Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Belangrijkste zaken bij aankoop oldtimer/classic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Belangrijkste zaken bij aankoop oldtimer/classic

    Wat zijn de belangrijkste zaken waarop je moet letten bij een oldtimer/classic?

    1/ Altijd laten keuren door de verkoper (iets wat ik al opgevangen heb)
    2/ De lijnen van de deuren, motorkap en koffer moeten gelijk zijn anders kan dit erop wijzen dat die niet ongeval vrij is.
    ....

    Papieren?
    Motor?
    ...

  • #2
    goh, niet enkel de panel gap wanneer het op carrosserie aankomt. met een magneet kun je nagaan waar er plamuur zit, en met een lakdiktemeter kun je zien of hij herspoten is en hoe consistent de lakdikte is.
    veel verf wordt veel te dik gespoten. redelijk wat oldtimers hebben belachelijk veel plamuur. plamuur gaat na verloop van tijd uitzakken. dan ziet die er misschien goed uit na het herspuiten, na een jaar en meer ga je zien in de verf hoe die enorm gaat golven of wemelen.
    en gohja, accidenten. gewoon uitkijken voor de auto's met accident die slecht hersteld zijn. niks mis met een auto die een licht accidentje had en dan degelijk hersteld werd. kijk onder de motorkap naar de neus en zie of er later nieuwe stukken carrosserie zijn in gekomen. in de koffer kijken of er gelast werd
    en verder: roest roest roest. kijken waar de lak gaat zwellen, ogen open houden voor roest die slecht weggewerkt werd (komt gewoon terug)
    1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

    Comment


    • #3
      Ik heb geen problemen met een wagen waar aan gelast is.
      Wel met autos met veel roest of waar de panelen totaal niet kloppen.

      Comment


      • #4
        -Koop eentje met volledige onderhoudshistorie bijna nooit gekloot dan.
        -Of koop een wrak en laat dat oplappen dan heb je een nieuwe en weet je wat er aan gedaan is.

        Mijn ervaring
        Heb er 3 met full service gekocht motorisch in perfecte staat. Enkel bij eentje wat roest moeten laten oplassen en de remmen volledig vernieuwen.
        Een zonder facturen bijna altijd een wrak met veel kosten.
        Polo 6n 1.4

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door verbatim2 Bekijk Berichten
          -Koop eentje met volledige onderhoudshistorie bijna nooit gekloot dan.
          -Of koop een wrak en laat dat oplappen dan heb je een nieuwe en weet je wat er aan gedaan is.

          Mijn ervaring
          Heb er 3 met full service gekocht motorisch in perfecte staat. Enkel bij eentje wat roest moeten laten oplassen en de remmen volledig vernieuwen.
          Een zonder facturen bijna altijd een wrak met veel kosten.
          Ook onzin

          Comment


          • #6

            Comment


            • #7
              Roest is nr 1? kost bakken geld.
              De rest is bijzaak
              Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
              Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
              Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Schnippy Bekijk Berichten
                2/ De lijnen van de deuren, motorkap en koffer moeten gelijk zijn anders kan dit erop wijzen dat die niet ongeval vrij is.
                ....

                ...
                Lijnen krijgt ge altijd recht.



                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
                  Lijnen krijgt ge altijd recht.
                  Volgens sommigen had ferdinand porsche er toch last mee

                  Comment


                  • #10
                    Hitler ook.
                    Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                    Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                    Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Schnippy Bekijk Berichten
                      Wat zijn de belangrijkste zaken waarop je moet letten bij een oldtimer/classic?

                      1/ Altijd laten keuren door de verkoper (iets wat ik al opgevangen heb)
                      2/ De lijnen van de deuren, motorkap en koffer moeten gelijk zijn anders kan dit erop wijzen dat die niet ongeval vrij is.
                      ....

