Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Auto van 1991 in NL ophalen.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Auto van 1991 in NL ophalen.

    Hallo,

    Ik heb een auto van 1991 in Nederland op het oog. En ik wil deze dan achter 2 jaar hier als oldtimer inschrijven. Wat moet ik juist doen?
    Want ik wil echt geen scenario achter 2 jaar hebben van "sorry meneer dit en dat is niet in orde u auto kom niet in aanmerking".
    Wat moet er in NL gedaan worden en wat moet ik hier in België daarna doen?

    grtz.

  • #2
    Ge wilt die nu al kopen, 2j laten staan en dan pas inschrijven? Over welke wagen gaat het? Moet toch iets speciaals zijn als ge een gelijkwaardig voertuig niet meer kunt vinden over 2j.

    Rij in elk geval niet met Nederlandse exportplaten naar hier. Kunnen ze nogal eens moeilijk over doen.

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
      Rij in elk geval niet met Nederlandse exportplaten naar hier. Kunnen ze nogal eens moeilijk over doen.
      hoe bedoel je?

      Comment


      • #4
        Dat de politie u laat stoppen, de wagen afsleept en ge u moogt verwachten aan een pittige boete.

        Comment


        • #5
          Plaat is normaal in orde maar enkel voor éénmalig van de standplaats naar je thuisplaats te rijden in België...
          Zodra de auto +25j is is een oltimerkeuring mogelijk.
          Stel eerste inverkeersstelling 1/6/1991 dan kan je op 2/6/2016 voor een oltimerkeuring gaan.
          Polo 6n 1.4

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door verbatim2 Bekijk Berichten
            Stel eerste inverkeersstelling 1/6/1991 dan kan je op 2/6/2016 voor een oltimerkeuring gaan.
            op 1/6/2016 ook al

            en als de regels tegen dan (hopelijk) weer niet zijn veranderd...

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
              op 1/6/2016 ook al

              en als de regels tegen dan (hopelijk) weer niet zijn veranderd...
              Ik meen dat de regels pas veranderd waren? Staat er dan weer iets aan te komen dan?

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door MrEJ Bekijk Berichten
                Ik meen dat de regels pas veranderd waren? Staat er dan weer iets aan te komen dan?
                Ik heb geen glazen bol, maar hier in België is alles mogelijk hé, en een regel is rap veranderd (zie al maar naar de nieuwe op til zijnde O-platen om maar iets te zeggen)

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                  Dat de politie u laat stoppen, de wagen afsleept en ge u moogt verwachten aan een pittige boete.
                  Daarvoor dienen die platen toch juist?

                  Ik heb alleszins hier in Belgie 2 weken rondgebold met NL transitplaten tot de verzekering verlopen was. Ben meermaals politie tegen gekomen en heb zelfs moeten blazen. Over die platen is geen woord gezegd, ook op de keuring 6 maand later geen enkel probleem.

                  Comment


                  • #10
                    Ik heb ook ff met Duitse exportplaten gereden en ook geen probleem hier. Maar ge moet maar de verkeerde smurf tegen komen en ge hebt prijs. Kijk maar eens bij volgend topic.

                    Comment


                    • #11
                      Tja dat export-platen geen optie is had ik wel gedacht. Ik zal de auto waarschijnlijk met een oplegger naar hier laten komen. Maar ik wil weten wat voor documenten ik allemaal bij de auto moet hebben om hier daarna achter 2 jaar als oldtimer te kunnen inschrijven. Want ik hebt echt 0 ervaring met een auto uit het buitenland laten komen.

                      Comment


                      • #12
                        moet ginder op export gezet worden en die eigenaar zal zijn platen dan binnenleveren.
                        ik heb tijdje terug ook ene gehaald op de trailer. je moet dan eens naar de douane gaan met de papieren (auto hoeft er niet bij te zijn), wel km stand opschrijven.
                        ze maken overal kopien van, je moet een blad invullen met gegevens en zij maken een oranje inschrijvingsbewijs klaar. gewoon ermee naar de keuring en inschrijven dan. kostprijs bij douane was iets van 30ct denk ik

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                          moet ginder op export gezet worden en die eigenaar zal zijn platen dan binnenleveren.
                          ik heb tijdje terug ook ene gehaald op de trailer. je moet dan eens naar de douane gaan met de papieren (auto hoeft er niet bij te zijn), wel km stand opschrijven.
                          ze maken overal kopien van, je moet een blad invullen met gegevens en zij maken een oranje inschrijvingsbewijs klaar. gewoon ermee naar de keuring en inschrijven dan. kostprijs bij douane was iets van 30ct denk ik
                          Maar ik wil de auto pas achter 2 jaar inschrijven als oldtimer, ik denk als ik nu naar douane zou gaan dat ik nog 2 jaar de volle pot verkeersbelasting ga kunnen betalen. Dus eigenlijk ginder op export zetten, auto 2 jaar laten staan en dan met papieren naar douane gaan? Maar welke papieren moet ik dan allemaal hebben?

                          Comment


                          • #14
                            Zoals al vermeld is de normale procedure voor een verkoop van een Nl wagen naar B:
                            De verkoper moet de wagen bij de RDW gaan schrappen en een exportverklaring vragen.
                            de verkoper geeft jou:
                            1) De geschrapte en afgestempelde kentekenbewijzen (3 stuks)
                            2) De export verklaring van de RDW.
                            3) De getekende verkoopsovereenkomst waarop duidelijk vermeld staat: identiteit koper en verkoper, merk model, type motor, schassisnummer, bouwjaar, km stand, datum enz. Dit moet je zeker hebben of ze doen moeilijk bij de douane.

