Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hoe streng is nu de oldtimerkeuring?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #41
    Niet enkel over oldtimers, eerder over keuring in het algemeen. De reacties op FB zijn ook priceless
    Classic cars on demand

    www.facebook.com/CaliforniaDream.be
    www.californiadream.be

    - It's time to make your dream come true -

    Comment


    • #42
      Heel raar want normaal zou je nooit gekeurd raken met een motorswap..

      Comment


      • #43
        Is vandaag toch volledig officieel gelukt

        Comment


        • #44
          Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
          het probleem is dat je in NL zomaar je motor mag veranderen.
          enkel als je meer cilinders hebt, of het vermogen stijgt met meer dan xx% (dacht 40%), dan moet je naar een speciale keuring in lelystad waar de auto getest wordt.
          deze krijgt dan alles op papier vermeld.

          maar de ombouw van een 1.8 4cyl 85PK naar 2.0 4cyl 90pk mag daar gewoon.
          in belgie daarentegen mag je niet zomaar je motor veranderen. bij verandering motor (bv oude is vastgelopen), dan mag je die motor wisselen met een gelijkaardige en moet er een papier komen waar die motor uit kwam, hoeveel pk,...
          zomaar 1.8 90pk naar 2.0 90pk KAN NIET in belgie.

          wil je dus veranderen van cilinderinhoud en/of vermogen, dan moet je toestemming krijgen van de fabrikant, daarna mag je de ombouw doen en wordt u auto aangepast aan de nieuwe gegevens. bijkomende voorwaarde is dan ook dat die motor origineel ook geleverd werd in die auto
          bv golf 1.6 75pk naar golf 1.8 90pk. je moet dan wel voldoen aan ALLE gegevens in het PVG nr van die 1.8 90pk.
          als een 1.6golf dus 240mm schijven heeft vooraan, met gewone klauwen, gewone ophanging en stabilisator stang,
          maar de 1.8 golf had 280mm geventileerde schijven, 4pots remklauwen, sterkere sport ophanging, dikke stabilisators stangen... dan moet die 1.6 golf dat de 1.8 motor krijgt dus ook de volledige setup van de 1.8 krijgen.

          daarom zijn NL imports zo gevaarlijk. ze kunnen daar zomaar een 1.8 audi blok met seat versnellingsbak in een golf steken, remschijven van een ford, remklauwen van een volvo.... zolang die de weggedragtest in lelystad doorstaat, wordt die goedgekeurd.
          maar dat krijgt ge NOOOOOOOOOOIT in belgie legaal gekeurd
          vrij verkeer van goederen en diensten (keuring) volgens EU, maar B lapt regels aan zijn voeten
          auto die in een EU land is gekeurd moet overal in EU op de weg kunnen!!!

          Comment


          • #45
            Oorspronkelijk geplaatst door NineEleven Bekijk Berichten
            Heel raar want normaal zou je nooit gekeurd raken met een motorswap..
            bij oldtimers zie je dat toch heel regelmatig, maar volgens mij letten ze daar ook niet op (bij oldtimerkeuring)

            PS : wat doe je als je een volledig nieuw (revisie) motorblok legt na panne (zoals gisteren hier geschreven in die Opel Zafira, maar ook bij alle mandere merken, ja ook bij MB, BMW, Porsche, ...) in een recente wagen ? komen ze dat te weten op de keuring? stel dat je niet zelfde blok vindt maar een zwaarder? ...

            Comment


            • #46
              dan moet er een attest bij van diegene die de motor inbouwde, met de gegevens waar die motor uit kwam, technische details, vermogens....

              heb je een zwaardere, dan moet je toestemming vragen aan de fabrikant om die erin te leggen. heeft die motor niet bestaan in dat type voertuig, krijg je nooit toestemming.
              in NL daarentegen mag je wel de motor veranderen en hoef je niks te doen als je niet boven de 40%vermogenwinst uitkomt. zit je wel hoger, of bouw je meer cilinders in, moet die in lelystad een weggedragtest ondergaan voor die goedgekeurd wordt. daar zit dus het probleem als zo een wagen naar belgie komt

              Comment


              • #47
                Ik vind dat zoiets in België ook mogelijk moet zijn.
                In de US vervangen ze ongeveer alles aan een wagen en daar zijn toch niet gigantisch veel meer ongevallen of verkeersdoden (minder waarschijnlijk zelfs)

                Comment


                • #48
                  bwa, andere landen zijn misschien wat te laks (zeker UK).
                  stel je hebt een ford auto met een 1.6 4cyl benzine met 90pk. niks houd je tegen om daar een nissan motor 2.0 4cyl met 130pk in te leggen. is dergelijke ombouw dan wel zeker goed gedaan?
                  in belgie kan dit dan allemaal niet en mogen enkel motoren ingebouwd worden die in dat model hebben bestaan. dat wil dus ook zeggen dat elk onderdeeltje of beugeltje gewoon verkrijgbaar is. je moet niks zelf gaan fabriceren om het passend te maken

                  Comment


                  • #49
                    Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                    dan moet er een attest bij van diegene die de motor inbouwde, met de gegevens waar die motor uit kwam, technische details, vermogens....

                    heb je een zwaardere, dan moet je toestemming vragen aan de fabrikant om die erin te leggen. heeft die motor niet bestaan in dat type voertuig, krijg je nooit toestemming.
                    in NL daarentegen mag je wel de motor veranderen en hoef je niks te doen als je niet boven de 40%vermogenwinst uitkomt. zit je wel hoger, of bouw je meer cilinders in, moet die in lelystad een weggedragtest ondergaan voor die goedgekeurd wordt. daar zit dus het probleem als zo een wagen naar belgie komt

                    Bedankt voor info

                    Comment


                    • #50
                      Man man, zo vlot het bij de keuring ging, zo moeilijk gaat het inschrijven nu bij de DIV.

