Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Oldtimer Aankopen, Ja of Nee?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oldtimer Aankopen, Ja of Nee?

    Ik zit te twijfelen om een oldtimer aan te kopen voor dagelijks mee te rijden. Ik zou dan een Toyota Yaris 1000cc van 2004 met 205.000 km verkopen, om dan waarschijnlijk een Golfke 1 ( Cabrio ) te kopen in Nederland ( omdat ze hier blijkbaar goedkoper zijn ).

    De vraag is, zou ik dit wel doen? Want er zijn verschillende voor & nadelen.

    De wagen zal door mij, mijn vader en moeder gebruikt worden.
    De geschatte afstand per jaar is 5.000 tot 10.000 km.
    De wagen zal aangekocht worden omdat deze veel goedkoper in verzekering is, en omdat deze mij persoonlijk meer aanspreekt omdat ik van oudere wagens houd.

    Maar zal deze even duur zijn in onderhoud? Of misschien zelfs goedkoper?

    En kwestie van de veiligheid? Of verbruik?
    Iemand enige tips aub?

  • #2
    De Golf Cabrio1 begint te stijgen in waarde, op één voorwaarde.
    Je moet nakijken of de buis aan de tankopening niet opgeroest is. Dat is blijkbaar een ziekte.

    Voor ca 10k per jaar is een cabrio oldtimer niet direct de goedkoopste oplossing.
    Je gaat het onderhoud altijd onderschatten, zeker als je alles moet laten doen.

    Comment


    • #3
      allereerst, waarom zou de verzekering goedkoper zijn voor een oldtimer? als jij een golf 1 1600 koop zal die waarschijnlijk even duur zijn dan jouw yaris 1000cc.
      bijkomend hebben die oudere autos ook slijtage en kan je er niet overal nog mee terecht. bepaalde onderdelen zijn al moeilijker te krijgen.

      verbruik zal toch rond de 8-10liter voor een golfke terwijl jouw yaris rond de 6liter zit.
      je golfje is wel belastingsvrij, dus daaraan bespaar je een paar euros. en die euros zal je al snel in een paar jaar kwijt zijn aan allerhande kleine probleempjes.
      eens een handremkabel die sneuveld, rempompje die vastzit, radiator die verstopt,...

      Comment


      • #4
        Als je als enige wagen verzekerd zal je nog de volle pot verzekering moeten betalen. Als 2e wagen kan je wel oldtimerverzekering pakken.
        Die cabrio's zijn nog tot '93 gemaakt (gewone Golf 1 is in '83 vervangen door Golf 2). Een van de latere zal goedkoper zijn in aanschaf en waarschijnlijk ook beter bestand tegen roest. En ook injectie ipv carbu, dus ook iets zuiniger.

        Comment


        • #5
          Geen goed idee vrees ik. Zoals reeds zo vaak meegedeeld is: "oldtimer rijden is niet gelijk aan goedkoop rijden". Als je de oldie dagelijks wil gebruiken moet je hem ook volwaardig inschrijven. Elke jaar zal je de jaarlijkse controle van een moderne wagen moeten zien door te geraken. Als je geld wil sparen blijf je beter bollen met een kleine goedkope Japanse wagen zoals uw yaris. De kms zijn al wel vrij hoog voor een 1.0.
          The shark is BACK! BMW 635csi

          BMW E24 635csi 1985
          BMW F10 520da 2012
          MINI Clubman Cooper 2017


          2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
          BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
          Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
          VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

          Comment


          • #6
            Doen !

            Ik zou niet weten waarom niet?

            Voor 5000 - 10.000 km per jaar te doen, is perfekt mogelijk als je een beetje een deftig exemplaar op de kop wil tikken.

            Trouwens de madam van de oude tandarts hier in het dorp rijdt nog altijd daily met hare first owner Golf 1 cabriolet 't zijn dat soort karren die je moet zoeken

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
              Doen !

              Ik zou niet weten waarom niet?

              Voor 5000 - 10.000 km per jaar te doen, is perfekt mogelijk als je een beetje een deftig exemplaar op de kop wil tikken.

