Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Oldtimer kopen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #61
    Ik begrijp u reactie wel en snap daarom ook uw reactie van mensen in groepen delen (daarom mijn excuses als ik grof reageerde), maar daarom ben ik niet zo'n persoon. Ik ga niet direct een auto kopen omdat ik niet overhaast wil beginnen (een project heb ik al laten vallen), dus zoek ik nu rustig naar een rijdende oldtimer (met wat werk aan maar waarmee je al kan rijden zodat je er toch al wat plezier aan beleefd) en inderdaad, heb wel paar merken dat ik verkies. Ik zie het volledig zitten (ga kijken voor wat boeken/cursussen van mensen zodat ik er al wat over kan lezen, als zo'n avondcursus in west-vlaanderen is, die dan proberen mee te volgen. Intussen paar oldtimermeetings doen (gewoon wat rondkijken naar de auto's).
    Aangezien ik student ben, komt het niet op 1 jaar voor die auto. Ik zoek nu al achter een koopje, maar als ik die maar volgend jaar vind, is dat ook goed voor mij. Het is beter dat ik eerst erover lees/leer zodat ik weet waaraan ik begin. Want zomaar een oldtimer kopen zonder op te zoeken wat de kosten zijn of zonder dat je iets kent van een auto, gaat toch verkeerd aflopen.

    Ik ga niet zomaar 1 kopen en dan terug verkopen Ik zit al met een hobby dat ik ook al 8 jaar doe en even graag blijf doen. Dus éénmaal ik iets wil, geef ik het niet rap op.

    Comment


    • #62
      kijk gerust rond, en vooral rond de winter periode.

      dan komen oldtimers nog al eens goedkoper op de markt. ze moeten die immers een HELE winter stallen zonder kunnen rondrijden. belastingsbrief komt dan toe voor de auto, verzekeringspremie ook op het einde van het jaar...
      ze hebben het dan te druk waardoor ze volgend jaar niet kunnen rondrijden (of er moet een andere auto van vrouw/zoon/dochter in de garage komen).

      niemand koopt in de winter een oldtimer om dan in een garage te zetten tot volgend jaar... tenzij je koopjes wilt doen.
      net hetzelfde als je een moto wil kopen. NET na de zomer .

      na de winter is er dan meestal ook de ergernis van kapotte accu (duh als je die 6maand laat staan zonder laden), vaste remmen/handrem, benzineleidingen/waterleidingen beginnen lekken, banden plat gegaan en vlakke stukken erin... net de ellende waardoor de gewone man er genoeg van heeft.

      ook ik heb wat gebrekkig onderhoud gehad wegens trouw en verbouwingen met als gevolg:
      dodge radiator kapot gevrozen, capri vastgevrozen, escort begon vlokvorming te krijgen. overal rap den haardroger erop, anti-vries erin en de motor proberen doen rondgaan (dodge was te ver, radiator was gebarsten).
      ook dan allemaal een kapotte accu natuurlijk (mag er ineens 5gaan aankopen nu)

      voorzie de ruimte, voorzie een budget, ga naar een paar autos kijken zodat je een idee hebt wat je voor welk bedrag kan aankopen. houd de markt zo een tijdje in de gaten zodat je een idee krijgt welke een koopje is, en welke niet.

      ik zocht destijds een fiesta mk1. vond er op internet aan 1200€, 2000€... en dat waren dan de autos die 10jaar stilstonden, deuren doorgeroest, papieren kwijt....
      paar maand later had ik er ineens 2. ik had er ene gevonden met schade voor 100€, en een maat van mij had ene gevonden in de tuin van een ford garage (gratis). voor heel laag budget heb ik ééntje ingeschreven en verzekerd en was de andere al in herstelling. wegens plaatsgebrek alle 2 buitengegooid, bijna aan oud ijzer prijs. de gekeurde en verzekerde heb ik voor 250€ zelf bij de nieuwe eigenaar aan huis gebracht. ik moest er echt vanaf en hebben zeker 6maand te koop gestaan voor absurde prijzen (het nieuwe plaatwerk koste meer dan de totale prijs dat ik vroeg voor auto en het plaatwerk samen).

      autos die lang te koop staan op internet, zijn autos waar de prijs te hoog is, of iets aan scheelt. een goeie koop, is op een paar uur weg hoor
      Last edited by ; 27/07/2013, 23:24.

