Niet enkel over oldtimers, eerder over keuring in het algemeen. De reacties op FB zijn ook priceless
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Hoe streng is nu de oldtimerkeuring?
Collapse
X
-
Classic cars on demand
www.facebook.com/CaliforniaDream.be
www.californiadream.be
- It's time to make your dream come true -
-
Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichtenhet probleem is dat je in NL zomaar je motor mag veranderen.
enkel als je meer cilinders hebt, of het vermogen stijgt met meer dan xx% (dacht 40%), dan moet je naar een speciale keuring in lelystad waar de auto getest wordt.
deze krijgt dan alles op papier vermeld.
maar de ombouw van een 1.8 4cyl 85PK naar 2.0 4cyl 90pk mag daar gewoon.
in belgie daarentegen mag je niet zomaar je motor veranderen. bij verandering motor (bv oude is vastgelopen), dan mag je die motor wisselen met een gelijkaardige en moet er een papier komen waar die motor uit kwam, hoeveel pk,...
zomaar 1.8 90pk naar 2.0 90pk KAN NIET in belgie.
wil je dus veranderen van cilinderinhoud en/of vermogen, dan moet je toestemming krijgen van de fabrikant, daarna mag je de ombouw doen en wordt u auto aangepast aan de nieuwe gegevens. bijkomende voorwaarde is dan ook dat die motor origineel ook geleverd werd in die auto
bv golf 1.6 75pk naar golf 1.8 90pk. je moet dan wel voldoen aan ALLE gegevens in het PVG nr van die 1.8 90pk.
als een 1.6golf dus 240mm schijven heeft vooraan, met gewone klauwen, gewone ophanging en stabilisator stang,
maar de 1.8 golf had 280mm geventileerde schijven, 4pots remklauwen, sterkere sport ophanging, dikke stabilisators stangen... dan moet die 1.6 golf dat de 1.8 motor krijgt dus ook de volledige setup van de 1.8 krijgen.
daarom zijn NL imports zo gevaarlijk. ze kunnen daar zomaar een 1.8 audi blok met seat versnellingsbak in een golf steken, remschijven van een ford, remklauwen van een volvo.... zolang die de weggedragtest in lelystad doorstaat, wordt die goedgekeurd.
maar dat krijgt ge NOOOOOOOOOOIT in belgie legaal gekeurd
auto die in een EU land is gekeurd moet overal in EU op de weg kunnen!!!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door NineEleven Bekijk BerichtenHeel raar want normaal zou je nooit gekeurd raken met een motorswap..
PS : wat doe je als je een volledig nieuw (revisie) motorblok legt na panne (zoals gisteren hier geschreven in die Opel Zafira, maar ook bij alle mandere merken, ja ook bij MB, BMW, Porsche, ...) in een recente wagen ? komen ze dat te weten op de keuring? stel dat je niet zelfde blok vindt maar een zwaarder? ...
Comment
-
dan moet er een attest bij van diegene die de motor inbouwde, met de gegevens waar die motor uit kwam, technische details, vermogens....
heb je een zwaardere, dan moet je toestemming vragen aan de fabrikant om die erin te leggen. heeft die motor niet bestaan in dat type voertuig, krijg je nooit toestemming.
in NL daarentegen mag je wel de motor veranderen en hoef je niks te doen als je niet boven de 40%vermogenwinst uitkomt. zit je wel hoger, of bouw je meer cilinders in, moet die in lelystad een weggedragtest ondergaan voor die goedgekeurd wordt. daar zit dus het probleem als zo een wagen naar belgie komt
Comment
-
bwa, andere landen zijn misschien wat te laks (zeker UK).
stel je hebt een ford auto met een 1.6 4cyl benzine met 90pk. niks houd je tegen om daar een nissan motor 2.0 4cyl met 130pk in te leggen. is dergelijke ombouw dan wel zeker goed gedaan?
in belgie kan dit dan allemaal niet en mogen enkel motoren ingebouwd worden die in dat model hebben bestaan. dat wil dus ook zeggen dat elk onderdeeltje of beugeltje gewoon verkrijgbaar is. je moet niks zelf gaan fabriceren om het passend te maken
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichtendan moet er een attest bij van diegene die de motor inbouwde, met de gegevens waar die motor uit kwam, technische details, vermogens....
heb je een zwaardere, dan moet je toestemming vragen aan de fabrikant om die erin te leggen. heeft die motor niet bestaan in dat type voertuig, krijg je nooit toestemming.
in NL daarentegen mag je wel de motor veranderen en hoef je niks te doen als je niet boven de 40%vermogenwinst uitkomt. zit je wel hoger, of bouw je meer cilinders in, moet die in lelystad een weggedragtest ondergaan voor die goedgekeurd wordt. daar zit dus het probleem als zo een wagen naar belgie komt
Bedankt voor info
Comment
-
Man man, zo vlot het bij de keuring ging, zo moeilijk gaat het inschrijven nu bij de DIV.
