Mededeling

Collapse
No announcement yet.

voertuig inschrijven als oldtimer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • voertuig inschrijven als oldtimer

    Beste medeforummers,

    Ik zou mijn 26 jaar oude wagen willen inschrijven als oldtimer. Momenteel rijdt deze rond als voertuig voor dagelijks gebruik.

    1) Wat moet ik juist doen hiervoor? Moet ik op de vervaldatum vermeld op het keuringsbewijs gaan of mag dit eerder?
    2) Heb ik, sinds de nieuwe wetgeving, nog dat papier 'oldtimerverklaring DIV' nodig eens gekeurd als oldtimer?
    3) Wat wordt er juist gecontroleerd bij zo een oldtimerkeuring?
    4) Verandert er iets op niveau van mijn verzekering? Dit voertuig is nu ingeschreven bij Ethias als 2de wagen (+15j) met beperkt aantal kms.
    5) Hoe zit het met de controle gebruik van oldtimers? Checken ze bijv. meer aan treinstations ofzo?
    6) Moet ik terug BIV betalen?

    Alvast bedankt voor jullie input.
    Last edited by ; 27/08/2013, 12:07.

  • #2
    Je moet naar de keuring gaan (maakt niet uit wanneer, zolang ze maar open zijn) en schuift aan via de poort voor herkeuring.
    Aan de 'mannen van de keuring' zeg je dat je een oldtimerkeuring wilt. Ook moet je je inschrijvingsbewijs met de huidige plaat afgeven, net als het keuringspapier. Gelijkvormigheidsattest moeten ze niet hebben.
    Ze controleren op de keuring of de auto remt, of de lichten branden (ze controleren niet of ze juist staan), controleren of je een verbanddoos, gevarendriehoek en fluohesjes bijhebt. Verder zetten ze hem even op de brug om onderaan snel te kijken.
    Normaal gezien verlaagt je verzekeringspremie nog een beetje, hoeveel kan ik je natuurlijk niet zeggen.
    Verder zou ik niet weten waarom ze je bijvoorbeeld aan treinstations zouden controleren. Zolang je geen woon-werkverkeer doet rij je legaal rond.

    BIV moet je niet opnieuw betalen omdat hij bij dezelfde eigenaar blijft.
    De dokter zei vroeger dat ik een motorische achterstand heb. Ondertussen is dat rechtgezet.

    1976 Volkswagen Kever 1200L
    1990 Volvo 344
    1991 Mercedes W124 230CE
    2016 Skoda Octavia van 't werk

    Verkocht
    1980 Volkswagen Derby CLS
    1990 Mercedes W124 230CE
    2008 Renault Espace 2.0 dci 130

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Mr. JN. Bekijk Berichten
      Je moet naar de keuring gaan (maakt niet uit wanneer, zolang ze maar open zijn) en schuift aan via de poort voor herkeuring.
      Aan de 'mannen van de keuring' zeg je dat je een oldtimerkeuring wilt. Ook moet je je inschrijvingsbewijs met de huidige plaat afgeven, net als het keuringspapier. Gelijkvormigheidsattest moeten ze niet hebben.
      Ze controleren op de keuring of de auto remt, of de lichten branden (ze controleren niet of ze juist staan), controleren of je een verbanddoos, gevarendriehoek en fluohesjes bijhebt. Verder zetten ze hem even op de brug om onderaan snel te kijken.
      Normaal gezien verlaagt je verzekeringspremie nog een beetje, hoeveel kan ik je natuurlijk niet zeggen.
      Verder zou ik niet weten waarom ze je bijvoorbeeld aan treinstations zouden controleren. Zolang je geen woon-werkverkeer doet rij je legaal rond.

      BIV moet je niet opnieuw betalen omdat hij bij dezelfde eigenaar blijft.
      Bedankt al voor de duidelijke uitleg. Ik vermeld dat van die controle wat als ik mijn auto aan het station parkeer en van daaruit de trein neem naar het werk (2x per maand bijv.). Ter aanvulling: het treinstation ligt op 25km van mijn woonplaats, buiten mijn provincie.

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door patatke Bekijk Berichten
        Bedankt al voor de duidelijke uitleg. Ik vermeld dat van die controle wat als ik mijn auto aan het station parkeer en van daaruit de trein neem naar het werk (2x per maand bijv.). Ter aanvulling: het treinstation ligt op 25km van mijn woonplaats, buiten mijn provincie.
        Zo kan het inderdaad een dubbeltje op zijn kant worden.
        De dokter zei vroeger dat ik een motorische achterstand heb. Ondertussen is dat rechtgezet.

