Mededeling

Collapse
No announcement yet.

verschil keuring o plaat en dagdagelijkse plaat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • verschil keuring o plaat en dagdagelijkse plaat

    Vorig jaar heb ik in Nederland een 325 i cabrio gekocht van 90.
    In het voorjaar wordt deze 25 jaar.

    Omdat ik deze 'regelmatig' ga gebruiken zou ik deze willen inschrijven op dagdagelijkse platen.

    Kan iemand mij vertellen wat ze juist op de keuring extra bekijken tov een keuring voor een o plaat ?

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door levensgenieter Bekijk Berichten
    Kan iemand mij vertellen wat ze juist op de keuring extra bekijken tov een keuring voor een o plaat ?
    Je hoort tegenwoordig de verhalen dat een oldtimerkeuring haast even "streng" geworden is dan een gewone keuring (nu met de nieuwe soepelere regels betreffende oldtimer)

    Vroeger was het enkel: papieren - chassisnummer - gevarendriehoek - en kijken of het remt (en daar mocht dan nog een pak verschil op zitten)... heden hoor je van oldtimers die afgekeurd worden op een klein beetje roest (en dat hoeven dan nog niet eens gare bakken te zijn)

    Comment


    • #3
      Is dat veranderd dan? Want de mijne is zo nog gekeurd begin dit jaar hoor...

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door vinox Bekijk Berichten
        Is dat veranderd dan? Want de mijne is zo nog gekeurd begin dit jaar hoor...
        't Is vooral de laatste maanden precies... zelf heb ik het ook nog niet ervaren (geen oldie keuring meer gehad de laatste tijd)

        Comment


        • #5
          Ze beginnen inderdaad meer en meer te controleren. Toen ik 1 maand geleden met mijn Volvo 740 van 1989 naar de keuring ging (oldtimerkeuring) is hij afgekeurd geweest voor 2 zaken:
          - Batterij stond niet vast genoeg volgens hun
          - Lichten stonden verkeerd geregeld

          Daarnaast hebben ze hem ook op de remmen testbank gezet en op de brug gezet voor sporen van roest.

          De afkeurpunten waren terecht, maar toont wel aan dat ze meer en meer beginnen controleren voor oldtimerkeuring.
          1967 Volvo Amazon P130 B18A
          1978 Volvo 244 DL B21A
          1990 Volvo 740 GL B200E
          1993 Volvo 850 GLT 2.5 20V
          1995 Volvo 850 T-5R Cream Yellow
          1997 Volvo S90 Executive 3.0 24V
          1998 Volvo S40 2.0T
          1998 Volvo S70 2.0 10V
          2003 Volvo S40 1.8 16V

          Comment


          • #6
            En laat ons eerlijk zijn, terecht hè jongens... Want de keuring oldtimers in BE was altijd om mee te lachen. Hier in NL is het een volledige APK hoor, oldtimer of niet, al zijn auto's van voor 1960 hiervan wel vrijgesteld.

            Comment


            • #7
              dag levensgenieter,

              wat mag je verwachten van 'te betalen' als je een auto invoert van Nederland naar België.

              zou een oldie kopen die te koop staat in Nederland

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door levensgenieter Bekijk Berichten
                Kan iemand mij vertellen wat ze juist op de keuring extra bekijken tov een keuring voor een o plaat ?
                Ik zou denken hetzelfde als bij elke andere "normale" keuring, met de normen die van toepassing zijn.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door kyuss Bekijk Berichten
                  dag levensgenieter,

                  wat mag je verwachten van 'te betalen' als je een auto invoert van Nederland naar België.

                  zou een oldie kopen die te koop staat in Nederland
                  Kyuss,

                  Het enige dat je moet betalen is 0.10 eurocent bij de douane bij invoer.

                  Als je je oldtimer op dagdagelijkse plaat zet heb je wel een gelijkvormigheidsattest nodig.
                  Hiervoor moet je (bij bmw) een afspraak maken bij de invoerder.
                  Ze kijken of de auto conform is en dan krijg je je document.
                  Dit kost 100 euro.

                  In mijn geval zou dit ook de bedoeling zijn om te doen.
                  De enige reden dat ik mijn Bmw zou inschrijven op dagdagelijkse plaat is dat ik de wagen regelmatig zou gebruiken om mee naar het werk te rijden.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door levensgenieter Bekijk Berichten
                    Het enige dat je moet betalen is 0.10 eurocent bij de douane bij invoer.
                    Neen, je betaalt hiervoor 10 cent of 0,10 euro.

                    Oorspronkelijk geplaatst door levensgenieter Bekijk Berichten
                    Als je je oldtimer op dagdagelijkse plaat zet heb je wel een gelijkvormigheidsattest nodig.
                    En een bijhorend Belgisch identificatieplaatje.

