Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Keuringsprobleem: identificatieplaatje voor Alfa Romeo oldtimer (bj: 1975)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Keuringsprobleem: identificatieplaatje voor Alfa Romeo oldtimer (bj: 1975)

    Hallo,

    Mijn situatie is de volgende:
    Ik heb een tijdje terug een Alfa Romeo uit '75 gekocht in Nederland.
    Deze is ondertussen reeds in Belgie en de douane gepasseerd (het roze papier is afgestempeld).

    Vorige week een poging ondernomen om die te keuren als oldtimer (zonder gva, want dit is niet nodig voor keuring o-plaat). Echter kreeg ik te horen dat de auto is afgekeurd wegens het ontbreken van een identificatieplaatje.

    Er hing wel een typeplaatje in, maar dat was er eentje zonder ingeslagen nummers (repro-plaatje met enkel het typenummer) en dus niet correct volgens de Keuring. Daar hoort volgens hen een identificatieplaatje in met ingeslagen chassisnummer (en evt. andere nummers), helaas is dit in Nederland geen vereiste en heeft mijn oude Alfa er volgens mij zelfs nooit één gehad. Het chassisnummer is uiteraard aanwezig in het chassis en perfect leesbaar.

    In het officiele keuringsdocument van GOCA vind ik ook nergens terug dat dergelijk plaatje een reden voor afkeuring kan zijn. Maar bij de keuring zijn ze - zoals steeds - zeker van hun stuk...

    Origineel identificatieplaatje is nu aangevraagd via een officiele Alfa-dealer, maar daar wisten ze me te vertellen dat dit enkele weken op zich kon laten wachten.

    Zou er toevallig iemand met ervaring in deze even kunnen toelichten wat de snelste manier is om de auto op de baan te krijgen. Want volgens ik op internet lees (over andere merken) kan dit wel eens langer aanslepen dan verwacht.

    Alvast bedankt!

    Mvg.
    Simon

  • #2
    Dag Simon,

    ik weet dat Macadam in Vilvoorde de homologatie doet voor Alfa in België, ik ben daar met mijn GT junior van '75 (ook NL import) langsgegaan voor de homologatiekeuring, gewoon afspraak maken en langsgaan, je krijgt dan een identificatieplaatje mee.
    Kostte iets van een 110 euro dacht ik, contactpersoon was Pierre Odin, een liefhebber en sympathieke kerel
    Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door elio Bekijk Berichten
      Dag Simon,

      ik weet dat Macadam in Vilvoorde de homologatie doet voor Alfa in België, ik ben daar met mijn GT junior van '75 (ook NL import) langsgegaan voor de homologatiekeuring, gewoon afspraak maken en langsgaan, je krijgt dan een identificatieplaatje mee.
      Kostte iets van een 110 euro dacht ik, contactpersoon was Pierre Odin, een liefhebber en sympathieke kerel
      Dag Elio,

      Volgens de Alfa-dealer was er geen homologatiekeuring nodig en kon de aanvraag van het plaatje zo gebeuren.
      Maar die mens leek ook niet 100% op de hoogte...

      Dus volgens jou zal de aanvraag op niets uitdraaien en moet ik met de wagen naar Vilvoorde?

      Comment


      • #4
        Je kan misschien best eens contact opnemen met de dienst homologatie van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid. Het kan zeer goed zijn dat uw wagen in orde is met het huidige identificatieplaatje en dat ze zich vergissen op de keuring en dat niet willen toegeven. Hebben ze op de keuring trouwens gezegd dat ze dit gingen onderzoeken of mag je het zelf uitvogelen?

        Comment


        • #5
          Ik heb de mijne alleszins "zo" als oldtimer kunnen inschrijven, die homologatiekeuring heb ik enkel laten doen voor het geval ik hem ooit eens op dagelijkse platen wil inschrijven. En momenteel ligt dat plaatje dus gewoon bij mij thuis, het chassisnummer is gewoon ingeslagen op het schutbord tussen motor en dashboard.
          Dus het is mij een raadsel waarom ze op de keuring naar dat plaatje vragen... Over welke Alfa gaat het juist?
          Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door elio Bekijk Berichten
            Ik heb de mijne alleszins "zo" als oldtimer kunnen inschrijven, die homologatiekeuring heb ik enkel laten doen voor het geval ik hem ooit eens op dagelijkse platen wil inschrijven. En momenteel ligt dat plaatje dus gewoon bij mij thuis, het chassisnummer is gewoon ingeslagen op het schutbord tussen motor en dashboard.
            Dus het is mij een raadsel waarom ze op de keuring naar dat plaatje vragen... Over welke Alfa gaat het juist?
            Elio,

            Het gaat om een Alfa GT Junior 1600 bj '75.
            Ik vond het ook vreemd dat dat plaatje noodzakelijk was, aangezien het chassisnummer er vlak naast staat en duidelijk leesbaar is.
            en de auto van oorsprong Nederlands is (en identificatieplaatjes waren indertijd daar niet van toepassing)
            Heb ondertussen gebeld met Dhr. Odin. Hij zei me dat zo'n plaatje makkelijk op een week kon geleverd worden en homologatiekeuring niet nodig is, oef!
            Ik bel straks nog eens naar de dealer die de aanvraag heeft gedaan.

