Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hulp gevraagd bij kopen Mustang uit '66

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Hulp gevraagd bij kopen Mustang uit '66

    Hallo,


    Ik zou jullie hulp willen vragen bij het aanschaffen van een oude Mustang. Ik heb momenteel mijn oog laten vallen op een Mustang uit '66. Deze heeft een 6 cilinder en is automatisch geschakeld. Waarom deze mij aanspreekt, is dat de vraagprijs (6500 euro) goed meevalt, en dat het een 6 cilinder is, dus iets zuiniger (denk ik) en lagere belastingen (in België toch). De staat dat hij in verkeerd is volgens de verkoper redelijk goed (ik ben hem nog niet gaan bezichtigen), maar er zijn wel enkele puntjes. Er was roest op de motorkap, verkoper zei dat dit redelijk goedkoop kon vervangen worden. Ook is er een klein beetje roest aan de bodem. Alles is nog origineel, behalve de verticale chromen onderdelen aan de voorbumper ontbreken. Het interieur ziet er redelijk uit op foto's, maar gaat ook een opknap beurt nodig hebben volgens mij.
    Er is echter een probleem met de motor. Hij zegt dat deze losstaat en dat hij hem nog niet heeft durven starten daarom. Hij kan hem wel met de hand ronddraaien, dus hij is niet vastgelopen.
    Zijn vraagprijs voor wat ik hier beschreven heb, is 6500 euro.


    Momenteel heb ik zelf nog geen ervaring met restaureren. Ik zou wel nog misschien een opleiding willen volgen in automechanica of oldtimer restauratie. Ook ben ik wel handig, dus ik denk dat ik vaardigheden en andere dingen die geleerd moeten worden, dat ik die wel snel onder de knie heb.


    Nu is mijn vraag aan jullie, wat jullie vinden van deze wagen. Is dit een haalbaar project, wat vind je van de vraagprijs (ik zou er sowieso nog iets van af proberen te doen). Als ik hem ga bezichtigen, waar moet ik dan op letten? Als er roest is aan de bodem, waar nieuwe stukken mogen gelast worden, mag ik dit zomaar doen (volgens Belgische wetgeving)?


    Indien er nog informatie nodig is om je mening te geven, zeg het dan gerust en dan probeer ik dit te weten te komen.


    Alle meningen en hulp is welkom. Alvast bedankt.

  • #2
    Heb je geen link naar de wagen?

    Ikzelf heb er geen kaas van gegeten, maar ik kan je wel forumlid kennekeuh aanraden, eventueel hem eens een PM sturen. Heeft er zelf eentje gerestaureerd:

    Comment


    • #3
      Al bedankt voor het antwoord. Ik zal hem zeker een bericht sturen.

      Comment


      • #4
        Eerst een cursus automechanica volgen, dan pas beginnen met restaureren.

        En het MEEST belangrijke : wat is uw budget voor de restauratie?

        Comment


        • #5
          Budget is momenteel ook nog een probleem. Ik ben nog student, maar studeer volgend jaar af. De reden waarom ik er nu al zit naar te kijken, is dat deze wagens volgens mij altijd maar duurder gaan worden. Ik ben dit al even in het oog aan het houden. En de laatste 3-5 jaar zijn de prijzen volgens mij al met 20% gestegen. Of ben ik fout in deze redenering?
          Hier is ook nog de link naar het zoekertje. http://nl.kapaza.be/limburg/ford-mus...e-74422838.htm
          Nog een redenen waarom deze wagen mij aanspreekt, is dat er aan deze van alles iets te doen is. Er zijn werken aan de motor, carroserie, interieur. Dit zou ik allemaal willen doen in zo een project.
          Het is ook niet dat ik geen enkele kennis heb van motoren en mechanica. Ik ben student Industrieel Ingenieur en heb al vakken gehad die de werking van motoren en de ophanging bespraken. Dit is wel enkel de theoretische kant, maar hierdoor ga ik wel sneller problemen begrijpen.

