Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Restauratie Beginner

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Restauratie Beginner

    Hoi Allemaal,

    Mijn naam is Youri. Ik zou graag zelf een oude wagen willen opknappen en onderhouden maar heb niet enorm veel verstand van auto's. Nieuwe wagens hebben zoveel extra's en veel is computergestuurd dus ik wil lekker simpel starten met een oude wagen zonder vele extra's. Ik heb bijna geen ervaring met sleutelen aan wagens maar werk zelf wel in de metaaltechniek (CNC frezen) en vat dingen snel op.

    Mijn huidige wagen is een Fiat Punto 1.2 Sportsound uit 2005. Hier ben ik wel tevreden over maar ik vind het jammer dat ik hier weinig aan kan sleutelen. Ik moet iedere werkdag bijna 100 km rijden dus alles uit elkaar halen om problemen op te lossen heb ik geen tijd voor. Vervoer naar mijn werk is ook lastig i.v.m. ploegendienst. Bij problemen probeer ik het zelf te onderzoeken en op te lossen maar meestal zonder resultaat en stuur ik hem naar de garage.

    Mijn vraag is: Wat is een goede wagen om mee te starten? Ik heb de laatste jaren aardig gespaard dus kan wel een wagen voor een paar duizend euro gaan kopen maar denk niet dat dit verstandig is. Ik heb al veel op internet gelezen en een goede roestvrije body is echt de eerste prioriteit. Misschien is het beter om een iets jongere auto te kopen om te leren? Hopelijk hebben jullie tips.

  • #2
    Koop iets goedkoop, waar veel stukken en informatie over te vinden is. Bvb een Golf II oid. Zijn ideaal om op te leren en stukken ervoor vindt ge overal. En er zijn redelijk propere van carroserie te vinden voor niet al teveel geld.
    2008 VW polo 1.4tdi Trendline: Sold

    1990 VW Golf MK2 CL 1.3: Sold

    2010 Vw polo 1.6CRTDI: Sold

    2011 VW Scirocco 2.0TDI met exclusieve sjoemelsoftware!

    Comment


    • #3
      Golf 2 is inderdaad een goede wagen om mee te starten. Ik was jouw leeftijd toen ik mijn GTI kocht.

      Er zijn wel een paar dingen waar je rekening moet mee houden:
      -je gaat er veel geld moeten insteken, alles is meer dan 25 jaar oud en tot de draad versleten.
      -Roestvrije body is onvindbaar, geloof me. Dus het is een kwestie van een auto te vinden die over het algemeen een goede indruk maakt en weinig schade vertoond, je kan immers niet alles tegelijk vervangen.
      -een goed interieur (vooral dakhemel en zetels) is heel veel waard.
      2015 BMW S1000R
      2010 Renault Clio RS Cup
      1987 Volkswagen Golf GTI

      Comment


      • #4
        Een goede wagen is ééntje waarvan ge veel informatie terug vindt op fora, google of bij actieve clubs met mensen die zelf aan hun wagen sleutelen.
        Onderdelen kan je meestal op het internet bestellen. Mijn tip hiervoor is van eerst het onderdeelnummer te zoeken en fora af te gaan of je hetzelfde of gelijkaardige onderdeel misschien in andere modellen terug vindt ook.
        Met dat onderdeelnummer dan ebay, amazon, aliexpress of zelfs gewoon google afzoeken tot je de goedkoopste vindt.
        Afhankelijk van het merk heb je dan meestal ook wel websites die specifiek op dat merk focussen qua onderdelen, maar in mijn ervaring zijn deze toch steeds een beetje duurder als de eerder opgesomde websites.

        Comment


        • #5
          Quasi geen ervaring + niet veel tijd = beginnen met aantal jaren avondonderwijs.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door IbifaHo Bekijk Berichten
            Koop iets goedkoop, waar veel stukken en informatie over te vinden is. Bvb een Golf II oid. Zijn ideaal om op te leren en stukken ervoor vindt ge overal. En er zijn redelijk propere van carroserie te vinden voor niet al teveel geld.
            Een Golf II is inderdaad een mooie wagen waar genoeg over te vinden is. Toch zou ik graag nog even andere suggesties horen aangezien ik niet zo'n Volkswagen fanaat ben.