      Comment


      • #63
        Daarom dat ik eens ga kijken naar die ford escort mk2 ghia, 1000 euro is niet veel, maar eens kijken wat er allemaal aan de auto is en dan zien of het een koopje is. Anders zoek ik op het gemak verder. Voor zo'n dingen moet je je tijd nemen want als je te rap wil kopen, koop je misschien een wrak zonder dat je het wist.
        Want ik denk zelfs dat 1000 euro voor die ford escort mk2 ghia veel is, aangezien hij toch allang te koop stond? (dacht ik) en hij een rijdende (motor is er wel uit, maar verkoper zegt dat hij werkt) auto goedkoper verkoopt dat zijn project (dat ook te koop staat voor 1300 euro)

        Comment


        • #64
          1000€ voor een normale rijdende escort mk2 is een normale prijs.

          met de motor eruit, vind ik het al veel. hij zei dat de motor eruit was voor iets te fixen (wat kan er dan zo erg aan zijn dat je de motor eruit pakt dan). bij escort mk2 heb je ALLE ruimte onder de kap. volgens mij was hij van plan die motor te vervangen, of die in de andere kas te steken.
          je kan dus al niet starten, niet proefrijden, ook de automaat niet testen. goed kijken dat de cardan en middensteun van de automaat erbij zitten. die worden namelijk gebruikt om een T9 bak van een sierra (5bak) in een escort te steken achter een 2.0ohc blok (ook sierra). dan heb je de setup van de RS2000 maar met 5bak. (deze setup dan: http://www.2dehands.be/autos/autos/f...=998&afd=autos)
          die middensteun en cardan zijn best gewild dan. ik had die ook zitten, maar heb ze moeten vervangen door andere omdat ik met 4bak rijd nu (heb alles nog steeds liggen voor de ombouw naar 5bak).

          in principe leg je die motor er terug in op een 3-4uurtjes. zou veel beter verkoopbaar zijn dan, dus waarom de verkoper het niet doet....

          je kan gaan, alles controleren, staat motor/boite bekijken op olielekken enzo. beetje zagen dat het een risico is dat je niks kan testen. ook de auto op de baan kan je niet testen (wegligging, sturing, ophanging).
          eventueel eens vragen of de eigenaar de boel er weer niet kan inleggen en zoniet, lagere prijs bieden.

          vierdeurs kas leeg: niks waard
          interieur: past niet in 2deurs, ook niet gewild voor die mensen, niet zoveel waard
          1.3 motor: wil ook niemand
          automaat: nah, gooit iedereen weg
          cardan en middensteun automaat: heel gewild

          ik heb er ook eentje verkocht die niet kon rijden (cardan ontbrak, oliepomp was eraf, radiator eruit....) en die werd na vele maanden verkocht voor 500€ (jaartje terug). auto was redelijk. toch wat kleine werkjes aan te voorzien voor die zou rijden

          die had ik beter in stukken verkocht :bumpers, deuren, ramen, interieur, achteras... maarja, plaatsgebrek door verbouwing hé

          Comment


          • #65
            "vierdeurs kas leeg: niks waard
            interieur: past niet in 2deurs, ook niet gewild voor die mensen, niet zoveel waard
            1.3 motor: wil ook niemand
            automaat: nah, gooit iedereen weg
            cardan en middensteun automaat: heel gewild"

            Held Echt man, respect voor wat je hier doet. Prachtig verwoord ook.

            Ben je met één van je rammelbakken es in de buurt (ben van Wielsbeke) kom gerust een pint drinken.

