Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Keuring voor verkoop oldtimer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Keuring voor verkoop oldtimer

    Heel duidelijk vind ik het niet:
    stel: ik koop een wagen meer dan 25j die nog niet gekeurd is, en ik wil hem als oldtimer inschrijven. Heb ik volgende dan goed voor:
    ik gebruik nummerplaten van een andere wagen die op mijn naam staat ( moet dat van een wagen op mijn naam zijn?) uiteraard na verwittigen verzekering. Daarmee ga ik naar een keuringsstation. ( kan dat bij allemaal?) daar vraag ik keuring voor verkoop, maar voor inschrijving oldtimer. Is dat nu een specifieke keurin voor verkoop oldtimer, of identiek aan gewone keuring voor verkoop?
    dan krijg ik roze papier, dan verzekering en nummerplaten. Klopt dit allemaal?
    bijkomende complexiteit: wagen staat nog op franse papieren. Dus er komt nog een stap voor: naar douane. Heb gebeld of alleen met depapieren gaan voldoende is. Antwoord: normaal wel, tenzij er net een steekproef is, dan moet je de wagen tonen. Tja, gokken dus dat ik geen steekproef ben ... Stel dat ik de wge moet tonen aan douane, op welke platen dan? ( de franse hangen er nog aan, maar mag ik allicht niet mee rijden. )Terug met andere platen, moeten die weer op mijn naam staan?

  • #2
    ik gebruik nummerplaten van een andere wagen die op mijn naam staat ( moet dat van een wagen op mijn naam zijn?) uiteraard na verwittigen verzekering. Daarmee ga ik naar een keuringsstation. ( kan dat bij allemaal?
    Wettelijk gezien mag dit niet, als de flikken u tegenhouden kunnen ze u een boete geven voor "niet ingeschreven voertuig". (Direct rechtbank)
    Voor de keuring ofwel Zplaten of nummerplaat die op uw naam staat, uw platen mag je er op vijzen eenmaal op het terrein van de keuring.

    daar vraag ik keuring voor verkoop, maar voor inschrijving oldtimer. Is dat nu een specifieke keurin voor verkoop oldtimer, of identiek aan gewone keuring voor verkoop?
    dan krijg ik roze papier, dan verzekering en nummerplaten. Klopt dit allemaal?
    Zelfde als dagelijkse keuring met uitzondering van de ophanging en CO2 testen....roest en rubbers keuren ze met plezier af.
    Roze papier krijg je indien gekeurd als oldtimer.
    bijkomende complexiteit: wagen staat nog op franse papieren. Dus er komt nog een stap voor: naar douane. Heb gebeld of alleen met depapieren gaan voldoende is. Antwoord: normaal wel, tenzij er net een steekproef is, dan moet je de wagen tonen. Tja, gokken dus dat ik geen steekproef ben ... Stel dat ik de wge moet tonen aan douane, op welke platen dan? ( de franse hangen er nog aan, maar mag ik allicht niet mee rijden. )Terug met andere platen, moeten die weer op mijn naam staan?
    Gewoon met de papieren gaan, steekproef mijn gat.

    Ik heb mijn lesje intussen geleerd aan zoiets begin ik niet meer zonder eigen auto trailer

    Ps; hoe krijg je de auto naar uw huis? In principe koop je die in lyon dan kan je die verzekeren en tot aan onze grens rijden maar verder is op eigen risico.
    Polo 6n 1.4

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door verbatim2 Bekijk Berichten
      Wettelijk gezien mag dit niet, als de flikken u tegenhouden kunnen ze u een boete geven voor "niet ingeschreven voertuig". (Direct rechtbank)
      Voor de keuring ofwel Zplaten of nummerplaat die op uw naam staat, uw platen mag je er op vijzen eenmaal op het terrein van de keuring.


      Zelfde als dagelijkse keuring met uitzondering van de ophanging en CO2 testen....roest en rubbers keuren ze met plezier af.
      Roze papier krijg je indien gekeurd als oldtimer.

      Gewoon met de papieren gaan, steekproef mijn gat.

      Ik heb mijn lesje intussen geleerd aan zoiets begin ik niet meer zonder eigen auto trailer

      Ps; hoe krijg je de auto naar uw huis? In principe koop je die in lyon dan kan je die verzekeren en tot aan onze grens rijden maar verder is op eigen risico.
      bedankt voor de info! De wagen staat reeds in belgie, bij e persoon die bem (met trailer) in frankrijk gekocht heeft, en hem hier verkoopt.
      Maar de platen mag ik er dus pas ter plaatse opschroeven, tha, dan moet je idd en trailer hebben om dit in orde te krijgen.
      enige deftig alternatief is dus dat e verkoper voor de keuring zorgt, ben ik ook meteen zeker dat het ok is voor ik hem effectief betaal... Dan kan ik direct naar verzekering en platen regelen en gewoon wettelijk rijden ...

