Mededeling

Collapse
No announcement yet.

LPG en oldtimer?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • LPG en oldtimer?

    Hey,

    ik heb interesse in een RX-7 FB uit Nederland.
    Staat sinds 7 jaar op LPG.
    Nu vroeg ik me af hoe het zit met LPG installaties in oldtimers.

    Hier spreekt men er wat over: http://www.autoforum.be/showthread.p...=1#post5246775
    Maar ondertussen zijn we weer een jaar verder met keuringregels voor oldtimers.

    Kan je op O-platen, of moet dit op gewone platen?
    Wagen komt uit NL, dus zal geen Belgisch gelijkvormigheidsattest hebben, dus ik weet niet of ik dit kan krijgen bij Mazda BE.
    Zijn er verschillende regels voor de verschillende generaties LPG installaties?

  • #2
    aaah, een kolfje naar de hand van forumer fcapri!
    Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
    Motoren & Tjeurisme

    Comment


    • #3
      met LPG zal deze verplicht jaarlijks naar de keuring moeten
      Z4 M40i

      Comment


      • #4
        Idd, kan op O-platen maar moet alsnog jaarlijks naar de keuring om de LPG te checken.

        E30SHOP.be
        - Alles voor uw BMW E30.
        Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
        En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

        Comment


        • #5
          Gelijkvormigheidsattest moest volgens mij niet voor een o-plaat.
          De dokter zei vroeger dat ik een motorische achterstand heb. Ondertussen is dat rechtgezet.

          1976 Volkswagen Kever 1200L
          1990 Volvo 344
          1991 Mercedes W124 230CE
          2016 Skoda Octavia van 't werk

          Verkocht
          1980 Volkswagen Derby CLS
          1990 Mercedes W124 230CE
          2008 Renault Espace 2.0 dci 130

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Mr. JN. Bekijk Berichten
            Gelijkvormigheidsattest moest volgens mij niet voor een o-plaat.
            Neen, inderdaad.
            Mijn Golf Cabrio uit NL staat op O-platen omdat zowel VW BE als VW NL naar mekaar verwezen voor het geven van een gelijkvormigheidsattest
            Enige mogelijkheid was dan speciale keuring aanvragen ten koste van 500€. Vond ik wat teveel voor deze wagen.

            Moet die wagen dan eerst nog extra LPG keuring ondergaan omdat die installatie al 7j oud is?
            Voor RX-7 geen probleem om jaarlijks te gaan (kost wat meer, maar soit), maar dan moet ik wel eens navragen of ik ook Belgisch gelijkvormigheidsattest kan krijgen.

            Comment


            • #7
              waarom gooi je die LPG er eigenlijk gewoon niet uit? Zo een wankel slijt van zijn eigen al gelijk zot, daar dan nog eens extra hoge temperaturen opwekken lijkt me toch niet het beste... En met de besparing van jaarlijkse keuring, keuring gasinstallatie, af en toe eens iets vervangen aan de gasinstallatie,... kan je toch wel al een eind op benzine bollen. Het blijft tenslotte een oldi, geen dagelijkse wagen.
              Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
              Motoren & Tjeurisme

              Comment


              • #8
                LPG installaties mogen in NL zelf geplaatst worden. in belgie MOET door een erkend installateur gebeuren. er is dus veel kans dat de LPG niet eens voldoet aan de belgische eisen en moet veranderd/vervangen worden.

                op Oplaat kan je zonder GVA keuren, tenzij die wagen ooit in belgie papieren heeft gehad. met LPG moet je ook nog elk jaar naar de keuring komen

                Comment


                • #9
                  Ik denk dat het inderdaad het beste is om die LPG installatie eruit te halen.
                  Volgens de verkoper, toch een bekende naam in de NL RX-7 wereld, is LPG op zich geen probleem.
                  Installatie zou bij erkend LPG installateur gedaan zijn, maar onderdelen zijn wel van overal moeten komen en heeft men moeten aanpassen, want geen standaard kit voor RX-7 natuurlijk.
                  Ik vrees ervoor of dat die in België goedgekeurd gaat worden.

                  Comment


                  • #10
                    Is het dan niet beter om een andere te zoeken zonder LPG?

                    E30SHOP.be
                    - Alles voor uw BMW E30.
                    Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
                    En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

                    Comment


                    • #11
                      Ik doe het niet, een oldtimer rijdt niet alle dagen en je weet dat dat een litertje meer verbruikt dan een normale auto dus vind ik dat niet nodig. Ook is LPG op oude motoren met zo'n verstuiver via de inlaat nefast en niet alleen voor de goede gang van zaken.

                      Heb je de financies niet en wil je toch een oldtimer koop dan eentje met een doenbare motor die op benzine een normaal verbruik hebt en begin niet met een stevige amerikaan waar je meer mee aan de pomp staat als wa anders. Mijn lincoln drinkt trouwens enkel benzine.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Ian Bekijk Berichten
                        Is het dan niet beter om een andere te zoeken zonder LPG?
                        Is nu ook niet dat die zo dik gezaaid zijn hoor.
                        Deze is echter een vrij goede, met gekende historie, dat telt ook wel mee.

                        Ik twijfel nog: ik heb onvoldoende plaats om nog een 5e auto te houden. Dus dan zou de Golf Cabrio weg moeten, maar daar kunnen we wel met 4 in (en dak kan open!), in de RX-7 is wel een achterbank, maar niet geschikt voor kinderen met benen.

                        Comment


                        • #13
                          nog een punt om over na te denken dan:
                          een oldtimer die omgebouwd is voor lpg is alles behalve perfect. er zijn gaten gemaakt voor
                          -de vulleiding van de tank (zijpaneel, achterpaneel)
                          -ontluchtingsgat voor de tank om eventuele gaslekken naar buiten te voeren zodat ze niet in de auto opstapelen
                          -de bevestigingsbeugels van de tank (kofferplaat/bodemplaat)
                          -doorgangen voor de brandstofleiding van de tank naar de motor (kofferplaat/bodemplaat)
                          -doorgang voor de electrische kabels voor de tank (afsluiter en niveaumeter)
                          -gaten in het dashboard of ergens vooraan voor de schakelaar om om te schakelen tussen benzine en lpg
                          -masaal veel gaten voor de LPG leiding (naar de motor) onderaan te bevestigen (meestal met parkervijzen in de chassisbalken, want als je door de vloer vijst, zitten die vijzen met de punte kop omhoog onder het tapijt
                          -bevestigingsgaten voor de lpg installatie onder de motorkap (verdamper bij een oude installatie, pomp en andere voor een nieuwere ...)
                          -gaten in het inlaatcircuit (luchtfilter, carbu...) of gefoefel aan de injectoren
                          -onderbrekingen in de benzineleidingen, zijnde een afsluiter
                          -bijkomend mogelijks een benzinepomp die veel 'droog' gedraaid heeft (en een carbu die altijd leeg gewerkt heeft als gasklep, daar ziet die immens van af)

                          mijn capri was een LPG wagen vroeger (zelfbouw bij de vorige eigenaar).

                          Comment

                          Working...
                          X