              Trouwens de madam van de oude tandarts hier in het dorp rijdt nog altijd daily met hare first owner Golf 1 cabriolet 't zijn dat soort karren die je moet zoeken
              Vind ik ook, je kan ook een nieuwe kopen waar veel problemen mee zijn. Dat weet je helaas nooit op voorhand.

              Comment


              • #8
                Op een nieuwe heb je wel garantie.....

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door grandscenicman Bekijk Berichten
                  Op een nieuwe heb je wel garantie.....
                  Dat is dan ook weer waar

                  Comment


                  • #10
                    Als je garage hebt om hem binnen te parkeren zou ik ook voor de oldtimer gaan... Zeker als je er liever mee zou rijden dan met een nieuwe want een oldie heeft natuurlijk wel wat meer aandacht nodig...

                    Kosten zijn moeilijk in te schatten van een oldie, want ja voor hetzelfde geld moet je een nieuwe motor steken ofzo, maar bij een nieuwe auto is waardeverlies dan weer veel meer dan bij een oldie...

                    en je doet niet veel km's dus benzinekosten zijn ook nog niet gigantisch en is beter voor het milieu om met een oldie te rijden

                    Comment


                    • #11
                      Ik zou ook voor een oldie gaan. De Audi 80 van mijn vrouw is vrij bulletproof ondanks z'n leeftijd, en ook oude mercedessen en japanners blijven gewoon bollen ondanks hun leeftijd. Motoren zijn ook niet zo opgepompt als vandaag, waardoor ze soepeler lopen (wel meer verbruiken).

                      Voor ons is het meerverbruik geen issue, het waardeverlies is zo goed als onbestaande op zo'n oldie en het onderhoud op onze 80 is zeker niet speciaal duur. Remschijven, blokjes, koppeling, ... is zeker niet duurder dan van een nieuwe. Je kan ook gemakkelijk en véél goedkoper onderdelen vinden op het stort, koplampen etc. zijn van nieuwe stukken duurder op de sloop. Interieur swaps etc. zijn ook doenbaar.

                      Het onderhoudsinterval is wel kleiner, maar als je niet zoveel km rijdt maakt dat ook niet zoveel uit. En het rijplezier is veel hoger! Ik rij 100x liever in de 80 van m'n vrouw dan in m'n nieuwe bmw 3.

                      Wel best een exemplaar met airco uitzoeken, met dit weer is dat het enige minpunt aan de 80

                      Comment


                      • #12
                        er zijn ook minder dingen die kapot kunnen gaan. bv als de koppeling sneuveld bij zo een oude, vervang je gewoon de koppeling voor een 500€. bij een nieuwe wagen kan je al de pech hebben dat het dubbelmassavliegwiel ook kapot is, en dan lopen de kosten dik over de 1000€.
                        aangezien ook alles veel simpelder in mekaar zit, ga je bij bepaalde werken gewoon minder werkuren betalen. een lampje van een oude wagen
                        -kap open
                        -lampje eruit
                        -ander erin
                        -kap dicht.
                        bij nieuwe wagens wordt het al prullen, zitten er specialere lampen in, en bij extreme gevallen moet de bumper en koplamp volledig gedemonteerd worden. airco mis ik nu ook wel met dit weer. en met de baby op de achterbank kan je dus ook de ramen niet volledig openen

                        Comment


                        • #13
                          Belangrijk nadeel aan een oldtimer die hier nog niet genoemd is: de veiligheid. Kom eens een zwaar ongeval tegen met zo'n oud golfje, veel meer kans dat je het leven laat dan bij een moderne wagen in dezelfde klasse.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                            Belangrijk nadeel aan een oldtimer die hier nog niet genoemd is: de veiligheid. Kom eens een zwaar ongeval tegen met zo'n oud golfje, veel meer kans dat je het leven laat dan bij een moderne wagen in dezelfde klasse.
                            Daarom koop je toch een oude Benz met ABS en airbag, bedoel dan wagens van eind jaren 80 begin 90 ...

                            Maar je hebt zeker een punt, ik heb ook liever dat mijn vrouw de baan op is met de c-klasse dan met de oldie. Pech kan je altijd hebben natuurlijk.

