Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Eerste auto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Eerste auto

    Ik heb eens een vraagje, ik ben aan het zoeken voor mijn eerste auto aan te schaffen, en ik vind die oude VW golf MKII's wel iets, maar ik vroeg mij af of daar niet enorme kosten aan zouden zijn wegens dat ze zo oud zijn. En ik zou ik een meer dan 25-jaar oude golf als gewone auto probleemloos kunnen gekeurd krijgen?
    Bedankt

  • #2
    Een Golf 2 is zeker een goede keuze als oldie voor dagelijks gebruik. Zijn zeer betrouwbaar, onderdelen nieuw nog vlot te krijgen en 2dehands met hopen.
    Aan elke auto kun je grote kosten krijgen. Maar onderdelen zijn goedkoop, en met wat handigheid kan je het meeste zelf vervangen.
    Ze zijn ook goed bestand tegen roest, wat ook een groot voordeel is.

    fcapri hier op het forum zijn golf 2 heeft over de 400.000km, als het al niet bijna 500.000 is. Als je een deftig onderhouden exemplaar koopt en die zelf ook deftig onderhoud, gaat die in principe nog een leven lang mee.

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door fritzz Bekijk Berichten
      Ik heb eens een vraagje, ik ben aan het zoeken voor mijn eerste auto aan te schaffen, en ik vind die oude VW golf MKII's wel iets, maar ik vroeg mij af of daar niet enorme kosten aan zouden zijn wegens dat ze zo oud zijn. En ik zou ik een meer dan 25-jaar oude golf als gewone auto probleemloos kunnen gekeurd krijgen?
      Bedankt
      alles hangt er ook vanaf hoe ver je wilt gaan in het onderhoud.
      kijk maar naar ken zijn golf 2

      Comment


      • #4
        Ik rij al van in '95 met mijn Golf2 , was toen al een okkazie van 5j oud. In al die jaren heb ik rond de 4000€ kosten gehad, wat zeker meevalt, over een periode van 19jaar...
        Zoals andere forumleden al gezegd hebben, onderdelen zijn goedkoop, overal verkrijgbaar en goede kwaliteit...

        Comment


        • #5
          ik rij daily met een golf. nu iets minder omdat ik de trein neem (woon-werk te ver).

          in 2010 reed ik met men dodge van waregem naar sint-truiden (80€/rit), daarna de golf gekocht toen die 22jaar oud was en afgeschreven werd door de vorige eigenaar (kocht een nieuwe auto). ding had 361 000km op de teller. ik kocht deze voor 200€ maar wel zonder garanty (was een bevriende garage en die wisten dat ik toch alles zelf deed).


          nuja, gezond was die niet echt meer. had her en der opmerkingen van roest staan, olie/vloeistofverlies, wielen afgebladerd. maar geraakte nog net door de keuring.
          heb in die jaren al wel wat laswerk gehad (t was een auto die veel had gereden en was er aan te merken). zorg dat je toch iemand kent die iets kan lassen, want zoiets laten doen loopt idd in de kosten. bij mij vond de vorige eigenaar blijkbaar dat je roest kan wegwerken met plamuren/siliconen/plankband/rubber verf voor platte daken/...
          ik heb die stukken eruit geslepen, andere plaat voor geklopt en ingelast. kijk er al 4jaar niet meer naar om en heb daar ook geen roest meer terug gezien. auto staat altijd buiten en rijd winter en zomer


          ik heb ondertussen de km teller ook hersteld, want die telde dus blijkbaar ook niet meer verder (had dus meer dan 361k km bij aankoop). ik sta sinds deze week al over de 439 500km (de magische 444 444 komt dichter).
          ik heb op al die km's al het volgende gehad:
          -wiellager rechtsvoor versleten na het eerste jaar, heb een andere poot gestoken van een sloopgolf en 10€ betaald uitlijning
          -radiatordarm beginnen lekken, eentje gehaald van een sloper
          -radiator vervangen omdat ik dacht dat die lek was, bleek de waterpomp te zijn. radiator was 34€ nieuw, waterpomp in garage laten vervangen voor 300€
          -1keer de remblokjes vervangen, men schijven waren toen ook ver op dus heb de volledige set in duitsland gekocht. moet ik nog steken (kost ook verschikkelijk veel http://www.ebay.de/itm/BREMSE-BREMSE...item461ccdce62 )
          -2 handremkabels over die 4jaar al mogen vervangen, kostprijs 14€/kabel en is makkelijk zelf te doen

          voordeel van een golf 2: er zijn er nog massaal op de baan, hebben er enorm veel gereden en bijna alle stukken zijn nog te krijgen. zowel 2dehands als het meeste nog nieuw te krijgen (sommige dingen geraak je echt niet meer aan en moet je 2dehands zoeken, ik heb zo nog niks gehad).
          mijn doel: die houden tot 40jaar oud of 1 000 000km afhankelijk wat het eerste komt.
          deze zomer ga ik de helft van de koffer open slijpen omdat ik met een roestplek zit die slecht gerepareerd werd ooit (tankdop)
          rechts hier te zien op de wielkuip


          als je ene koopt, koop dan bij een handelaar met 2jaar garantie, je betaald wat meer maar hebt toch wat zekerheid. let ook op die roestplekken. aan de vuldop en vooral de binnenkant van die vuldop. het probleem zit hem in de schroeven om de brandstofleiding vast te houden. die roesten en nemen het plaatwerk mee. tegen dat je het ziet... is het te laat. normaal zal het probleem al verholpen zijn, k denk niet dat je er ene kan vinden van +20jaar oud die daar NET beginnen roesten is.
          controlleer dus ook op de ruitensproeierbak goed vastzit. als die centrale bout onderaan doorroest, is het plaatwerk al een tijdje heen. als je er aan trekt en het kraakt... niet goed.