                      Papieren door verzekeringsmaatschappij laten opsturen, krijg ik ze gisteren terug: Nederlandse kentekenbewijzen moeten erbij.
                      Bij mijn vorige wagen waren die door de douane ingehouden, nu had men enkel een kopie genomen.
                      DIV moet de originelen hebben.
                      Bel ik naar DIV: krijg ik aan de telefoon te horen dat, vermits mijn vrouw naar de douane was geweest, deze niet op mijn naam ingeschreven kan worden.
                      Maar hij moet op mijn naam ingeschreven worden want hij was gekeurd met de platen en verzekering van de vorige die op mijn naam stond.
                      Dus moet er ook nog een bewijs van overdracht bij (verkoop of schenking van mijn vrouw aan mij)
                      Dat nog even in die begeleidende brief vermelden was er echter teveel aan.

                      En dit kan men niet in Kontich regelen want die kunnen zo'n overdracht niet behandelen of zo.
                      Dit moet naar Brussel, of ik moet eerst bij de douane langs om de wagen op mijn naam te laten zetten.

                      Waarom doen ze dat iedere keer anders en waarom vermelden ze niet alle informatie?

                      En je gaat zien: tegen dat dit geregeld is, is het mooie weer gedaan voor de rest van de zomer!

                      Comment


                      • #51
                        Ik ben gisteren afgekeurd voor te laag afgestelde lichten en het ontbreken van een gevarendriehoek. Het eerste akkoord, bij het tweede nooit stil gestaan...

                        En dan nog eens discussie op de keuring over het al dan niet moeten hebben van een gelijkvormigheidsattest... Het is allemaal niet simpel.

                        Comment


                        • #52
                          Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
                          Man man, zo vlot het bij de keuring ging, zo moeilijk gaat het inschrijven nu bij de DIV.

                          Papieren door verzekeringsmaatschappij laten opsturen, krijg ik ze gisteren terug: Nederlandse kentekenbewijzen moeten erbij.
                          Bij mijn vorige wagen waren die door de douane ingehouden, nu had men enkel een kopie genomen.
                          DIV moet de originelen hebben.
                          Bel ik naar DIV: krijg ik aan de telefoon te horen dat, vermits mijn vrouw naar de douane was geweest, deze niet op mijn naam ingeschreven kan worden.
                          Maar hij moet op mijn naam ingeschreven worden want hij was gekeurd met de platen en verzekering van de vorige die op mijn naam stond.
                          Dus moet er ook nog een bewijs van overdracht bij (verkoop of schenking van mijn vrouw aan mij)
                          Dat nog even in die begeleidende brief vermelden was er echter teveel aan.

                          En dit kan men niet in Kontich regelen want die kunnen zo'n overdracht niet behandelen of zo.
                          Dit moet naar Brussel, of ik moet eerst bij de douane langs om de wagen op mijn naam te laten zetten.

                          Waarom doen ze dat iedere keer anders en waarom vermelden ze niet alle informatie?

                          En je gaat zien: tegen dat dit geregeld is, is het mooie weer gedaan voor de rest van de zomer!
                          Zijn jouw documenten opgestuurd naar brussel? Mijn verzekeraar raadt dit af...

                          Comment


                          • #53
                            Oorspronkelijk geplaatst door Ugeken Bekijk Berichten
                            Zijn jouw documenten opgestuurd naar brussel? Mijn verzekeraar raadt dit af...
                            Bij mijn broer waren de papieren verloren geraakt.
                            Verzekering steekt het op DIV, DIV op verzekering/post.
                            Gelukkig had hij nog kopiëen van alle papieren en is het zo in orde gekomen.

                            Comment


                            • #54
                              Oorspronkelijk geplaatst door Ugeken Bekijk Berichten
                              En dan nog eens discussie op de keuring over het al dan niet moeten hebben van een gelijkvormigheidsattest... Het is allemaal niet simpel.
                              die discussie heb ik ook al eens gevoerd. en zelf met het hoofdbureau van dat keuringsstation aan de telefoon die me zei dat de stationchef de auto MOET aanvaarden, zei die gewoon: 'mijn station, mijn wetten en die auto wordt hier niet gekeurd'.
                              en de garage kon met Zplaten terugkeren zonder keuring.

                              naar wat ik weet: voor o-plaat moet je autos geen hebben als die uit het buitenland komt.
                              als die ooit in belgie heeft gereden en ooit een GVA had, dan MOET je dat ook hebben op de keuring. ook voor o-plaat

                              Comment


                              • #55
                                Ik ben afgekeurd omdat de vorige eigenaar een lasnaadje had gelegd van 3 cm op het achterste subframe. Dit is blijkbaar een "verboden herstelling"
                                Dus alles er onderuit en een ander monteren

                                Comment


                                • #56
                                  Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                                  die discussie heb ik ook al eens gevoerd. en zelf met het hoofdbureau van dat keuringsstation aan de telefoon die me zei dat de stationchef de auto MOET aanvaarden, zei die gewoon: 'mijn station, mijn wetten en die auto wordt hier niet gekeurd'.
                                  en de garage kon met Zplaten terugkeren zonder keuring.

                                  naar wat ik weet: voor o-plaat moet je autos geen hebben als die uit het buitenland komt.
                                  als die ooit in belgie heeft gereden en ooit een GVA had, dan MOET je dat ook hebben op de keuring. ook voor o-plaat
                                  Mijne 16V is belg geweest, heb geen gva meer (papier is weg) en was geen probleem op de keuring.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X