Ik vroeg me af wat je zoal kan doen om een oldtimer te beveiligen tegen diefstal. In een ander topic had ik gelezen dat iemand zijn 190SL gestolen was overdag, terwijl de persoon in kwestie aan het eten was(aan het Kasteel van Horst, waar ik niet zo heel ver van woon). Deze was beveiligd met een startonderbreker en een sturrslot. Nu vroeg ik mij af wat men verder nog kan doen om diefstal te vermijden.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Diefstalpreventie Oldtimer
Collapse
X
-
Mja, beste blijft een startonderbreker denk ik (met knopje op een plaats die je nooit zou bedenken). Niet te veel geld uitgeven aan zotte alarminstallaties en trackers (die trackers kunnen ze toch uitschakelen) etc. Als ze hem echt willen stelen, hebben ze hem toch mee.
E30SHOP.be - Alles voor uw BMW E30.
Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.
-
Oorspronkelijk geplaatst door Ian Bekijk BerichtenMja, beste blijft een startonderbreker denk ik (met knopje op een plaats die je nooit zou bedenken). Niet te veel geld uitgeven aan zotte alarminstallaties en trackers (die trackers kunnen ze toch uitschakelen) etc. Als ze hem echt willen stelen, hebben ze hem toch mee.
Comment
-
Afneembaar stuur want oldtimers moeten niet meer naar de keuring.
Elke keer een paar kabeltjes lostrekken.
Maar als ze hem opladen met een takelwagen tjah.....
Comment
-
allereerst van de commerciele spullen wegblijven, die zaken kennen die mannen ook.
ontsteking onderbreken, helpt niet. motorkap open draadje van accu naar bobine en weg zijn ze.
je moet zelf iets onnozel zoeken om te onderbreken, of eventueel na enige tijd. niks zo erg als een auto stelen en 100meter verder op straat stilvallen. dan zijn er al teveel getuigen.
één van de eenvoudigste zaken is zo een klep gaan halen om een brandstofleiding te onderbreken, die dat ze gebruiken bij inbouw LPG installatie.
die klep MOET 12V krijgen om brandstof door te laten. die foefel je ergens onder de auto, dicht bij de tank tussen je leiding (onder de motorkap is ook weer te eenvoudig om aan de accu te hangen met een kabel).
die draad ergens goed wegfoefelen op een standaard schakelaar.
als je handig met electronica bent, of iemand kent, laat je een print maken.
op die print zet je een relais ofzo dat die onderbreker achteraan aanstuurd. die print kan je dan zo ontwerpen, dan er tijdens het starten volgende handelingen moeten gedaan worden:
handrem aan, voetrem aan, standlichten aan en achteruitontdooiing aan. 4 zaken waar een schakelaar of contactje zit. die 4 signalen aftakken en naar die print sturen.
heeft die print deze NIET gekregen, schakeld die na 15sec ofzo de brandstof af(en claxon bv aan)
ze gaan niet in het midden van de straat gaan sukkelen. deze methoden werken dus ook heel goed bij autos die op meetings gestolen worden. je zal maar midden van het terrein staan met een oldtimer die stotterd en stilvalt. 100den mensen om je heen en auto start niet meer. geloof mij dit valt HEEEEL goed op bij een treffen.
tegen takelwagens zijn niks te doen. heb zelfde info in één van die gestolen porsche topics gezet hier.
mijn dodge heeft namelijk ook een beveiliging die zelf ontworpen is. dat is namelijk een ex-militair voertuig va usa en die hebben allemaal DEZELFDE sleutels. iemand met een gelijkaardige stapt zo in en is er mee weg. ze hebben dan namelijk ook een sleutel. wel handig als je de uwe kwijt bent, kan je een andere de zijne kopieren.
dat was dus helemaal niet naar mijn zin. in NL heeft er ene zijn sloten open gedaan, 2 van die lipjes in het slot gewisseld en zijn sleutel bijgewerkt zodat enkel de zijne nog werkt
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichtenals je handig met electronica bent, of iemand kent, laat je een print maken.
op die print zet je een relais ofzo dat die onderbreker achteraan aanstuurd. die print kan je dan zo ontwerpen, dan er tijdens het starten volgende handelingen moeten gedaan worden:
handrem aan, voetrem aan, standlichten aan en achteruitontdooiing aan. 4 zaken waar een schakelaar of contactje zit. die 4 signalen aftakken en naar die print sturen.
heeft die print deze NIET gekregen, schakeld die na 15sec ofzo de brandstof af(en claxon bv aan)
ze gaan niet in het midden van de straat gaan sukkelen. deze methoden werken dus ook heel goed bij autos die op meetings gestolen worden. je zal maar midden van het terrein staan met een oldtimer die stotterd en stilvalt. 100den mensen om je heen en auto start niet meer. geloof mij dit valt HEEEEL goed op bij een treffen.
tegen takelwagens zijn niks te doen. heb zelfde info in één van die gestolen porsche topics gezet hier.