          ik heb die vorig jaar ook op de vangrail gezet waardoor men hele bodem naar de zak was. heb dit zelf volledig opgelast weer (andere chassisbalken in gezet). 1 chassisbalk was over 50cm platgedrukt, de andere was losgetrokken van de bodem. bodem zelf overal gedeukt en sommige plaatsen open getrokken.
          je ziet dus van ver al dat er aan die auto iets gedaan werd. ik heb ook nieuwe koperen remleidingen laten steken (kapot door ongeluk) en bij het verwijderen braken de oude af aan de nippels door roest. dit is een investering die zeker de moeite is. die leidingen zullen nog nooit vervangen zijn.

          bij de keuring dit jaar kreeg ik enkel een opmerking van mijn injectoren die diesel lekken, en 1 grootlichtlamp die te hoog schijnt (één van die dubbele in de grille). mechanisch en voor roest dus geenenkele opmerking meer gekregen.

          volksforum is ook DE plaats waar je moet zijn bij problemen http://volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15

          je zal alleen moeten opletten nu, de koopjes van golf 2 beginnen echt te verdwijnen. de goedkope zijn slecht, en de goeie zijn duur nu. wie een nieuwe auto aankoopt, krijgt ook al 1250€ slooppremie enzo
          Last edited by ; 06/04/2014, 10:58.

          Comment


          • #6
            Fcapri, heb jij niet ongelofelijk veel tijd?
            Ihr guter stern auf allen straßen, Mercedes-Benz.
            Current:
            1987 Mercedes-Benz W124 200D
            1979 Mercedes-Benz W123 280E
            1985 Mercedes-Benz 190E 2.3-16
            Ex:
            1994 Mercedes-Benz W124 E200 Diesel
            1976 Mercedes-Benz W123 250
            1987 Mercedes-Benz W124 230E

            1979 Mercedes-Benz W123 300d
            1992 Mercedes-Benz W201 190E 2.0
            1973 Mercedes-Benz W115 /8 230
            1993 Mercedes-Benz W202 C200 Diesel
            2003 Mercedes-Benz W211 E220 CDI

            1990 Mercedes-Benz C124 300CE
            1980 Mercedes-Benz W123 280
            1989 Mercedes-Benz W124 230E

            Comment


            • #7
              ik heb hier nog een golf II staan. gezonde carrosserie met wat krassen, proper interieur, dikke bumpers, dubbele koplampen.... 1600 diesel met 300000km, start en rijdt nog maar motor heeft wel zen beste dagen gehad. hij is van 03/1990 dus binnen een klein jaartje oldtimer. mag weg voor 650 euro zo meenemen.
              info: jms706@hotmail.com

              Comment


              • #8
                Golf 2 is een zeer goede daily !

                Als je nog een roestvrije Kadett E/Escort MK4/Pug 309/ Volvo 340 kan vinden... allemaal degelijk spul van ongeveer dezelfde periode (als alternatief)

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
                  Golf 2 is een zeer goede daily !

                  Als je nog een roestvrije Kadett E/Escort MK4/Pug 309/ Volvo 340 kan vinden... allemaal degelijk spul van ongeveer dezelfde periode (als alternatief)
                  Nen 309 gti
                  Kadett E is naar mijn mening een 'lelijk gedrocht', en onder de jeugd niet zo populair tegenover Golf 2.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door platten tuub Bekijk Berichten
                    Nen 309 gti
                    Kadett E is naar mijn mening een 'lelijk gedrocht', en onder de jeugd niet zo populair tegenover Golf 2.
                    Bwa over smaak en goesting ga ik hier niet oordelen, er zijn er genoeg die de Kadett E juist wel smaken (meestal komen die wel niet goed terecht als je begrijpt wat ik bedoel) maar puur technische gezien zijn dat nog oerdegelijke bakken waar weinig aan kan komen (buiten de roest - maar daar moet je altijd "goed" mee overweg kunnen als je met een oude knar wil gaan beginnen daily rijden)

                    Comment


                    • #11
                      Toen ik m'n vrouw leerde kennen, reed zij een golf 2. Prachtig! We vinden het nog steeds jammer dat ie weg is.

                      Misschien kopen we er later nog eentje om helemaal in orde te zetten.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door platten tuub Bekijk Berichten
                        Nen 309 gti
                        Kadett E is naar mijn mening een 'lelijk gedrocht', en onder de jeugd niet zo populair tegenover Golf 2.
                        Mijn eerst auto was een Kadett E van 1990. Zalig karretje aan gehad en weinig kosten. Tuurlijk wel last van het bekende roest aan de drempels en wielkasten (iets waar de eerste Astra's ook last mee hadden), al viel het bij de mijne nog goed mee. Ook zelf 2 Golf'kes MkII turbodiesel met intercooler gehad en moet iedereen hier gelijk geven: ideaal voor eerste daily, betrouwbaar, onderhoudsvriendelijk, goede roestebestendigheid, etc...

                        Comment

                        Working...
                        X