            Oorspronkelijk geplaatst door Ice_ken Bekijk Berichten
            Golf 2 is inderdaad een goede wagen om mee te starten. Ik was jouw leeftijd toen ik mijn GTI kocht.

            Er zijn wel een paar dingen waar je rekening moet mee houden:
            -je gaat er veel geld moeten insteken, alles is meer dan 25 jaar oud en tot de draad versleten.
            -Roestvrije body is onvindbaar, geloof me. Dus het is een kwestie van een auto te vinden die over het algemeen een goede indruk maakt en weinig schade vertoond, je kan immers niet alles tegelijk vervangen.
            -een goed interieur (vooral dakhemel en zetels) is heel veel waard.
            Roestvrij is inderdaad een groot begrip, een wagen zonder verschijnselen van schade zou waarschijnlijk beter zijn.

            Oorspronkelijk geplaatst door tuut Bekijk Berichten
            Een goede wagen is ééntje waarvan ge veel informatie terug vindt op fora, google of bij actieve clubs met mensen die zelf aan hun wagen sleutelen.
            Onderdelen kan je meestal op het internet bestellen. Mijn tip hiervoor is van eerst het onderdeelnummer te zoeken en fora af te gaan of je hetzelfde of gelijkaardige onderdeel misschien in andere modellen terug vindt ook.
            Met dat onderdeelnummer dan ebay, amazon, aliexpress of zelfs gewoon google afzoeken tot je de goedkoopste vindt.
            Afhankelijk van het merk heb je dan meestal ook wel websites die specifiek op dat merk focussen qua onderdelen, maar in mijn ervaring zijn deze toch steeds een beetje duurder als de eerder opgesomde websites.
            Onderdelen zo goedkoop mogelijk vinden is inderdaad mijn doel, want ik verwacht niet dat ik winst ga maken op mijn eerste wagen.

            Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk Berichten
            Quasi geen ervaring + niet veel tijd = beginnen met aantal jaren avondonderwijs.
            Ik heb het niet helemaal goed verwoord, ik heb wel ruim de tijd om te sleutelen. Het probleem is dat ik vaak maximaal 2 dagen mijn auto stil kan laten staan om te sleutelen i.v.m. mijn werk. Zonder mijn auto kom ik daar niet. Een avondcursus is wel een optie maar toch wil ik liever even bekijken of het sleutelen me wel echt bevalt. Stel dat ik zo'n cursus volg en ik vind het vervolgens niet leuk om te doen, dan is dat een dure grap.

            Comment


            • #7
              Begin in ieder geval al maar naar materiaal te zoeken. Goed materiaal kost een klein fortuin en zonder het juiste materiaal ga je alleen maar sukkelen, vloeken en misschien zelfs brokken maken.

              Comment


              • #8
                je kan makkelijk een introductiecursus volgen welke niet zo duur hoeven te zijn. Dan kan je net wel zien of het iets voor jou is. Anders heb je al een auto gekocht die daar uiteindelijk alleen maar stof gaat staan vergaren.
                www.peugeotforum.be

                Comment


                • #9
                  Mazda mx5 na.
                  Controleer de dorpels onder de deuren en onder de wielbogen voor roest, deze plekken zijn wel gekend om te roesten.
                  Onderdelen kan je soms goedkoop vinden (nieuw en tweedehands).

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door fuxhound Bekijk Berichten
                    Mazda mx5 na.
                    Controleer de dorpels onder de deuren en onder de wielbogen voor roest, deze plekken zijn wel gekend om te roesten.
                    Onderdelen kan je soms goedkoop vinden (nieuw en tweedehands).
                    Lijkt me ook ideaal. Groot voordeel is dat je er tussen het knutselen door, ook heel veel plezier aan hebt om er gewoon mee rond te rijden.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door tuut Bekijk Berichten
                      Begin in ieder geval al maar naar materiaal te zoeken. Goed materiaal kost een klein fortuin en zonder het juiste materiaal ga je alleen maar sukkelen, vloeken en misschien zelfs brokken maken.
                      Over welk materiaal heb je het? Ik begrijp dat je voor sommige klussen speciale tools nodig hebt maar om alles vooraf te bestellen lijkt me iets te voorbarig. Die laatste dingen zullen sowieso gaan gebeuren maar dit wil ik graag beperken.

