Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Climat control voor verzamelgarage

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Climat control voor verzamelgarage

    Beste,

    naar aanleiding van het zetten van een nieuwe garage voor het stallen van oudere wagens vroeg ik mij af of iemand een goede referentie heeft voor de zogenaamde Climat Control systems. Uiteraard specifiek voor verzamelgarages (zowel oldtimers als nieuwe wagens).

    Onze vierwielers, al zeker de oudere modellen, kunnen niet zo goed tegen vochtigheid dus is enige aandacht hiervoor zeker op z'n plaats denk ik zo.

    Iemand ervaring met bepaalde merken of firma's die hierbij kunnen helpen?

    mvg, Jonathan

  • #2
    Werk zelf in een bedrijfje dat zich bezighoud met klimaat regeling, we kunnen waarschijnlijk wel iets opmaken zodat je een stabiele luchtvochtigheid en temperatuur kan bekomen.
    Veel hangt natuurlijk af van de externe invloedsfactoren (poort die open en dicht gaat, wagens die gestart worden, type verwarming, ...)
    Je mag me altijd contacteren via PM als je meer info zou willen.

    Comment


    • #3
      Jean, ik heb je een PM gestuurd .
      Alle andere tips welkom natuurlijk!

      Comment


      • #4
        Je bent toch ook van west-Vlaanderen ? Probeer eens bij Climawest. Ze zitten op de industriezone in Wevelgem (naast CarE) De twee (jonge) zaakvoerders zijn zelf betrekkelijk autogek.
        2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

        Comment


        • #5
          Ik ben van WVL jazeker . Zal die naam eens opzoeken, bedankt voor de tip. Voor sommige wagens mag je al eens wat meer doen

          Comment


          • #6
            Toevallig nog plaats over die te huur is :p ?
            Polo 6n 1.4

            Comment


            • #7
              Alles is bespreekbaar uiteraard. Maar ik wil er geen duivenkot van maken hier natuurlijk. Is meer als stalplaats bedoeld eerder dan openbare garage . Het overschot aan plaats zal ook binnen de 2 jaar verdwenen zijn.

              Comment


              • #8
                je zou wel moeten starten met een goede ruwbouw, omdat dit al heel belangrijk is voor een goed (constant) binnenklimaat
                zaken waar je op kan letten :
                wandopbouw : liever silicaatblokken dan snelbouw, beton, ... omdat deze veel warmte en OOK vocht kunnen absorberen, regelen
                luchtdichtheid : hoe beter uitgevoerd, hoe minder er lucht moet ververst worden, tenzij je natuurlijk 20 uur/dag de poorten wil openzetten, dan heeft dit weinig zin

                daarna technisch de laatste °C en %RV bijsturen, best een warmtepomp met grondboring inclusief mogelijkheid om te koelen (=drogen) + een luchtverdeling erop (=zuinige airco) succes ermee

                Comment


                • #9
                  Vooral niet te gek doen.
                  Je bent geen schilderijen van de vlaamse primitieven aan het stockeren hé.

                  Om roest te vermijden is gewoon elke condensatie slecht.
                  Dat het in de zomer wat warmer wordt is geen probleem, het belangrijkste is een beetje verluchting, en de zaak op minimaal 10°-15°C houden.
                  Goede isolatie in de wanden en in de vloer met een beetje verwarming voor de winter moet voldoende zijn.
                  Wat tot condensatie kan leiden zijn grote temperatuurschommelingen.
                  Als de auto's in de nacht sterk afkoelen, en er wordt nadien bij hogere temperaturen van buiten lucht naar binnen gevoerd dan kan die condenseren op de auto's. Net dat wil je vermijden.

                  Kijk al gewoon eens naar het effect van een carport. Als een auto daar onder staat, dan heb je in de winter ook al geen of vrijwel geen ijs of condensatie aan de buitenkant.

                  Een volledige airco lijkt me wat overkill. Ik heb dat ook niet in huis, en toch is er nooit condensatie binnen.
                  Er moeten natuurlijk ook geen plassen op de vloer staan hé.

                  Comment


                  • #10
                    gewoon een warmtepomp systeem met inderdaad diepteboringen, warmtepomp met vloeistof/lucht komt in de problemen als het hard vriest buiten.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door brechen Bekijk Berichten
                      gewoon een warmtepomp systeem met inderdaad diepteboringen, warmtepomp met vloeistof/lucht komt in de problemen als het hard vriest buiten.
                      En is verschrikkelijk duur in installatie.
                      Dergelijk verwarmingssysteem voor een doorsnee woning kost makkelijk 20.000€.

                      Nu, als er in de garage Ferrari's en Bugatti's worden gestockeerd, dan maakt het allemaal niet uit natuurlijk. Dan ga je voor het beste, maar dan zou ik ook wat geld uitgeven aan een permanente bewaking.
                      Wat ben je met een auto die niet wegroest, maar wel verdwijnt...

                      Ik zou ook denken aan een systeem om aan iedere auto een druppellader te kunnen voorzien, zonder dat je de hele boel vol met kabels moet leggen.
                      Misschien wel kabels voozien vanaf het plafond, of in de vloeren.

                      Zorg ook voor een mooi afgescheiden ruimte waar je kleine werkzaamheden (poetsen, polieren, olie verversen, banden pompen en vervangen etc) kan doen zonder dat je vuiligheid in de garage terecht komt.

                      Comment


                      • #12
                        Beste,

                        aan bewaking is zeker gedacht. Zonder verder in detail te gaan uiteraard. Welke wagens daarin komen op zich doet er niet echt toe maar het zijn geen speelgoedauto's, dat spreekt voor zich.

                        Het gebouw zelf is reeds opgetrokken en is geïsoleerd met 2x 5cm isolatie van Unilin (niet bepaald brol qua isolatie). De poorten gaan zo weinig mogelijk open, enkel voor het in en uitrijden van wagens. Er is specifiek aan een rondbooggebinte gedacht om een wagen in de lucht te kunnen steken om te kunnen detailen en onderhoudswerken uit te kunnen voeren. Ook op elke locatie zijn er stekkers voorzien voor druppelladers (dus op elke plaats waar een wagen komt).

                        Airco komt er zeker niet, op een redelijke warmte werkt een ontvochtigingsysteem gewoon nog het beste. Een beetje verwarming voor de temperatuurschommelingen in de winter op te vangen lijkt me anders wel aangewezen.

                        Alvast bedankt voor de suggesties en het meedenken. Mocht iemand nog referenties hebben van (gespecialiseerde) bedrijven dan hoor ik dat graag .

                        Grtz,
                        Jonathan

                        Comment

                        Working...
                        X