Mededeling

Collapse
No announcement yet.

auto restauratie beginner

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • auto restauratie beginner

    Hey iedereen!

    Mijn naam is Emile. Ben op dit forum terecht gekomen door al wat rond te lezen over het onderwerp van auto restauratie.

    Dus het zit zo: ik heb geen echte ervaring met auto reparatie en ook mijn huidige opleiding draagt daar zeker niet toe bij. Wel help ik vaak mijn vader in de restauratie van ons huis (kabels trekken, ramen schuren/ verven, enz...)

    Nu zou ik na al een aantal jaar mijn rijbewijs te hebben toch graag zelf een auto hebben. Momenteel gebruik ik die samen met mijn vader (en binnenkort met mijn jongere broer als die zijn rijbewijs moest halen). Nu is langzaam maar zeker het idee beginnen spelen van zelf een auto wat te renoveren. Aangezien ik hier geen ervaring in heb zou ik dus eerder gaan voor een auto die wel al rijdt maar waar je zelf wat aan kan sleutelen, verbeteringen aanbrengen enz... Ben zelf een vrij leergierig persoon en leer ook gemakkelijk van internet en boeken...

    Mijn budget wil ik toch wel wat beperkt houden. Dacht aan 1000 euro voor de auto ongeveer. Ik zoek dus een auto die ik voor die prijs kan aankopen en waarvan de onderdelen redelijk eenvoudig te verkrijgen zijn. Regelmatig lees ik Golf I / II maar ik moet eerlijk toegeven dat deze niet echt mijn ding zijn. De opel kadett daarintegen vind ik echt wel een leuke auto. Ook las ik als aanrader de peugot 504 (liefst coupe) maar ik vind deze momenteel nergens in mijn budget. (ik hou dus wel van een coupé auto, een beetje met de uitstraling van een muscle car, het oog moet ook wat )

    Mijn vragen zijn dus:
    1. Heeft iemand nog andere suggesties kwa auto's?
    2. Kritiek?/ Tips?


    Persoonlijk zag ik deze auto's al op het internet

    opel kadett: http://www.nederlandmobiel.nl/tweede...e-luxe/4096347 (wel een beetje boven budget)
    opel manta: http://www.autowereld.nl/opel/manta/...8033/foto.html

    Suggesties zijn dus welkom!

    P.S.: ik heb voldoende ruimte (vader verhuurt garage boxen)

  • #2
    Hoi,
    oudere wagens zijn best doenbaar voor een beginner. Het helpt dat je wat praktisch aangelegd bent. Wat is je totaal budget?
    1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

    Comment


    • #3
      tja,

      de autos die je nu naar voor schuift zijn nu ook al heel geliefde wagens bij verzamelaars.
      de rotte gaan nog altijd dik geld, en de goeie worden voor veel meer dan 1000€ verkocht.
      ook bij golf1 en golf2 zal je voor 1000€ ook al mogen zoeken voor een rijdbare te vinden met beperkte werken aan. die autos lonen zich net heel goed als beginnende oldtimers omdat die al goed roestvast zijn en oerdegelijke mechaniek die amper kapot gaat.

      wil je een daily oldtimer moet je ene vinden die :
      -een harde kas heeft die nog niet is weggeroest en ook niet op 3jaar tijd doorrot
      -onderdelen nog aan schappelijke prijzen te vinden, als ze al te vinden zijn
      -mechaniek die het nog toelaat daily rond te rijden.

      verder moet je vooral in u hoofd houden: als je een rotte plek tegenkomen op een auto is die VEEL GROTER dan het probleem die jij ziet.
      klein voorbeeld van een golf2 die normaal toch hard is:
      foto A: de keuring klopt met een hamer door het vloerpaneel


      foto2: ik klop met mijn hamer verder tot ik niet meer door de plaat kan kloppen:


      bovenstaande is dus het gevolg van een éérder lekkage aan het raam, waar de hersteller destijds niet beter vond gewoon een plaat over de roest te lassen en het lek niet aan te pakken.
      ik ken er genoeg die met volle moed ook een oldtimer willen aankopen/restaureren en dat eindigd meestal in één van volgende situaties:
      -auto wordt na x tijd verkocht als project, ligt gans uit elkaar, krijgen ze niet meer samen en herstelwerken gaan het petje te boven (heb ook zo ervaard in het begin)
      -ze beginnen eraan, loopt fout, brengen de auto dan binnen voor herstellen en kostenplaatje €€€€€€€€€€€€

      begin normaal, met een goede basis van auto (=aankoopbudget omhoog), liefst een auto waar je info en materiaal genoeg van kan vinden.
      ik zou die manta schoon laten staan. je mag al op zoek achter een voorgront, koplampen, bumper, ... wielrand achteraan rechts is afgeslepen = LASWERK. en dan zien we de staat van de bodem nog niet.
      voor 1000€ vallen ook al mijn mogelijke tips van anders autos al weg. coupé, muscle car look, oldtimer en goedkoop gaan niet samen
      Last edited by ; 15/07/2014, 12:01.