                      Papieren?
                      Motor?
                      ...
                      bwa, ik zou geeneen van die 2 punten als belangrijk aannemen.

                      de staat en de prijs, als ik een full resto koop en daar ook geld moet voor neertellen, dan bekijk ik elk detail.
                      meestal koop ik wrakken en daar is de prijs er ook naar.
                      alles ertussen, is ofwel geknoei, ofwel te duur voor wat het is. ze camoufleren veel teveel.

                      dat de lijn van de deuren niet klopt, wil niks zeggen. bij oldtimers beginnen de scharnieren speling te hebben, en dan hangt de deur scheef.
                      motorkap kan ook scheef staan omdat het slot slecht afgesteld is.

                      roest, roest, roest is het hoofdprobleem. een klein blaasje in de lak resulteerd in een plek die 2-5x groter en erger is dan hetgeen ge ziet. als je de wielranden vastpakt en het kraakt.... dan mogen er volledige nieuwe randen in.
                      onderaan de deuren ook goed kijken, vooral aan de binnenkant. verstopte afwateringsgaten zorgt voor rotte deuren. en meestal is andere deuren kopen de enige oplossing.
                      carosseriewerk, laswerk en spuitwerk is ONGELOOFLIJK duur als ge dat zelf niet kunt.

                      ook altijd zien naar de staat van zetels, tapijen, pedalen en stuur.
                      een auto met 25 000km op de teller, waar de zetel instapschade heeft, pedalen helemaal vlak gesleten, tapijen met gaten en een schoon blinkend glad stuur, is een auto met VEEEL MEEER km's dan wat ze beweren.
                      veel km's is geen probleem, als ze eerlijk zijn en als er genoeg vervangen is (koppeling, distributie,...)

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door verbatim2 Bekijk Berichten
                        -Koop eentje met volledige onderhoudshistorie bijna nooit gekloot dan.
                        -Of koop een wrak en laat dat oplappen dan heb je een nieuwe en weet je wat er aan gedaan is.

                        Mijn ervaring
                        Heb er 3 met full service gekocht motorisch in perfecte staat. Enkel bij eentje wat roest moeten laten oplassen en de remmen volledig vernieuwen.
                        Een zonder facturen bijna altijd een wrak met veel kosten.

                        Vind ik echt zever.
                        Als je een oldtimer gaat zoeken die een volledig sluitende onderhoudshistorie heeft ga je 1) heel goed mogen zoeken en 2) heel veel geld betalen.
                        Gewoon goed naar roest kijken, hoe de motor draait/rijdt. En ik persoonlijk, koop een oldtimer ook altijd met '' gevoel ''.
                        Ihr guter stern auf allen straßen, Mercedes-Benz.
                        Current:
                        1987 Mercedes-Benz W124 200D
                        1979 Mercedes-Benz W123 280E
                        1985 Mercedes-Benz 190E 2.3-16
                        Ex:
                        1994 Mercedes-Benz W124 E200 Diesel
                        1976 Mercedes-Benz W123 250
                        1987 Mercedes-Benz W124 230E

                        1979 Mercedes-Benz W123 300d
                        1992 Mercedes-Benz W201 190E 2.0
                        1973 Mercedes-Benz W115 /8 230
                        1993 Mercedes-Benz W202 C200 Diesel
                        2003 Mercedes-Benz W211 E220 CDI

                        1990 Mercedes-Benz C124 300CE
                        1980 Mercedes-Benz W123 280
                        1989 Mercedes-Benz W124 230E

                        Comment


                        • #13
                          Roestvrij is wel best belangrijk, tenzij je zelf wil en kan lassen en spuiten.
                          Ook wel belangrijk is nagaan of alles volledig is van chroomwerk en zo. Bij sommige wagens zijn bepaalde stukken niet meer aan normale prijzen te vinden. Dat moet je wel weten zodat de verkoper je niet wijsmaakt dat een ontbrekend stuk goedkoop te vinden is.
                          Voordeel van een oldtimer is dat alles wat er mis kan gaan wel ergens beschreven staat, dus als je een model in gedachte hebt, zoek een forum van die wagen. Daar is meestal een schat aan informatie!

