Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Leeftijd voor oldtimer bepalen.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Leeftijd voor oldtimer bepalen.

Hallo

Wanneer is voor de wet nu eigenlijk een auto 25 jaar? Kijken ze alleen naar het bouwjaar of ook de maand van 1e inschrijving.

bv: Een auto die voor het eerst op 11/1990 is ingeschreven. Wordt deze dan oldtimer op 11/2015 of al 01/2015?

Grtz.

Wat denkt ge zelf???? Alsof vadertje staat in zijn eigen voet gaat schieten.

Comment

datum eerste inschrijving. is dacht ik toch overal duidelijk vermeld.
      voertuigen die 25jaar in het verkeer zijn gebracht. en dan nog opletten hoor, een auto ingeschreven op 28/11/1989 is pas oldtimer vanaf 1/12/2014. ze beginnen te tellen op het begin van de maand. schrijf je die tus in op 30/11/2014 heb je nog een jaar tax aan u been.

enkel personenwagens. motos, lichte vracht, vrachtwagens en militaire voertuigen zijn anders

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
        voertuigen die 25jaar in het verkeer zijn gebracht. en dan nog opletten hoor, een auto ingeschreven op 28/11/1989 is pas oldtimer vanaf 1/12/2014. ze beginnen te tellen op het begin van de maand. schrijf je die tus in op 30/11/2014 heb je nog een jaar tax aan u been.

enkel personenwagens. motos, lichte vracht, vrachtwagens en militaire voertuigen zijn anders
        Datum van eerste inschrijving klopt. Wettelijk is de regel 25 + 1 maand voor een personenwagen oldie, omdat ze tellen van de eerste van de maand. Dit wordt zo toegepast in Brussel en Wallonië. Kijk je op de Vlaamse belastingsimulator, dan wordt daar afgeweken van de wettelijke regel en aanvaardt men als oldtimer de auto's die in de maand zelf 25 jaar worden (veiligheidshalve kan je toch beter wachten tot de 25 + 1).

Door dat inschrijvingsregelke kan ik bijvoorbeeld 1,5 jaar langer wachten op het statuut van oldtimer, omdat de auto 1,5 jaar zonder ingeschreven geweest te zijn, in de showroom van een dealer heeft gestaan en enkel die datum van inschrijving telt.

Soms moet je blijkbaar opletten. Op de DIV eens een discussie gehoord met een man die een O-plaat wou aanvragen, maar ze vonden geen datum van vorige inschrijving. De auto had blijkbaar heel lang gestald gestaan en er waren geen papieren meer te vinden en DIV had die oude gegevens ook niet meer.
        Daardoor werd wel de aanvraag tot inschrijving geweigerd.
        Ik weet wel niet hoe het uiteindelijk afgelopen is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten

Datum eerste inschrijving 26/06/1987
          Oldtimerkeuring geweest op 26/06/2012
          O-plaat gaan aanvragen bij DIV in Brussel op 27/06/2012 en op 28/06/2012 ontvangen

Dus mijn ervaring is dat je niet moet wachten tot de volgende maand

Comment

Working...
          X