Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Taunus met startproblemen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Taunus met startproblemen

    Dag iedereen

    Ik heb een Ford Taunus 17m super van 1965. Hij is volledig 6V en ik zou hem ook graag zo houden. Nu start hij echter zeer slecht op 6V maar wel goed op 12V. De 6V batterij die ik heb is zeker krachtig genoeg (nieuwe met 140Ah). Alle contactjes he ik reeds proper gemaakt en de kabels zijn ook in orde.

    Op de startmotor zelf vind ik geen voltage (deze kan vervangen zijn naar een 12V maar dit zou zeer raar zijn aangezien de rest nog 6V is.)

    Als ik probeer te starten op 6V doet hij niets. Als ik hem heb aangesloten op 12V, en ik koppel de 12V weer los, gaat de startmotor zeer traag over. Als ik hem op 12V probeer te starten, start hij wel goed.

    De startmotor demonteren is zeer moeilijk aangezien er zeer veel in de weg zit om de bovenste bout uit te draaien.

    Zou ik me kunnen behelpen met een 12V batterij extra, enkel om te starten, die ik dan af en toe apart oplaad?

    Alvast bedankt

    Yannick

  • #2
    onder oldtimers vind je een taunus man

    Comment


    • #3
      heb destijds ook dat probleem gehad, wel met een kever op 6 volt, dat was miserie. Regelmatig de contacten van stoplichten en pinkers reinigen om een deftige werking te krijgen.
      Elk contact heeft een zekere overgangsweerstand en hoe lager de spanning hoe kleiner de stroom die kan lopen. Als je op 6V een kleine corrosie hebt heb je al bijna geen stroom meer.
      Da's meestal de reden dat die startmotoren op 6V miserie geven. Ik heb die uiteindelijk omgebouwd naar 12V. Wel de startmotor als enige op 6V laten zitten (zolang de motor ok is en je niet te lang moet starten geen probleem).
      Die startmotor zal niet genoeg stroom trekken, je zou die contacten moeten kunnen afschuren ... Of altijd starten met een 12V batterij maar ga je daarmee geen andere dingen om zeep helpen ?
      (controle lampjes,...radio zeker uitzetten :-) En zeker niet op de rem trappen tijdens starten of de remlichten zijn er aan.... Ja kan ook ralenti-ventiel om zeep helpen met die 12 volt zodat hij daarna niet meer op ralenti draait.
      Denk best startmotor en accu contacten eens afborstelen met staalborstel....

      Comment

      Working...
      X