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door benzfreak Bekijk Berichten
                            Vind ik echt zever.
                            Als je een oldtimer gaat zoeken die een volledig sluitende onderhoudshistorie heeft ga je 1) heel goed mogen zoeken en 2) heel veel geld betalen.
                            Gewoon goed naar roest kijken, hoe de motor draait/rijdt. En ik persoonlijk, koop een oldtimer ook altijd met '' gevoel ''.
                            Geen boekje of facturen bij mogen ze hun Brol houden...
                            Audi rs6 van 2004 kopen van 3de eigenaar zonder boekje reken maar op 10k kosten als je pech hebt, van 1e eigenaar zou ik nog durven die heeft geld om onderhoud te betalen.
                            En mag wat meer kosten...

                            Ts gaat niet naar een Nissan micra van 89 gaan kijken vermoed ik.
                            (Die zijn niet echt kapot te krijgen zelfs met 1l olie bollen overleefd dat ding)
                            Polo 6n 1.4

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door benzfreak Bekijk Berichten
                              Vind ik echt zever.
                              Als je een oldtimer gaat zoeken die een volledig sluitende onderhoudshistorie heeft ga je 1) heel goed mogen zoeken en 2) heel veel geld betalen.
                              Gewoon goed naar roest kijken, hoe de motor draait/rijdt. En ik persoonlijk, koop een oldtimer ook altijd met '' gevoel ''.
                              Ogen opentrekken en goed opletten bij de proefrit, er mag ook gerust wat mankeren als de prijs er naar is. Ik laat wel altijd groot onderhoud doen kort na aankoop als er geen recentie historie voorhanden is.

                              Comment


                              • #16
                                Enorm veel lezen. Zorg dat je héél goed voorbereid bent en neem iemand mee die even goed voorbereid is of een echte kenner van dat type wagen is.

                                Begin alvast hier met te melden naar wat je op zoek bent, of welke wagens je overweegt, zo ga je al véél toepasselijkere tips krijgen ipv wat algemene raad die weinig verschilt van de gewone 'ik ga 2dehands kopen' tips
                                Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                                Motoren & Tjeurisme

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
                                  Enorm veel lezen.
                                  Zeker en vast, ideaal zijn internetfora waar van alles te vinden is specifiek voor een type, wat zijn de zwakke plekken of problemen die veel voorbij komen, zodat je daar extra naar kan kijken.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ik denk dat Schnippy de juiste gevonden heeft , prachtig.

                                    http://www.autoforum.be/showthread.p...7-(Dax-replica)
                                    Z4 M40i

                                    Comment


                                    • #19
                                      Even iets dat er een beetje mee te maken heeft, omdat sommigen het wel zouden kunnen meemaken:

                                      Ik ken iemand die zijn oldtimer gekocht heeft van een particulier, in de verkoopsovereenkomst staat: in de staat zoals deze zich bevindt, keuring voor de koper.
                                      De koper heeft de auto niet nagekeken op roest of andere dingen, nogal een snelle aankoop ( impulsieve? ). Pas toen de auto bij de garage was ( 1 week na aankoop ) wou de garage een controle op de wagen doen, vooraleer de koper hiermee naar de keuring zou rijden. De garagist kwam uit bij roest aan de wagen. Nu wilt de koper dat de verkoper de kosten mee deelt om de roest te herstellen. Er was een mail verstuurd van de verkoper waarin staat dat de oldtimer natuurlijk wel in goede staat is. De verkoper wilt niet delen in de kosten omdat hij hier niet van op de hoogte was volgens hem, en omdat de wagen verkocht is in de staat zoals deze zich bevindt.
                                      Heeft de koper recht op een schadevergoeding, of kan hij de verkoper niets maken?
                                      Last edited by ; 04/08/2016, 19:17.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Als de verkoper in een garage werkt heb je een haalbare kaart. Anders zal het niet lukken

                                        Verstuurd vanaf mijn S60 met Tapatalk
                                        Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                                        Motoren & Tjeurisme

                                        Comment

                                        Working...
                                        X