            Thx in ieder geval!

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
              Je kan misschien best eens contact opnemen met de dienst homologatie van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid. Het kan zeer goed zijn dat uw wagen in orde is met het huidige identificatieplaatje en dat ze zich vergissen op de keuring en dat niet willen toegeven. Hebben ze op de keuring trouwens gezegd dat ze dit gingen onderzoeken of mag je het zelf uitvogelen?
              Diabolic,

              Ik ben zelf niet naar de keuring geweest, dit moest via Z-platen (omdat ik zelf geen platen op mijn naam heb).
              De garagist die is geweest wist me te vertellen dat hij is afgekeurd omwille van ontbreken identificatieplaatje (de rest was in orde)
              en dat er hem verteld is via Alfa dealer zo'n plaatje aan te vragen.
              Heb nog eens gemaild naar het diensthoofd van het KM-keuringsbureau met de expliciete vraag.
              Want het is me niet echt duidelijk of het nu wel of niet verplicht is
              en ik kan het ook nergens terugvinden in hun officiele keurings-PDF

              Bon, even afwachten dan maar zeker...

              Comment


              • #8
                Is weldegelijk een vereiste om chassisnummer in te slaan in het chassis zelf, een plaatje mag niet aangezien dit te verwijderen is wat dus kans op fraude geeft. Bij amerikaanse auto's is dit ook. Ik kan enkel daar over meespreken. Elke keer ik een amerikaan hier wil homologeren moet ik bij GM een machtiging tot inslaan aanvragen. je moet uw chassisnr dan doorgeven en dan krijg je een officieel papier van GM (machtiging tot inslaan chassisnummer) waar dan het chassisnr opstaat, bj, type, .... Dan moet een OFFICIËLE garagist dit inslagen. Is iets van niets
                Classic cars on demand

                www.facebook.com/CaliforniaDream.be
                www.californiadream.be

                - It's time to make your dream come true -

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door ThibautDD Bekijk Berichten
                  Is weldegelijk een vereiste om chassisnummer in te slaan in het chassis zelf, een plaatje mag niet aangezien dit te verwijderen is wat dus kans op fraude geeft. Bij amerikaanse auto's is dit ook. Ik kan enkel daar over meespreken. Elke keer ik een amerikaan hier wil homologeren moet ik bij GM een machtiging tot inslaan aanvragen. je moet uw chassisnr dan doorgeven en dan krijg je een officieel papier van GM (machtiging tot inslaan chassisnummer) waar dan het chassisnr opstaat, bj, type, .... Dan moet een OFFICIËLE garagist dit inslagen. Is iets van niets
                  Maar het chassisnummer (geklopt in het chassis zelf) is perfect in orde op mijn oude alfa hé,
                  Hij is afgekeurd vanwege het identificatieplaatje waar ook nog eens het chassisnummer (en andere cijfers en waarden) zijn ingeslagen...

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door ThibautDD Bekijk Berichten
                    Is weldegelijk een vereiste om chassisnummer in te slaan in het chassis zelf, een plaatje mag niet aangezien dit te verwijderen is wat dus kans op fraude geeft.
                    Uiteraard, maar dat lijkt mij het probleem niet:

                    Oorspronkelijk geplaatst door simon123 Bekijk Berichten
                    Het chassisnummer is uiteraard aanwezig in het chassis en perfect leesbaar.
                    Smilin' Jack - Speed Pilot

                    Comment


                    • #11
                      Het plaatje is ondertussen gemonteerd en de auto gekeurd.
                      Blijkbaar was het een probleem bij de post.
                      Macadam (die de plaatjes maakt) verstuurde de plaatjes, maar die kwamen geregeld niet toe (daar het plaatje verstuurd wordt in een gewone envelop geeft dit soms problemen met de sorteermachines bij de post), vandaar de wachttijd. Ter info: plaatje kost 32 euro (incl. BTW). Contactpersoon bij Macadam: Pierre Odin (02 702 31 60), kan wel enkel besteld worden via officiële Fiat/Alfa Dealer
                      Last edited by ; 04/07/2015, 10:42.

                      Comment

                      Working...
                      X