Mededeling

Collapse
No announcement yet.

voertuig inschrijven als oldtimer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    toen ik vroeger net oldtimer begon te rijden, betaalde ik 600€ voor een opel ascona 1.6 van 88 (toen was die dus 15jaar oud)
    had een capri bijgekocht en deze kwam op een 300€ uit als oldtimer (iets van 50% korting omdat het oldtimer was ofzo). enfin die verzekering werd mij dan ook nog eens geweigerd omdat ik geen andere daily had jonger dan 15jaar. heb dan bij andere maatschappij geluisterd en daar kwam de oldtimer op 900€ omdat het een 2.0S was en capris staan gemerkt als sportcoupe-risicowagen, kreeg geen voordeel omdat het een oldtimer was. heb uiteindelijk de ascona weggedaan en daily gaan rijden met de capri bij mijn eerste verzekeringsmaatschappij.

    met mijn 2de capri ben ik bij een maatschappij terecht gekomen gespecialiseerd in oldtimers (erard, marsch, ...) en daar was het 90€. schrijf ik nu men auto is als woon-werkverkeer auto dan zal ik de volle premie betalen zoals een andere daily wagen met zelfde vermogen.
    schrijf ik die in als 2de daily woon-werk verkeer maar met bv 10 000km/jaar max (samen met de golf dus), dan zal ik iets minder betalen (mijn dodge 5.2V8 betaald 210€ verzekering per jaar omdat die BIJ de golf staat terwijl mijn golf 1.6diesel iets van 350€ betaald als hoofddaily woon-werk verkeer).
    schrijf ik nu mijn capri in op daily platen maar wel voor oldtimergebruik (dus geen woon-werkverkeer), dan betaal ik evenveel als nu, 90€.
    AL mijn volgende oldtimers zijn verzekerd voor 15€/jaar !!!

    gewoon dus met je verzekeringsmaatschappij gaan horen voor een beter tarief. bv met beperking van km's (max 10 000-20 000km) voor de kinderen aan school te zetten en eens sporadisch naar het station te rijden. eventueel aansluiten via een club en aldaar een goedkope verzekering te verkrijgen (=marsch).
    dan ben je wettelijk VOLLEDIG in orde met je daily platen, nog steeds belastingsvrij, goedkopere verzekering en je hebt een veilig jaarlijks gekeurde wagen.

    nu zijn er veel teveel die omgekeerd werken, ze rijden op o-plaat met de nodige beperkingen, maar hebben een verzekering die hen 24/24 in binnen en buitenland zonder km beperking verzekerd. en dan denken ze dat ze dus ook elke dag mogen rondrijden ook al zegt de wet van niet, omdat de verzekering 'zei' dat het mocht

    Comment


    • #22
      altijd grappig, die mensen die oldtimer willen keuren zodat ze minder moeten betalen. ( allee een keuringske van 40 euro uitgespaard )
      en dan erna komen ze en vieze agent tegen die hen een boete uitschrijft voor iets banaals van 100 euro.
      daar gaat je uitgespaarde winst.
      tip, zoalng je je auto daily kunt keuren kan je dit beter doen.

      Comment


      • #23
        Oorspronkelijk geplaatst door Mr. JN. Bekijk Berichten
        Je moet naar de keuring gaan (maakt niet uit wanneer, zolang ze maar open zijn) en schuift aan via de poort voor herkeuring.
        je moet aanschuiven in de rij voor keuring voor verkoop, want je hebt een roos formulier nodig om de auto zogezegd te verkopen aan jezelf

        Comment


        • #24
          Bij mijn weten is het toch zoals JN het zegt, aanschuiven bij Herkeuringen.

          Comment


          • #25
            Oorspronkelijk geplaatst door platten tuub Bekijk Berichten
            Bij mijn weten is het toch zoals JN het zegt, aanschuiven bij Herkeuringen.
            in mechelen is het alleszins zo niet

            Comment


            • #26
              Oorspronkelijk geplaatst door donbrodka Bekijk Berichten
              je moet aanschuiven in de rij voor keuring voor verkoop, want je hebt een roos formulier nodig om de auto zogezegd te verkopen aan jezelf
              Klopt niet. Je moet gewoon teruggaan en zeggen dat het voor oldtimer is.
              Ihr guter stern auf allen straßen, Mercedes-Benz.
              Current:
              1987 Mercedes-Benz W124 200D
              1979 Mercedes-Benz W123 280E
              1985 Mercedes-Benz 190E 2.3-16
              Ex:
              1994 Mercedes-Benz W124 E200 Diesel
              1976 Mercedes-Benz W123 250
              1987 Mercedes-Benz W124 230E

