Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Invoeren nederlandse oldtimer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Invoeren nederlandse oldtimer

    Hallo allemaal

    Ik ben van plan om in nederland een oldtimer te kopen een Audi coupé typ 81 1.9 5 cilinder of audi 90 typ85 2.0 5cilinder.
    Welke stappen moet ik volgen?

    *exportpapieren in nederland
    *douane
    *oldtimer keuring
    *platen aanvragen

    Ik heb wel al een probleem gehoord bij iemand die naar de keuring was geweest in Geel. Een stickertje met gewichten maten ontbrak omdat het toen in nederland nog niet verplicht was aanvragen in nederland bij een dealer. Klopt dit? of is het gewoon slecht geluk?
    Ook zou het lang duren voordat je de platen hebt dan?

    Alvast bedankt
    Last edited by Wauwdi; 02/11/2014, 21:17.
    1986 Audi 90 2.2
    1990 Audi 90 2.3 USA
    1990 Audi coupé 2.3
    1991 Audi 90 2.0
    2002 Audi A4 1.9 TDI

    Ex: Audi 80 TDI, Audi 90 2.3

  • #2
    Je gaat in nederland samen met eigenaar naar RDW en daar krijg je de nodige papieren voor de douane.
    In belgië 15 cent betalen bij douane (je hebt de papieren van de RDW nodig en een verkoopsovereenkomst) en dan krijg je je formulier voor de keuring en dan keuren, verzekeren en nummerplaat aanvragen. (was bij mij zo voor oldtimer)

    Als je bij DIV gaat aanschuiven heb je je platen dag nadien in de post. Je moet juist bij DIV ook nog eens passeren bij douanebeamte als je daar bent.
    Last edited by ; 02/11/2014, 21:49.

    Comment


    • #3
      Ja het stelt echt niks voor. Heb net een W123 200D ingevoerd.

      In Nederland moet de wagen bij de RDW geschorst worden en opgegeven voor uitvoer, dat is belangrijk (kost iets van een 12€ dacht ik) Je hoeft daar niet bij te zijn de verkoper kan dat doen, het kan soms moeilijk zijn ivm de openingsuren van de RDW.
      Heeft de NL eigenaar papieren kentenbewijzen dan moet er een uitvoerverklaring mee gegeven. Als hij een plastieken pasje als kentekenbewijs heeft moet er een hoek afgeknipt worden en een bewijs van schrapping. Dit moet je kunnen voorleggen bij de douane.
      Bij de douane heb je nodig:
      *Uitvoerverklaring en afgestempelde kentekenbewijzen, of het afgeknipte pasje + bewijs van schrapping.
      *Getekende verkoopsovereenkost met alle gegevens van de wagen, merk, type, km stand, chassisnr enz. (of een factuur van een handelaar).
      *Identiteitspapieren (natuurlijk)
      *Geld, liefst gepast (10 centiemen).
      Daar krijg je een aanvraag tot inschrijving van een voertuig (roze formulier).

      Dan naar de keuring, neem gewoon alle documenten mee die je hebt.
      Je kan naar de keuring, op een trailer, met garage platen, of met platen die op je eigen naam staan van een andere auto die je al hebt, het is belangrijk dat deze op je eigen naam staan, niet van je ouders of vrienden of niet van een firma wagen dus. Het kan ook met O-platen die op jou naam staan. En neem ook alle papieren mee die bij deze mummerplaat horen. Verwittig ook de verzekering voor die dag.
      Koste keuren voor O-platen 15.80€.
      Als de wagen is goedgekeurd naar de verzekering, die kunnen de platen aanvragen of je gaat naar de DIV. (O-platen krijg je nooit direct mee).
      Neem steeds alle papieren die je hebt overal mee, je weet maar nooit wat ze nodig hebben. (Op een helder moment)

      De Keuring is wel wat strenger geworden tov 1.5 jaar geleden.
      Mijn 200D was goedgekeurd, maar ik had eerst een afkeur, twee banden voor hadden een verschillende load/snelheidsindex, maar na overleg met de stationchef bleek dat voor oldtimers geen probleem. Dus toch een groene kaart. Verder werd de wagen gekeurd als een normale wagen, lichten (ook de stand), brandblusser en driehoek, remmen, ophanging enz. Hij is enkel niet gekeurd voor roetmeting en schokbrekers.

      Comment


      • #4
        Vorig jaar hebben wij toch niets moeten betalen bijde RDW.
        Voor de rest klopt het wel.

        Comment


        • #5
          Ik krik ff dit oud topic omhoog.

          Ik heb nog enkele vragen, want ik ken iemand die ook wilt gaan kijken voor een Nederlandse oldtimer.