                      Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                      je kan makkelijk een introductiecursus volgen welke niet zo duur hoeven te zijn. Dan kan je net wel zien of het iets voor jou is. Anders heb je al een auto gekocht die daar uiteindelijk alleen maar stof gaat staan vergaren.
                      Mijn thuissituatie is niet zo ideaal dat ik een grote schuur heb om hieraan te klussen dus ik zal een garage of schuur bij iemand moeten huren. Ik heb hier al contact over gehad en dit is makkelijk mogelijk. Stof happen zou sowieso niet gebeuren want dan verkoop ik de wagen gewoon zodat ik van die huurkosten af ben. Die introductiecursus lijkt me wel interessant, ik zal de mogelijkheden eens gaan onderzoeken.

                      Oorspronkelijk geplaatst door fuxhound Bekijk Berichten
                      Mazda mx5 na.
                      Controleer de dorpels onder de deuren en onder de wielbogen voor roest, deze plekken zijn wel gekend om te roesten.
                      Onderdelen kan je soms goedkoop vinden (nieuw en tweedehands).
                      Een MX-5 is een heerlijke wagen met lekker veel vermogen en de kostprijs is best laag. Toch zitten er vele extra's op dus ik verwacht dat deze wagen een stuk ingewikkelder is dan een Golf II zoals eerder genoemd werd, of is dit verschil niet enorm?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten
                      Lijkt me ook ideaal. Groot voordeel is dat je er tussen het knutselen door, ook heel veel plezier aan hebt om er gewoon mee rond te rijden.
                      Klopt, niets is zo lekker zoals rondrijden in zo'n wagen met de zon boven je hoofd. Alleen verwacht ik dat de wagen te uitgebreid is om mee te starten als sleutelaar.

                      Comment


                      • #12
                        Hoe bedoel je met te uitgebreid?

                        Ik ben zelf ook zeker niet de grootste expert, maar heb zelf een jaar geleden een MX-5 NA gekocht. In eerste instantie voor het plezier, in tweede instantie om ook wat bij te leren betreffende automechaniek. Het blijven zeer "basic" auto's. Geen stuurbekrachtiging, geen airco, veel plaats onder de motorkap, zeer betrouwbare motoren, ...

                        Qua gerief ook, ik heb me laten vertellen met één sleutel je praktisch de volledige motor kunt uiteen draaien. En je vind zeer veel informatie over het specifiek werken aan deze auto's, wat het ook een stuk gemakkelijker maakt.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten
                          Hoe bedoel je met te uitgebreid?

                          Ik ben zelf ook zeker niet de grootste expert, maar heb zelf een jaar geleden een MX-5 NA gekocht. In eerste instantie voor het plezier, in tweede instantie om ook wat bij te leren betreffende automechaniek. Het blijven zeer "basic" auto's. Geen stuurbekrachtiging, geen airco, veel plaats onder de motorkap, zeer betrouwbare motoren, ...

                          Qua gerief ook, ik heb me laten vertellen met één sleutel je praktisch de volledige motor kunt uiteen draaien. En je vind zeer veel informatie over het specifiek werken aan deze auto's, wat het ook een stuk gemakkelijker maakt.
                          Met te uitgebreid bedoel ik inderdaad de dingen die je opnoemt. Maar ik heb zelf het idee dat de motoren met weinig pk's simpeler en kleiner zijn. Die vele ruimte is ook wel een belangrijk punt aangezien ik de wagen niet gemakkelijk omhoog kan liften.

                          Comment


                          • #14
                            VW Golf II, 11/1990, 1300 cc, eerste eigenaar, 43.000 km + onderhoudsboek: vraagprijs = €2600 ... KLIK.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk Berichten
                              VW Golf II, 11/1990, 1300 cc, eerste eigenaar, 43.000 km + onderhoudsboek: vraagprijs = €2600 ... KLIK.
                              Ziet er goed uit, de wagen heeft weinig gereden en eerste eigenaar+onderhoudsgegevens zijn altijd een succesgarantie. Alleen ligt het iets boven mijn budget met de kosten van het importeren naar Nederland erbij geteld.
                              Het liefst heb ik een auto waar iets niet aan klopt zodat de vraagprijs laag is.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Yourii Bekijk Berichten
                                Onderdelen zo goedkoop mogelijk vinden is inderdaad mijn doel, want ik verwacht niet dat ik winst ga maken op mijn eerste wagen.
                                is het de bedoeling om op te kopen, op maken en weer verkopen met winst? dan kan ik al zeggen dat het niet de moeite is. je haalt er nooit uit wat je erin gestoken hebt aan kosten.