Papieren door verzekeringsmaatschappij laten opsturen, krijg ik ze gisteren terug: Nederlandse kentekenbewijzen moeten erbij.
Bij mijn vorige wagen waren die door de douane ingehouden, nu had men enkel een kopie genomen.
DIV moet de originelen hebben.
Bel ik naar DIV: krijg ik aan de telefoon te horen dat, vermits mijn vrouw naar de douane was geweest, deze niet op mijn naam ingeschreven kan worden.
Maar hij moet op mijn naam ingeschreven worden want hij was gekeurd met de platen en verzekering van de vorige die op mijn naam stond.
Dus moet er ook nog een bewijs van overdracht bij (verkoop of schenking van mijn vrouw aan mij)
Dat nog even in die begeleidende brief vermelden was er echter teveel aan.
En dit kan men niet in Kontich regelen want die kunnen zo'n overdracht niet behandelen of zo.
Dit moet naar Brussel, of ik moet eerst bij de douane langs om de wagen op mijn naam te laten zetten.
Waarom doen ze dat iedere keer anders en waarom vermelden ze niet alle informatie?
En je gaat zien: tegen dat dit geregeld is, is het mooie weer gedaan voor de rest van de zomer!
Comment
-
Ik ben gisteren afgekeurd voor te laag afgestelde lichten en het ontbreken van een gevarendriehoek. Het eerste akkoord, bij het tweede nooit stil gestaan...
En dan nog eens discussie op de keuring over het al dan niet moeten hebben van een gelijkvormigheidsattest... Het is allemaal niet simpel.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk BerichtenMan man, zo vlot het bij de keuring ging, zo moeilijk gaat het inschrijven nu bij de DIV.
Papieren door verzekeringsmaatschappij laten opsturen, krijg ik ze gisteren terug: Nederlandse kentekenbewijzen moeten erbij.
Bij mijn vorige wagen waren die door de douane ingehouden, nu had men enkel een kopie genomen.
DIV moet de originelen hebben.
Bel ik naar DIV: krijg ik aan de telefoon te horen dat, vermits mijn vrouw naar de douane was geweest, deze niet op mijn naam ingeschreven kan worden.
Maar hij moet op mijn naam ingeschreven worden want hij was gekeurd met de platen en verzekering van de vorige die op mijn naam stond.
Dus moet er ook nog een bewijs van overdracht bij (verkoop of schenking van mijn vrouw aan mij)
Dat nog even in die begeleidende brief vermelden was er echter teveel aan.
En dit kan men niet in Kontich regelen want die kunnen zo'n overdracht niet behandelen of zo.
Dit moet naar Brussel, of ik moet eerst bij de douane langs om de wagen op mijn naam te laten zetten.
Waarom doen ze dat iedere keer anders en waarom vermelden ze niet alle informatie?
En je gaat zien: tegen dat dit geregeld is, is het mooie weer gedaan voor de rest van de zomer!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Ugeken Bekijk BerichtenZijn jouw documenten opgestuurd naar brussel? Mijn verzekeraar raadt dit af...
Verzekering steekt het op DIV, DIV op verzekering/post.
Gelukkig had hij nog kopiëen van alle papieren en is het zo in orde gekomen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Ugeken Bekijk BerichtenEn dan nog eens discussie op de keuring over het al dan niet moeten hebben van een gelijkvormigheidsattest... Het is allemaal niet simpel.
en de garage kon met Zplaten terugkeren zonder keuring.
naar wat ik weet: voor o-plaat moet je autos geen hebben als die uit het buitenland komt.
als die ooit in belgie heeft gereden en ooit een GVA had, dan MOET je dat ook hebben op de keuring. ook voor o-plaat
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichtendie discussie heb ik ook al eens gevoerd. en zelf met het hoofdbureau van dat keuringsstation aan de telefoon die me zei dat de stationchef de auto MOET aanvaarden, zei die gewoon: 'mijn station, mijn wetten en die auto wordt hier niet gekeurd'.
en de garage kon met Zplaten terugkeren zonder keuring.
naar wat ik weet: voor o-plaat moet je autos geen hebben als die uit het buitenland komt.
als die ooit in belgie heeft gereden en ooit een GVA had, dan MOET je dat ook hebben op de keuring. ook voor o-plaat
Comment
Comment