Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Alternator en zekeringen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Alternator en zekeringen

    Ik heb een prachtige Mercedes 508D, maar er is een probleempje. Het volgende deed zich voor:
    - Tijdens het rijden gingen mijn lichten enz langzaam uit, met andere woorden, de accu's liepen leeg. Waarschijnlijk dus een kapotte alternator, dacht ik.
    - Ik laadde de thuis accu's op, zodat ik opnieuw sou kunnen starten en meten hoevel spanning er uit de alternator kwam. Bij het terug aansluiten van de accu's, kreeg ik een stevig vonk op de positieve pool. Daarna ging er geen stroom meer naar het dashboard enz. Ik kon dus ook niet meer starten. Hoogstwaarschijnlijjk is er ergens een zekering gesprongen. De accu's geven nog genoeg spanneing (25V voor beide samen).

    Kan het zijn dat de accu's niet goed aangesloten waren tijdens het rijden? En dat de alternator zich zodanig fel oplaadde, dat bij het opnieuw aansluiten er een felle ontlading was? En volstaat het dan om de zekering te vervangen (waar bevindt deze zich)?

    Of denkt U dat er een ander probleem is?

    Vriendelijk bedankt,

    Jorris

  • #2
    heb je je nu niet van pool vergist bij het aansluiten? als ze eerder verkeerd stonden kreeg je een kortsluiting van jewelste, een grote vonk, geen stroom meer naar het dashboard en hij zou niet meer gestart hebben...

    Comment


    • #3
      Alternator heeft inductieve eigenschappen, geen capacitieve.
      Een alternator kan dus geen energie opladen.

      Ik vermoed dat tijdens het rijden ergens een lekstroom of kortsluitstroom heeft gevloeid waardoor uw batterij is leeggelopen.
      Met een opgeladen batterij krijg je nu dus onmiddellijk een zware stroomafname waardoor vonkvorming bij aansluiten vd polen.
      Zekeringen checken en die bewuste stroomgroep checken op kortsluiting of zware belasting.

      Comment


      • #4
        Bedankt alvast voor de reacties.
        Alle zekeringen waren nog OK. Ik zoek nog wat verder.

        @Talko: heeft het de spanningsregelaar van de alternator geen capaciteiten?

        Comment


        • #5
          Dag vrienden,

          Ik heb nog wat onder het dashboard gekeken en gemeten en vond dit zeer interessant. Het probleem is helaas nog niet opgelost. Ik heb alle zekeringen en relais (slechts vier, is dat normaal?) gecheckt.

          Nu heb ik nog een vraag: onder het dashboard komen veel bruine draden samen aan een schroef ergens in de onderkant. Ze staan op 24V, maar moeten deze eigenlijk niet op 0V (massa) staan?

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Jorris Bekijk Berichten
            Dag vrienden,

            Ik heb nog wat onder het dashboard gekeken en gemeten en vond dit zeer interessant. Het probleem is helaas nog niet opgelost. Ik heb alle zekeringen en relais (slechts vier, is dat normaal?) gecheckt.

            Nu heb ik nog een vraag: onder het dashboard komen veel bruine draden samen aan een schroef ergens in de onderkant. Ze staan op 24V, maar moeten deze eigenlijk niet op 0V (massa) staan?
            Sommige oldies zijn omgekeerd en de 12 of 24 V op de kas, massa, welke weet ik niet, maar je moet dat toch direct zien aan de accu, welke klem is verbonden met de kas? De + of de -pool?

            Comment


            • #7
              De - pool is verbonden met het chassis. Ik heb net een schema gevonden en daarin staan allemaal bruine draden naar de -. (Masse in het Duits). Eén van die draden moet dus foutief zijn aangesloten op de +, waardoor alles positief is en niets stroom krijgt. Ik ga dat morgen eens proberen te checken. Bedankt alvast voor de reactie.

              Comment


              • #8
                Ik denk eerlijk gezegd dat je in de verkeerde richting aan het zoeken bent. Aangezien dat probleem plots is opgetreden kan het niet zijn dat een draad plots verkeerd zit. Wat exact heb je uitgemeten? Kun je anders wat foto's posten?

                Wat ik in dit geval zou doen is alles van verbruikers afsluiten. Haal de grote + kabel naar de startmotor los (wees er zeker van dat dit niks kan raken, zou je ook mooie vonken mee krijgen), trek alle zekeringen uit de zekeringhouder. Sluit dan de volgeladen accu terug aan en steek alle zekeringen een voor een terug met het contact ingeschakeld.

                Comment


                • #9
                  Alternator en zekeringen

                  Heb je een stroomschema van de wagen?
                  Kan je veel zoekwerk besparen en helpen bij de diagnose.


                  Verzonden met behulp van Tapatalk

                  Comment


                  • #10
                    Bedankt voor de reacties. Momenteel kan ik de accu aansluiten zonder vonken. Alleen is er geen stroom in mijn dashboard.

                    Ik heb een stroomschema, maar ik moet toch eerst checken of dit wel het juiste is. Verschillen die schema's veel met het bouwjaar van een auto?

                    Ik ga nu iets soortgelijk proberen ls wat platten tuub voorstelt: daar waar alle bruine kabels samenkomen, die kabels allemaal losmaken en meten welke op +24V staat. Dat is dan volgens mij de boosdoener.

                    Comment


                    • #11
                      OK, ik heb dan toch gedaan wat platten tuub voorstelde: alle zekeringen uithalen en één voor één terug insteken. Zoals gezegd: als alle zekeringen insteken, is de massa op +24V, wat dus niet goed is. Als ik een bepaalde zekering wegneem ("Onderspanningsbeveiliging" staat er) zakt de spanning op de massa langzaam naar ongeveer 6V (spanning gemeten tussen - pool van accu en massa in dashboard). Ik weet niet hoe ik dit moet interpreteren. Iemand een idee?

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Jorris Bekijk Berichten
                        @Talko: heeft het de spanningsregelaar van de alternator geen capaciteiten?
                        Oei, deze had ik niet gezien.

                        Spanningsregelaar is niet capacitief maar gebruikt wel condensators voor laag- en hoogfrequente rimpels in de voedingsspanning zo veel als mogelijk te elimineren.
                        Deze kunnen echter niet de oorzaak zijn van de vonk.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Jorris Bekijk Berichten
                          OK, ik heb dan toch gedaan wat platten tuub voorstelde: alle zekeringen uithalen en één voor één terug insteken. Zoals gezegd: als alle zekeringen insteken, is de massa op +24V, wat dus niet goed is. Als ik een bepaalde zekering wegneem ("Onderspanningsbeveiliging" staat er) zakt de spanning op de massa langzaam naar ongeveer 6V (spanning gemeten tussen - pool van accu en massa in dashboard). Ik weet niet hoe ik dit moet interpreteren. Iemand een idee?
                          Vermits bruine draden samenkomen in een knooppunt, vermoed ik dat dit de massa is en aangesloten is om de - pool vd batterij. Alle metingen tov deze massa geven dus positieve potentialen.

                          Onderspanningsbeveiliging sluit verbruikers af wanneer de spanning daalt tot onder een ingesteld niveau.
                          Ook dus wanneer de werkspanning van deze beveiliging ( relais ) wordt afgekoppeld.

                          Het kan niet zijn dat een vd bruine draden in het knooppunt + 24 V heeft, dit zou betekenen dat de batterij in kortsluiting staat. De massa vh dashboard moet normaliter op 0 V staan, ik begrijp dus uw metingen niet.

                          Voor de rest moeilijk of onmogelijk om dit zonder schema en vanop afstand te helpen oplossen.

                          Comment

                          Working...
                          X