Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Oldtimers, varia, foto's,...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • 7 ICONISCHE BUSJES: ER WAREN ER MEER DAN ALLEEN DE VOLKSWAGEN T1

    ER WAREN ER MEER DAN ALLEEN DE T1

    In 1950 kwam Volkswagen met een bedrijfswagen die de geschiedenis in zou gaan als pure cult, wellicht het meest iconische busje ooit. De nieuwe ID Buzz, op dat model geënt, is onlangs onthuld en dat is een mooie gelegenheid om terug te blikken op een zevental andere busjes die bijna net zo legendarisch werden als de Bulli.

    Citroën HY



    Als ongekroonde koning van de voorwielaandrijving was het logischerwijs ook Citroën dat de voordelen van die constructie naar de kleine ondernemer bracht. Met zijn vlakke vloer kon de golfplatenbus lekker veel volume kwijt. De HY kwam in 1947, toen er zo kort na de oorlog grote vraag was naar eenvoudig, goedkoop vervoer. De HY – en varianten als de HP (pick-up), HW en HX – was dan ook een belangrijke straatbeeldbepaler van het midden van de vorige eeuw in Frankrijk. Geen boulanger, boucher of carreleur zonder HY. Zelfs de gendarmerie reed erin, al kreeg de HY als politieauto de bijnaam panier à salade, ­ofwel slakom. De HY was een lang leven beschoren, want pas in 1981 rolde de laatste van de band.

    Renault Estafette



    Ook al Franse nostalgie, de Estafette van Renault. Hij kwam twaalf jaar na de HY, in 1959 dus, en ziet er daardoor een stuk ­moderner uit met zijn ronde, lieve vormen. De Estafette had een driedelige deurconstructie achter en – nog bijzonderder en vooral leuker – een schuifdeur voor de bestuurder, zodat je op warme dagen lekker met open portier over de Route Nationale kon tuffen. Dat deed je dan met je lading baguettes achterin, een stel schapen of je mobiele frietkraam. Net als de HY zag je de Estafette ook veelvuldig in het donkerblauw met zwaailicht en een stel streng kijkende Louis de Funèsjes aan boord. Aan het eind van de ­jaren 70 was het fini en in 1980 nam de Traffic het stokje over van de Estafette.

    UAZ-452



    Al is het maar om te voorkomen dat Poetin zijn pijlen op ons richt, willen we Rusland niet vergeten. De UAZ-452 was en is nog steeds niet weg te denken uit het straatbeeld in Rusland en in veel voormalige Oostbloklanden. Vanwege zijn uiterlijk heeft hij in Rusland de bijnaam ­Bukhanka. Als je daar in een Russische winkel om vraagt, loop je met een brood onder je arm naar buiten. Onderschat de Russische humor niet: de ambulanceversie heet Tabletka, oftewel pilletje. Ondanks het ijzige klimaat daarginds is de 452 een warm broodje. Het kwam in 1965 uit de oven en wordt nog steeds gebakken.

    Toyota Hiace



    In de jaren 60 deden Japanse autofabrikanten nog veel dingen naar westers voorbeeld en de Toyota Hiace, die in 1967 het levenslicht zag, was een van de resultaten daarvan. De Hiace was in eerste instantie bedoeld als personenbusje en ­later vooral als bedrijfswagen. Met name de tweede generatie (vanaf 1977) kwam in groten ­getale naar ons deel van de wereld. Zien doe je ze hier echter amper meer, maar dat wil niet ­zeggen dat ze er niet meer zijn. Onze Hiaces ­vertrokken massaal per boot naar Afrika, waar ze een tweede leven begonnen en waarschijnlijk nog vrolijk doortuffen als onze beschaving allang voorbij is.

