Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hoe streng is nu de oldtimerkeuring?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Hoe streng is nu de oldtimerkeuring?

    Hey,

    ik heb net voorschot gegeven voor een oldtimer Golf 1 cabrio in Nederland.
    Wagen heeft echter andere motor, geen automaat meer maar manueel en schijfremmen achteraan.
    Gaat men hierover lastig doen op de oldtimerkeuring?

  • #2
    als die nooit in belgie is ingeschreven, kennen ze in principe niet wat er zou moeten onderzitten. als je de invoerprocedure doet als alleenstaand geval, dan zal men op papier zetten waar die auto mee uitgerust is.
    als deze wel al een belgisch PVG nr heeft, moet u auto voldoen aan dat PVG. dus dezelfde motor, dezelfde versnellingsbak en dezelfde remmen. ik heb een vermoeden dat ze alles extra gaan bekijken eens ze de remschijven achteraan zien. ze weten ook wel dat een golf1 dat niet had destijds

    Comment


    • #3
      Dus hopen maar dat hij niet uit België komt?

      Hij is van 1979 en in 1994 voor het eerst in NL ingeschreven (volgens https://ovi.rdw.nl/)

      Comment


      • #4
        in principe moet alles origineel zijn voor oldtimerkeuring, anders kun je die ook nog steeds 'gewoon' laten keuren.
        Het is nu niet dat voor een Golf 1 de taksen erg hoog liggen...
        MY 2011 Lexus IS250 Aut.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk Berichten
          in principe moet alles origineel zijn voor oldtimerkeuring, anders kun je die ook nog steeds 'gewoon' laten keuren.
          Die opmerking begrijp ik niet. Kan ik die met gewone keuring wel met bvb schijfremmen laten keuren?

          Comment


          • #6
            volgens mij wel ja
            MY 2011 Lexus IS250 Aut.

            Comment


            • #7
              Volgens mij niet. Al genoeg kevertjes gezien die afgekeurd werden omdat ze schijfremmen hadden gestoken (was nochtans een officiële optie op sommige modellen...)
              Dedication, Determination, Perfection - Senna

              Comment


              • #8
                Ah verdorie.
                Vind ik eindelijk een mooie, ga ik weer problemen krijgen met de keuring.
                We zullen zien, desnoods kan ik hem nog altijd wel weer in Nederland verkopen, er leken genoeg andere geïntresseerden te zijn.

                Comment


                • #9
                  Als jij documenten mee hebt (werkplaatshandboek bvb.) of OEM onderdeelnummers kunt voorleggen die bewijzen dat dit toen beschikbaar was (standaard of optie doet er niet toe) dan kunnen ze u daarop niet afkeuren.
                  Desnoods stationschef erbij halen en u niet laten doen door die onnozelaars met hun A2 of A3 automechanica.

                  Heb het ook ooit voorgehad met een MGB, had gelukkig Haynes Manual bij en toen hebben ze ingebonden. Had ik die mannen gewoon laten doen hadden ze die ook afgekeurd.
                  MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                  Comment


                  • #10
                    Staat alles op het APK papier?

                    Comment


                    • #11
                      Volgens mij zien ze t niet, gewoon zeggen dat t origineel is.
                      Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                      Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                      Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

                      Comment


                      • #12
                        als daily wagen moogt ge zowieso geen aanpassingen doen aan het remsysteem.
                        als uw PVG nr trommelremmen heeft staan, dan zult ge ook trommelremmen moeten hebben. als uw auto met schrijfremmen als optie heeft, dan heeft die auto ook een ander pvg nr (een escort mk2 is zowel met trommels als schijven geleverd, en het enige dat je moet doen, is de veerpoot swappen. leidingen, hoofdremcilinder... is allemaal hetzelfde. maar komt niet met een 1976'er escort af op de keuring met de schijfremmen vooraan op van een 78'er escort. afkeur hebt ge aan u been).

                        ook voor oldtimer moet uw auto fabrieksorigineel staan. uitbouwkits, brede wielen, grotere uitlaat... in principe ook afkeur. maar als ge de sjans hebt dat ge ne goeie vind die u erdoor laat, hoeft ge erna toch niet meer naar de keuring (gaat binnenkort veranderen en dan zult ge wat oldtimers zien te koop komen of afgekeurd worden. ik ben al mijn 'aangepaste' oldtimers aan het buitengooien voor origineel aan te schaffen).

