Mededeling

Collapse
No announcement yet.

oltimer voor restauratie (beginner)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • oltimer voor restauratie (beginner)

    Goedendag,

    Zoals iedereen hier heb ik passie voor wagens, nu zit ik al een ruime tijd met het idee om een oldtimer te kopen. (genre Porsche 911 uit '70).

    Nu ben ik van mening (ook al veel gehoord) dat je meer onder de auto zit dan erin. Wat ik net even tof vind (hopelijk ), als klein manneke wou ik altijd mecanicien worden. Nu voor ik een deftige oldtimer eventueel koop wil ik eerst ervaring opdoen door een projectje te doen met een relatief goedkope oldtimer. Vooral om de techniek aan te leren. Liefst van al leer ik grotendeel van mijzelf zonder daarvoor avondschool ofzo te volgen. Ik had een redelijk grondige restauratie voor ogen, eigenlijk de hele wagen opengooien, herstellen en hem opnieuw aan de praat krijgen. Maar ook roestprobleempjes, lichte schade te herstellen.

    -Is dit realistisch? Ik bedoel dan kan je dat zelf aanleren als je wat technisch bent aangelegd?
    -De standaardgereedschappen heb ik allemaal wel maar heb je ook grotere zaken nodig? Zoals motorlift,...
    -Welke wagen zou jullie hiervoor aanraden. Ik dacht zelf aan genre bmw, mb van jaren 70 ofzo waar de stukken nog redelijk goedkoop zijn en vlot te vinden.
    -Welke boeken zijn aanraders?

    Bedoeling van dit project zou dus zijn dat ik een stevige basis heb eens ik een deftige oldtimer aanschaf. Zonder telkens naar de garage te moeten bij een defect.

    Budget: rond de 2k zou ideaal zijn om te beginnen.

  • #2
    Ik heb een W123 uit 1976 met carosseriewerk.
    Ihr guter stern auf allen straßen, Mercedes-Benz.
    Current:
    1987 Mercedes-Benz W124 200D
    1979 Mercedes-Benz W123 280E
    1985 Mercedes-Benz 190E 2.3-16
    Ex:
    1994 Mercedes-Benz W124 E200 Diesel
    1976 Mercedes-Benz W123 250
    1987 Mercedes-Benz W124 230E

    1979 Mercedes-Benz W123 300d
    1992 Mercedes-Benz W201 190E 2.0
    1973 Mercedes-Benz W115 /8 230
    1993 Mercedes-Benz W202 C200 Diesel
    2003 Mercedes-Benz W211 E220 CDI

    1990 Mercedes-Benz C124 300CE
    1980 Mercedes-Benz W123 280
    1989 Mercedes-Benz W124 230E

    Comment


    • #3
      Golf 2. Stukken zijn meer als genoeg te vinden en zijn echt simpele auto's. Voor een golf 2 met wat werk aan betaal je pakweg 300euro, dus heb je budget genoeg voor stukken.
      2008 VW polo 1.4tdi Trendline: Sold

      1990 VW Golf MK2 CL 1.3: Sold

      2010 Vw polo 1.6CRTDI: Sold

      2011 VW Scirocco 2.0TDI met exclusieve sjoemelsoftware!

      Comment


      • #4
        MB W123
        BMW E21
        Kadett C
        Ascona B
        Golf I
        jetta I

        Voor redelijke bedragen zitten daar leuke opknappers tussen...
        www.opelklassiek.be

        Comment


        • #5
          ik zou dan ook voor een RWD auto gaan. veel leuken om mee te 'testrijden', vele meer ruimte onder de kap om aan te werken (vooral de mechanische delen als versnellingsbak enzo zijn makkelijker te vervangen). en je bent dan toch in de stijl van een porsche.

          ik zou zeggen, ford escort mk1-mk2. een gewone 4deurs 1.3 bakje, die gaan ook al goed dwars, kosten niet overdreven veel en geraak je erna ook weer vlot kwijt

          Comment


          • #6
            Shop voor lokale deals op tweedehands auto's. Ontdek lage prijzen op de grootste marktplaats van Belgià«. Shop stressvrij op 2dehands


            wat denk je van dit?
            Classic cars on demand

            www.facebook.com/CaliforniaDream.be
            www.californiadream.be

            - It's time to make your dream come true -

            Comment


            • #7
              ^Ziet er leuk uit maar de stukken zullen wat duur zijn
              Bedankt iedereen
              Zou een e30 (316i) ook geschikt zijn? Daar vind je er ook tussen de 1 en 2k. Of zijn dat meestal roestbakken voor die prijs?