      Comment


      • #4
        Een 504 zal je helaas niet vinden in je budget
        En daarbij moet je ook al zeker opletten voor roest. Neem al zeker een magneet mee als je een (om het even welke) auto gaat bekijken

        Eventueel leuk & interessant en misschien nog net haalbaar binnen je budget: BMW E30: onderdelen bij de vleet icm logische Duitse techniek & mechaniek.

        Comment


        • #5
          Als beginner kan je beter ene kopen met geen tot weinig laswerk. Ikzelf koop liever een oldtimer met kapotte motor en een goei kas dan andersom. Probleem is dat de meeste die je voor die prijs vind het meestal dus dat andersom is.

          Of wat ook leuk kan zijn, voor een paar 100euro iets uit de jaren 90 kopen met wat gebreken (staan veel auto's uit dat tijdperk te koop voor 300-500 euro te koop) en die proberen terug door de keuring te krijgen. Als dat lukt kan je hem met wat winst verkopen en dan een oldtimer aanschaffen. Lukt je dat niet of bevalt dat sleutelen je uiteindelijk niet slijp je hem in stukken en brengt hem naar het oud ijzer. Dan doe je minder verlies dan dat je een oldtimer van rond de 1000 euro koopt en hem achteraf voor de helft moet wegdoen omdat hij al helemaal uiteen ligt en je het niet meer ziet zitten.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Emilep Bekijk Berichten
            Hey iedereen!
            Hey alleen!


            Suggesties t.a.v. een specifiek model heb ik niet voor je, dat is echt een persoonlijke keuze. Maar mijn advies: probeer in ieder geval een wagen met in zo goed mogelijke staat verkerende carrosserie te vinden. Plaatwerk repareren is, zeker voor een leek, niet eenvoudig.

            Tip 2: volg een cursus bij v/d Grinten in Enschede. Dat is 2 uur rijden vanaf Zwijndrecht, maar geld en tijd zeker waard.

            Comment


            • #7
              Bedankt allemaal al voor de reacties!!!!

              Misschien is inderdaad mijn aankoopbudget wat laag. Ik hoor vooral veel terugkomen dat de carroserie vooral goed moet zijn. Aan welke prijs denken jullie dan ongeveer (als het gaat over een wagen van europese makelij, veel onderdelen ter beschikking...) Kwa totaal budget heb ik momenteel niet echt een idee: heb altijd een spaarboekje bijgehouden voor de eerste auto, eerste keer appartementje huren enz. dus daaar kan wel wat van af als ik zou willen. Ergens op dit forum als ik dat ja best zowat kan denken in de richting van 1/3 aankoop auto, 1/3 aankoop materiaal, 1/3 leergeld...

              Tip 2: volg een cursus bij v/d Grinten in Enschede. Dat is 2 uur rijden vanaf Zwijndrecht, maar geld en tijd zeker waard.
              Zou ik zeker graag doen moest ik in Zwijndrecht Nederland wonen en niet Zwijndrecht België ik denk dat het eerder de VDAB zal worden ofzo :p.

              BMW E30: onderdelen bij de vleet icm logische Duitse techniek & mechaniek.
              Inderdaad de BMW E30 ziet er nog wel leuk uit.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Emilep Bekijk Berichten
                Zou ik zeker graag doen moest ik in Zwijndrecht Nederland wonen en niet Zwijndrecht België ik denk dat het eerder de VDAB zal worden ofzo :p.
                Haha, daar had ik niet eens bij nagedacht - Zwijndrecht BE naar Enschede is wellicht wat te ver inderdaad (of je moet van flin k doorrijden houden en niet bang zijn voor een boetetje of 2)

                Anyway, heel veel kleine dingetjes en handigheidjes leer je niet van internet maar door het zelf te onderzoeken en te proberen (kost een hoop geld en tijd!) of leer je van een ervaren restaurateur. Bij oldtimers kom je toch wat andere grappen en grollen tegen dan als je met moderner materieel aan de slag gaat. Het zijn vooral de kleine tips en truuks die mij indertijd veel vooruit hielpen.