                                Oorspronkelijk geplaatst door Yourii Bekijk Berichten
                                Een avondcursus is wel een optie maar toch wil ik liever even bekijken of het sleutelen me wel echt bevalt. Stel dat ik zo'n cursus volg en ik vind het vervolgens niet leuk om te doen, dan is dat een dure grap.

                                dus stel dat je een auto koopt, en de remmen doen het niet... hoe ga je het oplossen zonder dat je nog maar enige kennis hebt over autos?

                                ik geef een voorbeeld, je koopt een auto van 25jaar oud, en die zijn remmen vooraan slepen (veel voorkomend probleem). hoe ga je te werk gaan? welke onderdelen zou je stap voor stap vervangen, er vanuitgaande dat het na elke stap nog altijd slecht is.
                                ik kan je al zeggen dat ik waarschijnlijk anders zal werken en een paar 100€ voor u een rijdende auto zal hebben. ik heb dat helaas op de slechte manier ondervonden nadat ik alles van de remmen al had vervangen.

                                als ik van u was, ik zou al maar wat cursussen gaan volgen. want een oude wagen oplappen, daar heb je veel kennis voor nodig.
                                wat een klein roestblaasje in de lak is, kan resulteren in een grote plaat die je mag oplassen.
                                mijn broer kocht ooit een oud civicske om op te lassen. 17platen hebben er erin mogen lassen voor die door de keuring ging. en er was ook maar sprake van "een beetje roest hoor".

                                de meeste hier kennen me wel en ik krijg elke auto gewoon weer op de baan. en t kost allemaal niet veel bij mij (omdat ik weet hoe aan te pakken of wat ik het beste vervang).

                                als je echt wil knutselen, koop het goedkoopste wrak dat je tegen komt op internet en probeer die rijvaardig te maken. koop ondertussen ook al maar een half automaat laspost erbij (en leer maar lassen, want in het begin gaat ge gaten branden en plaatjes aan elkaar bakken), compressor is geen overbodige luxe, een aantal dopsleutels en steeksleutels sets in de raarste vormen, paar hamers, paar krikken, paar assteunen, goeie wielsleutels, slijpschijven, boormachienes, staalborstels, boren, schroefdraadtappen, en speciaal materiaal om kapotte bouten los te trekken.
                                ik heb zowat alle geleerd met mijn blauwe capri, die stond 17keer in panne op de eerste maand dat ik die had, bleek dan ook snokrot en dichtgeplamuurd te zijn door de vorige eigenaar. heb er 6jaar aan gelast en mag toch zeggen dat ik een harde auto heb. ook al ziet die er nog niet uit
                                Last edited by andydv; 19/06/2016, 17:47.

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door andydv Bekijk Berichten
                                  is het de bedoeling om op te kopen, op maken en weer verkopen met winst? dan kan ik al zeggen dat het niet de moeite is. je haalt er nooit uit wat je erin gestoken hebt aan kosten.



                                  dus stel dat je een auto koopt, en de remmen doen het niet... hoe ga je het oplossen zonder dat je nog maar enige kennis hebt over autos?

                                  ik geef een voorbeeld, je koopt een auto van 25jaar oud, en die zijn remmen vooraan slepen (veel voorkomend probleem). hoe ga je te werk gaan? welke onderdelen zou je stap voor stap vervangen, er vanuitgaande dat het na elke stap nog altijd slecht is.
                                  ik kan je al zeggen dat ik waarschijnlijk anders zal werken en een paar 100€ voor u een rijdende auto zal hebben. ik heb dat helaas op de slechte manier ondervonden nadat ik alles van de remmen al had vervangen.

                                  als ik van u was, ik zou al maar wat cursussen gaan volgen. want een oude wagen oplappen, daar heb je veel kennis voor nodig.
                                  wat een klein roestblaasje in de lak is, kan resulteren in een grote plaat die je mag oplassen.
                                  mijn broer kocht ooit een oud civicske om op te lassen. 17platen hebben er erin mogen lassen voor die door de keuring ging. en er was ook maar sprake van "een beetje roest hoor".