              Comment


              • #8
                Een W123 is leuker.
                Ihr guter stern auf allen straßen, Mercedes-Benz.
                Current:
                1987 Mercedes-Benz W124 200D
                1979 Mercedes-Benz W123 280E
                1985 Mercedes-Benz 190E 2.3-16
                Ex:
                1994 Mercedes-Benz W124 E200 Diesel
                1976 Mercedes-Benz W123 250
                1987 Mercedes-Benz W124 230E

                1979 Mercedes-Benz W123 300d
                1992 Mercedes-Benz W201 190E 2.0
                1973 Mercedes-Benz W115 /8 230
                1993 Mercedes-Benz W202 C200 Diesel
                2003 Mercedes-Benz W211 E220 CDI

                1990 Mercedes-Benz C124 300CE
                1980 Mercedes-Benz W123 280
                1989 Mercedes-Benz W124 230E

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door KBBL Bekijk Berichten
                  ^Ziet er leuk uit maar de stukken zullen wat duur zijn
                  Bedankt iedereen
                  Zou een e30 (316i) ook geschikt zijn? Daar vind je er ook tussen de 1 en 2k. Of zijn dat meestal roestbakken voor die prijs?
                  e30's zijn redelijk eerlijke auto's, kan je makkelijk aan roesten. Bij elke auto met wat leeftijd moet je kijken naar roest natuurijk.
                  Aangezien je een beginnener bent op vlak van restaureren zou ik toch eentje zoeken met minimum aan roest, scheelt je een pak werk. Denk wel dat je voor 1-2k eentje vind met niet te veel roest, maar misschien dan wel eentje met een kapotte motor of zo. het is altijd wat afwegen wat je wilt natuurlijk
                  Classic cars on demand

                  www.facebook.com/CaliforniaDream.be
                  www.californiadream.be

                  - It's time to make your dream come true -

                  Comment


                  • #10
                    En niet onbelangrijk, heb je ruimte om hem te stallen , eventueel een donor-auto ? En daarbovenop een andere auto die je kan gebruiken voor dagelijkse ritten, voor het ophalen van onderdelen, de jacht naar wisselstukken etc.
                    Voorts is een goede hefbrug of een smeerput van harte welkom, was het niet enkel voor de ergonomie alleen.

                    Comment


                    • #11
                      Ik heb eventueel nog een Kever Cabrio project staan.

                      Is wel iets duurder dan uw vooropgesteld budget, maar is op zich perfect wat je zoekt. Techniek is voor grotendeels vergelijkbaar met uw droom van de 911, stukken vlot verkrijgbaar en genoeg mensen die er veel van kennen om je te helpen.

                      Comment


                      • #12
                        Ga maar éérst een opleiding volgen via de vdab .

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk Berichten
                          Ga maar éérst een opleiding volgen via de vdab .
                          Daar leer je dus niets van

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door KBBL Bekijk Berichten
                            Goedendag,

                            Zoals iedereen hier heb ik passie voor wagens, nu zit ik al een ruime tijd met het idee om een oldtimer te kopen. (genre Porsche 911 uit '70).

                            Nu ben ik van mening (ook al veel gehoord) dat je meer onder de auto zit dan erin. Wat ik net even tof vind (hopelijk ), als klein manneke wou ik altijd mecanicien worden. Nu voor ik een deftige oldtimer eventueel koop wil ik eerst ervaring opdoen door een projectje te doen met een relatief goedkope oldtimer. Vooral om de techniek aan te leren. Liefst van al leer ik grotendeel van mijzelf zonder daarvoor avondschool ofzo te volgen. Ik had een redelijk grondige restauratie voor ogen, eigenlijk de hele wagen opengooien, herstellen en hem opnieuw aan de praat krijgen. Maar ook roestprobleempjes, lichte schade te herstellen.