        1976 Volkswagen Kever 1200L
        1990 Volvo 344
        1991 Mercedes W124 230CE
        2016 Skoda Octavia van 't werk

        Verkocht
        1980 Volkswagen Derby CLS
        1990 Mercedes W124 230CE
        2008 Renault Espace 2.0 dci 130

        Comment


        • #5
          Hmm dat van dat station is eig woon-werk verkeer..
          Ihr guter stern auf allen straßen, Mercedes-Benz.
          Current:
          1987 Mercedes-Benz W124 200D
          1979 Mercedes-Benz W123 280E
          1985 Mercedes-Benz 190E 2.3-16
          Ex:
          1994 Mercedes-Benz W124 E200 Diesel
          1976 Mercedes-Benz W123 250
          1987 Mercedes-Benz W124 230E

          1979 Mercedes-Benz W123 300d
          1992 Mercedes-Benz W201 190E 2.0
          1973 Mercedes-Benz W115 /8 230
          1993 Mercedes-Benz W202 C200 Diesel
          2003 Mercedes-Benz W211 E220 CDI

          1990 Mercedes-Benz C124 300CE
          1980 Mercedes-Benz W123 280
          1989 Mercedes-Benz W124 230E

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door benzfreak Bekijk Berichten
            Hmm dat van dat station is eig woon-werk verkeer..
            Het zit zo: ik heb bijv. om 17u 's avonds een privé-vergadering op plaats A. Ik vertrek 's morgens van plaats B (thuis) en rij naar plaats C (station). Van daaruit neem ik de trein naar plaats D (werk). 's Avonds van D naar C naar A naar B.
            Het kan ook soms omgekeerd zijn: ik heb vrijaf 's morgens en ga naar een privévergadering en moet 's middags werken: dus van B naar A naar C naar D, 's avonds van D naar C naar B. Een combinatie dus van woon-werkverkeer/privé ...

            Comment


            • #7
              Zou daar toch mee opletten, als ze moeilijk beginnen doen...
              Ihr guter stern auf allen straßen, Mercedes-Benz.
              Current:
              1987 Mercedes-Benz W124 200D
              1979 Mercedes-Benz W123 280E
              1985 Mercedes-Benz 190E 2.3-16
              Ex:
              1994 Mercedes-Benz W124 E200 Diesel
              1976 Mercedes-Benz W123 250
              1987 Mercedes-Benz W124 230E

              1979 Mercedes-Benz W123 300d
              1992 Mercedes-Benz W201 190E 2.0
              1973 Mercedes-Benz W115 /8 230
              1993 Mercedes-Benz W202 C200 Diesel
              2003 Mercedes-Benz W211 E220 CDI

              1990 Mercedes-Benz C124 300CE
              1980 Mercedes-Benz W123 280
              1989 Mercedes-Benz W124 230E

              Comment


              • #8
                zowieso is je auto belastingsvrij. of die nu oldtimer is of niet.

                als je bij specifieke oldtimerverzekeringen gaat aankloppen zijn de premies ook hetzelfde als je een andere daily auto hebt staan.
                voor mijn capri betaal ik dus 90€ verzekering op o-plaat, maar zou hetzelfde betalen als die op daily platen staat (heb nog 2 andere daily autos).

                als je de auto op o-platen zet, en de politie ziet die wagen ELKE dag aan het station zijn, gaat hun belleke ook rinkelen. je gebruikt deze dan voor woon-werk verkeer. of erger, je hebt ooit een ongeluk (andere mag nog in fout zijn), politie komt ter plaatste, die beginnen van: diene oldtimer staat hier elke dag, en ge komt nu van u werk.

                dan hedde gij weer prijs. woon-werkverkeer MAG NIET met oldtimer.

                in verzekering scheelt het nietveel (hangt af van de polis, en de beperkingen), voor belasting scheelt het niks, en de keuring... tja, je weet dan tenminste nu toch dat de auto veilig is.
                mijn golf (25jaar)is ook oldtimer, en die blijft dagelijks gekeurd
                mijn dodge (36jaar) is ook allang oldtimer, blijft ook daily
                heb nog een paar capris staan en die wil ik langzaam aan ook op daily platen hebben

                Comment


                • #9
                  Zoals gezegd is dit onze 2de wagen, vanaf oldtimerplaat zou er sowieso minder mee gereden worden, we zouden dan zoveel mogelijk onze c-klasse gebruiken. Mag je met een oldtimer je kind afzetten aan de schoolpoort en terug naar huis keren dan?