      Comment


      • #4
        bedankt voor de info! De wagen staat reeds in belgie, bij e persoon die bem (met trailer) in frankrijk gekocht heeft, en hem hier verkoopt.
        Maar de platen mag ik er dus pas ter plaatse opschroeven, tha, dan moet je idd en trailer hebben om dit in orde te krijgen.
        enige deftig alternatief is dus dat e verkoper voor de keuring zorgt, ben ik ook meteen zeker dat het ok is voor ik hem effectief betaal... Dan kan ik direct naar verzekering en platen regelen en gewoon wettelijk rijden ...
        Je kan het altijd riskeren hé, als je veel binnenbaantjes kan pakken.
        Onlangs ook gedaan hoor, midden in de nacht auto aan de keuring gaan zetten keuren en daar ergens laten staan tot ik mijn nrplaten had heeft daar 6weken gestaan :p.
        Polo 6n 1.4

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door verbatim2 Bekijk Berichten
          Je kan het altijd riskeren hé, als je veel binnenbaantjes kan pakken.
          Onlangs ook gedaan hoor, midden in de nacht auto aan de keuring gaan zetten keuren en daar ergens laten staan tot ik mijn nrplaten had heeft daar 6weken gestaan :p.
          Dan vind ik mijn plan B beter �� de verkoper regelt dit, anders koop ik hem niet ...

          Comment


          • #6
            Is altijd een ramp zoiets, echt frustrerend.

            Mijn w115 200 in Nederland gekocht. Was daar pas gekeurd. Ik dus volledig legaal met garagist meegegaan en hij werd afgekeurd door schokdemper. (In Nederland testen ze blijkbaar geen schokdempers) Dus nog een garageplaten kostte me 300 euro voor daar te geraken alleen. (Dit is gelukkig veranderd nu, keuring NL is voldoende)

            Ik wil maar aanduiden wat een geldspel.

            Als je tegengehouden wordt en verzekert hangt het weer af van de politie en zijn mood.

            123 is ook gekeurd door met eigen platen te gaan al is het maar 5km een risico is het altijd.

            Comment


            • #7
              Als de verkoper hem moet keuren, moet hij ook naar de douane, en zal zijn naam op de aanvraag tot inschrijving staan.
              Is in dit geval dus geen optie.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door donbrodka Bekijk Berichten
                Als de verkoper hem moet keuren, moet hij ook naar de douane, en zal zijn naam op de aanvraag tot inschrijving staan.
                Is in dit geval dus geen optie.
                naar douanegaan vind ik ok, heb ik enkel depapieren voor nodig. Maar dan verkoper toch keuren?

                Comment


                • #9
                  Als ik het zo lees, dan wacht ik gewoon beter tot ik een voertuig naar mijn zin vind dat reeds in belgie ingeschreven is. invoeren is op papier wel relatief simpel, maar kan begrijpen dat je er snel megagefrustreerd van raakt als het niet vlekkeloos verloopt: keuren, herkeuren, telkens de miserie met die nummerplaten ...
                  dus in mijn geval kan ik enkel zelf naar de keuring gaan, of een garagist sturen? Omdat de inschrijving sowieso op mijn naam staat?

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door bartdc Bekijk Berichten
                    Als ik het zo lees, dan wacht ik gewoon beter tot ik een voertuig naar mijn zin vind dat reeds in belgie ingeschreven is. invoeren is op papier wel relatief simpel, maar kan begrijpen dat je er snel megagefrustreerd van raakt als het niet vlekkeloos verloopt: keuren, herkeuren, telkens de miserie met die nummerplaten ...
                    dus in mijn geval kan ik enkel zelf naar de keuring gaan, of een garagist sturen? Omdat de inschrijving sowieso op mijn naam staat?
                    Dag Bart
                    Als die wagen je ding is en ik vermoed doordat hij nog op Franse papieren staat hij ook ietsje goedkoper is dan het huidige aanbod in Belgie zou dat me niet tegenhouden. Wel gaat het belangrijk zijn dat je factuurtje gaat hebben. Hieronder mijn bevindingen voor mijn NL import.