                            -Is dit realistisch? Ik bedoel dan kan je dat zelf aanleren als je wat technisch bent aangelegd?
                            -De standaardgereedschappen heb ik allemaal wel maar heb je ook grotere zaken nodig? Zoals motorlift,...
                            -Welke wagen zou jullie hiervoor aanraden. Ik dacht zelf aan genre bmw, mb van jaren 70 ofzo waar de stukken nog redelijk goedkoop zijn en vlot te vinden.
                            -Welke boeken zijn aanraders?

                            Bedoeling van dit project zou dus zijn dat ik een stevige basis heb eens ik een deftige oldtimer aanschaf. Zonder telkens naar de garage te moeten bij een defect.

                            Budget: rond de 2k zou ideaal zijn om te beginnen.
                            911 en budget van 2k : GAAN NIET SAMEN, hoe lager de prijs van een (deftige) oldtimer hoe hoOOOOOOoger de kosten zullen zijn

                            kijk eens hier voor wat beelden van dergelijke 911, en dan zie je hoe rot deze kunnen zijn, en budget is dan minstens 10 keer zo hoog als jij beschikbaar hebt.

                            tijd en geld spenderen aan een oldtimer is voor mij enkel waardevol als ook het eindproduct een waarde heeft tov de investeringen, daarom zal vb een kever (behalve cabrio en ander speciaal spul) nooit een deftige waarde krijgen, dit heeft ook te maken met de vele aantallen die beschikbaar zijn, hoe zeldzamer merk en type hoe waardevoller, maar ook duurder (het komt er dan niet meer op aan om geld te hebben voor de stukken, maar wel de stukken nog vinden !)

                            een andere website is porscheforum.nl ...

                            Comment


                            • #15
                              Ik wil helemaal geen 911 kopen met 2k, ik wil een oldtimer voor wat te leren aan werken...

                              @carlito: Ik wil niet te veel uitgeven
                              @dirk: Ruimte is geen probleem, maar een put/lift ofzo heb ik jammer genoeg niet :/

                              AutoScout24, hier vind je het meest uitgebreide aanbod van nieuwe en tweedehandswagens, Europa's grootste online automarkt

                              Ziet er nog redelijk uit. Al zal er wss wel veel roest zijn aan de onderkant..
                              Last edited by ; 13/06/2013, 22:21.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door KBBL Bekijk Berichten
                                Ik wil helemaal geen 911 kopen met 2k, ik wil een oldtimer voor wat te leren aan werken...

                                @carlito: Ik wil niet te veel uitgeven
                                @dirk: Ruimte is geen probleem, maar een put/lift ofzo heb ik jammer genoeg niet :/
                                Is natuurlijk uw keuze. Zo ben ik ook ooit begonnen aan een mini van 600 euro.

                                Nu heb ik geleerd dat je het totale plaatje moet bekijken. Je kan ongetwijfeld een kever vinden voor 2.000 euro. (Om even verder te gaan over een kever). Maar dan kan je imho beter bij aankoop 1.500 euro meer uitgeven voor een cabrio, die op het einde van de lijn 5.000 tot 6.000 euro meer waard is, en waar de restauratie eigenlijk even duur van is.

                                Zo is een van die SL's uit mijn onderschrift gekocht voor 12.000 en de andere voor 22.000. Als ze beiden in dezelfde staat gebracht zijn kost die eerste minstens 15.000 euro meer dan de andere, hoewel hij toch goedkoper was.

                                Het beste om te beginnen is eigenlijk een project van een ander die onder een laag stof ligt. Die kan je meestal voor een schappelijke prijs op de kop tikken en zijn gemakkelijker om een oordeel over te maken op vlak van staat. En als het dan niet eens een exotisch modelletje is, kan je de stukken en handleidingen gemakkelijk vinden.

