Mededeling

Collapse
No announcement yet.

oud VS nieuw

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • oud VS nieuw

    ik kom eens horen of nog mensen hier problemen mee hebben. ik ben vorige week met een huurwagen 5dagen naar duitsland geweest, en ik was doodgelukkig dat ik vandaag terug men golf 2 kon gaan ophalen.

    ik vond die nieuwe peugeot 208 echt niet leuk om mee te rijden. ik vind het dus al heel raar dat 30jaar oude meuk nog steeds voorkeur heeft ipv een nieuwe wagen.

    een paar van de ergernissen:
    -het stuur veel te klein en veel te dicht naar u gezicht. ik zit graag met men armen beetje voorruit ipv helemaal geplooid. heb één keer moeten niezen en de claxon ging af (voorhoofd tegen stuur).
    -die lange vooruit die ervoor zorgt dat je niks meer kan pakken dat op het dashboard naar voor schuift. aan de deur heb je een groot raam, en tussen deur en A stijl heb je nog een klein raampje.
    voor in de bergen te rijden kwam al het verkeer natuurlijk achter het zicht van die Astijl waardoor ik in de bochtige stukken dus geen steek zag
    -het verbruik die letterlijk met u voeten speelt. gaat ge bergop, zegt de auto dat ge nog 170km kunt rijden, na de volgende bergaf zegt die dat ge nog 390km kunt rijden. en dit terwijl ik al +800km aan constante snelheid heb gereden met een schoon gemiddeld verbruik. waarom wijken die getallen zo af??? die auto moet toch kunnen berekenen dat je na een bergop waarschijnlijk weer eens bergaf zult gaan
    -de stoelen veel te hoog waardoor je haast tegen het dak zit, en als je de zonneklep naar beneden wil halen, je bijna over je haarlijn schuurt. zonnepanelen die BTW slechts 2 cm wegpakken van de ruit. de rest van de klep verbergde de dakhemel.
    -TOTAAL GEEN feedback in het stuur. met 1 punt kon ge dat stuur ronddraaien, maar ge had geen idee of ge nu een lange bocht pakte, of heel kort. ook geen idee of ge grip had of niet. bij t minste dat ge aan het stuur komt, zat ge 2 rijstroken verder. bij men golf moet ge echt aan het stuur trekken. die wringt altijd weer terug in rechtuit positie. daar MOET ge echt willen veranderen van rijvak. ik durf bij de golf regelmatig het stuur te lossen op autosnelweg. durfde ik niet bij die nieuwe

    het was niet allemaal negatief, die radio en speakers waren fenomenaal goed. tijd voor een upgrade in de golf.
    en die koppeling was ZOOOO zacht (merkte ik toen ik erna weer in de golf stapte. man, wat is die koppeling hard om in te drukken).

    voor de rest is het mij niet gelukt om met die nieuwe diesel zuiniger te rijden dan men golf. zelf aan 90km/H achter vrachtwagens ben ik gemiddeld niet onder de 3,4l/100km geraakt terwijl men golf hetzelfde of zuiniger presteerd (rit geprobeerd van waregem naar antwerpen was het gemiddelde 3,6L terwijl men golf 3,43L haalt met een deel brusselse ring tijdens spits. zelf met 10% afwijking te nemen van de km teller (die btw maar een 4-5km/h afwijkt), zit je nog gelijkaardig met die nieuwe. 30jaar evolutie en ze zijn niet zuiniger geraakt???

    ik was ook een beetje teleurgesteld in het vermogen van die diesel (1.4 met 50kw terwijl met golf een platte 1.6 met 40kW is). als je die in 1ste eens op zen staart trapte, kreeg je een gevoel van veel vermogen... dat na 1000rpm volledig wegviel. zo van: "JA, WE ZIJN WEG !!!!! t is voor de lachen zenne, we hebben geen vermogen". mij veel mispakt tijdens het inhalen na verkeerslichten. in 1e vlot weg, ik ga het vak ernaast, en eens ik ernaast zit, valt de acceleratie fel terug waardoor ik die andere niet voorbij geraak.
    mijn golf heeft dat bruuske begin niet, maar blijft wel van 2-4500 rpm doortrekken. die nieuwe viel letterlijk haast dood boven de 3500rpm en bij schakelen naar de volgende kreeg je geen boost meer.
    ik reed er de 2de dag mee en had echt zo een gevoel: had ik dit geval gekocht en geld voor gegeven, ik had er veeeeeeeeeel spijt van gehad. dacht toch dat de niewe wagens een hele verbetering qua rijcomfort zou zijn. die reed iets zachter, en t was iets stiller in de auto. maar het rijgevoel.... BAH

    de golf zak nog een 10tal jaar blijven en de volgende zal electrisch of dergelijke worden
    Last edited by ; 20/04/2015, 20:41.