              1979 Mercedes-Benz W123 300d
              1992 Mercedes-Benz W201 190E 2.0
              1973 Mercedes-Benz W115 /8 230
              1993 Mercedes-Benz W202 C200 Diesel
              2003 Mercedes-Benz W211 E220 CDI

              1990 Mercedes-Benz C124 300CE
              1980 Mercedes-Benz W123 280
              1989 Mercedes-Benz W124 230E

              Comment


              • #27
                Oorspronkelijk geplaatst door donbrodka Bekijk Berichten
                in mechelen is het alleszins zo niet
                Mja hier in België is het normaal dat elk keuringsstation zijn eigen regels opstelt

                Comment


                • #28
                  Ik ga altijd bij herkeuring staan.

                  Comment


                  • #29
                    nu ben je 2 verschillende zaken door elkaar aan het halen

                    kever daily = onbeperkt aantal km
                    als oldtimer = heel beperkt gebruik (vb woon-werk-verkeer is uitgesloten, lees maar eens na in kleine lettertjes)


                    en de prijs voor oldtimer zal altijd als 2e wagen geweest zijn? samen met een andere als daily
                    meestal rij je niet met de 2 wagens te gelijk

                    verzekering is GEEN lotterij, voor veel lager bedrag kan je noiit zelfde dekking hebben

                    Comment


                    • #30
                      Mag je eigenlijk met O-platen buiten de grenzen van België? Waarschijnlijk niet vrijwel zeker maar wil 100% zeker zijn.

                      Comment


                      • #31
                        Oorspronkelijk geplaatst door kikie Bekijk Berichten
                        Mag je eigenlijk met O-platen buiten de grenzen van België? Waarschijnlijk niet vrijwel zeker maar wil 100% zeker zijn.
                        Ja dat mag.

                        Comment


                        • #32
                          Oorspronkelijk geplaatst door Stef69 Bekijk Berichten
                          als oldtimer = heel beperkt gebruik (vb woon-werk-verkeer is uitgesloten, lees maar eens na in kleine lettertjes)
                          Hmm, dat is sinds het nieuw statuut toch serieus veranderd hoor, nu mag je eig bijna alles..
                          Ihr guter stern auf allen straßen, Mercedes-Benz.
                          Current:
                          1987 Mercedes-Benz W124 200D
                          1979 Mercedes-Benz W123 280E
                          1985 Mercedes-Benz 190E 2.3-16
                          Ex:
                          1994 Mercedes-Benz W124 E200 Diesel
                          1976 Mercedes-Benz W123 250
                          1987 Mercedes-Benz W124 230E

                          1979 Mercedes-Benz W123 300d
                          1992 Mercedes-Benz W201 190E 2.0
                          1973 Mercedes-Benz W115 /8 230
                          1993 Mercedes-Benz W202 C200 Diesel
                          2003 Mercedes-Benz W211 E220 CDI

                          1990 Mercedes-Benz C124 300CE
                          1980 Mercedes-Benz W123 280
                          1989 Mercedes-Benz W124 230E

                          Comment


                          • #33
                            Dacht van dit eens te plaatsen:

                            Vanaf 1 juli 2013 krijgen oldtimers die ingeschreven staan met een O-kentekenplaat een nieuw statuut waardoor de liefhebbers meer vrijheid zullen krijgen om hun hobby uit te oefenen.
                            Het nieuwe statuut geldt niet voor oldtimers met een gewone kentekenplaat.
                            Veranderingen

                            • Voortaan zullen alle categorieën van voertuigen met een leeftijd van ten minste 25 jaar onder het oldtimerstatuut kunnen vallen. Vroeger moesten militaire- en bedrijfsvoertuigen ten minste 30 jaar oud zijn. Dit onderscheid valt nu weg.
                            • De belangrijkste nieuwigheid is dat oldtimers met O-kentekenplaten voortaan de klok rond op de openbare weg mogen rijden. In de oude regelgeving was dit uitzonderlijk toegelaten binnen een straal van 25 km tussen zonsopgang en zonsondergang en enkel ter gelegenheid van toegelaten manifestaties of voor proefritten met het oog op die manifestaties, ofwel om zich naar die manifestaties te begeven.

                            Uitzonderingen

                            Er gelden evenwel enkele beperkingen. Oldtimers mogen niet gebruikt worden :
                            • voor commercieel of professioneel gebruik;
                            • voor woon-werkverkeer en woon-schoolverkeer;
                            • voor bezoldigd vervoer en met bezoldigd vervoer van personen gelijkgesteld gratis vervoer;
                            • als werktuig of werkmiddel alsook voor interventieopdrachten;

                            Voertuigen met rupsbanden mogen enkel gebruikt worden voor :
                            • oldtimermanifestaties;
                            • proefritten binnen een straal van 3 km vanaf de stallingsplaats van het voertuig.