            Cheers

            B

            Comment


            • #66
              Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
              1000€ voor een normale rijdende escort mk2 is een normale prijs.

              met de motor eruit, vind ik het al veel. hij zei dat de motor eruit was voor iets te fixen (wat kan er dan zo erg aan zijn dat je de motor eruit pakt dan). bij escort mk2 heb je ALLE ruimte onder de kap. volgens mij was hij van plan die motor te vervangen, of die in de andere kas te steken.
              je kan dus al niet starten, niet proefrijden, ook de automaat niet testen. goed kijken dat de cardan en middensteun van de automaat erbij zitten. die worden namelijk gebruikt om een T9 bak van een sierra (5bak) in een escort te steken achter een 2.0ohc blok (ook sierra). dan heb je de setup van de RS2000 maar met 5bak. (deze setup dan: http://www.2dehands.be/autos/autos/f...=998&afd=autos)
              die middensteun en cardan zijn best gewild dan. ik had die ook zitten, maar heb ze moeten vervangen door andere omdat ik met 4bak rijd nu (heb alles nog steeds liggen voor de ombouw naar 5bak).

              in principe leg je die motor er terug in op een 3-4uurtjes. zou veel beter verkoopbaar zijn dan, dus waarom de verkoper het niet doet....

              je kan gaan, alles controleren, staat motor/boite bekijken op olielekken enzo. beetje zagen dat het een risico is dat je niks kan testen. ook de auto op de baan kan je niet testen (wegligging, sturing, ophanging).
              eventueel eens vragen of de eigenaar de boel er weer niet kan inleggen en zoniet, lagere prijs bieden.

              vierdeurs kas leeg: niks waard
              interieur: past niet in 2deurs, ook niet gewild voor die mensen, niet zoveel waard
              1.3 motor: wil ook niemand
              automaat: nah, gooit iedereen weg
              cardan en middensteun automaat: heel gewild

              ik heb er ook eentje verkocht die niet kon rijden (cardan ontbrak, oliepomp was eraf, radiator eruit....) en die werd na vele maanden verkocht voor 500€ (jaartje terug). auto was redelijk. toch wat kleine werkjes aan te voorzien voor die zou rijden

              die had ik beter in stukken verkocht :bumpers, deuren, ramen, interieur, achteras... maarja, plaatsgebrek door verbouwing hé
              Inderdaad, je kan eens gelijk hebben dat kans groot is dat hij zijn 1.3 motor wou steken in zijn project (waarschijnlijk lukt het niet waardoor hij alles verkoopt). Ik ging sowieso vragen voor lagere prijs omdat ik niets kan testen (verkoper kan altijd zeggen dat motor werkt, maar normaal gezien zou je motor er terug moeten insteken wat de waarde van de auto toch doet stijgen, aangezien hij dat niet doet, is eigenaardig.

              Als ik u uitleg lees, denk ik meer en meer dat er dingen gaan ontbreken en dat hij gewoon 1000 euro vraagt in de hoop dat er iemand de auto koopt die er niet veel van kent.

              Comment


              • #67
                Oorspronkelijk geplaatst door Buck Bekijk Berichten
                "vierdeurs kas leeg: niks waard
                interieur: past niet in 2deurs, ook niet gewild voor die mensen, niet zoveel waard
                1.3 motor: wil ook niemand
                automaat: nah, gooit iedereen weg
                cardan en middensteun automaat: heel gewild"

                Held Echt man, respect voor wat je hier doet. Prachtig verwoord ook.

                Ben je met één van je rammelbakken es in de buurt (ben van Wielsbeke) kom gerust een pint drinken.

                Cheers

                B
                ik weet niet wat ik van je verwoording moet denken. positief of negatief???
                ik geef gewoon mijn mening. die witte auto was in principe een lege kas en mocht ik gratis hebben. interieur van een 4deurs past niet in 2deurs. dus die mannen kopen de interieurs niet (die willen trouwens toch 4punts gordels, dus achterbank vliegt eruit, en vooraan zetten ze dan kuipzetels).
                1.3 motor... iedereen wil de 1.6kent of een 2.0 ohc hebben. 1.1 en 1.3 gooit iedereen maar weg. mijne is origineel 1.3 en blijft voor de moment ook 1.3
                automaat heb ik er ook uitgegooid. een 1.3 met automaat.... gaat echt niet vooruit

                de mijne zijn misschien rammelbakken, maar die rijden rond. ik ken er genoeg die er eentje in showroomstaat hebben en nooit op een treffen komen. "t zou kunnen regenen ..."