  • #2
    Tja uw eerste opmerkingen lijken meer op een verkeerde afstelling door u dan op een probleem met de wagen...

    Stuurkolom kunt ge verzetten, idem met zetel !

    tja die A-styl heb je nu idd in de meeste wagens... is wennen want khad ook dit gevoel toen ik m'n audi kocht en later de maserati maar naar maandje ofzo hindert u da niet meer.

    Ivm. nog het aantal km te rijden met uw brandstof vind ik het enigszins normaal... als je bergop rijdt verbruik je gewoon meer en neemt hij andere waarden aan, hij kan moeilijk zich blijven baseren op wat ge de laatste 800km gereden hebt als je plots een halve dag in de bergen rijdt en er staat nog 250km en na 100km je zit zonder omdat hij rekening hield met die 800km dan pas zou je vloeken!

    Ivm feedback kan zijn hangt van wagen tot wagen af, enja peugeot vs vw is natuurlijk immens verschil.

    Enige juiste vergelijking kan enkel maar als ge uwe oude golf eens vergelijkt met ne nieuwe

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
      -het stuur veel te klein en veel te dicht naar u gezicht. ik zit graag met men armen beetje voorruit ipv helemaal geplooid. heb één keer moeten niezen en de claxon ging af (voorhoofd tegen stuur).
      Hier moest ik echt hardop mee lachen . Het gedacht alleen al.

      Nee ik denk gewoon dat die Peugeot uw ding niet is. Het is natuurlijk wel een feit dat als je jaren gewent bent van alleen met oude bakken te rijden en je dan plots met een moderne gaat rijden het heel gevoel van "echt" rijden compleet zoek is.

      Comment


      • #4
        Het is zeker zo dat het stuurgevoel in vergelijking met vroeger veel artificiëler is geworden.

        Comment


        • #5
          Het is zeker zo dat het stuurgevoel in vergelijking met vroeger veel artificiëler is geworden.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door platten tuub Bekijk Berichten
            Hier moest ik echt hardop mee lachen . Het gedacht alleen al.

            Nee ik denk gewoon dat die Peugeot uw ding niet is. Het is natuurlijk wel een feit dat als je jaren gewent bent van alleen met oude bakken te rijden en je dan plots met een moderne gaat rijden het heel gevoel van "echt" rijden compleet zoek is.

            Dat is idd zo,

            Op mijn werk rij ik met nieuwe skoda's, VW's...
            Vroeger heb ik veel met nieuwe modellen van Mercedes kunnen rijden, via mijn vader zijn werk.

            Maar iedere keer was/ben ik blij dat ik mijn trage 200D stap. Die auto, hoort gewoonweg bij mij... Zoals vroeger mijn Golfje II diesel ook.

            Met nieuwe auto's rijden vind ik wel leuk! De meesten rijden ook wel goed... Maar tegenwoordig allemaal hetzelfde...

            Het gevoel om met een classic/oldtimer dagelijks rond te rijden wekt nog altijd een glimlach op mijn gezicht. En aan 45.000km/jaar met mijn oude Benz, denk of weet ik niet met welke andere auto ik meer plezier zou hebben om die dagelijkse km's af te malen.
            Benzine
            '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

            '85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

            '68 VW 411 1700 (2011-2014)
            '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
            Diesel
            '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
            '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
            '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
            '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
            '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

            Comment


            • #7
              Kijken vanaf 7:50 of helemaal= ook de moeite

              Benzine
              '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

              '85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

              '68 VW 411 1700 (2011-2014)
              '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
              Diesel
              '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
              '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
              '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
              '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
              '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Schnippy Bekijk Berichten
                Tja uw eerste opmerkingen lijken meer op een verkeerde afstelling door u dan op een probleem met de wagen...

                Stuurkolom kunt ge verzetten, idem met zetel !