                    - Verkoper moet naar RDW gaan verklaren dat auto exportverkocht wordt, krijgt hij zijn papieren mee (inschrijvingsbewijs met een hoekje af). Dit kost verkoper 11 euro en een sjieke.
                    - Auto werd met autoambulance vervoerd, dus geen gepruts bij mij ivm tijdelijke platen.
                    - Ik heb een handgeschreven factuurke gemaakt met gegevens koper en verkoper, gegevens wagen en prijs voor de wagen. Niet al te ingewikkeld omdat het 2 particulieren zijn en getekend bij betaling.
                    - Vervolgens naar douane (ben naar de LAR gereden). Alle papieren van de auto meepakken en inschrijvingsbewijs daar laten maken, kost je 10 cent. Ook identiteitskaart niet vergeten uiteraard.
                    - Vervolgens naar garage om hem te laten keuren voor oldtimer op handelaarsplaten. (Kon mijn daily platen niet gebruiken omdat die op naam van de firma staan)
                    - Platen aangevraagd via verzekeringsmaatschappij, je kan ook zelf naar DIV rijden omdat je de platen dan sneller hebt, in mijn geval, ik zit nu in het zonnige zuiden, kwam het eigenlijk goed uit zo en dus via verzekering geregeld.

                    Ik heb mijn garagist laten gaan met handelaarsplaten om hem te keuren, kost nu ook het einde van de wereld niet en dan heb je een zorg minder.

                    Succes en over welke wagen gaat het?

                    Comment


                    • #11
                      Gaat over een audi 100 avant, veel aanbod is daar niet van, wil ook perse de 2.2 benzine hebben ...
                      weet dat de motoren veel km aankunnen, maar 300 of 400d km toestanden wil ik ook niet.
                      moet hem in jouw beschrijving dan enkel van verkoper naar bvb mn garagist zien te krijgen.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door bartdc Bekijk Berichten
                        Gaat over een audi 100 avant, veel aanbod is daar niet van, wil ook perse de 2.2 benzine hebben ...
                        weet dat de motoren veel km aankunnen, maar 300 of 400d km toestanden wil ik ook niet.
                        moet hem in jouw beschrijving dan enkel van verkoper naar bvb mn garagist zien te krijgen.
                        Inderdaad. Dat kun je op verschillende manieren regelen of laten regelen.

                        Comment


                        • #13
                          Bij mij heeft de Nederlander de auto gebracht. Ik ben dan met hem naar de RDW geweest in NL voor de papieren en dan nadien naar de douane voor het papiertje 705. Dan is mijn garagist bij mij de auto komen halen en er mee naar keuring geweest. Dan kon ik mijn verzekering aanvragen en nummerplaten en rijden maar. Was een fluitje van een cent.

                          Comment


                          • #14
                            Inderdaad beter via garagist regelen, klopt ...
                            enige dat me nog wat stoort is dat de verkoper een belg is die de auto aelf uit frankrijk haalde. Allerliefst ( kwestie van op safe te spelen da hij gekeurd raakt, en ook geen rompslomp) heb ik dat hij hem keurt voor verkoop. Maar als ik het goed lees hierboven van jullie kan dat niet wegens die douanestap ertussen.
                            stel nu dat hij reeds naar douane geweest was, en vlak erna beslist die persoon om een of andere reden dat hij bem wil verkopen, kan die er dan niet vanaf zonder hem eerst zelf in te schrijven? Zal alliht wel zo zijn, maar zeer logisch is het allemaal niet. (Was ook de bedoeling van die ganse wetgeving allicht niet ��)

                            Comment


                            • #15
                              Zelfs met keuring voor verkoop ben je spijtig genoeg nergens zeker van. De 2 beste oldtimers die ik al gekocht heb waren beiden zonder keuring (waren er ook direct probleemloos door).De 84 fiësta is reeds 7 jaar in de familie (doorverkocht aan mijn broer) en buiten een uitlaat nog nooit kosten aan geweest. Mijn 86 W201 heb ik nu 1 jaar en ook 0.0 kosten. Terwijl ik eens oldtimer had die er mooi uitzag, met keuring voor verkoop. Dat ding heb ik direct moeten wegdoen omdat hij ipv uit metaal uit plamuur bestond en alles direct uit elkaar viel. Deze had een keuring voor verkoop als daily volledig blanco.
                              Last edited by ; 18/01/2015, 23:49.

                              Comment


                              • #16
                                Begrijp ik het goed:
                                Een Franse wagen (audi) met Franse papieren wordt door een Nederlander aan een Belg verkocht. De wagen is dus nooit in Nederland ingeschreven? je koopt dus eigenlijk een Franse auto. Klopt dit?
                                Kan je best toch eens bij een Douanekantoor gaan informeren, want dit zou toch wel eens ingewikkelder kunnen worden dan een gewone import uit Nederland.
                                Je moet zo wie zo toch eerst bij de douane langs om het roze formulier anders kan je niet verder.