E30SHOP.be - Alles voor uw BMW E30.
Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.
Comment
-
12V op u bobine zetten en contact is overbrugged (of op de verlichting). ff schroevendraaier tussen die dikke vijs van de starter en het contactdraadje en de starter gaat rond. is de auto zo al gestart. hoef niet eens het contactslot weten staan.
heb al autos gehad waar heel het contact aanging door enkel 12V op de sigaretteplug te steken (wou een kleine accu opladen).
gewoon brandstof achteraan onderbreken. je legt niet ff een draad van de accu tot de benzinetank achteraan
Comment
-
de beste preventie is gewoon de auto in eerste instantie laten vertrekken. dus de dieven stappen in, starten de boel en rijden er meer weg (lekker simpel denken ze)
en paar seconden later, als ze midden van de weg staan, valt de boel uit. dan kunnen ze :
-ofwel opnieuw proberen starten (tijdverlies), de motorkap open doen en op zoek gaan naar uw verbreker (veel tijdverlies en de getuigen stapelen zich op). en daarna op het lopen zetten. valt lekker op met een auto midden van de straat waar niemand voorbij kan. politie zal WEL ter plaatse komen dan.
-ofwel stappen ze uit en gaan ze direct gaan lopen.
in ieder geval heb jij je auto met minimale schade terug. dat is in ieder geval beter dan geen auto meer te hebben.
als ze in de auto stappen en direct al een onderbreker tegenkomen, hebben ze toch al meer tijd en minder stress om die snel te omzeilen.
ik zet ook altijd mijn stuur op het slot, niet dat het veel helpt, maar alweer een hindernis te overbruggen
Comment
-
Je hebt gelijk.
Maar je geeft mij ook gelijk:
Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichtende beste preventie is gewoon de auto in eerste instantie laten vertrekken. dus de dieven stappen in, starten de boel en rijden er meer weg (lekker simpel denken ze)
en paar seconden later, als ze midden van de weg staan, valt de boel uit. dan kunnen ze :
-ofwel opnieuw proberen starten (tijdverlies), de motorkap open doen en op zoek gaan naar uw verbreker (veel tijdverlies en de getuigen stapelen zich op). en daarna op het lopen zetten. valt lekker op met een auto midden van de straat waar niemand voorbij kan. politie zal WEL ter plaatse komen dan.
-ofwel stappen ze uit en gaan ze direct gaan lopen.
in ieder geval heb jij je auto met minimale schade terug. dat is in ieder geval beter dan geen auto meer te hebben.
als ze in de auto stappen en direct al een onderbreker tegenkomen, hebben ze toch al meer tijd en minder stress om die snel te omzeilen.
ik zet ook altijd mijn stuur op het slot, niet dat het veel helpt, maar alweer een hindernis te overbruggen
Ook in dit geval zijn er waarschijnlijk getuigen die deze gasten kunnen missen.
Persoonlijke mening van mij maar daar ga ik niet met akkoord. Als de auto niet start moeten evenwel de motorkap openen om alles te omzeilen.
In jou geval -waar ik mee akkoord ga want dat is natuurlijk ook een goed systeem maar (*zie verder) - moeten ze ook gaan zoeken wat er scheelt en de motorkap openen om de bullen te omzeilen. In beide gevallen -mijn en jou systeem- krijgen ze niet wat ze willen, moeten ze moeite doen en hebben ze waarschijnlijk in beide gevallen stress.
*ik heb horen zeggen dat er meer kans is dat ze de wagen beschadigd achterlaten als ze in eerste instantie ermee kunnen wegrijden en dan onderweg stil vallen (puur uit frustratie alleen al), dan wanneer ze in de eerste plaats niet mee kunnen vertrekken. 't Is maar van horen zeggen (of gelezen).
Jou brandstof ding klinkt heel goed en interessant!
* Maar hoeveel kost zo'n klep?
* Hoe krijg je die kabel in uw auto?
* Is het niet wreed ingewikkeld om telkens je wilt vertrekken met uw auto om al die handelingen uit te voeren?