                Ivm. nog het aantal km te rijden met uw brandstof vind ik het enigszins normaal... als je bergop rijdt verbruik je gewoon meer en neemt hij andere waarden aan, hij kan moeilijk zich blijven baseren op wat ge de laatste 800km gereden hebt als je plots een halve dag in de bergen rijdt en er staat nog 250km en na 100km je zit zonder omdat hij rekening hield met die 800km dan pas zou je vloeken!
                stuurkolom kunt ge in hoogte verzetten om u tellers te zien, maar niet hoever die naar u toe komt.
                zetels stonden maximaal omlaag en gekanteld om zo laag mogelijk te zitten.

                ivm die brandstof, van het moment je een helling oprijd, nemen die liters zo af, terwijl er nog geen liter uit de tank weg is. dat stoort me een beetje.
                die zou moeten zeggen: ik heb nog 20liter, men gemiddelde verbruik is 5liter over de rest van de tank, ik kan nog 400km. heb ik na 10min nog 19liter over, moet die 380km gaan zeggen en niet 160 omdat die nu eens een helling op rijd en dat laatste 'ogenblikkelijke' verbruik aannemen om de rest van de tank te berekenen.
                ik haal 1200km met een tank, en na de tank weer vol te doen, zegt die gewoon dat ik nog 900km kan, omdat die in de stad naar het tankstation ff 4,5liter verbruikte (en geen rekening houd met de 3,7L verbruik de laatste 1400km die in de boordcomputer zit).


                ik zag een beetje op tegen die week, omdat ik mogelijks niet meer kon wennen aan die golf. na 2dagen miste ik de golf, na 1000km keek ik al terug uit om met de golf te rijden, en toen ik die binnendeed na 1500km kon ik niet snel genoeg in de mijne terug zitten.
                je kan nu nog zeggen dat een vw van een andere klasse is dan een peugeot, maar een 30jaar oude vw tegen een nieuwe peugeot??? ze zeggen dit ook al in het filmpje van WV...


                Oorspronkelijk geplaatst door platten tuub Bekijk Berichten
                Nee ik denk gewoon dat die Peugeot uw ding niet is. Het is natuurlijk wel een feit dat als je jaren gewent bent van alleen met oude bakken te rijden en je dan plots met een moderne gaat rijden het heel gevoel van "echt" rijden compleet zoek is.
                het is net omgekeerd, een paar jaar terug heb ik ALTIJD met nieuwe wagens gereden. peugeot partners, citroen berlingo, renault kangoo, clio, megane, opel astra... een 11tal autos 'versleten' op 7-8jaar. toen ik men firmawagen kwijt was door job verandering, wou ik naar een oude golf (oerdegelijk, NIKS electronica en volgens de denkwijze: wat er niet in zit, kan ook niet kapot). ik heb gewoon teveel miserie gehad met die nieuwe rommel.
                11keer op een jaar in de garage staan, is erover. 6keer voor onderhoud, 5keer voor problemen (nieuwe megane, van 0-130k km gehad op 1jaar).
                ik kan me geenenkele firmawagen bedenken die de problemen had die ik nu met de nieuwe huurwagen had.





                ik vind gewoon de feedback van een oude wagen perfect.
                het motorgeluid, het banden geluid, de auto die aan het stuur trekt, trillingen bij slecht wegdek...
                -als het in mijn golf ineens lijkt alsof ik servo heb, dan weet ge dat ge op sneeuw/ijs rijd :-)
                -als men stuur van links naar rechts begint te trekken, dan zit ge op kasseibaan en gaat ge snelheid minder want ook de remafstand vergroot op die banen
                -als ik in een bocht gepiep hoor, of ge krijgt een dweilerig los gevoel in het stuur= auto begint te schuiven.
                hoeveel keer ik op de autosnelweg in 4de reed met dat nieuwe ding, en dat symbooltje van opschakelen knipperde maar op het display... komt ge nooit tegen met een oude. ge hoort wel dat ge in de verkeerde versnelling zit. met zo een nieuwe valt ge in slaap, ramt 2 vangrails, vliegt 5keer over kop en ge hebt niks door
                Last edited by ; 20/04/2015, 22:48.

                Comment


                • #9
                  Vooral het zicht is 100 keer slechter tegenwoordig, en de audio veel beter.

                  Comment


                  • #10
                    audio was idd stukken beter, nog steeds aan het nadenken hoe ik dat in de mijne kan verbeteren. heb al de speakers + radio vervangen door nieuwe en beter maar is blijkbaar niet voldoende. k denk dat ik ga moeten interieurpanelen vervangen en veel isolatie in de auto bijsteken

                    Comment


                    • #11
                      tof filmke wv

                      Comment


                      • #12
                        Wordt het bereik niet bepaald aan de hand van het gemiddelde gebruik over de laatste gereden 30km?
                        De dokter zei vroeger dat ik een motorische achterstand heb. Ondertussen is dat rechtgezet.

