Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Plantaardige olie

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Plantaardige olie

Heeft er iemand ervaring met een oude diesel om deze te laten rijden op, ik zeg maar wat slaolie.
    Naar wat ik hoor zou het geen kwaad kunnen voor de motor, maar moet deze olie voorverwarmd worden. of kan je mixen bv bij elke tankbeurt 10 liter mengen. Is dit beter voor "het milieu" minder CO2 of roetdeeltjes.
    Mag het? wat zegt de wet bv met de accijnzen?
    Niet dat ik het direct ga doen hoor zoveel rijd ik niet met mijn 200D.

Maar wat niet is kan nog komen natuurlijk. Misschien koop ik nog wel eens een oude Mb camionette L319 als licht vracht

Ik heb ooit iemand gekend die puur op slaolie reed met zijn Citroen CX.
    Wat hij van aanpassingen gedaan heeft weet ik eerlijk gezegd niet meer, wel dat ze in de supermarkt raar opkeken als je daar 60 liter gaat halen omdat je brandstoftank leeg is.

Volgens mij mag het perfect als je het aangeeft en bijgevolg accijnzen extra betaalt. Zo komt de prijs hoger uit dan gewone diesel waardoor volgens mij niemand dit aangeeft.
    De dokter zei vroeger dat ik een motorische achterstand heb. Ondertussen is dat rechtgezet.

1976 Volkswagen Kever 1200L
    1990 Volvo 344
    1991 Mercedes W124 230CE
    2016 Skoda Octavia van 't werk

Verkocht
    1980 Volkswagen Derby CLS
    1990 Mercedes W124 230CE
    2008 Renault Espace 2.0 dci 130

Comment

gewoon bijgieten kan geen kwaad als je een mechanische bosh pomp hebt. ik heb er al op gereden.
      5liter in een tank merk je niet, zelf in de winter rijd dat goed. het starten bij vriesweer is iets moeizamer.
      10liter in een tank merk en ruik je wel. starten gaat al moeilijk als die koud staat.
      ik gebruikte niks van warmtewisselaar om de olie bij te warmen, aangezien ik gewoon mengde met diesel

CO2 blijft hetzelfde. zoveel liter verbranden = zoveel kg CO2 in de lucht. alleen hebben de plantjes in hun groeiperiode wel CO2 uit de lucht gehaald die jij nu terugzet. beetje CO2 neutraal.
      normaal moet je dat aangeven en accijnzen betalen op de liters dat je verbruikt hebt. ook als je koolzaadolietank bij een boer die geen accijnzen betaald, moet je dat zelf aangeven.
      als je olie koopt waar dat WEL al voor betaald is, mag het gewoon.

als je zin hebt, kan je zelf je oude frituurolie filteren en die gewoon in de tank gieten. gaat evengoed hoor. hangt er natuurlijk vanaf hoever je gaat met filteren.
      ik heb al geprobeerd met 3 filterniveaus.
      1) grove dampkampfilter in een oude koffieset en dit laten doorlopen. dit houd de grootste stukken al tegen
      2) gewoon keukenrol als 2de filter in een oude koffieset. dit loopt al veel moeizamer en zal veel 'vet' tegenhouden. blijft zo een plakkerige smurie achter. de olie nu ziet er al heel proper en helder uit. alleen zo wat mistige waas erin.
      3) echte volwaardige koffiefilter in een oude koffieset. dit doorlopen duurt zowat 24h. de olie erna ziet er haast uit als nieuwe olie.

deze stap is wel goedkoper dan diesel aangezien de oude olie toch anders afval was. t is alleen een beetje gek om 2liter frituurolie te filteren en daarna aangeven bij de belastingen. de kanten van gent zou er ergens een plaats zijn waar je koolzaakolie kan/kon tanken

Comment

Stel dat je je wagen een paar dagen (of een nacht eigenlijk ook al) laat staan en nadien start, krijg je de eerste kilometers dan geen problemen met de motor omdat je dan pure koolzaad/slaolie binnen trekt?