                        als uw auto nooit in belgie was ingeschreven, hebt ge in principe geen PVG nr en weten ze niet wat uw auto origineel had (homologatieprocedure ondergaan en alles wat erop zit is origineel). heeft die wel ooit hier bestaan, dan hebben ze normaal alle gegevens in de pc staan.
                        als dat dus ooit een 1.1 benzine was, en nu staat gij daar met nederlandse papieren die over een 1.8GTI spreekt.... normaal heeft die 1.8GTI ook bestaan en zou ge kunnen een goedkeuring krijgen (immers al in een ander europees land legaal omgekeurd), als daar nu een VR6 blok inligt, dan moogt ge da vergeten.
                        de auto zal dan wel moeten voldoen aan alle zaken die een belgische 1.8GTI heeft in belgie.

                        Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk Berichten
                        Als jij documenten mee hebt (werkplaatshandboek bvb.) of OEM onderdeelnummers kunt voorleggen die bewijzen dat dit toen beschikbaar was (standaard of optie doet er niet toe) dan kunnen ze u daarop niet afkeuren.
                        Desnoods stationschef erbij halen en u niet laten doen door die onnozelaars met hun A2 of A3 automechanica.

                        Heb het ook ooit voorgehad met een MGB, had gelukkig Haynes Manual bij en toen hebben ze ingebonden. Had ik die mannen gewoon laten doen hadden ze die ook afgekeurd.
                        dat wil ik wel eens zien gebeuren. mijn dodge had een ram motorkap logo. ORIGINEEL van fabriek ook zo allemaal geleverd, broschures en alles erbij. kreeg ik als antwoord:
                        "die logos worden allemaal verwijderd bij de homologatiekeuring in belgie en daarna mogen die er niet meer op. dat die dingen dus ook beschikbaar waren, wil niet zeggen dat uw auto die ook op zijn PVG heeft staan.?
                        remmerij staat zeker op het PVG en als de uwe van fabriek trommels had, dan heeft die ook papieren dat die met trommels geleverd werd. en dan moogt ge op uwe kop staan met u bewijskes en OEM nrs als optie
                        Last edited by ; 16/06/2015, 12:52.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door krikkie Bekijk Berichten
                          Volgens mij zien ze t niet, gewoon zeggen dat t origineel is.
                          De een zal het zien, de andere niet. De ene zal hem afkeuren, de andere niet. Het is heel dikwijls, om niet te zeggen altijd, een loterij bij de keuring.

                          Comment


                          • #14
                            Ik vraag me nu wel af wat die Nederlandse papieren gaan zeggen.
                            Volgens de online RDW heeft die een 4 cilinder van 0 cm³ en 0kW.
                            Gisteren was ik naar eentje gaan kijken, die had ook 0 cm³ en 0kW, stond echt op de papieren.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                              De een zal het zien, de andere niet. De ene zal hem afkeuren, de andere niet. Het is heel dikwijls, om niet te zeggen altijd, een loterij bij de keuring.
                              Helemaal terecht, een loterij, beter had ik het niet kunnen zeggen

                              ik zou gewoon naar de oldtimerkeuring gaan en doen of je van niets weet ...
                              in principe testen ze enkel (op de weg) of wagen veilig kan stoppen, niet scheef trekt

                              begin met wagen mooi te poetsen, papieren bijhebt, ... Zodat ze daar al niet over struikelen, sommige van die mannen zien wel graag dergelijke wagens

                              lees anders eens op flat4free, als ik mij goed herinner zijn ze in Wommelgem wel goed, of als het niet te ver is naar Wallonie rijden, vb Lessines

                              alvast succes

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
                                Ik vraag me nu wel af wat die Nederlandse papieren gaan zeggen.
                                Volgens de online RDW heeft die een 4 cilinder van 0 cm³ en 0kW.
                                Gisteren was ik naar eentje gaan kijken, die had ook 0 cm³ en 0kW, stond echt op de papieren.
                                Vroeger, toen de lucht nog blauw was en gras nog groen, toen stond er op een Nederlands kenteken slechts het type auto + kleur, chassisnummer, leeggewicht, brandstof en aantal cylinders. Tegenwoordig is dat wat uitgebreider en staat er meer op t.a.v. het type. Verder nog milieugoedkeuringen, gewichten, maximaal vermogen, aantal zitplaatsen etc.