                        1976 Volkswagen Kever 1200L
                        1990 Volvo 344
                        1991 Mercedes W124 230CE
                        2016 Skoda Octavia van 't werk

                        Verkocht
                        1980 Volkswagen Derby CLS
                        1990 Mercedes W124 230CE
                        2008 Renault Espace 2.0 dci 130

                        Comment


                        • #13
                          allé toch... nu gaat ge waarschijnlijk al beginnen denken 'daar is onze peugeotlliefhebber weer', maar toch

                          we hebben het in de club al een aantal keren getest omdat we dezelfde kritiek steeds te lezen kregen in de pers. En toch zijn we erin geslaagd, zonder veel moeite trouwens, om voor iedereen van klein naar groot de juiste zitpositie te vinden in zowel een 208 als een 308. Dus ja, dan denk ik echt dat uw zitpositie niet correct was. Ik met mijn 1.935 m zit goed in een 208. Benen onder het stuur en niet met de knieën langs het stuur, goed zicht op de tellerpartij en niet met mijn neus tegen de vooruit of iets anders.
                          Stuurfeedback is gedeeltelijk waar omdat dit een probleem is met electrisch bekrachtigde sturen. De electromotor neemt een deel van die feedback weg, maar ik vind het bij de 208/308 toch heel goed meevallen. Als ik het mag vergelijken met de octavia van mijn schoonzuster waar werkelijk alles weggefilterd is, voel ik bij de 208 de baan toch nog goed aan. Ik denk dat ge eerder niet gewoon zijt om met een bekrachtigd stuur te rijden. Dat is altijd gewenning in het begin, hoe goed dat ook afgesteld mag zijn.
                          Qua rijbeleving: volgens mij had ge een 1.4 hdi ecomodel. Die hebben aangepaste motorsturing om het verbruik zo laag mogelijk te krijgen. Ik heb indertijd met een 1.4 hdi allure gereden en daar was dat niet het geval. Sterker, in de garage had men mij niet gezegd dat het ging over de 1.4 en dacht ik met de toenmalige nieuwe 1.6 onderweg te zijn. Het vermogen viel me tegen voor wat ik dacht een 1.6 te zijn, hoewel ik op het linkerrijvak toch vlot genoeg naar 150 ging. Als ik dan uiteindelijk vernam welke motor het nu juist was, was ik aangenaam verrast. Ik kende het motortje maar al te goed omdat het ook in de C3 van de vrouw zat. En daar maakte het toch een stroevere indruk. Iets wat ik met de 1.4 in de 208 niet had. Mijn vrouw haalde trouwens met gemak meer dan 1000 km's uit de tank van haar C3. Had ge cruisecontrol kunnen rijden had die waarschijnlijk onder het verbruik van uw golf gezeten. Trouwens, ook niet vergeten dat uw golf geen scheet weegt en dat de 208 moet voldoen aan de huidig geldende crashnormen. Gewicht speelt een heel groot stuk mee in wat een auto verbruikt. Als het er niets toe deed, zouden de constructeurs er de dag van vandaag niet zoveel moeite in steken om dat net terug naar onder te krijgen na periode van obesitas die we het afgelopen decennia gekend hebben.
                          Het rijbereik wordt berekend aan de hand van het actuele verbruik: dus als ge bergaf rijdt, verbruikt ge bijna niets. Dan is het logisch dat de boordcomputer het rijbereik gaat aanpassen. Hoe zou die trouwens moeten weten of ge naar boven of naar beneden aan het rijden zijt? De auto heeft geen topografische kaart aan boord die weet hoe lang ge nog naar boven moet rijden en in functie daarvan het rijbereik niet gaat aanpassen. Amai, wie gaat dat programmeren? BMW (en een paar andere merken) hebben wel al een automaat die zich aanpast aan de weg die nog moet komen via kaarten van de gps. Maar die passen zich ook niet aan aan de helling van de weg die nog moet komen.

                          En als laatste: neen een 30 jaar oude golf kunt ge niet vergelijken met een nieuwe auto. Dat is juist... en gelukkig maar.
                          www.peugeotforum.be

                          Comment


                          • #14
                            ik heb wel degelijk ook met CC gereden. toen ik die afhaalde en naar huis reed, was het zelf rijden (verbruik iets van 3.7liter). auto terugbrengen was 93 op CC (zo haalden vrachtwagens mij niet in en bleef ik er ook achter). op CC heb ik 3.6L gehaald.
                            met mijn golf heb ik verschillende tanken rond de 3.4L gezeten (3.43 - 3.46). de golf is ook tamelijk zwaar met zijn dieselmotor (950kg tov een benzine aan 790kg ofzo) terwijl die peugeot rijklaar 1220kg zou zijn. scheel hem dus geen 250kg want mijn opgegeven golf gewicht is LEEG en niet rijklaar.
                            aangezien ik al extreem laag geraak met mijn golf, had ik toch ook gedacht dat ik met mijn rijstijl in een 'nieuwe' wagen rond de 3.0liter zou halen (speciaal daarvoor nog airco uit gelaten en ramen dicht).