                    Comment


                    • #11
                      Tis al 50cent bij de douane tegenwoordig jongens

                      Trouwens, hier is de nieuwe instructie voor keuring oldi's, staat gewoon op het net hoor, 2min surfen
                      Als onafhankelijk platform draagt GOCA Vlaanderen bij tot netwerkvorming, expertise-ontwikkeling,gegevensuitwisseling en opleiding voor de autokeuring- en rijbewijssector.
                      Last edited by ; 31/08/2014, 10:16.

                      Comment


                      • #12
                        gewoon een stijging van 500% , zakzetters!

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door The White Rider Bekijk Berichten
                          Tis al 50cent bij de douane tegenwoordig jongens

                          Trouwens, hier is de nieuwe instructie voor keuring oldi's, staat gewoon op het net hoor, 2min surfen
                          http://www.goca.be/upload/documents_...2014-03-NL.pdf
                          Dank je...dat is hetgene ik nodig had...

                          Comment


                          • #14
                            Te vinden op sbat.be:

                            Gewijzigde procedure oldtimerkeuring
                            01 april 2014





                            De oldtimerkeuring is sinds 01 april 2014 gewijzigd: deze keuring is nu identiek aan een periodieke controle voor voertuigen vanaf datum 1e indienststelling 15 juni 68 (uitgezonderd de controle en werking van grootlichten, het niet uitvoeren van de ophangingstest en milieutest).Lees de Ministriële Instructie.


                            Voor Oost-Vlaanderen is enkel het keuringscentrum van Nazareth bevoegd voor het keuren van geïmporteerde oldtimers. Men kan zich daar aanbieden in de voormiddag op lijn 1 of 2 voor personenvoertuigen tot 2.5ton en op lijn 6 voor bedrijfsvoertuigen.




                            De regelgeving i.v.m. de nummerplaat waaronder een oldtimerkeuring kan plaatsvinden:


                            hetzij de Belgische kentekenplaat waaronder het voertuig ingeschreven is of laatst ingeschreven was;
                            hetzij de - al dan niet tijdelijke - buitenlandse kentekenplaat die vermeld staat op het buitenlandse kentekenbewijs van het ingevoerde voertuig;
                            (De instructie V3/43.12/2007-12 – “ keuring van ingevoerde voertuigen voorzien van een Duitse kortetermijn-transitkenteken “ blijft echter onverkort van toepassing.)
                            hetzij een Belgische commerciële kentekenplaat (handelaars- of proefrittenplaat);
                            hetzij een door een andere EU-Lidstaat uitgereikte commerciële kentekenplaat voor zover dit kenteken overeenstemt met een bijhorend administratief officieel document (kentekenbewijs, rittenblad, enz…) [interpretatieve mededeling over de procedures voor de registratie van een uit een andere lidstaat afkomstig voertuig];
                            hetzij een andere kentekenplaat op voorwaarde dat de titularis van deze kentekenplaat en het bijhorende kentekenbewijs, vermeld wordt op de aanvraag tot inschrijving van het voorgereden voertuig.
                            De oldtimers dienen in originele toestand voorgereden te worden (uitgezonderd plaatsen van een sportophanging met een bodemvrijheid van 11cm en vervangen van originele flexibele remleidingen door remleidingen van het luchtvaarttype op alle remmen zijn toegestaan)


                            Indien er twijfel zou bestaan over een onderdeel van de oldtimer of dit origineel is of niet, dient dit aangetoond te worden door de klant door instructieboekje, werkplaatshandboek, technische fiche of een andere betrouwbare bron.


                            • Info in verband met de bandenmaat (enkel laad- en snelheidsindex moet voldoende zijn, vier dezelfde afmetingen indien zo origineel)


                            • Verplicht werkend mistlicht dient aanwezig te zijn voor oldtimers vanaf 15/06/68


                            • Correct werkende originele remmen met een max. toegestaan remverschil van 30%.
                            2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk Berichten
                              En een bijhorend Belgisch identificatieplaatje.
                              Dat zou me toch verbazen?

                              Comment


                              • #16
                                Ik ben helaas even niet mee: wat verbaast je daaraan ? ...

                                Comment


                                • #17
                                  remleidingen van het luchtvaarttype?

                                  Comment


                                  • #18
                                    = flexibele remleidingen met gevlochten stalen beschermmantel.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk Berichten
                                      Ik ben helaas even niet mee: wat verbaast je daaraan ? ...
                                      Dat je zou bedoelen dat bij een wagen met een ander (niet belgisch) identificatieplaatje, een belgisch exemplaar zou moeten geplaatst worden. Of wat versta je onder identificatieplaatje?

                                      Comment


                                      • #20
                                        vorige maand van iemand met kever gehoord, afgekeurd omdat ruitenwissers versleten waren !!! waar zijn we mee bezig zeg???

                                        Comment

                                        Working...
                                        X