    Ford Transit



    De naam Transit was oorspronkelijk slechts een aanvulling op de naam Taunus voor een compacte bestelwagen op basis van de ... jawel. Pas twaalf jaar na de komst van de Taunus Transit werd Transit een eigennaam. De eerste generatie Transit zag het levenslicht in 1965 en was heel kenmerkend, zelfs elegant vormgegeven met de koplampen die als een soort tunnels tot helemaal naar achteren doorliepen in de koets. De eerste Transit werd niet alleen in Engeland, Turkije en België, maar ook in de Amsterdamse Ford-fabriek gebouwd, totdat die eind 1981 sloot. Vanwege zijn prestaties en laad­vermogen was de Transit begin jaren 70 dé auto voor bankovervallers, wat hem het predicaat ­‘Britain’s most wanted van’ opleverde. Bij de facelift van 1977 verdwenen de elegante koplampen.

    Bedford CF



    ‘Britain’s most wanted van’ voor kinderen was de Bedford CF, want die bestelwagen werd destijds veel gebruikt als ijscowagen of om andere lekkere dingen met veel calorieën te slijten. Bedford maakte in die tijd deel uit van General Motors en de CF was dan ook een Engelse interpretatie van de Chevrolet Van en werd in Duitsland als Opel Bedford Blitz verkocht. Omdat de elektrische ID Buzz de aanleiding voor deze 7 vormde, is het vermeldenswaardig dat Bedford al in 1982 met een elektrische CF kwam, naar verluidt de eerste in serie geprodu­ceerde EV op basis van een ICE. Dat je het maar weet.

    Chevy Van



    Iedereen die de jaren 80 bewust heeft meegemaakt, zal zich The A-Team herinneren, een ludieke actieserie waarin grof geweld en onderbroekenlol hand in hand gingen. Het setje outlaws ging van klus naar klus in een zwarte GMC Vandura, aka Chevy Van. Het model werd gebouwd van begin jaren 70 tot 1996 en werd niet alleen beroemd door The A-Team, maar ook door talloze Hollywood-producties waarin hij voorkwam. Of het nu de moordlustige loodgieter was of de ­spionnen van de FBI, ze kwamen in een Chevy Van om toe te slaan.
    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • Ook interessant,

      HET ZWEEDSE ARJEPLOG LEEFT AL BIJNA 50 JAAR VAN PROTOTYPETESTS

      IN DE WINTER WORDT DORP TWEE KEER ZO GROOT DOOR KOMST INGENIEURS

      Al bijna vijftig jaar lang test de auto-industrie zijn prototypes in het Zweedse Arjeplog. In de winter krijgen de 2.707 inwoners gezelschap van 3.000 ingenieurs. De Zweden stellen dan hun huizen aan hen beschikbaar en prepareren het ijs op hun meren. We brengen een bezoek aan deze bijzondere plek, waar prototypes tot het verkeersbeeld behoren.

      Stefan kan zich het moment dat het ijs bezweek nog goed herinneren. Hij zag de scheur ontstaan en toen ging het allemaal heel snel. Hij wist het vege lijf te redden door uit zijn tractor te springen, die kort daarna in het ijskoude water verdween. Inmiddels heeft de 67-jarige Zweed een nieuwe John Deere met sneeuwfrees. Hij verzekert ons dat er vandaag niets zal gebeuren. “Het ijs is op dit moment meer dan een meter dik”, zegt hij. Hoe hij dat weet? “Dat test ik met de kettingzaag.”



      Stefan is ijsmaker in Arjeplog. Hij prepareert auto-testcircuits op dichtgevroren meren. Hier in het hoge noorden van Lapland, 900 kilometer ten noorden van Stockholm, bevindt zich één van de meest bijzondere testlocaties van de auto-industrie. Elke winter vliegen hier meer dan 3.000 ingenieurs naartoe om nieuwe modellen te testen op de dichtgevroren meren. BMW, Volkswagen, Mercedes, Opel, tal van toeleveranciers, ze zijn allemaal hier te vinden. De meeste merken beschikken over hun eigen, streng beveiligde test­terrein. Daar rijden ze tussen december en maart over het ijs met auto’s die pas over één of twee jaar op de markt komen. Waarom ze dat op dichtgevroren meren doen? “Omdat we hier met auto’s rijden die nog niet helemaal zijn uitontwikkeld, waarbij er altijd iets mis kan gaan”, aldus een ingenieur. Hij wijst op de drie knoppen in het prototype waarmee je de boel in geval van nood kunt uitschakelen. Eén exemplaar is bijvoorbeeld voor de stuurbekrachtiging, voor het geval dat die de auto sterk naar links of naar rechts laat trekken.