                                Comment


                                • #17
                                  Ik heb ook een 2.2 van 92 uit ch en heb die gekocht van een Belg die heeft papieren op mij gezet no problem.
                                  Polo 6n 1.4

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Tony Mb Bekijk Berichten
                                    Begrijp ik het goed:
                                    Een Franse wagen (audi) met Franse papieren wordt door een Nederlander aan een Belg verkocht. De wagen is dus nooit in Nederland ingeschreven? je koopt dus eigenlijk een Franse auto. Klopt dit?
                                    Kan je best toch eens bij een Douanekantoor gaan informeren, want dit zou toch wel eens ingewikkelder kunnen worden dan een gewone import uit Nederland.
                                    Je moet zo wie zo toch eerst bij de douane langs om het roze formulier anders kan je niet verder.
                                    gelukkig 1 stapje eenvoudiger: een franse auto wordt door een belg aan een andere belg (ik dus) verkocht. (nuja, dat is de bedoeling) Dus: de wagen staat nog op franse platen, heeft franse papieren, maar is verkcoht aan een belg. Die verkoopt hem (zonder hem zelf officieel ingeveord te hebben via de douane, en dus ook niet ingeschreven te hebben) aan mij. Volgens verkoper kan ik met papieren naar douane, en dan met eigen platen naar de keuring.
                                    Ik heb daar twee problemen mee: eigen platen is overtreding om naar keuring te ridjen, in 't slechtste geval miserie dus.
                                    ten tweede: zou (ondansk terechte opmerking hierboven) toch al wat geruster zijn als de wagen gekeurd werd door de verkoper (wat ik op zich ook maar logisch vind), dan weet ik al zeker dat hij gekeurd is voor ik hem koop (ook al is dat idd geen garantie dat het dan effectief ook een goeie wagen is, heb er vorige week een gezien met lekkend stuurhuis, maar met keuring voor verkoop ...). Bijkomend lost dat mijn probkleem met platen enzo op. Maar wordt dus geen makkelijke zaak :-)

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door bartdc Bekijk Berichten
                                      Inderdaad beter via garagist regelen, klopt ...
                                      enige dat me nog wat stoort is dat de verkoper een belg is die de auto aelf uit frankrijk haalde. Allerliefst ( kwestie van op safe te spelen da hij gekeurd raakt, en ook geen rompslomp) heb ik dat hij hem keurt voor verkoop. Maar als ik het goed lees hierboven van jullie kan dat niet wegens die douanestap ertussen.
                                      stel nu dat hij reeds naar douane geweest was, en vlak erna beslist die persoon om een of andere reden dat hij bem wil verkopen, kan die er dan niet vanaf zonder hem eerst zelf in te schrijven? Zal alliht wel zo zijn, maar zeer logisch is het allemaal niet. (Was ook de bedoeling van die ganse wetgeving allicht niet ��)
                                      Kan wel verkocht worden zonder eerst in te schrijven hoor. Bij de aanvraag tot inschrijving (met vignet 705) moet dan gewoon een nieuwe aanvraag tot inschrijving zitten waarop de gegevens van de nieuwe eigenaar komen. Je kan dan voor de zekerheid best vragen aan de verkoper dat hij de wagen met een Z plaat laat keuren want anders dient hij verplicht ingeschreven te worden op diegene die hem heeft laten keuren met zijn papieren.

                                      Hoe ze er in België toe gekomen zijn om de keuring (die al ingewikkeld was) nog meer ingewikkeld te maken, niemand die het snapt.

                                      Nog iets om heel misschien rekening mee te houden: indien het om een gestolen wagen zou gaan die Schengen geseind staat kan men dit pas zien bij inschrijving bij de DIV in Brussel, niet bij de douane en zeker niet bij de keuring.

                                      Comment


                                      • #20
                                        t zou veel handiger zijn in belgie als je een auto kan inschrijven zonder keuring, dan u nr platen krijgen en dat je dan naar de keuring gaat.
                                        als de auto dan nog afgekeurd wordt, heeft belgie toch al verdiend aan de inschrijving. bij het inschrijven weten ze ook onmiddelijk wie de auto heeft en ermee rijd. als die de auto dan niet keurt, weten ze hem nog altijd te vinden. nu kunnen ze die niet inschrijven zonder keuren en rijden die met andere platen rond

                                        Comment

                                        Working...
                                        X