                            Comment


                            • #15
                              onderschat dat toch zo niet. oudere wagens waren algemeen steviger gemaakt.
                              nieuwe wagens worden ontworpen om de crashtesten goed door te komen.
                              je moet dan ook al geluk hebben wat voor ongeuk je hebt. een nieuwe wagen zal goed presteren in een frontale crash waar de oude generatie daar zal onderdoen.
                              als je pech hebt, gebeurd het ongeluk op een plaats waar u nieuwe auto niet steviger is. je moet gewoonweg geluk hebben bij een ongeval



                              ff op 1:30 kijken

                              Comment


                              • #16
                                Zelf heb ik vorig jaar hetzelfde gedaan, Golfje van '85 gekocht in NL en nog geen spijt van gehad.
                                De meeste dingen zijn hier reeds gezegd:
                                - voor goedkope verzekering moet je het niet doen als je er dagelijks mee wil rijden. Veel scheelt het niet: de Golf is 140€ oldtimer verzekering, mijn MX-5 is 200€ voor <10.000km. Pas 2e oldtimer is aan 15€ of zo.
                                - onderhoud? men zal inderdaad sneller iets kunnen fixen, veel meer 2dehands onderdelen, maar sommige onderdelen zijn mogelijks niet meer of moeilijk te krijgen (bvb raamrubber voor zijruiten zijn best duur) Je kan ook veel meer nog zelf doen als je wat handig bent en simpel gereedschap hebt.
                                - veiligheid: tja, accidenten proberen te vermijden he. Weet wel dat je achteraan slechts 2 punt gordels hebt, geen airbags (mogelijk wel latere versies, maar auto is toch ontwerp van in de jaren 70...)
                                - verbruik: geen idee, ik ben nog maar 3 keer gaan tanken op het jaar dat ik hem heb, dus nog niet veel gereden, of het verbruik valt reuze mee. Je gaat daar uiteindelijk ook niet mee racen of veel snelweg doen.
                                - duurzaamheid: mijn motor (1.8 90pk) heeft 250.000km en start na 3 maanden stilstaan direct (na effe pompen voor benzine toe te voeren) En is eigenlijk best vlot.
                                - het leuke van cabrio/oldtimer is dat je niet snel hoeft te rijden om plezier te hebben. Je kan aan legale snelheden volop plezier hebben!

                                Ik zou zeggen: doen!

                                Voor mij was het echter simpel, Golfke is wagen voor erbij. Kofferruimte heb ik met mijn leasewagen, want dat is niet geweldig groot bij het Golfke.
                                Echter 2 bakken bier, kubb spel, 2 vouwzeteltjes, laserwaterpas (voor het kubb veld), driepikkel en 4 personen gaan er wel net in
                                En de rugleuning kan nog plat!

                                Tips bij het kopen:
                                - er is keuze genoeg in NL, dus niet direct verliefd worden.
                                - let ook op of hij stuurbekrachtiging heeft, misschien ben jij of je moeder dat niet meer gewend...
                                - kijk goed op roest na, tankvulling, maar ook onder voorruit etc. Liever een doorgeroeste deur, dan het casco dat roest heeft. Deur kan je vervangen, dorpels of plaatwerk wordt duur.
                                - kijk dak ook na. Die van mij had 2j geleden nieuw dak gekregen, reken daarvoor op 600-700€ waarbij men dan de beugels etc kan hergebruiken.
                                Voor 1500€ moet een goede kunnen vinden met bijna nieuw dak, maar wel met gebruikssporen op carrosserie en interieur.
                                Kijk ook eens op http://www.golfcabrio.com/index.php

                                Comment


                                • #17
                                  De crash uit het filmpje geeft nu ook wel een iets vertekend beeld. Auto's plooien vooraan harder op dan aan de zijkant ivm de kreukelzones. Voor je eigen veiligheid plooit de auto ook beter op dan dat je zelf de klap krijgt. Er zijn andere jaren 80 auto's die gewoon dubbel plooien bij een crash
                                  The shark is BACK! BMW 635csi

                                  BMW E24 635csi 1985
                                  BMW F10 520da 2012
                                  MINI Clubman Cooper 2017