                het is altijd mogelijk dat mijn 'verwoording' bij sommigen slecht kan overkomen. iemand die mij van persoon kent, weet ook goed genoeg waarom ik een 4deurs escort mk2 automaat kocht. die zijn namelijk spotgoedkoop.
                en als je ermee rijd, ze rijden evengoed als een 2deurs 1.3sport hoor.
                dan rijd ik liever met de 500€ versie rond dan een 5000€. scheelt hem veel als je dan eens brokken rijd ;-)

                Comment


                • #68
                  Voor een Mk2 1.3 sport kreeg mijn broer een bod van 3.000 euro. Dit terwijl die auto al 8 jaar stil staat. Het is zijn eerste auto, dus wil hij die nooit wegdoen.
                  Dat er ruimte genoeg is onder de kap van een Mk2 kan ik ook bevestigen. Om die te starten moest ik even onder de kap zijn (ook zo ene met de batterij kapot).
                  Na wat aandringen (ik was de choke eerste vergeten) startte die wonderlijk snel. En nog meer verbazend, draaide de motor onmiddellijk mooi rond stationair.
                  Rijden was iets anders, want 1 rem hing goed vast en wel alle vloeistoffen nagekeken, maar rubbers zijn alle te vervangen.
                  On topic voor een Mk2: kijk goed de voorste veerpoten na en ook roest aan de voorvleugels.
                  Ik zou er ook geen zoeken die te lang te koop of stil staat, daar ga je nog veel onverwachte kosten aan hebben. Beter eentje zoeken die nog de baan op is.
                  Dat die ene geen motor in die Mk2 legt voor de verkoop, volg ik ook niet goed. Op zo een Mk2 is dat een kwestie van een paar uurtjes. En dat kan zelfs voor het swappen van motors.
                  Ik vond vroeger zo een 1.3 met dubbele carburator in de lichte kas van een Mk2 al vlotjes rijden, zeker op de binnenbaantjes. Nog echt autorijden.
                  Als je zelf wil werken aan een auto, is zo een Escort echt een aanrader.

                  Comment


                  • #69
                    Oorspronkelijk geplaatst door Cedra Bekijk Berichten
                    Voor een Mk2 1.3 sport kreeg mijn broer een bod van 3.000 euro. Dit terwijl die auto al 8 jaar stil staat. Het is zijn eerste auto, dus wil hij die nooit wegdoen.
                    Dat er ruimte genoeg is onder de kap van een Mk2 kan ik ook bevestigen. Om die te starten moest ik even onder de kap zijn (ook zo ene met de batterij kapot).
                    Na wat aandringen (ik was de choke eerste vergeten) startte die wonderlijk snel. En nog meer verbazend, draaide de motor onmiddellijk mooi rond stationair.
                    Rijden was iets anders, want 1 rem hing goed vast en wel alle vloeistoffen nagekeken, maar rubbers zijn alle te vervangen.
                    On topic voor een Mk2: kijk goed de voorste veerpoten na en ook roest aan de voorvleugels.
                    Ik zou er ook geen zoeken die te lang te koop of stil staat, daar ga je nog veel onverwachte kosten aan hebben. Beter eentje zoeken die nog de baan op is.
                    Dat die ene geen motor in die Mk2 legt voor de verkoop, volg ik ook niet goed. Op zo een Mk2 is dat een kwestie van een paar uurtjes. En dat kan zelfs voor het swappen van motors.
                    Ik vond vroeger zo een 1.3 met dubbele carburator in de lichte kas van een Mk2 al vlotjes rijden, zeker op de binnenbaantjes. Nog echt autorijden.
                    Als je zelf wil werken aan een auto, is zo een Escort echt een aanrader.
                    Als hij antwoord op mijn mailtje, zal ik toch eens vragen waarom de motor eruit ligt, krijg meer en meer het gevoel dat er iets niet klopt. Al is 1000 euro wel niet veel (jammer genoeg wel automaat, maar ik zou kijken om die te vervangen door een manuele). Al vind je niet veel (goedkopere) ford escorts

                    Comment


                    • #70
                      Net wat Tigra hierboven zei. Auto's die vroeger het straatbeeld vulden (Golf I, Kadett, Escort) vind je haast niet meer.
                      Dat is net een reden om er één in huis te halen, maar ze zijn nog zelden te vinden.