          Comment


          • #6
            Hoi !

            heb je berichtje ontvangen Ok je hebt geen ervaring met carrosserie werk of garage werk ? dan gaat dit een heel kostelijk grapje worden voor je denk ik zo ik ga je een Vb geven
            ik heb mijn mustang gekregen van men vader omdat die al 30jaar langs de kant stond. Ik ben zelf Carrossier van beroep en heb er ongeveer 1800 u aan gewerkt, 20000 euro aan stukken ed en ongeveer een 10000 euro aan materiaal en producten (verf, plamuur,schuurgerief,...). Maar men (flintstone)mustang zat wel heel erg ver ik heb ook een 6cill maar wel een 250 cui 4.1L das de zwaarste en hebben hem maar 1 jaar gemaakt. ik veronderstel dat bij u een 170 cui 2.8L of 200cui 3.3L is ? je moter zal wss ook nagekeken moeten worden dus zal wss ook al een revisi worden dus das ook al zeker vnvf een 1500 euro ... Jagh voor rotte plekken zeker goed onder de matten kijken aan de voeten en aan de achterkant, ook chassisbalken vooraan en achteraan eens goed conroleren en de voorbouw... ook best een fles water meepakken als je gaat kijken en dit net voor de voorruit in die roosters gieten (cowlvent) als dat water dan aan de voeten ziet binnenkomen of ergens anders dan ja zal je veel werk hebben om te restaureren aangezien dan alles vooraan moet los geslepen worden ... en Btw of het een V8 of L6 is maakt ni uit het blijft en is een lekkere MUSTANG ! maak je anders ook lid op DMFF.nl maar ik zie net dat je daar al een topic geopend hebt ... beste site daar er is voor de Mustang ! succes !

            greetz


            Ken
            Last edited by ; 20/06/2013, 14:58.

            Comment


            • #7
              Al heel hard bedankt voor dit antwoord.
              Dat het veel geld was als er veel las en plamuurwerk is, dat had ik wel gedacht, maar dat dit zoveel veel kost wist ik niet.
              Uit alle antwoorden die ik al gekregen heb merk ik precies dat deze wagen niet zo een goed idee is om te kopen, of toch niet tegen deze prijs. Ik ben wel nog benieuwd naar enkele tips waar ik nog op moet letten. De cowlvents zijn precies heel belangrijk. Is er ook iets, als je er een proefrit mee zou maken (als de wagen zou rijden), hoe hij mechanisch moet aanvoelen en horen. Ik veronderstel dat het gedrag niet gaat zijn zoals een nieuwe, maar dat hij ook niet bv 100m moet verder rijden als je op je rem duwt.

              Comment


              • #8
                ja klopt ja het is en blijft een amerikaanse wagen he slechte wegligging, remt niet gelijk een moderne wagen en je weet ook ni of hij al hersteld geweest is in amerika ... ze werken dar graag me plamuur je komt zowiso voor verassingen te staan

                Comment


                • #9
                  Ik denk dat je gewoon best iemand meeneemt die al ervaring heeft met de restauratie van een mustang of oldtimers in het algemeen. Koop zeker niet de eerste de beste die je tegenkomt, ik heb die fout een beetje gemaakt met m'n opel kadett Achteraf bleek er veel meer werk aan te zijn dan ik eerst dacht, want ik kende er ook niets van.

                  Als je nog eens gaat gaan kijken, zorg dan dat je zeker de bodem eens kan inspecteren in een smeerput of onder een brug. Verborgen roest is dikwijls de grootste kost als je zelf niet kan lassen. Ik denk sowieso dat een '66 mustang niet echt bereikbaar is met een studentenbudget. Uw onderdelen zullen uit Amerika moeten komen, wat enorm duur zal zijn. Ik zou er nog even mee wachten en ondertussen kijken naar een andere oldtimer
                  1978 Opel Kadett C sedan 1.2N
                  1984 BMW E28 520i
                  2008 Seat Ibiza SC 1.4 TDI

                  Comment


                  • #10
                    Indien geen ervaring wegblijven .

                    Comment


                    • #11
                      idem.

                      een 'koopje' zal het wel niet zijn of die was allang verkocht. onderdelen kosten veel geld, een lasser kost ook veel geld en als er roest aanzit, zal er veel meer roest zijn dat je op eerste zicht zit (en zeker nog eens meer roest dan de verkoper beweerd).

                      een motor die losstaat, wil zeggen dat ze die met een sleutel kunnen ronddraaien (geen vastloper). die motor kan in orde zijn en mogelijks zo starten (verkoper zal da wel al geprobeerd hebben want dan verkoopt die veel makkelijker), die motor kan ook gebarsten zijn ergens en dan is het vuilbak en mag je een andere zoeken. die motor kan intern ook volledig versleten zijn (dat merk je niet door ff met de hand rond te draaien).