                                  2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                                  BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                                  Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                                  VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

                                  Comment


                                  • #18
                                    zoals ik al vermelde, je moet geluk hebben.
                                    vroeger werden autos zo gemaakt dat het hele front een aardige slag kon opvangen. nu zijn ze overal crashtesten aan het doen waarbij DE HELFT van het front een slag moet incasseren.
                                    als je dus een nieuwe smart op een oude BMW laat inknallen, heb je hetzelfde effect. die bmw zijn motor ligt in het midden samen met versnellingsbak en achteras. achter zijn koplamp zit NIKS van stevigheid. laat je zo 2 autos dan op elkaar inrijden, dan is die oude samen geplooid, en heeft die nieuwe niks.

                                    laat die smart nu eens op ne muur (of vrachtwagen) inrijden, en laat die oude beemer er dan achteraan invliegen. die beemer gaat 20cm opplooien en dan boort die motor zich zo los door die smart. motor, bak, cardan, achteras liggen allemaal in lijn en plooien NIKS op.
                                    nadeel van die beemer. terwijl die de andere auto volledig opplooit, zit jij als persoon in de laatste wel veilig tegen plooien, maar vang je wel alle krachten op.

                                    de truuk is dus zo veel mogelijk opplooien zodat de krachten opgevangen worden, en ondertussen en zo hard mogelijke kooi rond de inzittenden maken. nieuwe autos zijn volledig gebasseerd op de toegepastecrashtesten en elk ongeluk die daarbuiten valt, moet je alweer geluk hebben.
                                    als je dwars op het wegdek komt te schuiven, en komt dan een boom tegen, plooit elke auto zich rond die boom. nieuw of oud maakt niks uit dan


                                    je moet maar eens googlen op die ford focus die tegen 190km/h een crashtest doet. das leuk dat ze crashtesten doen tegen 60km/h, maar bij hogere snelheden heb je niks extra zekerheid meer. ik zou daar mijn keuze niet laten door beinvloeden tussen een oude en een nieuwe.
                                    kan je als oldtimer evengoed een dikke BMW730 kopen ipv een nieuwe nissan micra. welke is de stevigste ...

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
                                      Voor 1500€ moet een goede kunnen vinden met bijna nieuw dak, maar wel met gebruikssporen op carrosserie en interieur.
                                      Is dat?
                                      Ihr guter stern auf allen straßen, Mercedes-Benz.
                                      Current:
                                      1987 Mercedes-Benz W124 200D
                                      1979 Mercedes-Benz W123 280E
                                      1985 Mercedes-Benz 190E 2.3-16
                                      Ex:
                                      1994 Mercedes-Benz W124 E200 Diesel
                                      1976 Mercedes-Benz W123 250
                                      1987 Mercedes-Benz W124 230E

                                      1979 Mercedes-Benz W123 300d
                                      1992 Mercedes-Benz W201 190E 2.0
                                      1973 Mercedes-Benz W115 /8 230
                                      1993 Mercedes-Benz W202 C200 Diesel
                                      2003 Mercedes-Benz W211 E220 CDI

                                      1990 Mercedes-Benz C124 300CE
                                      1980 Mercedes-Benz W123 280
                                      1989 Mercedes-Benz W124 230E

                                      Comment


                                      • #20
                                        Zeker, ik heb de mijne voor een lagere prijs gevonden, dak nog 2 jaar geleden vervangen, factuur van 600€ heb ik meegekregen.
                                        Mechanisch goed in orde, bijna geen roest (oppervlakkig)
                                        Carroserie is schoon van ver, maar dichtbij zie je wel de krassen etc.
                                        Lederen zetels hebben ook hun beste tijd gehad.

                                        Maar: zetels en buitenkant zie ik niet als ik er in zit.
                                        Is gewoon een auto voor erbij.

                                        Mijn broer heeft een Peugeot 205 cabrio gekocht voor ongeveer hetzelfde bedrag.
                                        Keuze genoeg in NL, onder de 2000€ moet je er eentje kunnen vinden in mooie staat:

                                        Comment

                                        Working...
                                        X