                      Als je je zinnen op iets gezet hebt, probeer dan ook even naar clubs/forums te kijken. Als je er zelf aan wil werken, heb je er belang bij een model te nemen waar er nog (relatief) gemakkelijk stukken voor te vinden zijn.
                      Escort MkIII is goedkoper en gemakkelijker te vinden dan de MkII (http://nl.kapaza.be/vlaams-brabant/o...3-75517197.htm), maar natuurlijk veel minder iconisch.
                      Golf II is ook een aanrader, met wat werk aan nog vaak goedkoop te vinden aan betaalbare prijzen (maar dat zal niet lang meer blijven duren vermoedelijk)

                      Comment


                      • #71
                        Oorspronkelijk geplaatst door Cedra Bekijk Berichten
                        Net wat Tigra hierboven zei. Auto's die vroeger het straatbeeld vulden (Golf I, Kadett, Escort) vind je haast niet meer.
                        Dat is net een reden om er één in huis te halen, maar ze zijn nog zelden te vinden.

                        Als je je zinnen op iets gezet hebt, probeer dan ook even naar clubs/forums te kijken. Als je er zelf aan wil werken, heb je er belang bij een model te nemen waar er nog (relatief) gemakkelijk stukken voor te vinden zijn.
                        Escort MkIII is goedkoper en gemakkelijker te vinden dan de MkII (http://nl.kapaza.be/vlaams-brabant/o...3-75517197.htm), maar natuurlijk veel minder iconisch.
                        Golf II is ook een aanrader, met wat werk aan nog vaak goedkoop te vinden aan betaalbare prijzen (maar dat zal niet lang meer blijven duren vermoedelijk)
                        Dus de kans is groot dat het moeilijk wordt om nog een escort mkII te vinden? Dus als de auto redelijk is zou je die van 1000 euro toch nemen?

                        Comment


                        • #72
                          zo erg loopt het allemaal niet. ze worden nog regelmatig aangeboden hoor.
                          escort mk1 is een stuk ouder en die vind je ook nog. welismaar meer op specifieke ford forums enzo.
                          ford anglia is dan nog een generatie ouder en daarvan staat er ook nog ene te koop op 2dehands.

                          de keuze zal een pak kleiner worden, maar aangezien 4deurs de laatste jaren nogal genegeerd werden, zijn ze nog her en der te vinden. de koopjes zullen wel gaan verdwijnen

                          Comment


                          • #73
                            Vandaag 10 boeken gekregen van iemand die jaar garage heeft gestudeerd, kan altijd leerrijk zijn om dat eens te bekijken. Misschien ook een mogelijke oplossing gevonden voor een garage. Leegstaande garage bij grootouders, had ik nog niet aan gedacht

                            Comment


                            • #74
                              Is er ergens een website waar alle originele onderdelen van een ford escort mk2 opstaan?
                              En wat is het verschil tussen de ford escort mk2 en de ghia? (ghia is de meer luxevorm, maar zijn er veel verschillen? Het dak is ook anders, kan je dat veranderen?)

                              Comment


                              • #75
                                Website weet ik niet, misschien in Engeland ergens via een forum of club?

                                Mk2 duidt op de modelreeks, van 1975-1980. Mk1 was van 1968-1975, Mk3 van 1980- ...enz

                                Ghia is idd een afwerkingsniveau. Het begint met de 'Custom' (rubber op de vloer, skai stoelen); dan 'L' (tapijt op de vloer, stoffen zetels), dan 'GL' (met volledige deurbekleding, stootstrips bumper) tot 'Ghia': met 'vinyl' dakbekleding, houtinzetztukken op het dashboard en deuren, geplet fluwelen bekleding.
                                Dan had je nog een 'Sport' versie, vooral herkenbaar aan de 2 'halve' bumpers vooraan (en in België enkel in 2-deurs, volgens folder bestond die elders ook als 4-deurs) en dan nog de plastic front RS 2000 topversie.
                                Custom en 'L' waren ook verkrijgbaar als 3-deurs 'shooting brake' (voorloper van Tigra's Escort hier op het forum)

                                Het vinyl dak van de Ghia is er van fabriek op gekleefd en is moeilijk te verwijderen. In principe kan het wel, dan heb je alleszins al een halve auto te herspuiten (en als je geen kleurverschil wil, de hele auto).