                Wellicht zit er meer bij jou in de buurt ook wel zo'n restaurateur/specialist die goede cursussen aan biedt. Ik weet dat VanWel in Antwerpen o.a. cursussen plaatwerk-restauratie aanbiedt, wellicht kan die je ook verwijzen naar een meer autotechnische (oldtimer) cursus?
                Last edited by jev; 15/07/2014, 15:43.

                Comment


                • #9

                  Heb de mechanica cursus daar gevolgd en ben daar echt tevreden van.
                  Tuurlijk zijn de cursisten met wat technische bagage sneller weg met bepaalde zaken maar heb er heel wat van opgestoken.
                  Toen ik die volgde stond de carosseriecursus nog in zijn kinderschoenen maar is samen met de BFOV ontwikkeld dus mijn verwachting is wel dat die goed is.

                  Als je de mechanica cursus zou volgen krijg je les van Jean. gepensioneerde man die old school les geeft, zaalig.

                  Comment


                  • #10
                    of leer je van een ervaren restaurateur
                    Mijn achterbuur heeft indertijd een hele auto in elkaar gezet (weet niet precies de welke, was toen nog zeer jong), kan altijd eens te raden gaan bij hem...

                    met een iets hoger budget vond ik deze:

                    opel rekord: http://www.kapaza.be/nl/opel/opel-re...--85645656.htm
                    lancia betta: http://www.kapaza.be/nl/lancia/lancia-beta-85367867.htm
                    ford taunus 15m: http://www.kapaza.be/nl/ford/ford-ta...m-81519075.htm
                    opel kadett: http://www.kapaza.be/nl/opel/opel-ka...e-79780186.htm

                    Comment


                    • #11
                      let op met mat zwarte autos. dat camoufleerd verschrikkelijk goed. je kan er ook al vanuit gaan dat de oude lak dus slecht was of veel rotte plekken die opgelast zijn. en dan een mat zwart laagske derover...

                      als het niet goed gelast is, kan je binnen 2maand alles er weer gaan afslijpen en herdoen. ook opletten met de beschikbaarheid van onderdelen.
                      een oude capri 2 bv is verschrikkelijk duur aan voorvleugels (reken op 400€ voor een replica, origineel vind je niet meer). en toevallig zijn ze daar ook allemaal ROT. en die auto is van 74-78.
                      zo een taunus van 69 zal pakken duurder zijn, ALS je de stukken nog kan vinden

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                        let op met mat zwarte autos. dat camoufleerd verschrikkelijk goed. je kan er ook al vanuit gaan dat de oude lak dus slecht was of veel rotte plekken die opgelast zijn. en dan een mat zwart laagske derover...

                        als het niet goed gelast is, kan je binnen 2maand alles er weer gaan afslijpen en herdoen. ook opletten met de beschikbaarheid van onderdelen.
                        een oude capri 2 bv is verschrikkelijk duur aan voorvleugels (reken op 400€ voor een replica, origineel vind je niet meer). en toevallig zijn ze daar ook allemaal ROT. en die auto is van 74-78.
                        zo een taunus van 69 zal pakken duurder zijn, ALS je de stukken nog kan vinden
                        Das iets dat ik altijd al raar gevonden heb bij de oudere ford modellen, dat als je nieuwe voorspatborden wil dat die de dag van vandaag zo duur zijn. Een dorpel of wielrand kost maar een 30€, voorspatborden zijn dan belachelijk duur.

                        Edit: Bij Old Ford Parts is het maar 125€ voor imitatie spatbord
                        Last edited by platten tuub; 15/07/2014, 19:02.

                        Comment


                        • #13
                          Hier op het forum stond er een betaalbare Mercedes 190 te koop. Persoonlijk zou ik een auto met laswerken ook mijden. Om een voorbeeld te geven. Ik heb mijn oldtimer aan de onderzijde laten lassen voor meer dan 2000 euro. Een gaatje ter grote van een potlood net voor wielkas + een aantal spotrepairs voor 1000 euro. Ga zo maar verder...
                          De vraag is natuurlijk, welke werken wil je doen en wat kan je zelf doen. Wil je sleutelen of... Een auto herspuiten kost je veel geld...
                          The shark is BACK! BMW 635csi

                          BMW E24 635csi 1985
                          BMW F10 520da 2012
                          MINI Clubman Cooper 2017


                          2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                          BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                          Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                          VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door platten tuub Bekijk Berichten
                            Das iets dat ik altijd al raar gevonden heb bij de oudere ford modellen, dat als je nieuwe voorspatborden wil dat die de dag van vandaag zo duur zijn. Een dorpel of wielrand kost maar een 30€, voorspatborden zijn dan belachelijk duur.