                            Nieuwe definities

                            Om misverstanden te vermijden worden nieuwe definities voorzien in artikel 1, §2 van het technisch reglement (K.B. 15 maart 196 :
                            • 119° « commercieel gebruik » : elk gebruik dat bedoeld is voor of gericht is op zakelijk of persoonlijk financieel gewin;
                            • 120° « professioneel gebruik » : elk gebruik ten behoeve van de beroepsuitoefening of de bedrijfsvoering;
                            • 121° « woon-werkverkeer » : de verplaatsing van en naar de plaats van tewerkstelling;
                            • 122° « woon-schoolverkeer » : de verplaatsing van en naar een onderwijsinstelling door studerenden.



                            Comment


                            • #34
                              Waarschijnlijk gaan we er toch verder mee rijden als daily, bedankt iedereen voor jullie input!

                              Comment


                              • #35
                                Verstandige keuze

                                Comment


                                • #36
                                  Oorspronkelijk geplaatst door benzfreak Bekijk Berichten
                                  Hmm, dat is sinds het nieuw statuut toch serieus veranderd hoor, nu mag je eig bijna alles..
                                  niet naar het werk, school, ...
                                  als bedrijfsleider mag je er ook bijna nooit mee rijden, tenzij je kan bewijzen dat je niet aan het werk bent !
                                  collega meevoeren is volgens mij ook riskant ?

                                  Comment


                                  • #37
                                    dagelijks voertuig, als oldtimer slechts 87.
                                    Bij de Derby betaalde ik 440, nu iets van een 120.



                                    ________________________________________________
                                    Fifa Ultimate Team Coins

                                    Comment


                                    • #38
                                      Kijk Stef,

                                      "als bedrijfsleider mag je er ook bijna nooit mee rijden, tenzij je kan bewijzen dat je niet aan het werk bent !
                                      collega meevoeren is volgens mij ook riskant ?"

                                      Voor dees soort zaken zijn die "regels" nu eenmaal bedacht. Maar om antwoord te geven : ja tuurlijk mag je als "bedrijfsleider" met een oldtimer rondrijden, maar dus duidelijk NIET als je werkt. (nogmaals, daar zijn die "regels" voor bij oldtimers) Verder is het vandaag de dag vrij eenvoudig te "bewijzen" of je wel of niet werkt, gewoon even in de agenda kijken.
                                      Tuurlijk mag je een collega meenemen, maar, wederom daar is die "regeling" weer, niet als jij werkt. Als jij niet werkt, en je doet geen "woon/werk verkeer" mag je
                                      rondrijden met je collega tot je een ons weegt.

                                      Volgens mij is het gewoon allemaal 100% duidelijk, en degene die nu NOG proberen onder deze regels uit te komen, moeten geen "oldtimer" rijden maar "daily" en daar ook de voordelen EN nadelen van nemen.

                                      Kijk, Stef, iedereen wil een "oldtimer" en "daily" rijden waar en hoe en wanneer hij of zij wil. Dit is in Belgie ook perfect mogenlijk, mits je "daily" inschrijft.

                                      "Oldie" inschrijven en TOCH proberen regeltjes te vinden om WEL "daily" te kunnen gebruiken zijn ondertussen wel op.

                                      Cheers.

                                      B

                                      Comment


                                      • #39
                                        Oorspronkelijk geplaatst door markjosol Bekijk Berichten
                                        dagelijks voertuig, als oldtimer slechts 87.
                                        Bij de Derby betaalde ik 440, nu iets van een 120.
                                        Een Derby?
                                        De dokter zei vroeger dat ik een motorische achterstand heb. Ondertussen is dat rechtgezet.

                                        1976 Volkswagen Kever 1200L
                                        1990 Volvo 344
                                        1991 Mercedes W124 230CE
                                        2016 Skoda Octavia van 't werk

                                        Verkocht
                                        1980 Volkswagen Derby CLS
                                        1990 Mercedes W124 230CE
                                        2008 Renault Espace 2.0 dci 130

                                        Comment


                                        • #40
                                          Kan alleen maar beamen wat er hierboven allemaal wordt gesteld. Op O-platen rijden heeft geen enkele zin.

                                          Maar wat ik ook kan beamen is dat de keuring verschrikkelijk duur is geworden. De laatste 8 jaar is de prijs zowat verdubbeld. Moet echt verschrikkelijk lucratief zijn zo'n keuringsstation.
                                          2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

                                          Comment

                                          Working...
                                          X