Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Aankoop Porsche 930 Turbo, tips?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Aankoop Porsche 930 Turbo, tips?

    Gegroet,

    ik ben al een hele tijd sterk geïnteresseerd in de ietwat oudere Porsches en ben al enkele jaren aan het uitkijken naar 'eentje voor mezelf'.

    Ik ben onder andere verschillende 964 Speedsters gaan bekijken maar heb nooit de stap echt durven zetten. Het gaat uiteraard om relatief hoge bedragen en het is niet de bedoeling dat er na enkele jaren van wagen gewisseld wordt.

    De prijzen van de 964 Speedsters swingen nogal de pan uit de laatste paar maanden, vandaar dat ik ook eens wat ben gaan rondneuzen naar de Turbo's. Voornamelijk de oorspronkelijke Turbo's intrigeren me enorm en door het lezen en opzoeken ben ik meer en meer in de ban geraakt van de 930...

    Nu stelde ik me de vraag of er mensen zijn die hier kennis van zaken hebben en (uit ervaring) misschien wat tips kunnen meegeven bij deze specifieke modellen. Dit bij zowel de 4 als de 5-bak (iemand trouwens een mening over de pro's en contra's van beiden?).

    Het is een wagen die vooral gekend is door z'n hoge kosten eenmaal hij binnen moet voor herstelling. Al is hij ook gekend voor z'n blok die heel wat kilometers aankan. De vrees voor een 'miskoop' zit er natuurlijk wel wat in... Anders postte ik dit natuurlijk niet.

    In welke mate zouden jullie aan/afraden om in het buitenland te gaan zoeken? In België is er namelijk niet zoveel soeps te vinden, Duitsland daarentegen... Dat landen als Spanje en Italië de bestemming niet zullen worden is ook reeds duidelijk.

    Is als het ware een belegging waarvan ik toch enig plezier wil van hebben (ben wel van mening dat de Speedsters een betere belegging zouden zijn maar bon, het betrouwbare aanbod is echt beperkt). Het groene boekje kan je toch niet anders dan in de kast laten liggen tegenwoordig. Wat rondritten hier en daar meedoen tijdens de zomermaanden, rondcruisen, meetings, kortom: wat genieten (wat toch wel de bedoeling is met een wagen als deze)...

    ik hoor het graag van (de kenners onder) jullie!

    groeten,

    Aiki

  • #2
    Ik ken persoonlijk weinig van Porsches, maar ik weet wel dat Luc Devos uit Ieper (Sint-Jan) er veel van kent. Ik ben er indertijd nog geweest met de DeLorean (toen er nog geen specifiek DeLorean Center was in Brugge) en zijn specialiteit is vooral Porsche en Lotus. Hij is niet goedkoop, maar ik ben toch altijd content geweest van de geleverde werken ...

    Ik zie dat je van West-Vlaanderen bent, misschien kun je daar eens je licht opsteken voor verdere info ...
    The way I see it, if you're gonna build a time machine into a car, why not do it with some style ?

    Comment


    • #3
      In Italië zijn er bijzonder véél dure autos op de markt gegooid, nadat zelfstandigen eigenlijk niet konden aantonen dat ze dergelijke autos konden betalen met hun officieel inkomen.

      Ik weet dat er bij diverse handelaars en dealers hele transporters vol Porsches toegekomen zijn in de laatste maanden.
      Voor oudere exemplaren is NL nu het mekka gezien de strengere regels op oldtimers.

      Dus: zeker over de grens gaan kijken!

      Enne, misschien toch al eens denken aan een benzinetank in de tuin. Die turbo's van een tijdje terug kenden de weg naar de pomp van buiten.

      Dus, als je het kan en wil betalen: zeker doen.

      Comment


      • #4
        Ik weet niet hoe uw Duits is maar hier staat toch al iets.

        Die Betreuung durch eine Fachwerkstatt hält die Freude an einem Porsche Turbo lebendig. Dies bedingt aber auch gewisse Investitionen für anfallende Wartungskosten - wichtig zu wissen für angehende Turbo-Käufer.



        Zou zeker het internet afschuimen bij Porscheclubs e.d. voor bijkomende info.

        Comment


        • #5
          onderschat de running costs niet om een oudere Porsche rijwaardig te houden...
          stel je vraag anders eens op porscheforum.nl
          2021 Taycan 4S
          2021 Lexus UX250h

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
            onderschat de running costs niet om een oudere Porsche rijwaardig te houden...
            stel je vraag anders eens op porscheforum.nl
            zeker een goede tip

            of nog beter, laat je bijstaan door specialisten, vb http://www.porsche-rescue911.be/ (Nicolas) of http://www.ccr-vanleuven.nl/ (Wim en Timo) zijn echt kenners
            een praatje en een koffie zijn gratis ;-)

            Comment


            • #7
              Persoonlijk zou ik vooral aanraden om het niet als belegging te beschouwen. Ook als de waarde gelijk blijft of zelfs iets stijgt rendement zal waarschijnlijk negatief zijn door de running costs en het onderhoud

              Comment


              • #8
                Of het nu een 'belegging' is of niet heeft natuurlijk iedereen zijn mening over. Dat er reeds een (nog oudere) in de garage staat en een aanzet geeft tot een volgende aankoop kan misschien wat meer zeggen over of ze al dan niet stijgen in waarde .