                      ik draai de bougies eruit, giet er wat olie in, draai met de hand een 2tal toeren rond. dan accu eraan, glas benzine in de carbu en starten maar.
                      loopt die in de soep heb je revisie aan u been, maar dat had je ook al toen je nog niet geprobeerd had ;-)

                      voordeel van een mustang is dat het geliefde autos zijn en quasi ALLES nog beschikbaar is om te herstellen. nadeel: t is een amerikaan, zijn er nietveel van in belgie die er aan kunnen werken en alles kost geld (je moet niet bij de lokale ford dealer gaan om je rembanden van de automaatbak af te stellen).

                      ik rij al 8jaar met mijn 77'er pickup rond en ik moet ook alles zelf doen. zelf onderdeeltjes zoeken, zelf monteren... en voor speciale werkjes naar de specialist ter zake (als je pech hebt, woont die nog ver van je af ook).

                      als beginnend oldtimerhersteller, student en jong zijn... ik zou niet met een mustang beginnen. 90% kans eindigd je project halverwege in één of andere schuur en verkoop je daarna in onderdelen.

                      en als extra: een oldtimer restaureren kost IMMENS veel geld.
                      die dat je weet staan voor 6500, smijt er vlot 20 000€ tegen voor die af is. kan je evengoed ene kopen in goeie staat van 15-20 000€.

                      voor taxen maakt het in belgie niet uit of je een 1.1 of een 8.2V8 hebt. eens 25jaar is de jaarlijkse wegentax 32€ (alleen bij inschrijvings als daily wagen zal het gaan veranderen, maar de O-platen beginnen dan wel intressanter te worden)

                      Comment


                      • #12
                        Inderdaad, kan er zo alleen al 10 opnoemen die ooit gelijkaardig project begonnen zijn maar door budgetaire redenen de boel dan weer met een hoop verlies moesten verkopen...

                        Kzou er in u plaats nie aan beginnen en doorsparen voor een deftig exemplaar. Ook kan je dan inderdaad voor een 15 000€ al iets deftig vinden die goed rijd. Met een restauratie ben je sowieso veel duurder af... Tel gewoon al even de werkmansuren van Ken samen en je zit al aan een aanzienlijk bedrag. Trouwens nog even dit: je moet niet denken dat wanneer je eens een VDAB cursus volgt voor automechanica of restaureren van oldtimers dat je dan al direct een hele wagen volgens de regels der kunst kan restaureren. Ok, dat het een hoop scheelt maar er komen altijd dingen de kop opsteken waar je geen raad mee zal weten. Zo een dingen kan je pas leren door ervaring.

                        Groeten

                        Comment


                        • #13
                          Hola TS,

                          In uw geval..... walk away.

                          Cheers

                          B

                          Comment


                          • #14
                            Waarom een mustang?

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door kennekeuh Bekijk Berichten
                              Hoi !

                              heb je berichtje ontvangen Ok je hebt geen ervaring met carrosserie werk of garage werk ? dan gaat dit een heel kostelijk grapje worden voor je denk ik zo ik ga je een Vb geven
                              ik heb mijn mustang gekregen van men vader omdat die al 30jaar langs de kant stond. Ik ben zelf Carrossier van beroep en heb er ongeveer 1800 u aan gewerkt, 20000 euro aan stukken ed en ongeveer een 10000 euro aan materiaal en producten (verf, plamuur,schuurgerief,...). Maar men (flintstone)mustang zat wel heel erg ver ik heb ook een 6cill maar wel een 250 cui 4.1L das de zwaarste en hebben hem maar 1 jaar gemaakt. ik veronderstel dat bij u een 170 cui 2.8L of 200cui 3.3L is ? je moter zal wss ook nagekeken moeten worden dus zal wss ook al een revisi worden dus das ook al zeker vnvf een 1500 euro ... Jagh voor rotte plekken zeker goed onder de matten kijken aan de voeten en aan de achterkant, ook chassisbalken vooraan en achteraan eens goed conroleren en de voorbouw... ook best een fles water meepakken als je gaat kijken en dit net voor de voorruit in die roosters gieten (cowlvent) als dat water dan aan de voeten ziet binnenkomen of ergens anders dan ja zal je veel werk hebben om te restaureren aangezien dan alles vooraan moet los geslepen worden ... en Btw of het een V8 of L6 is maakt ni uit het blijft en is een lekkere MUSTANG ! maak je anders ook lid op DMFF.nl maar ik zie net dat je daar al een topic geopend hebt ... beste site daar er is voor de Mustang ! succes !

                              greetz


                              Ken
                              1800 uur was hopelijk niet enkel carrosserie

                              Comment


                              • #16
                                Neen totaal ...