                  Comment


                  • #10
                    net daarom, waarom de keuze oldtimer?

                    ff navragen bij verzekeringsmaatschappijen, sommige geven namelijk dezelfde premie voor zowel op daily als o-platen.
                    voor de belastingen moet je het ook al niet doen.

                    schiet er enkel de keuring over als enige 'voordeel'.
                    je kinderen afzetten aan school zou volgens de nieuwe wetgeving dus mogen. studenten die zelf naar school rijden mag niet

                    Comment


                    • #11
                      Ik volg fcapri hierin. Ik zou hem op gewone platen laten. De kans lijkt me klein dat de flikken moeilijk zouden doen, maar stel u maar eens voor dat je een ongeval hebt net als je u kind naar school brengt. Als u wagen in orde is, mag de jaarlijks keuring geen probleem zijn.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door platten tuub Bekijk Berichten
                        Ik volg fcapri hierin. Ik zou hem op gewone platen laten. De kans lijkt me klein dat de flikken moeilijk zouden doen, maar stel u maar eens voor dat je een ongeval hebt net als je u kind naar school brengt. Als u wagen in orde is, mag de jaarlijks keuring geen probleem zijn.
                        Je kinderen naar school doen mag wel blijkbaar, dus bij een ongeval ben je gedekt.
                        De wagen zou sowieso elk jaar door de garage nagekeken worden, ik probeer hier de tijd en kost van de keuring uit te sparen voor een wagen die niet veel meer baan zal doen. Ik gebruik mijn geld dan liever voor iets anders, en heb meer vertrouwen in de diagnose van de garage dan van de keuring.

                        Nog andere voor- of nadelen oldtimerplaat vs dagelijks gebruik?

                        Comment


                        • #13
                          de kans dat 2jaarlijkse keuring er door komt is toch reeel groot. en voor die 30-50€ keuringskosten moet je het toch ook niet laten.

                          en als je de verkeerde agent tegenkomt begint de miserie toch weer hoor.
                          vroeger was de regel 'proefritten van 25km' en 'naar toegelaten manifestaties'.
                          ik ken mensen die van een meeting kwamen, politiecontrole, nr plaat kwijt, auto in beslag genomen en bij de politie rechte mogen gaan uitleggen.
                          diene kreeg dan gelijk, mocht auto ophalen, kreeg nr platen terug en 50€ administratieve kost. en heel de miserie van die zondag thuis te geraken, dag verlof voor rechtbank, auto weer ophalen... en eventuele schade van het takelen.

                          ik zou er niet aan beginnen en hem gewoon daily laten. als die toch weinig rijd, kan je evengoed de garagekosten uitsparen en zelf eens naar de keuring rijden.
                          je hebt nu al zoveel voordelen. voor die wegentaks waar je nu van bespaard bent, kan je toch wel een kleine investering van keuring erbijlaten ;-).

                          wil je toch o-plaat, voorrijden in de keuring voor oldtimerkeuring, dan krijg je nieuw inschrijfformulier. oude platen binnensturen, wachten op u nieuwe platen.
                          en rijd maar niet rond met u oude gewone plaat terwijl je een oltimerkeuring hebt hé. en ge raakt u auto ook zo nog eens kwijt (heeft iemand hier eens gehad, oldtimer omgekeurd naar daily maar moeten wachten op nr plaat en politiecontrole gehad)

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door patatke Bekijk Berichten
                            Bedankt al voor de duidelijke uitleg. Ik vermeld dat van die controle wat als ik mijn auto aan het station parkeer en van daaruit de trein neem naar het werk (2x per maand bijv.). Ter aanvulling: het treinstation ligt op 25km van mijn woonplaats, buiten mijn provincie.
                            woon-werk-verkeer mag niet in de nieuwe wetgeving oldtimer !

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door patatke Bekijk Berichten
                              Beste medeforummers,

                              Ik zou mijn 26 jaar oude wagen willen inschrijven als oldtimer. Momenteel rijdt deze rond als voertuig voor dagelijks gebruik.

                              1) Wat moet ik juist doen hiervoor? Moet ik op de vervaldatum vermeld op het keuringsbewijs gaan of mag dit eerder?
                              2) Heb ik, sinds de nieuwe wetgeving, nog dat papier 'oldtimerverklaring DIV' nodig eens gekeurd als oldtimer?
                              3) Wat wordt er juist gecontroleerd bij zo een oldtimerkeuring?
                              4) Verandert er iets op niveau van mijn verzekering? Dit voertuig is nu ingeschreven bij Ethias als 2de wagen (+15j) met beperkt aantal kms.
                              5) Hoe zit het met de controle gebruik van oldtimers? Checken ze bijv. meer aan treinstations ofzo?
                              6) Moet ik terug BIV betalen?

