen heb je dat niet nodig.
            Gelijkvormigheidsattesten vanaf half 1968

            Comment


            • #8
              bij douane passeren met de NL papieren, je aankoopfactuur (mag zelf geschreven zijn tussen partikulier en partikulier) en de huidige km stand.
              kost 30 of 50ct voor het douane papier (inschrijvingsbewijs).

              voor oldtimer keuring heeft een buitenlands voertuig GEEN gelijkvormigheidsattest nodig.
              gewoon naar de keuring met garageplaten en keuring als oldtimer.

              inschrijven en rijden. wil je dagelijks gekeurd worden, moet je gelijkvormigheidsattest aanvragen

              Comment


              • #9
                Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                bij douane passeren met de NL papieren, je aankoopfactuur (mag zelf geschreven zijn tussen partikulier en partikulier) en de huidige km stand.
                kost 30 of 50ct voor het douane papier (inschrijvingsbewijs).

                voor oldtimer keuring heeft een buitenlands voertuig GEEN gelijkvormigheidsattest nodig.
                gewoon naar de keuring met garageplaten en keuring als oldtimer.

                inschrijven en rijden. wil je dagelijks gekeurd worden, moet je gelijkvormigheidsattest aanvragen
                Klopt als een bus !

                Comment


                • #10
                  Nog even bijvoegen dat je voor een oldtimerinschrijving, geen garageplaten nodig hebt.
                  Je kan gaan met de gewone platen van jouw andere wagen (als je die hebt). Je moet dan wel de papieren van dit voertuig bij jou hebben en het beste even je verzekeraar informeren dat je met deze platen naar de keuring gaat.
                  Bij de keuring is dit OK (papieren ander voertuig wel meenemen en aanbieden).
                  Dit gaat enkel bij oldtimerkeuring.

                  Verder heb je geen gelijkvormigheidsattest nodig voor een oldtimerkeuring.
                  Je moet wel het correcte chassisnummer weten staan, want dat wordt gecontroleerd en owee als dit niet OK is.

                  Mijn uit nederland ingevoerde (origineel engelse) lotus esprit S2.2 heeft geen gelijkvormigheidsattest omdat er geen proces verbaal van gelijkvormigheid bestaat in Belgie voor deze wagen. (zeer zeldzaam want slechts 88 exemplaren en volgens de lotus importeur geen enkele andere in Belgie)
                  Ik heb geen probleem gehad bij de keuring als oldtimer.

                  Geert
                  Last edited by gvy; 06/06/2013, 23:25.
                  1970 Opel GT - 1980 Lotus Esprit S2.2

                  Comment


                  • #11
                    toch een toevoeging op dit laatste:
                    je mag de auto KEUREN met jouw platen op (je moet immers een nr plaat hebben om in te voeren op de pc), maar dat wil niet zeggen dat je met die auto ook naar ginder MOOGT rijden. auto op trailer naar ginder brengen, en dan keuren met u platen erop !!!
                    ik heb vroeger mijn chevrolet impala oldtimer gekeurd met mijn daily platen van mijn ascona. alles was in orde volgens de verzekeraar.
                    tot ik een klapband had vooraan op weg naar de keuring en een stuk terecht is gekomen op een bmw naast mij. verzekering wou ineens NIET dekken immers:
                    -die auto was niet gekeurd
                    -die auto was niet ingeschreven
                    -ik had geen GESCHREVEN document van de verzekering dat ze die auto dekten die dag (ook al zegt de agent dat het ok is, blijkbaar moest IK hem gevraagd hebben mij een papier te schrijven. t is dus u taak om te weten wat u verzekeringsagent moet doen in zijn job).

                    en als de politie u tegenhoud, zijt ge nog altijd met een niet ingeschreven auto op de baan, zonder geldige keuring of belgische papieren. komt niet goed, geloof mij

                    Comment


                    • #12
                      Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                      toch een toevoeging op dit laatste:
                      je mag de auto KEUREN met jouw platen op (je moet immers een nr plaat hebben om in te voeren op de pc), maar dat wil niet zeggen dat je met die auto ook naar ginder MOOGT rijden. auto op trailer naar ginder brengen, en dan keuren met u platen erop !!!
                      ik heb vroeger mijn chevrolet impala oldtimer gekeurd met mijn daily platen van mijn ascona. alles was in orde volgens de verzekeraar.
                      tot ik een klapband had vooraan op weg naar de keuring en een stuk terecht is gekomen op een bmw naast mij. verzekering wou ineens NIET dekken immers:
                      -die auto was niet gekeurd
                      -die auto was niet ingeschreven
                      -ik had geen GESCHREVEN document van de verzekering dat ze die auto dekten die dag (ook al zegt de agent dat het ok is, blijkbaar moest IK hem gevraagd hebben mij een papier te schrijven. t is dus u taak om te weten wat u verzekeringsagent moet doen in zijn job).

                      en als de politie u tegenhoud, zijt ge nog altijd met een niet ingeschreven auto op de baan, zonder geldige keuring of belgische papieren. komt niet goed, geloof mij
                      Het is inderdaad een soort gat in het systeem. Bij de keuring van mn Kadett ben ik met de platen van mn dagelijkse auto geweest. Ik had de verzekering op de hoogte gebracht en ze hebben me een groene kaart meegegeven die geldig was voor een maand. Maar inderdaad, mocht de politie je op dat moment tegenhouden kunnen ze je ook ferm ambeteren denk ik. Weer een mooi staaltje Belgische wetgeving.

                      Mijn verzekering geloofde zelf eerst niet dat dat ging om met mijn dagelijkse platen te gaan naar de keuring, dat ze me gewoon gingen weigeren. Er zijn maar weinig mensen die weten dat het wel mag, een telefoontje met KM bracht dan duidelijkheid. Dat hele gedoe om een auto in te schrijven is toch echt idioot hoor @fcapri, Allee om een oldtimer in te schrijven moeten we nu naar Gent of Oostende, we leven in 2013
                      Last edited by Charles.V; 11/06/2013, 16:48.
                      1978 Opel Kadett C sedan 1.2N
                      1984 BMW E28 520i
                      2008 Seat Ibiza SC 1.4 TDI

                      Comment

                      Working...
                      X