                                Het is dus doodnormaal dat er voor die golf staat "0cm³ en 0kW". Ook klopt vaak het aantal zitplaatsen en het aantal deuren niet.

                                Comment


                                • #17
                                  Ok, eerste stappen zijn gezet:
                                  - wagen is uitgeschreven bij de RDW (of beter: bij grenswisselkantoor wegens panne bij RDW, verhoogde de rekening wel effe van 11 euro naar 42, geen aanrader dus)
                                  - nu ingevoerd bij douane, gelukkig staan daar ook geen bijzonderheden op papier (geen automatic of cylinderinhoud)
                                  Zou het nu al duidelijk moeten zijn of dit een Belgische wagen is geweest? PVG nummer?

                                  Vraagje ivm de herkeuring (indien gefaald): kan ik die in een ander (soepeler) station doen?
                                  Last edited by Chris_147; 18/06/2015, 06:29.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten

                                    Vraagje ivm de herkeuring (indien gefaald): kan ik die in een ander (soepeler) station doen?
                                    dat wordt moeilijk. als uwe auto afgekeurd is, dan moet ge voor herkeuring terug naar datzelfde station. bv een barst in u voorruit, afgekeurd op de barst. ge laat de ruit herstellen en ge doet dan herkeuring. ze gaan enkel die ruit bekijken en indien ok ben je goedgekeurd. dit kost je 9€ ofzo

                                    ga je naar een ander keuringstation, dan wordt ALLES opnieuw gekeurd, ge betaald dan weer een volledige keuring. stel nu in bovenstaande dat ge naar een ander station rijd met diezelfde ruit. die zien afgekeurd op die voorruit, nogal logisch dat die mannen ook gaan afkeuren op die vooruit. als uwe golf dus afgekeurd wordt op 'niet originele motor' dan geef ik het weinig kans dat een ander keuringsstation het wel gaat goedkeuren.

                                    ge kunt natuurlijk wat chance hebben. stel dat station X uw afkeurd voor chassisnr moeilijk leesbaar. ge kuisd dat thuis wa op, wrijft erin met wat krijt dat het goed leesbaar is. dan nog heb je kans dat het ene station u weer gaat afkeuren omdat ze dat opnieuw ingeslagen willen zien.
                                    dan gaat ge naar een ander keuringsstation en daar zou ge dan goedgekeurd kunnen worden, immers is het goed leesbaar

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ik zit echt te twijfelen wat nu de beste manier is om die wagen gekeurd te krijgen.
                                      - naar station in Turnhout en het beste hopen?
                                      - naar bvb Wommelgem gaan waar men misschien gemakkelijker is?

                                      Welk verhaal moet ik klaarhouden in geval men moeilijk begint te doen?
                                      Ik heb papier van APK keuring (tot april 2016), dus wagen was goedgekeurd in Nederland. Maar daar staat dan weer wel op Golf Cabriolet Automatic. Dus dat haal ik liever niet boven als het nog niet nodig is, want nu manueel.
                                      Als die wagen hier nog niet gekend is, hoe gaan zij dan kunnen zeggen wat het origineel moet zijn?
                                      En er moet toch ook iets zijn zoals vrij verkeer van goederen in Europa, dus als die in Nederland op de baan mocht, dan moet dat in België toch ook mogen? Het is tenslotte ook niet dat die Nederlanders met die wagen niet in België mochten rijden...

                                      Comment


                                      • #20
                                        Het is niet omdat een wagen buiten België gekeurd is dat deze automatisch in België goedgekeurd wordt. Mocht het zo simpel zijn zou het leuk zijn. Een wagen moet nu eenmaal voldoen aan de wettelijke vereisten in België.

                                        Ik ben er trouwens vrij zeker van dat je die Nederlandse APK keuring zal moeten voorleggen bij de oldtimerkeuring, dat is namelijk een vereiste bij een importvoertuig. Kijk eens op de website van de autokeuring, daar staat alles duidelijk op wat ze allemaal controleren en welke papieren je allemaal moet voorleggen. Bij twijfel kan je altijd bellen naar een keuringsstation, meestal zijn ze heel behulpzaam aan de telefoon.

                                        Wat betreft de keuze van het keuringsstation: maakt weinig of niks uit. In ieder station heb je 'makkelijke' en 'moeilijke' keurders. Het is gewoon belangrijk dat je zoveel mogelijk documentatie meebrengt over de punten waarover er discussie kan ontstaan.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X