                            Met deze papieren naar de douane voor het invoeren. Daar krijg je een roos formulier mee om de wagen te kunnen inschrijven. ( weet niet hoelang dit geldig is ).
                            Keuren als oldtimer kan nog niet, want geen 25 jaar. ( er is geen gelijkvormigheidsattest nodig voor O platen.)
                            Inschrijven gaat ook niet, want niet gekeurd.
                            (inschrijven op gewone platen, eerst gelijkvormigheidsattest aanvragen bij de invoerder.)

                            Ik zou als ik jou was eerst eens even bij de douane en de DIV langs gaan, want dit is geen dagelijkse kost!
                            Je weet niet wat er op die twee jaar allemaal kan veranderen. Ik vind het best een risico, dit scenario.
                            Over welk automobiel gaat het hier eigenlijk.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Tony Mb Bekijk Berichten
                              Zoals al vermeld is de normale procedure voor een verkoop van een Nl wagen naar B:
                              De verkoper moet de wagen bij de RDW gaan schrappen en een exportverklaring vragen.
                              de verkoper geeft jou:
                              1) De geschrapte en afgestempelde kentekenbewijzen (3 stuks)
                              2) De export verklaring van de RDW.
                              3) De getekende verkoopsovereenkomst waarop duidelijk vermeld staat: identiteit koper en verkoper, merk model, type motor, schassisnummer, bouwjaar, km stand, datum enz. Dit moet je zeker hebben of ze doen moeilijk bij de douane.

                              Met deze papieren naar de douane voor het invoeren. Daar krijg je een roos formulier mee om de wagen te kunnen inschrijven. ( weet niet hoelang dit geldig is ).
                              Keuren als oldtimer kan nog niet, want geen 25 jaar. ( er is geen gelijkvormigheidsattest nodig voor O platen.)
                              Inschrijven gaat ook niet, want niet gekeurd.
                              (inschrijven op gewone platen, eerst gelijkvormigheidsattest aanvragen bij de invoerder.)

                              Ik zou als ik jou was eerst eens even bij de douane en de DIV langs gaan, want dit is geen dagelijkse kost!
                              Je weet niet wat er op die twee jaar allemaal kan veranderen. Ik vind het best een risico, dit scenario.
                              Over welk automobiel gaat het hier eigenlijk.
                              Het betreft een BMW 8 serie en de jaarlijkse rijtaks is heel hoog, meen iets van 2400 euro. Daarom liever 2 jaartjes laten staan, er staan er denk ik veel hier in Belgie op hun 25e verjaardag te wachten maar dat terzijde.
                              Ik heb ook een mail gestuurd naar de BFOV met dezelfde vraag, dit was hun antwoord:U dient in het bezit te zijn van het Kentekenbewijs Deel I en Deel II + een uitvoerverklaring van de RDW (= Nederlandse DIV)
                              Dan kan u deze wagen laten staan. Ga nog niet naar de douane om de invoer te verklaren want voor voertuigen van minder dan 25 jaar wordt geacht dat het voertuig binnen de 7 dagen ingeschreven wordt naar de officiële invoerverklaring. Zo vermijdt u een ambtshalve aanslag van de verkeersbelasting
                              Ga pas naar de douane de dag dat u beslist deze in te schrijven in België.
                              Ik weet het is een beetje een risico maar de regels zijn net veranderd dus hoop ik dat ze het nu ook zo laten.

                              Comment


                              • #16
                                Kijk dat wist ik dus niet, dat je een niet 25jarige wagen na invoering bij de douane binnen de 7dagen moest inschrijven.
                                2jaar is natuurlijk ook weer niet zo lang, en je kan het goed opvolgen.
                                Als het je bedoeling is om met een grote snelle wagen, goedkoop rond te kunnen rijden is dit wel de oplossing, natuurlijk kan je, je dan de vraag stellen of/wanneer ze de regels dan gaan aanpassen om misgelopen inkomsten toch te kunnen innen. Dit is we "de" reden waarom deze wagen nu in NL te koop staat natuurlijk.

                                Comment


                                • #17
                                  Die 7dagen moeten niet....al is dat 500dagen. Je moet een datum opgeven bij de douane ik zeg altijd zet maar op dat ik hem niet inschrijf.
                                  Polo 6n 1.4

                                  Comment


                                  • #18
                                    Maakt het eigenlijk uit als ik na aankoop direct naar de douane ga om de invoer te verklaren (als die 7 dagen niet uitmaken) of nog 2 jaar wacht en dan alles in een keer doe invoer en inschrijving?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door MrEJ Bekijk Berichten
                                      Maakt het eigenlijk uit als ik na aankoop direct naar de douane ga om de invoer te verklaren (als die 7 dagen niet uitmaken) of nog 2 jaar wacht en dan alles in een keer doe invoer en inschrijving?
                                      Ik ben vanmorgen een Mazda Mx 5 gaan halen. Langs de douane gepasseerd. Roze formulier gekregen en gevraagd of ik de wagen moest inschrijven binnen een bepaalde termijn.
                                      Nee, was het antwoord.
                                      Dus gewoon de papieren in orde brengen zou ik zeggen en wachten tot hij 25 jaar is en dan de rest....
                                      En nu maar hopen dat de wet blijft zoals nu :-)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Moet ik dan ook voor oldtimer een gelijkvormigheidsattest hebben?

                                        Comment

                                        Working...
                                        X