                                Comment


                                • #76
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Cedra Bekijk Berichten
                                  Website weet ik niet, misschien in Engeland ergens via een forum of club?

                                  Mk2 duidt op de modelreeks, van 1975-1980. Mk1 was van 1968-1975, Mk3 van 1980- ...enz

                                  Ghia is idd een afwerkingsniveau. Het begint met de 'Custom' (rubber op de vloer, skai stoelen); dan 'L' (tapijt op de vloer, stoffen zetels), dan 'GL' (met volledige deurbekleding, stootstrips bumper) tot 'Ghia': met 'vinyl' dakbekleding, houtinzetztukken op het dashboard en deuren, geplet fluwelen bekleding.
                                  Dan had je nog een 'Sport' versie, vooral herkenbaar aan de 2 'halve' bumpers vooraan (en in België enkel in 2-deurs, volgens folder bestond die elders ook als 4-deurs) en dan nog de plastic front RS 2000 topversie.
                                  Custom en 'L' waren ook verkrijgbaar als 3-deurs 'shooting brake' (voorloper van Tigra's Escort hier op het forum)

                                  Het vinyl dak van de Ghia is er van fabriek op gekleefd en is moeilijk te verwijderen. In principe kan het wel, dan heb je alleszins al een halve auto te herspuiten (en als je geen kleurverschil wil, de hele auto).
                                  Dat vinyl op dat dak vind ik niet zo lelijk, maar vindt de auto mooier er zonder (binnenkant van de ghia heb ik nog niet gezien omdat persoon nog altijd op reis is). Graag zou ik de auto in originele staat brengen, dus de velgen die er nu opstaan zijn niet de originele. Het is net ofdat die auto wat hoger staat? Mja foto's zijn misschien bedriegelijk

                                  Comment


                                  • #77
                                    de velgen zijn groter denk ik, en dat doet er veel aan. volgens mij ook een te grote velgmaat

                                    escort op 13" 5,5J capri staalvelgen


                                    escort op 15" 7J rial


                                    escort op 13" 6J minilite


                                    escort op 13" 7J RS


                                    je kan altijd eens op treffens kijken welke "look" je het meeste bevalt.
                                    dit is bv in ei dit jaar geweest

                                    Comment


                                    • #78
                                      En zijn dat allemaal originele ford velgen dat er op staan of gewoon velgen dat je graag ziet?

                                      Comment


                                      • #79
                                        de eerste zijn originelen, de 2de zijn rial vvelgen, de 3de zijn minilite replicas voor fords, de laatste zijn originele RS velgen. daarvan zijn er 14 verschillende modellen. ik probeer ze nog steeds allemaal te pakken te krijgen


                                        op mijn capri zitten nu peugeot 205 velgen. zelfde als die rials hierboven, alleen een stukske breder:


                                        en men andere rijd op amerikaanse chroomvelgen (mustang van 67 dacht ik):


                                        vanwaar de velgen komen maakt niet uit, als ze maar 4x108 van boutpatroon zijn en de goeie ET waarde (voor een escort zowieso lager dan ET30).
                                        k heb wwel een verzamelingske liggen. op met top moment had ik iets meer dan 200velgen liggen


                                        als je daarover ooit vragen hebt ;-). ik ken er genoeg van

                                        Comment


                                        • #80
                                          De 13" capri en 13" RS hierboven zijn origineel Ford.

                                          Kijk hier eens rond: http://www.ford-escort-historic-club...er=asc&start=0

                                          1.6 Ghia
                                          Last edited by Cedra; 31/07/2013, 00:53.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X