                                Comment


                                • #17
                                  Waarom een mustang? Ik vind een prachtige wagen en dat heb ik niet als ik bijvoorbeeld naar een kever ofzo kijk. Een kever is kwa techniek niet slecht, ik vind het prachtig dat ze op zo een simpele manier een wagen kunnen maken. Dat vind ik dan ook wat terug in de mustang, maar de uitstraling van een mustang spreekt mij zoveel meer aan dan welke andere wagen ook.
                                  Ik vind het ook wat kort door de bocht van mensen die hier gewoon zeggen van "geen ervaring, wegblijven" of dergelijken. Het is waarschijnlijk goed bedoeld en ik weet ondertussen ook dat ik niet voor deze wagen moet gaan. Ik heb opleidingen gezien bij syntra en ook avondschool voor een complete opleiding auto mechanica. Natuurlijk weet ik ook dat als je dit doet, nog geen volledige wagen kunt restaureren, maar je hebt een basis die je kan uitbreiden met ervaring. Zo is iedereen op een bepaalde manier moeten beginnen, eerst ergens kijken en leren hoe het allemaal in zijn werk gaat en dan door uw eigen zin te doen, bijleren. Ook kan ik bij familie en vrienden terecht voor hulp, om eventueel laswerk te doen, voor extra hulp bij de mechanische kant,...

                                  Een wagen van 15000 euro zou ik ook niet willen kopen. Ik zou juist zo een wagen willen kopen om hem op te knappen. Daar mag van mij wat roest aan zijn dat ik eens een paneel moet vervangen, of dat de motor volledig uit elkaar moet,... Dit zijn redenen waarom deze mij ook aansprak, maar ik begrijp dat deze TE veel werk zou zijn. Ok, er zal ook werk zijn aan een wagen van 15000 euro, maar deze kan misschien in een staat zijn, dat er weinig aan gedaan moet worden.

                                  Comment


                                  • #18
                                    En op hoeveel tijd denk je dat da spel rijklaar gaat zijn met u ervaringen. 10jaar?

                                    Comment


                                    • #19
                                      net zoals blackhorse zegt.

                                      die auto KAN voor u wel goed zijn, maar stel je het volgende voor:
                                      je koopt deze voor 6500€, je koopt voor 3000€ aan materiaal om die te fixen. je gooit de motor eruit, interieur eruit, assen eronder uit, kas stralen en gaan lassen.....
                                      je werkt er savonds wat aan en soms in het weekend (geloof mij vrij dat je het geen jaar aanhoud om ELK weekend eraan te werken).
                                      na een jaar of 3-4 begint de auto redelijk hard te zijn, je stuurd die binnen om weer te stralen en epoxy op.

                                      de kas komt terug en je gaat gaan plamuren en spuiten. vlam weer 2000€ erdoor, de auto is eindelijk gespoten.
                                      de motor dan uit elkaar, je gooit daar ook een fortuin tegen aan en de boel werkt weer (motor, bak, cardans, achteras, remmenrevisie.....).

                                      we gaan inbouwen... hoe zat die kabelboom er nu ook weeral in???? waarvoor dient dit connectortje??? waar is men zekeringkast heen????
                                      t is al 5jaar terug toen je het demonteerde.

                                      ook zijn er wat familiale veranderingen geweest (getrouwd, kinderen, ander werk....)
                                      na 10jaar geraakt die auto af en kan je ermee rijden. je hebt er dan bv 20 000€ aan uit gegeven en nog geen km gebolt (na het inrijden kunnen nog allerhande kleine problemen opduiken, t is ook geen nieuwe auto)

                                      heeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeel kans dat er iets veranderd in je leven tussen regel 5 en 10 van deze tekst, en je verkoop de auto op internet. de gekende: "project auto, 100% alles aanwezig, laswerken reeds uitgevoerd, staat in grondlak klaar om te spuiten".

                                      koop je nu een auto van 10-15k, daar is ook wel iets aan, maar je kan rijden. je doet wat meetings, gaat u uitlaatlijn vervangen door RVS, andere wielen eronder, verlaging...
                                      eens een roestplekske opknappen en herspuiten, interieurke laten overtrekken... je rijd 10jaar rond en wilt die dan verkopen als 'rijdende' auto omdat je er geen tijd meer voor hebt. je krijgt er tegen dan vlot 20-25 000 voor. je zal er meer ingestoken hebben, maar je verlies is een heeeeeel pak minder dan de eerste tekst. en je hebt er toch 10jaar mee kunnen rondrijden.