                            Edit: Bij Old Ford Parts is het maar 125€ voor imitatie spatbord
                            https://sites.google.com/site/oldpaa...-2-3/plaatwerk
                            ja, enkel links . destijds toen beide nog beschikbaar waren heb ik 150€ betaald voor een staal linkse + rechtse.
                            de polyester gevallen kostten toen 96€/stuk (duurder dan staal).
                            ineens is de stock opgeraakt van replica staalvleugels. ze zijn ze in the UK opnieuw beginnen maken met de originele mallen van ford die opgekocht werden. alleen zijn die replicas dus peperduur. ook voor taunus moet je niet verschieten van 500€ voor 1 vleugeltje.

                            je moet maar eens de voorbumper van een sierra XR4i gaan zoeken. deze bestaat in 3delen en als je die nieuw wil kopen ben je meer dan 600€ kwijt. ik had er 2 vroeger en heb met men domme kop ene verkocht aan 50€

                            Comment


                            • #15
                              Hyundai sonata kopen... :p
                              Is wel wat werk aan en is geen oldtimer hehe

                              Comment


                              • #16
                                De vraag is natuurlijk, welke werken wil je doen en wat kan je zelf doen. Wil je sleutelen of... Een auto herspuiten kost je veel geld...
                                Ik zou voornamelijk er aan sleutelen (lassen is atm zeker uitgesloten, daar denk ik eerder een cursus voor te volgen maar hoe ik dat ga aanpakken weet ik nog niet meteen). Ik zou voornamelijk de auto rijdend willen houden/ verbeteren van motor eventueel (hangt er natuurlijk van af wat de gebreke, mankementen zijn aan de auto). Herschilderen zie ik mijzelf ook nog wel doen maar weet dat de prijs daar wel hoog van kan oplopen, of dit haalbaar is weet ik niet goed...

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Emilep Bekijk Berichten
                                  Ik zou voornamelijk er aan sleutelen (lassen is atm zeker uitgesloten, daar denk ik eerder een cursus voor te volgen maar hoe ik dat ga aanpakken weet ik nog niet meteen). Ik zou voornamelijk de auto rijdend willen houden/ verbeteren van motor eventueel (hangt er natuurlijk van af wat de gebreke, mankementen zijn aan de auto). Herschilderen zie ik mijzelf ook nog wel doen maar weet dat de prijs daar wel hoog van kan oplopen, of dit haalbaar is weet ik niet goed...
                                  Over dat herschilderen... , is PLASTIDIP je vriend.

                                  Comment


                                  • #18
                                    niet als je een oldtimer restaureerd en je roest plekken moet herdoen.
                                    onder plastidip moet namelijk een goeie laklaag aanwezig zijn

                                    Comment


                                    • #19
                                      yep, roest moet ge eerst goed aanpakken eer ge nog maar denkt aan afwerken
                                      www.peugeotforum.be

                                      Comment


                                      • #20
                                        Hier is Tip1: Ga naar zoveel mogelijk wagentjes in de buurt kijken. Je hoeft ze niet te kopen, zo leer je wat er op de markt te koop is voor je budget. In het echt is het heel wat anders dan op foto's daar ga je snel achterkomen.

                                        Tip 2: Kijk eens op you tube naar "Die PS Profis" en dan zeker de oudere afleveringen, bv een auto onder de 1000€ (google)

                                        Tip3: Van veel merken of modellen heb je specifieke forums, ga daar eens kijken voor tips.

                                        Tip4: Kijk op marktplaats.nl of een andere Nederlandse website, vul het max jaartal in en kies maar uit. Het wordt helemaal leuk als je ook diesel ingeeft.

                                        Tip5: Proefrijden, en dat mag langer dan 5min. zijn hoor, 15 a 20min. Zodat hij goed warm staat.

                                        PS: Als je niks van auto's kent ga je het snel leren met zo'n 1000€ auto.

                                        Veel plezier met je zoektocht.
                                        Last edited by ; 02/08/2014, 06:38.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X