                Ik neem de suggesties ter harte maar mocht iemand nog technische raadgevingen hebben dan hoor ik het graag! Heb al heel wat mensen die met raad en daad kunnen helpen maar soms kan je zo eens een handige tip ('van horen zeggen') meegraaien via deze weg.

                @David67: heel interessant stuk!

                Running costs: wil ik mij kosteloos verplaatsen dan neem ik de fiets en ga ik zeker niet 'doelloos' een cirkeltje rijden gedurende een hele dag met tientallen andere wagens die datzelfde cirkeltje afleggen die dag . Is niet de bedoeling om er zotte toeren mee uit te halen dus zal op een 'normaal porsche Turbo onderhoud' kunnen rekenen, zonder al teveel tegenslagen (maar ook daar is 'ruimte' voor).

                @Stef69: zal ik zeker eens bekijken. Ken je deze mensen persoonlijk? Al ervaring mee?

                Greetzzz
                Aiki

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                  In Italië zijn er bijzonder véél dure autos op de markt gegooid, nadat zelfstandigen eigenlijk niet konden aantonen dat ze dergelijke autos konden betalen met hun officieel inkomen.

                  Ik weet dat er bij diverse handelaars en dealers hele transporters vol Porsches toegekomen zijn in de laatste maanden.
                  Voor oudere exemplaren is NL nu het mekka gezien de strengere regels op oldtimers.

                  Dus: zeker over de grens gaan kijken!

                  Enne, misschien toch al eens denken aan een benzinetank in de tuin. Die turbo's van een tijdje terug kenden de weg naar de pomp van buiten.

                  Dus, als je het kan en wil betalen: zeker doen.
                  Heel correcte tip, heb reeds mensen in Italië die uitkijken. Wat het verbruik betreft: je moet rond de 20 per honderd rekenen

                  Comment


                  • #10
                    Dit was de droomkar van men vader, een 930, jaren van gesproken, gedroomd. Tot over een jaar of 2 de perfecte wagen plots in Belgie te koop kwam. Een zwarte, met 5 bak en zwart leer, met gereviseerde motor. Na veel heen en weer gemail zijn we dan gaan kijken. De Porsche zag er perfect uit op een paar schoonheidsfoutjes na zoals wat roest dat opkwam onder de ramen. Men pa en ik zijn beide geen kenners als het op porsches aan komt dus hebben we de wagen laten keuren in Ingelmunster (off garage). Niet evident omdat de eigenaar meer dan 300km moest rijden hiervoor. Daar hebben ze meer dan een uur bezig geweest met de wagen + grondige test rit (men vader + mechanieker). De motor lekte olie terwijl deze net open geweest was => no go volgens de chef daar gezien de vraagprijs... Die check-up heeft tegen de 100€ gekost, maar dan kregen we wel een lijst met mankementen en dingen om op te volgen, beter dat dan +30K armer Zeker een tip, als je zelf niet genoeg van de technische kant af weet van een Porsche... Ook is men vader wel van het virus verlost, na de test rit bleek dat geen wagen voor hem te zijn, het vermogen dat 'plots' vrijkomt van die turbo maakt er een gevaarlijke wagen van volgens hem??

                    Comment


                    • #11
                      Heb reeds een aanbod gekregen voor wat slipcursussen die ik zeker ga meepikken, ook een circuitrit staat op het programma. Niet zozeer om de wagen aan diggelen te sleuren maar eerder om de rijtechnieken wat te verbeteren, is altijd mooi meegenomen denk ik.

                      Coussee: is een verhaal die niet enkel op een 930 slaat denk ik, echt een all-rounder wat je daar vertelt maar wel nagels met koppen. Dat vermogen die vrijkomt is inderdaad iets wat niet zo heel veel wagens, zelfs de dag van vandaag, evenaren. Dat is niet uit de lucht gegrepen dus . Was de Porsche garage in Ingelmunster of een 'andere'?
                      Last edited by Aikinoodle007; 18/09/2013, 23:35.

