Mededeling

Collapse
No announcement yet.

O-nummerplaat

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• O-nummerplaat

Hallo,

Een tweede vraag ivm een oldtimer: mag je 2 verschillende nummerplaten hebben (voor de keuring) of is dit verboden?
    Daarmee bedoel ik: achter de kleine vierkante O-nummerplaat en voorraan de gewone?

Ik zie soms bij tuners dat ze "custom" nummerplaten hebben vooraan verschillend met achteraan, vandaar mijn vraag.

Daar kan je:

voor afgekeurd worden
    een opmerking voor krijgen
    of gewoon niets

Afhankelijk van hoe hun klak staat.

Ik rijd met m'n daily ook met een "verboden" voorste nummerplaat rond (klein belgisch formaat met een 1 voor) en als het keuring is verandering ik die toch wel voor één dag in een normale

Comment

Staat dat ergens beschreven dat de 2 nummerplaten indentiek moeten zijn van formaat of hanteren ze willekeur?
      Indien het willekeur is print ik op voorhand het document af, indien het beschreven staat (wet) dan zorg ik gewoon voor 2 indentieke nummerplaten.

Comment

Ik heb net de schouwing gebeld en heb dit als antwoord ontvangen.
        De nummerplaat moet gelijk zijn volgens de voorschiften van SBAT (afmetingen).
        Indien deze niet gelijk zijn kun je enkel een opmerking krijgen.

Parralel ben ik ook aan het controleren met een kennis die inspecteur is bij Politie en ook daar is er niet echt iets dat zegt dat de nummerplaat moet gelijk zijn van grootte, wel de kleur en leesbaarheid.
        Voor alle zekerheid ging hij wel controleren bij hun verkeerscentrum en eventueel een uittreksel te bezorgen zodat ik het bewijs zwart op wit heb.

Hopelijk is dit ook nuttige informatie voor anderen.

Comment

Met een O-plaat moet je maar eenmalig naar de keuring, en je keurt hem op dat moment toch met andere platen?

Achteraan een vierkant formaat en vooraan een lange is volgens mij legaal. Althans zou het raar zijn dat het niet mag, aangezien bv een jeep vanachter meestal een uitsparing heeft waar enkel een vierkante inpast en vooraan een langwerpige.

Dit bv mag niet. Keuring zegt er niets van, of zet een opmerking op het keuringsbewijs. Politie kan u beboeten als je pech hebt, of je kunt er jaren mee rondrijden zonder dat ze er iets van zeggen.

Comment

staat ergens in de wet dat de voorste plaat een zo goed als mogelijke replica moet zijn van de achterste.
            dus zelfde afmeting, zelfde lettertype, zelfde kleur.

reden er vroeger ook veel rond met zo een handgeschreven lettertype voorraan. worden allemaal gepakt op die regel. fabrikanten van reproductieplaten moeten goedgekeurd worden. als jij een plaat hebt met afwijkende maat zal de fabrikant niet voldoen aan deze wetgeving

Comment

Working...
            X