          Als de oldtimer gekocht word, kan deze direct naar huis gereden worden in Belgie, eventueel door de eigenaar, die dan vervolgens de nrplaten eraf haalt? Of moet deze eerst uitgeschreven worden bij de RDW? Maar dan heb je geen nummerplaten meer?
          Als je de wagen bij de RDW wilt laten uitschrijven, dan hoef je daar niet met die wagen naartoe te rijden die je gekocht hebt, maar enkel de papieren van die wagen mee te nemen?
          En als je naar de douane gaat, moet je dan de wagen daar laten zien? ( lijkt me onwaarschijnlijk omdat er dan geen nr platen aanhangen ). Of kan dit gewoon door de nodige documenten mee te nemen?

          Comment


          • #6
            In NL zijn de platen "van de auto", niet "van de eigenaar".

            B

            Comment


            • #7
              Je moet best met de vorige eigenaar naar de rdw gaan voor deze aan tegeven voor export.
              Je moet zorgen dat je export papieren krijgt (de gewone papieren maar dan met export stempels op.) Anders kan je deze ook niet inschrijven in België.
              Met deze exportpapieren moet je naar de douane gaan voor een vignet wat 3 cent kost.
              Dan kan je met je platen van je dagelijkse wagen naar de keuring gaan voor de oldtimerkeuring..


              Je kan bij de RDW transitplaten kopen, daar mag je dacht ik een maand meerijden? vorige eigenaar-huis-garage-keuring?
              1986 Audi 90 2.2
              1990 Audi 90 2.3 USA
              1990 Audi coupé 2.3
              1991 Audi 90 2.0
              2002 Audi A4 1.9 TDI

              Ex: Audi 80 TDI, Audi 90 2.3

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Dries_R Bekijk Berichten
                Ik krik ff dit oud topic omhoog.

                Ik heb nog enkele vragen, want ik ken iemand die ook wilt gaan kijken voor een Nederlandse oldtimer.

                Als de oldtimer gekocht word, kan deze direct naar huis gereden worden in Belgie, eventueel door de eigenaar, die dan vervolgens de nrplaten eraf haalt? Of moet deze eerst uitgeschreven worden bij de RDW? Maar dan heb je geen nummerplaten meer? Hollandse platen kan je bijhouden, je (de vorige eigenaar eigenlijk) moet naar de RDW om het exportpapier aan te vragen. Je kan dan het risico wagen om zo naar huis te rijden, met die hollandse platen, of je huurt voor 40 euro per dag een autotrailer.
                Als je de wagen bij de RDW wilt laten uitschrijven, dan hoef je daar niet met die wagen naartoe te rijden die je gekocht hebt, maar enkel de papieren van die wagen mee te nemen? enkel papieren
                En als je naar de douane gaat, moet je dan de wagen daar laten zien? ( lijkt me onwaarschijnlijk omdat er dan geen nr platen aanhangen ). Of kan dit gewoon door de nodige documenten mee te nemen? enkel papieren
                zie dat je alle oorspronkelijke papieren + export papier meekrijgt!
                2015 BMW F11 520dA
                1976 Triumph Spitfire 1500

                Comment


                • #9
                  Ik had bij mijn wagen de verkoper gevraagd of hij de wagen tot bij mij wilde rijden.
                  Daarna heb ik hem teruggebracht en onderweg samen bij de RDW gestopt om te exporteren.
                  Ik dacht dat de vorige eigenaar de platen bij de RDW moest afgeven.
                  Thuis ik met de papieren naar de douane.
                  Garagist met zijn z platen naar keuring laten rijden.
                  Dan verzekering en platen geregeld en rijden maar.
                  Echt simpel!

                  Let op: transitplaten zijn enkel geldig in NL, niet in Belgiē.
                  Dan kan je even goed de platen en verzekering van je gewone wagen even gebruiken.
                  Of dus laten brengen, zoals ik deed.
                  Last edited by Chris_147; 10/02/2015, 23:27.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
                    Ik had bij mijn wagen de verkoper gevraagd of hij de wagen tot bij mij wilde rijden.
                    Daarna heb ik hem teruggebracht en onderweg samen bij de RDW gestopt om te exporteren.
                    Ik dacht dat de vorige eigenaar de platen bij de RDW moest afgeven.
                    Thuis ik met de papieren naar de douane.
                    Garagist met zijn z platen naar keuring laten rijden.
                    Dan verzekering en platen geregeld en rijden maar.
                    Echt simpel!
                    .
                    Ik heb het ook op exact dezelfde manier gedaan en was idd super simpel.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door retro Bekijk Berichten
                      Ik heb het ook op exact dezelfde manier gedaan en was idd super simpel.
                      Als er op de wagen die je koopt APK zit mag je met dezelfde plaatnummer in Nederland rijden.
                      Zo heb ik het gedaan.
                      Eens in Belgie, handelaarsplaten gemonteerd en verder gereden.
                      Met een zwarte viltstift op een witte achtergrond en vanachter op de wagen hangen.

                      Met exportplaten mag je NIET in Belgie rijden !!
                      Dit ben ik speciaal gaan navragen bij de politie.

                      Comment

                      Working...
                      X