Na een tijd kan dat wreed vervelend worden als je al die handelingen moet doen. En in het begin, als je het systeem nog niet gewend bent (nog geen automatisme) kan het zijn dat je het verscheidene malen vergeet en zelf stil valt. Als dat dat (heel onwaarschijnlijk maar kan toch gebeuren) op een kruispunt gebeurt of tijdens het inhalen, dan heb je deftige problemen.
Pas op, dit bericht is geen verwijt naar jou maar ik denk dat het onderbreken van de starter en het contactslot een gemakkelijk en goedkope oplossing die potentiële dieven dikke problemen kan geven waardoor ze het opgeven.
Comment
-
mijn dodge heeft een sleutel die ze ALLEMAAL hadden. die heeft LPG ingebouwd en ik heb mij geamuseerd om de voedingslijn van dat systeem ERGENS te onderbreken. bij mij wordt dan zowel benzine ALS lpg afgezet als je niet de boel ontgrendeld.
al een paar keer gehad dat ik probeer te starten en dat die niet aanslaat. en dan valt den euro rap natuurlijk.
één van mijn andere oldtimers heeft een bobine onderbreking steken, op een standaard schakelaar in het interieur (een optie die de mijne NIET had, en die schakelaar heb ik er gewoon ingestoken als startonderbreker. het is een oude benzinewagen met een carburator en contactpunten. als er 12V op de bobine staat, kan je die gewoon ingang duwen en mee wegrijden. waarom knoeien aan het contactslot of eventuele onderbrekers als je 1 draad trek onder de kap en een schroevendraaier in de starter ramt om te starten. als ze die auto echt willen, is het 3sec werk onder de kap.
door de brandstofleiding achteraan te onderbreken (hoeft niet veel te zijn, 1 verborgen schakelaar en zo een klep monteren aan de tank. vele autos hebben een electrische brandstofpomp in de tank steken, je kan evengoed die kabel onderbreken (wat veel alarmen doen, prokleem is dat ze de alarmunit eruit pakken, de goei draadjes doorverbinden en weg zijn ze). die kabels komen ook van je contactslot (contact zet namelijk je benzinepomp een paar seconden aan voor je start). hoef je maar 1 draadje te zoeken, door te knippen en ergens een schakelaar te steken (of een print als je 'standaard' schakelaars wilt gebruiken om het goed moeilijk te maken.
op de openbare weg willen ze zo rap mogelijk weg zijn, dus dan nemen ze de eerste beste zonder alarm of dergelijke, maar als ze in je 'verlaten' garage inbreken om de oldtimer te stelen (gebeurd ook meer en meer de laatste tijd, en soms stelen ze zelf gewoon de sleutels uit het huis), dan hebben ze tijd genoeg om je systeem uit te zoeken.
ik heb verschillende oldtimers staan, gelukkig nog niet afgewerkt, maar als de boel ooit af geraakt, komt er hier ook wat meer beveiliging. de doorgang van de straat naar mijn autos gaat over de autobrug. ik ga die zodanig aanpassen dat deze halverwege blijft staan en weigerd omhoog of omlaag te gaan. dan kan er ook geenenkele auto binnen of buiten.
voor op treffens neem ik ook voldoening door de ontsteking te onderbreken met een verborgen schakelaar
er kunnen maar genoeg 'tips' in dit topic te staan zodat de mensen zelf kunnen beslissen wat ze gaan gebruiken ;-)
voor en nadelen, voorstanders en tegenstanders, geven direct ook mee welke indruk een bepaald systeem brengt bij de mensen.
als hier ooit een unieke perperdure oldtimer komt te staa, zal de meerdere van mijn systemen aan boord krijgen. ik zou zelf de volledige kabelboom strippen en hermaken met alles geintegreerd. voor een auto van een paar 100€ ga ik echt geen moeite doen.
mijn golf heeft ook een ingebouwd alarm steken, alles erop en eraan. afstandsbediening, electrische deuren, voorverwarmonderbreker, startonderbreker...
motorkap open, 1draadje leggen naar de brandstofpomp en je bent ermee weg. daar sta je dan met een duur alarmsysteem. de accu en dat betreffende contact staan op 15cm ofzo van elkaar.
ik denk dat een aantal personen op dit forum al direct weten welk draadje dit is. zo gekend is het (golf 2 diesel)
Comment
-
in een oldtimerboekje iets gelezen over een volledige stuuromkapping met draaibeperking
Comment
-
Telkens je wielen vanonder je auto halen is ook een optie.
Een simpele schakelaar in je interieur en die op je brandstofpomp aansluiten (of op die klep die fcapri zegt). Niet ingedrukt is geen brandstof. En als je ervoor zorgt dat die kabels niet naar je motorkap gaan, kunnen ze daar weinig beginnen.
Comment
Comment