                                Daarom blijf ik ervan overtuigd dat de kever die ik staan heb een ideaal beginnersproject is. Ik was van plan om hem zelf te restaureren, maar aangezien ik momenteel bezig ben met 2 sl's en de e-types waarschijnlijk ook nog uit elkaar gaan gehaald worden, verwacht ik dat de kever nog minstens 5 jaar in dozen gaat blijven zitten, en ik hem beter van de hand kan doen aan iemand die een eerlijk en niet te duur beginnersprojectje zoekt.

                                Als je echt wilt vasthouden aan de 2.000 euro limiet mag je ook altijd de 280SEL komen ophalen voor dat geld, maar dan moet je achteraf niet komen klagen dat ik je niet gewaarschuwd had dat je beter aan de kever was begonnen

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
                                  Het beste om te beginnen is eigenlijk een project van een ander die onder een laag stof ligt. Die kan je meestal voor een schappelijke prijs op de kop tikken en zijn gemakkelijker om een oordeel over te maken op vlak van staat. En als het dan niet eens een exotisch modelletje is, kan je de stukken en handleidingen gemakkelijk vinden.
                                  Dat is waar, op 2ehands.be staat er een Pontiac firebird voor 3.500. Begonnen project. Al gestript grotendeels en al nieuwe onderdelen gekocht:
                                  Shop voor lokale deals op tweedehands auto's. Ontdek lage prijzen op de grootste marktplaats van Belgià«. Shop stressvrij op 2dehands


                                  Ik vind het wel iets hebben, mss kan er nog een beetje van de prijs ...
                                  Onderdelen zijn goed te vinden hiervan en nog nieuw te kopen ook (het meeste allesinds). Prijzen vallen ook mee, maar meeste moet komen uit amerika dus shippingskosten en de tijd dat het duurt.. Toch niet vergeten !
                                  Classic cars on demand

                                  www.facebook.com/CaliforniaDream.be
                                  www.californiadream.be

                                  - It's time to make your dream come true -

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ik heb juist een Porsche 944 gekocht voor niet veel (1800 euro), t is geen 911 maar bon.
                                    Goedkoop in aankoop, kapaza staat vol onderdelen, simpele techniek, redelijk snel, .............
                                    Betere koop dan een trage 316i denk ik dan.
                                    Of is t niets voor u?
                                    Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                                    Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                                    Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

                                    Comment


                                    • #19
                                      op het CCC forum staat er een '68 Firebird te koop, 85% gedaan, enkel geen motor en bak, dus eigelijk enkel nog in elkaar knutselen 3.500 vraagt die ook. Is wel al van 29 jan dus weet nie of hij er nog is...
                                      Classic cars on demand

                                      www.facebook.com/CaliforniaDream.be
                                      www.californiadream.be

                                      - It's time to make your dream come true -

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door ThibautDD Bekijk Berichten
                                        Dat is waar, op 2ehands.be staat er een Pontiac firebird voor 3.500. Begonnen project. Al gestript grotendeels en al nieuwe onderdelen gekocht:
                                        Shop voor lokale deals op tweedehands auto's. Ontdek lage prijzen op de grootste marktplaats van Belgià«. Shop stressvrij op 2dehands


                                        Ik vind het wel iets hebben, mss kan er nog een beetje van de prijs ...
                                        Onderdelen zijn goed te vinden hiervan en nog nieuw te kopen ook (het meeste allesinds). Prijzen vallen ook mee, maar meeste moet komen uit amerika dus shippingskosten en de tijd dat het duurt.. Toch niet vergeten !
                                        altijd oppassen met wagens die al gedemonteerd zijn, meestal ontbreekt er van alles (kleine dingen soms) maar meesta ldeze die veel geld kosten en vee ltijd nodig om ze te vinden !

                                        hangt rr ook van af of je een oldtimer wil om te rijden = minimale renovatie, moet niet origineel zijn, lage waarde
                                        of een wagen in originele staat wil brengen = hoge waarde

                                        Comment

                                        Working...
                                        X