      Nieuwsgierige blikken

      Op een ijsparcours met veel ruimte links en rechts naast het testparcours is dat niet erg. Arjeplog ligt nu eenmaal behoorlijk afgelegen. Wil je naar de Ikea? “De dichtstbijzijnde vestiging is 330 kilometer verderop”, aldus Isak Utsi. De 30-jarige Utsi is burgemeester van de commune, de op één na jongste in heel Zweden. Veel mensen wonen er niet, hij heeft vooral natuur onder zijn hoede. Er zijn 2.707 inwoners, het aantal meren ligt met 8.727 een stuk hoger. De afgelegen ligging zorgt ervoor dat de prototypes worden onttrokken aan nieuwsgierige blikken. Helemaal lukt dat echter niet. Op een weg in het industriegebied staat Andreas Conradt. De 56-jarige is jager van beroep, zijn camera is zijn wapen. “Ik jaag al meer dan dertig jaar lang op prototypes”, vertelt hij. Hij woont in het Duitse Wendland, maar als in de winter de ingenieurs als trekvogels naar het noorden afreizen, reist hij mee. Dan zit hij de hele dag (hoewel de dagen hier kort zijn) in zijn witte Skoda Yeti met standkachel. Hij haalt zijn verrekijker tevoorschijn zodra er een gecamoufleerd prototype nadert en pakt vervolgens als hij wat interessants ziet zijn camera. Soms zwaaien de bestuurders, soms krijgt hij middelvingers te zien.


      Andreas Conradt in actie

      Vroeger kwamen de autofabrikanten met kleine teams, vertelt Andreas Conradt. Een werkplaatswagen, een paar auto’s, een handvol ingenieurs. Vandaag de dag is er eerder sprake van een complete industrie hier. Een industrie waar de plaatselijke bewoners heel goed van leven. “Veel lokale mensen verhuren in de winter hun huizen aan de autotesters”, aldus Lotta Lestander, die bij een organisatie werkt die zich bezighoudt met het stimuleren van de economie. “We wonen dan tijdelijk in kleinere hutten.” En mensen die zelfs in het bezit zijn van een eigen meer, verhuren dat natuurlijk ook.

      Klimaatverandering

      Zoals Stefan, de ijsmaker. Vijftien jaar geleden heeft hij hier een huis gekocht, en ook zijn meer. Elke dag opnieuw prepareert hij ’s ochtends het ijsparcours. Ook biedt hij toeristen stockcar-ritten op spikes aan, voor omgerekend € 230 per uur. Niemand weet hoe lang er nog goede zaken kunnen worden gedaan met de auto-industrie. “Hier in het noorden van Lapland merken we de effecten van de klimaatverandering heel duidelijk”, aldus burgemeester Utsi. “Vroeger was het hier twee tot drie maanden per jaar 30 graden onder nul, nu is dat één of twee weken het geval.”