                      Comment


                      • #12
                        jup in Ingelmunster. Ik weet nog hoe we in het donker naar een oude garage box gingen kijken, toen die oude poort open ging en die kont van de 930 daar te voorschijn kwam... DIK.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Aikinoodle007 Bekijk Berichten
                          Of het nu een 'belegging' is of niet heeft natuurlijk iedereen zijn mening over. Dat er reeds een (nog oudere) in de garage staat en een aanzet geeft tot een volgende aankoop kan misschien wat meer zeggen over of ze al dan niet stijgen in waarde .

                          Ik neem de suggesties ter harte maar mocht iemand nog technische raadgevingen hebben dan hoor ik het graag! Heb al heel wat mensen die met raad en daad kunnen helpen maar soms kan je zo eens een handige tip ('van horen zeggen') meegraaien via deze weg.

                          @David67: heel interessant stuk!

                          Running costs: wil ik mij kosteloos verplaatsen dan neem ik de fiets en ga ik zeker niet 'doelloos' een cirkeltje rijden gedurende een hele dag met tientallen andere wagens die datzelfde cirkeltje afleggen die dag . Is niet de bedoeling om er zotte toeren mee uit te halen dus zal op een 'normaal porsche Turbo onderhoud' kunnen rekenen, zonder al teveel tegenslagen (maar ook daar is 'ruimte' voor).

                          @Stef69: zal ik zeker eens bekijken. Ken je deze mensen persoonlijk? Al ervaring mee?

                          Greetzzz
                          Aiki
                          mij P heeft daar een opknapbeurt gekregen en in die periode heel veel van deze 911's (niet zo recente meer) niet passeren ...
                          ze kennen gewoon iedere zwakke plek van ieder bouwjaar ...
                          het zijn echte P-fanaten, niet zo maar mechanicien of carrosier !

                          Comment


                          • #14
                            Een aankoopkeuring laten uitvoeren bij oudere wagens is altijd om problemen vragen!!! Hoe kan een auto van meer dan 25 jaar in godsnaam nog perfect in orde staan? Als je dat wilt dan moet je over een serieuze portemonnee beschikken zulle!!!!! Op zo een aankoopkeuring zullen ze dus alle maar ook alle kleine en groote gerbreken noteren. en bij een oudje zijn er dat een hoop zulle!!! Een aankoopkeuring noem ik een regelrechte afbreking van een auto. Indien je een blanco aankoopkeuring wilt (enkel wagen die zich in showroomstaat bevind) koop dan gewoon een nieuwe Porsche zou ik zeggen dan heb je een perfecte wagen.
                            Ik bezit zelf een 930 Turbo en ik moet zeggen is een droom om mee te rijden.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Coussee Bekijk Berichten
                            Dit was de droomkar van men vader, een 930, jaren van gesproken, gedroomd. Tot over een jaar of 2 de perfecte wagen plots in Belgie te koop kwam. Een zwarte, met 5 bak en zwart leer, met gereviseerde motor. Na veel heen en weer gemail zijn we dan gaan kijken. De Porsche zag er perfect uit op een paar schoonheidsfoutjes na zoals wat roest dat opkwam onder de ramen. Men pa en ik zijn beide geen kenners als het op porsches aan komt dus hebben we de wagen laten keuren in Ingelmunster (off garage). Niet evident omdat de eigenaar meer dan 300km moest rijden hiervoor. Daar hebben ze meer dan een uur bezig geweest met de wagen + grondige test rit (men vader + mechanieker). De motor lekte olie terwijl deze net open geweest was => no go volgens de chef daar gezien de vraagprijs... Die check-up heeft tegen de 100€ gekost, maar dan kregen we wel een lijst met mankementen en dingen om op te volgen, beter dat dan +30K armer Zeker een tip, als je zelf niet genoeg van de technische kant af weet van een Porsche... Ook is men vader wel van het virus verlost, na de test rit bleek dat geen wagen voor hem te zijn, het vermogen dat 'plots' vrijkomt van die turbo maakt er een gevaarlijke wagen van volgens hem??
                            Last edited by ; 02/11/2013, 22:02.

                            Comment


                            • #15
                              Uiteraard zal je altijd zaken tegenkomen: dat is net de bedoeling van zo'n 'aankoopkeuring'
                              Als je daarmee perfect weet in welke staat de wagen is en wat de te verwachtten kosten kunnen zijn is dat toch een goeie zaak? Hoe kun je dit dan in godsnaam een "afbreking van een auto" gaan noemen?
                              Wagens kopen met het hart is één ding, het is de kunst om het verstand ook te laten meespreken...

                              PS: het gaat hier niet over een 'keuring' hé, eerder over een check-up van een officiële Porsche-garage
                              Mercedes-Benz | C220 S204 | '12 | 2015 -
                              Triumph Spitfire | 1500 TC | '77 | 2013 - 2015
                              Volvo | S60 2.4D+ | '05 | 2008 - 2015
                              Mercedes S124 | 2.5D | '95 | 2002 - 2008

                              Comment

                              Working...
                              X