                              Alvast bedankt voor jullie input.

                              waarom wil je dit doen? zijn er technische problemen? los ze dan op (voor je eigen veiligheid !)
                              je hebt GEEN enkel voordeel met O-plaat, verzekering, taks, ... zijn allemaal even duur

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Stef69 Bekijk Berichten
                                waarom wil je dit doen? zijn er technische problemen? los ze dan op (voor je eigen veiligheid !)
                                je hebt GEEN enkel voordeel met O-plaat, verzekering, taks, ... zijn allemaal even duur
                                Verzekering scheelt wel hoor.
                                De dokter zei vroeger dat ik een motorische achterstand heb. Ondertussen is dat rechtgezet.

                                1976 Volkswagen Kever 1200L
                                1990 Volvo 344
                                1991 Mercedes W124 230CE
                                2016 Skoda Octavia van 't werk

                                Verkocht
                                1980 Volkswagen Derby CLS
                                1990 Mercedes W124 230CE
                                2008 Renault Espace 2.0 dci 130

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Mr. JN. Bekijk Berichten
                                  Verzekering scheelt wel hoor.


                                  hangt volledig van u verzekering af, ik vermelde het hierboven al.
                                  ik betaal 90€ voor men capri op O-plaat. als ik die op daily platen zet, is dat nog steeds 90€. ik heb wel een andere daily bij dezelfde maatschappij als woon-werk auto.

                                  voor men golf (ook oldtimer) betaal ik in de 300€, dit is een gewone woon-werk verkeer daily zonder enige km beperking

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Mr. JN. Bekijk Berichten
                                    Verzekering scheelt wel hoor.
                                    verzekering betaal je toch gewoon wat je verzekerd wilt hebben ?
                                    sommige oldtimers zijn gewoon duurder dan een daily om te verzekeren, omdat herstelling (met originele, moeilijk vindbare, dure stukken, ook duurder is
                                    als er in polis oldtimer max 5.000 km staat kan je ook daily laten verzekeren op max 5.000 km
                                    ...

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Stef69 Bekijk Berichten
                                      waarom wil je dit doen? zijn er technische problemen? los ze dan op (voor je eigen veiligheid !)
                                      je hebt GEEN enkel voordeel met O-plaat, verzekering, taks, ... zijn allemaal even duur
                                      Er zijn geen enkele technische problemen met de wagen, reden waarom O-plaat is hierboven reeds aangehaald!
                                      Daarom dat ik het hier ook post, om te overwegen of het de moeite is of niet.
                                      Last edited by ; 27/08/2013, 22:58.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                                        hangt volledig van u verzekering af, ik vermelde het hierboven al.
                                        ik betaal 90€ voor men capri op O-plaat. als ik die op daily platen zet, is dat nog steeds 90€. ik heb wel een andere daily bij dezelfde maatschappij als woon-werk auto.

                                        voor men golf (ook oldtimer) betaal ik in de 300€, dit is een gewone woon-werk verkeer daily zonder enige km beperking
                                        Dan zal ik bij de verkeerde verzekering zitten.
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Stef69 Bekijk Berichten
                                        verzekering betaal je toch gewoon wat je verzekerd wilt hebben ?
                                        sommige oldtimers zijn gewoon duurder dan een daily om te verzekeren, omdat herstelling (met originele, moeilijk vindbare, dure stukken, ook duurder is
                                        als er in polis oldtimer max 5.000 km staat kan je ook daily laten verzekeren op max 5.000 km
                                        ...
                                        Dat zal waarschijnlijk afhangen van verzekeringsmaatschappij dan.
                                        Voor mijn kever betaalde ik 330 euro als dagelijks voertuig, als oldtimer slechts 87.
                                        Bij de Derby betaalde ik 440, nu iets van een 120.
                                        De dokter zei vroeger dat ik een motorische achterstand heb. Ondertussen is dat rechtgezet.

                                        1976 Volkswagen Kever 1200L
                                        1990 Volvo 344
                                        1991 Mercedes W124 230CE
                                        2016 Skoda Octavia van 't werk

                                        Verkocht
                                        1980 Volkswagen Derby CLS
                                        1990 Mercedes W124 230CE
                                        2008 Renault Espace 2.0 dci 130

                                        Comment

                                        Working...
                                        X