      Dat zorgt er niet alleen voor dat de auto­testers een kortere periode hun werk kunnen doen, maar ook de dieren hebben het er moeilijk mee. “In de winter trekken de elanden door dit gebied, waarbij ze dichtgevroren meren oversteken”, aldus Lotta Lestander. “Afgelopen jaar zijn veel dieren door het ijs gezakt en verdronken”, vertelt ze. Inmiddels doen sommige locals hun best om de dieren weg te lokken bij het water. Ze doen daarentegen ook hun best om de auto-industrie te blijven lokken. Volgend jaar hebben de autofabrikanten hier iets te vieren. Dan is het namelijk vijftig jaar geleden dat de eerste testers kwamen. “Het ging om een bedrijf dat tegenwoordig deel uitmaakt van het Bosch-concern”, aldus burgemeester Utsi. Indertijd was er een landingsbaan voor vliegtuigen op het ijs. Die werd ontdekt door de autotesters, toen ze er toevallig langskwamen bij tests van het antiblokkeersysteem. In die jaren bevond zich in Arjeplog slechts een klein hotel met twintig kamers. Tegenwoordig bevindt zich in de buurt het grootste hotel van Zweden, dat eigendom is van Volkswagen. De ingenieurs worden ingevlogen via het vliegveld in Arvidsjaur, op ongeveer een uur rijden. Bij de bagageband zien we hoofdzakelijk mannen die meestal van middelbare leeftijd zijn en dikke jassen en stevige schoenen dragen.

      Eigen vliegtuigmaatschappij

      De autotesters kunnen zelfs gebruikmaken van hun eigen vliegtuigmaatschappij: FlyCar brengt hen meerdere keren per week vanuit München, Frankfurt of Hannover naar het Hoge Noorden. En weer terug, als het na één, twee of drie weken tijd is voor een personeelswissel. Wie langer blijft, kan gezinsleden laten invliegen voor een speciaal ‘familietarief’. We kunnen ons voorstellen dat mensen daar gebruik van maken, want het vrijetijdsaanbod van deze plaats is bescheiden. Er zijn uiteraard veel hotels en een paar restaurants, maar dat was het dan ook wel. ’s Avonds zitten de autotesters aan de bar, ze doen een potje biljart of ze kijken tv. De huizen die worden gehuurd, zijn net wat comfortabeler, zegt één van de testers. Dat zijn een soort mancaves, waarin ongetwijfeld veel over auto’s wordt gepraat.

      En wat doet Stefan de ijsmaker zoal als in het voorjaar het hele pk-gebeuren weer voorbij is? “Dan geniet ik van mijn rust”, zegt hij. “En dan ga ik met mijn boot op pad om te gaan vissen.” Daarbij hoeft hij overigens niet meer te vissen naar zijn gezonken tractor, want die is indertijd door een kraan uit het meer gehaald.









      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • Knappe cabrio

        Verstuurd vanaf mijn SM-G780G met Tapatalk

        Comment


        • DE ZEVEN LEUKSTE HETE HATCHBACKS VAN DE JAREN ‘90

          In de jaren negentig kon er veel, ook op autogebied. Dat zie je bijvoorbeeld aan de vele pretversies van middenklassers die er op de markt kwamen. We zetten de zeven leukste hete hatchbacks die we ons van de jaren negentig kunnen herinneren op een rijtje.


          Volkswagen Golf VR6

          Volkswagen deed het toch maar even: een zescilinder in een Golf hangen. Speciaal daarvoor werd de VR-motor ontwikkeld met een uiterst compacte blokhoek van 15 graden. De motor van de Golf VR6 leverde 174 pk uit een inhoud van 2,8 liter en de snelle Golf werd niet eens met het GTI-label aangeboden! Later verscheen ook nog een 2.9 met 190 pk en vierwielaandrijving.



          Renault Clio Williams

          De Clio 16V met 138 pk was niet alleen een heerlijk fanatiek straatracertje, hij zag er ook nog eens hartstikke goed uit. Maar echt helemaal te gek werd het met de komst van de gelimiteerde Clio Williams in 1993. Renault wilde de successen in de Formule 1 vieren. Een blauwe lak, goudkleurige wielen en een 150 pk sterke 2.0 16V bezorgde de snelle Clio goede looks en nog betere prestaties. Uiteindelijk werden er ruim 12.000 Clio’s Williams gebouwd, aanzienlijk meer dan aanvankelijk de bedoeling was.