                                      als je geen ervaring hebt met restaureren, koop dan een rijdend 'wrak'. zo eentje waar niks 100% in orde lijkt, maar wel nog door een oldtimerkeuring geraakt en waar je toch eens een toertje kan mee doen.
                                      ik ben ongeveer 8jaar bezig geweest men blauwe capri op te lassen. na 3jaar gemerkt dat die auto eigenlijk TE SLECHT was om nog op te maken, maarja, je bent er dan al 3jaar mee bezig, nu stoppen is ook onzin.
                                      die auto 'rijd' en daarmee is de kous ook af. is nog altijd nie gespoten (was nogthans al 5jaar geleden gepland, maar komt elke keer iets tussen), motor is er deze winter uit gegaan en ligt een andere in. ik ontbrak 3 clips om die rijdend te krijgen. heb de clips als sinds 5mei in bezit... ze zitten er nog nie onder.
                                      dit is dan een auto die wettelijk op de baan toegelaten is, (oldtimer)keuring is in orde, verzekering is betaald, tax is betaald, nr platen zitten erop. die clips inklikken, uitlaat eronder en ik kan rondtoeren.
                                      een 2de capri staat hier op de brug, remklauw vooraan zit vast. revisie kit gekocht, staat hier ook al 2maand op de brug met 1 gedemonteerd wiel... k heb die al 2jaar staan, nog steeds niet kunnen keuren. heb dit jaar de kapotte klauw eraf gehaald, en heb toch de douane papieren in orde gemaakt. ik hoop dat die volgende zomer gekeurd geraakt.

                                      mijn situatie: grote hangaar met oldtimers in, zowat ALLE materiaal aanwezig om ze af te werken (machienes, onderdelen en de plaats), kleine 10jaar geleden carosseriehersteller, oldtimermechaniek en mig/mag plaat/constructielasser gevolgt bij syntra, kleine 9jaar ervaring met lassen, spuiten, motoren vervangen...
                                      waarom staan de autos stil: vollop aan het verbouwen, geen tijd door het werk, kindje gepland voor 1augustus (dus het huis MOET af)en heb nog 2 andere rijdende autos (de golf en de dodge). dus er is geen tijdsdruk om die autos af te krijgen.
                                      net als u mustang komt die op 2de-3de... 11de plaats en alles wordt altijd uitgesteld
                                      Last edited by ; 23/06/2013, 14:29.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door MisterSvn Bekijk Berichten
                                        Waarom een mustang? Ik vind een prachtige wagen en dat heb ik niet als ik bijvoorbeeld naar een kever ofzo kijk. Een kever is kwa techniek niet slecht, ik vind het prachtig dat ze op zo een simpele manier een wagen kunnen maken. Dat vind ik dan ook wat terug in de mustang, maar de uitstraling van een mustang spreekt mij zoveel meer aan dan welke andere wagen ook.
                                        Ik vind het ook wat kort door de bocht van mensen die hier gewoon zeggen van "geen ervaring, wegblijven" of dergelijken. Het is waarschijnlijk goed bedoeld en ik weet ondertussen ook dat ik niet voor deze wagen moet gaan. Ik heb opleidingen gezien bij syntra en ook avondschool voor een complete opleiding auto mechanica. Natuurlijk weet ik ook dat als je dit doet, nog geen volledige wagen kunt restaureren, maar je hebt een basis die je kan uitbreiden met ervaring. Zo is iedereen op een bepaalde manier moeten beginnen, eerst ergens kijken en leren hoe het allemaal in zijn werk gaat en dan door uw eigen zin te doen, bijleren. Ook kan ik bij familie en vrienden terecht voor hulp, om eventueel laswerk te doen, voor extra hulp bij de mechanische kant,...

                                        Een wagen van 15000 euro zou ik ook niet willen kopen. Ik zou juist zo een wagen willen kopen om hem op te knappen. Daar mag van mij wat roest aan zijn dat ik eens een paneel moet vervangen, of dat de motor volledig uit elkaar moet,... Dit zijn redenen waarom deze mij ook aansprak, maar ik begrijp dat deze TE veel werk zou zijn. Ok, er zal ook werk zijn aan een wagen van 15000 euro, maar deze kan misschien in een staat zijn, dat er weinig aan gedaan moet worden.
                                        Groot gelijk. Het gaat u veel geld kosten, maar de motivatie is er samen met de passie. Meer heb je niet nodig.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X