                            ik zat wel goed in de auto hoor, het zicht van de tellerpartij was in orde, en ik zat ook niet tegen het raam. vond alleen dat het stuur zo dicht naar mij kwam. en t was zo een klein bol stuur terwijl men golf een groot vlak stuur heeft.
                            het vermogen valt mee en 150 zal die wel halen. k vind alleen jammer dat die bij begin zo een boost gaf, en dan ineens wegvalt naarmate ge doortrekt. ik heb 1200km gehaald met de tank, maar na het tanken geeft die spontaan weer maar 900km te kunnen rijden (zonder dat ik 1 meter reed na het tanken). het klopt dus ook niet dat hij de laatste 30km zou gebruiken als referentie.

                            nu ivm die brandstofmeting. dit is zuiver programmeren en zouden ze wel beter kunnen doen. bij maximaal optrekken in 5de heb ik nooit meer dan 10.5L op het huidig verbruik gezien.
                            nu als die 'weet' dat er nog pakweg 20liter is, moet die niet zo gaan zeiken dat die in bergop maar 170km mee kan rijden, en bij de eerste bergaf naar 340km op te lopen. ik zou het intressanter vinden als die continue berekent met de hoeveelheid brandstof en hte laatste gemiddelde verbruik. als je dan in een helling wat meer verbruikt, zou die dan iets sneller kunnen zakken.

                            bv: tank 20liter, verbruik 5liter. ik zou dus 400km kunnen. ik rijd nu 10km bergop en heb hiervoor 1 liter verbruikt (10L/100km), dan zou die moeten zeggen dat ik nog 380km ofzo kan. 400km -10 gereden km's = 390km. maar ter compensatie van het hogere verbruik gaat die dan 380 weergeven en geen 170 zoals die peugeot deed. ge gaat toch geen 170km lang zo een steile bergflank oprijden. dit is heel makkelijk te bereiken door het vorige gemiddelde verbruik samen te nemen met het huidige gemiddelde verbruik. hoe langer ge dan bergop rijd, hoe hoger zijn berekening zal uitkomen.
                            bij mijn vorige firmawagens had ik ook dergelijke boordcomputers en die werkte WEL zoals ik net beschreef (clio en megane).
                            welke berekening de peugeot gebruikt is me niet direct duidelijk. ik ben ZELF zo een brandstoftank en autonomie programma aan het schrijven voor men golf en ik doe het met een oude mechanische diesel zonder ECU die alles schoon doorgeeft wat die verbruikt. de mijne zal zo GEEN afwijkende getallen geven, zal gewoon iets sneller zijn met zijn autonomie getallen (na 50km rijden zal die 100km minder autonomie weergeven ofzo)

                            als ik een bocht naar links of rechts neem, of bergop/bergaf ga, dan kan mijn brandstofnaald wel makkelijk 1/4de tank bewegen (12.5liter verschil). nogthans gaat mijn zelfbouwteller geen 2liter afwijking geven

                            het is dus toch al te merken dat er bepaalde mensen liever een 20jaar oude wagen verkiezen boven een jonge 'peugeot'. ik heb nogthans met ordinaire partners gereden vroeger (1.9 platte diesels) en daar had ik geen klagen van. zetels waren goed, dashboard ook, ...
                            vond alleen het rijden met die nieuwe peugeot zo wat teleurstellend. zou eens met een andere 'nieuwe' wagen moeten rijden om te weten of ik hetzelfde daar ervaar.
                            als IK het vermogen al vond tegenvallen terwijl ik een dichtgedraaide platte oude diesel rijd... dat wil al wat zeggen
                            Last edited by ; 21/04/2015, 14:31.

                            Comment


                            • #15
                              Kan dat verbruik niet komen door de locatie van de vlotter waardoor de auto bij stijgen gewoon 'denkt' dat er veel minder brandstof aan boord is?
                              Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                              Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                              If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

                              Comment


                              • #16
                                kheb het vorige week hier nog geschreven, beste rijhouding van (gokje) 200 verschillende auto's waar ik mee gereden heb is in een Golf 2!

                                en ja oude auto's rijden gewoon "fijner"

                                Peugeot was vroeger top, met 405, 406, 306 superwegligging en comfort

                                Comment

                                Working...
                                X