                                  de meeste hier kennen me wel en ik krijg elke auto gewoon weer op de baan. en t kost allemaal niet veel bij mij (omdat ik weet hoe aan te pakken of wat ik het beste vervang).

                                  als je echt wil knutselen, koop het goedkoopste wrak dat je tegen komt op internet en probeer die rijvaardig te maken. koop ondertussen ook al maar een half automaat laspost erbij (en leer maar lassen, want in het begin gaat ge gaten branden en plaatjes aan elkaar bakken), compressor is geen overbodige luxe, een aantal dopsleutels en steeksleutels sets in de raarste vormen, paar hamers, paar krikken, paar assteunen, goeie wielsleutels, slijpschijven, boormachienes, staalborstels, boren, schroefdraadtappen, en speciaal materiaal om kapotte bouten los te trekken.
                                  ik heb zowat alle geleerd met mijn blauwe capri, die stond 17keer in panne op de eerste maand dat ik die had, bleek dan ook snokrot en dichtgeplamuurd te zijn door de vorige eigenaar. heb er 6jaar aan gelast en mag toch zeggen dat ik een harde auto heb. ook al ziet die er nog niet uit
                                  Het is niet mijn bedoeling om winst op de wagen te gaan maken. Ik zoek gewoon een leuk project om mee op te starten maar wil ook niet teveel hooi op mijn vork nemen. Ik zou graag een wagen opknappen en hier een tijd in rijden en problemen die vanzelf zullen volgen zelf proberen op te lossen. De meeste gereedschappen kan ik lenen van mijn werk en lassen heb ik al best vaak gedaan, dat gaat me wel goed af. Maar mijn plan is niet om de gehele carrosserie op te knappen maar om het technische gedeelte (voornamelijk de motor) zelf te ontdekken. Zou het verstandig zijn om een wagen voor een paar honderd euro te kopen die niet rijdt, en deze rijdend proberen te maken? Ik denk dat je veel leert hierdoor en als het foutloopt kun je alles voor hetzelfde geld terug krijgen van de ijzerboer.

                                  Comment


                                  • #18
                                    APK verlopen is misschien is er dus wat werk aan http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/o...Page=mympBuyer

                                    of een gewone heeft nog APK http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/o...Page=mympBuyer

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door tuut Bekijk Berichten
                                      Begin in ieder geval al maar naar materiaal te zoeken. Goed materiaal kost een klein fortuin en zonder het juiste materiaal ga je alleen maar sukkelen, vloeken en misschien zelfs brokken maken.
                                      Niet akkoord. Voor de auto's die hier opgesomd worden heb je voor de meeste dingen geen speciaal materiaal nodig hoor.

                                      Succes met je zoektoch Yourii, is een oude Alfa-Romeo niets voor jou? (gezien je avatar)
                                      Ihr guter stern auf allen straßen, Mercedes-Benz.
                                      Current:
                                      1987 Mercedes-Benz W124 200D
                                      1979 Mercedes-Benz W123 280E
                                      1985 Mercedes-Benz 190E 2.3-16
                                      Ex:
                                      1994 Mercedes-Benz W124 E200 Diesel
                                      1976 Mercedes-Benz W123 250
                                      1987 Mercedes-Benz W124 230E

                                      1979 Mercedes-Benz W123 300d
                                      1992 Mercedes-Benz W201 190E 2.0
                                      1973 Mercedes-Benz W115 /8 230
                                      1993 Mercedes-Benz W202 C200 Diesel
                                      2003 Mercedes-Benz W211 E220 CDI

                                      1990 Mercedes-Benz C124 300CE
                                      1980 Mercedes-Benz W123 280
                                      1989 Mercedes-Benz W124 230E

                                      Comment


                                      • #20
                                        Zoiets bijvoorbeeld? Is mechanisch een concept uit de jaren '70 dus relatief simpel, en rijdt best prettig: http://ww3.autoscout24.nl/classified...310?asrc=st|as
                                        Onderdelen (oa spatbordranden) kan je makkelijk nieuw vinden, vb via www.classicalfaparts.nl

                                        Nog eentje in je gemeente: http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php?f=1&t=77463
                                        Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

                                        Comment

                                        Working...
                                        X