De densiteiten daarvan liggen tussen 0.9 en 0.93, terwijl dat bij diesel 0.83 tot 0.85 is.
        De dokter zei vroeger dat ik een motorische achterstand heb. Ondertussen is dat rechtgezet.

1990 Volvo 344
        1991 Mercedes W124 230CE

Verkocht
        1990 Mercedes W124 230CE

Comment

ik had op voorhand al eens gemengd en ze blijven goed gemengd. ik zag geen verschil dat de olie zou bezinken. ook hebben die oude boschpompen nog genoeg dieselvoorraad binnenin zitten en de hele leiding van tank naar motor.

bij een autoongeluk ff geleden waren mij dieselleidingen losgetrokken en heb nog zeker 100meter gereden voor die ermee stopte (vanuit stilstand weer gestart en vertrokken)

Comment

Het kan inderdaad dat de oliën in mekaar oplossen en homogeen worden.
            Logisch ook als je ziet wat ze allemaal in de diesel kappen voor er effectief getankt wordt.

1990 Volvo 344
            1991 Mercedes W124 230CE

Verkocht
            1990 Mercedes W124 230CE

Comment

Het kan dus zonder problemen, op sla olie. De frituurolie lijkt me wel leuk om dat eens te doen, wordt wel een vettige bedoeling, en dan moeten we massa's frieten gaan eten. en aan de supermarkt de ingeleverde bakolie uit de containers gaan nemen is me een brug te ver. haha.
              Als je de olie in een vat kan kopen is het wel te doen denk ik, maar alle weken naar de Aldi voor 50 Liter olie....

Wel al gelezen dat de plantaardige olie, oude troep die in de leidingen en tank zitten oplost en mee neemt . Misschien dat een extra filter juist voor de dieselpomp geen overbodige luxe is dan.

Als je door de politie aangehouden wordt bij een controle op diesel (nog nooit gehad trouwens) en je wagen stinkt naar een frituur dan kan je wel een probleem krijgen.
              Of valt die geur nog wel mee?

Comment

als je niet teveel bijgiet, valt het best mee. 5liter op een 50liter tank is amper merkbaar.
                als ze mij tegenhouden zeg ik gewoon dat men auto nogal olie drinkt (ik lieg niet). mijn blokje heeft 456k km en heb een 5liter oliebus in de auto zitten en 2olievodden naast de accu.

had ook al eens op internet gelezen dat aceton de injectors goed reinigd, NIET DOEN. heb erna wel een lekkende injector gehad
                Last edited by ; 17/12/2014, 11:33.

Comment

op top gear is er eens een segmentje daarover geweest, bij de olie wat white spirit doen en voilà
                  Want more Top Gear? Visit the official Top Gear channel: http://bit.ly/TopGearWWTop GearWhether you’re searching for a caravan challenge, Ken Block in the Ho...

Ik zou dit al lang geprobeerd hebben maar ja, een diesel wagen dat zegt me totaal niets...
                  Last edited by McLarenboy; 16/12/2014, 19:14.

Comment

NOW AVAILABE ON DIGITAL PLATFORMS!Spotify link: http://open.spotify.com/track/5WIdZbpsktRqSkaEQNA7g0iTunes link: https://itunes.apple.com/us/album/mighty-190...

Comment

Matteus van het forum heeft daar ervaring mee! Helaas niet echt meer actief hier, maar mss kan je hem een PM sturen.

E30SHOP.be
                      - Alles voor uw BMW E30.
                      Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
                      En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

Comment

wel minder roetuitstoot met deze olie
                        www.peugeotforum.be

Comment

Mijn schoonbroer reed met zijne lancia dedra op hydraulische olie, stinken
                          Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                          Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                          Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door retro Bekijk Berichten
                            Haha, geweldig Het lijflied voor de The Mighty One Ninety !!
                            Sla-olie-diesels =>

Comment

Bij ons in de buurt zit er ook iemand die een E34 525TDS heeft die op frituurolie loopt.
                              Het is een zelf gebouwd systeem maar het werkt prima volgens hem.

Garfield

Comment

Working...
                              X