          Peugeot 309 GTI 16

          Toegegeven, de Peugeot 309 is zo jaren tachtig als Dallas en Dynasty maar toch staat hij in deze lijst. En wel hierom. In 1990 kwam de 309 GTI zestienklepper op de markt met zijn 158 pk. Dat was de hot hatch van de vroege jaren negentig. De Fransen blonken in die tijd echt uit in dat genre en ook deze herinneren we ons vooral vanwege die bijzondere helderblauwe lak waarin je ‘m kon krijgen.



          Honda Civic CRX 1.6 VTEC

          Nog zo’n model dat al uit de jaren tachtig stamt maar toch in dit rijtje mag staan is de Honda Civic CRX. In de zomer van 1990 joeg hij veel grotere auto’s de stuipen op het lijf met zijn dappere 1.6 VTEC-motor. 150 pk uit zo’n kleine inhoud dankzij de variabele kleptiming en nokkenasverstelling.



          Nissan Sunny GTI-R

          Er bestond van de Nissan Sunny GTI een overtreffende trap. En wat voor een! Met 220 pk uit een 2,0-liter turbo, vierwielaandrijving en een enorme achterspoiler sierde de Sunny GTI-R heel wat posters in jongenskamers. De sprinttijd van 0-100 van 5,7 seconden is anno 2016 nog steeds snel genoeg om de meeste moderne hot hatches het nakijken te geven.



          Opel Astra GSI 16V

          Geweldig hoe Opel de GSI-versie van de Astra er echt dik liet uitzien. Na de facelift werd het minder met dat uiterlijk vertoon en toen verdween helaas ook dat machtige C 2.0 XE-blok, de legendarische zestienklepper die de snelste Astra GSI (er was ook een achtklepper) van zijn voorganger Kadett overnam. In 1991 was 150 pk zo’n beetje de norm, nu is dat al het dubbele van dat vermogen!



          Citroën Saxo 1.6 16V VTS

          Nog een Frans duveltje in deze lijst, de Citroën Saxo VTS 1.6 16V. Ook die combineert lekkere looks met veel fanatisme. De 120 pk maakte het compacte GTI-tje een ware, maar soms ook listige entertainer. Het leidde tot vermakelijke taferelen op het circuit van Zandvoort waar de merkencup met deze Citroën voor volle startvelden zorgde.



          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment


          • 100+-year-old 1916 Autocar Coal Truck | Jay Leno's Garage

            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

            Comment


            • Dag 1, TULPENRALLYE, Frankfurt-Karlsruhe



              Dag 2, TULPENRALLYE, Karlsruhe-Horbourg-Wihr


              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • Dag 3, TULPENRALLYE, Horbourg-Wihr-Vogezen



                Dag 4, TULPENRALLYE, Horbourg-Wihr - Nancy


                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment


                • Dag 5, TULPENRALLYE, Nancy-Luxemburg



                  Dag 6, TULPENRALLYE, Luxemburg-Valkenburg


                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • Wat sfeerpics van Concorso d'Eleganza Villa d'Este





























                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment


                    • Silverstone Auctions SUPERCAR FEST sale preview. Integrale, M3 evo Sport, Cosworth, Impreza P1, E46

                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment


                      • Leuke ss die duidelijk nog goed gebruikt werd

                        Verstuurd vanaf mijn SM-G780G met Tapatalk

                        Comment


                        • WAAROM 1982 EEN FANTASTISCH AUTOJAAR WAS

                          TOPPERS UIT 1982

                          Net als bij wijn kun je ook in de autowereld spreken van goede en slechte jaren. En 1982 was een goed autojaar. In dat jaar zagen we revolutionaire modellen met gestroomlijnde carrosserieën verschijnen, en ook in andere opzichten waren er ijzersterke nieuwkomers. Veel van die toppers waren pas in de jaren negentig toe aan een opvolger.

                          Waarom herinneren we ons het autojaar 1982 nog zo goed? Het komt ongetwijfeld door de vele nieuwe modellen die voor reuring zorgen op autobeurzen en ook voor spraakmakende introducties. Zet de Ford Sierra maar eens af tegen zijn hoekige, maar succesvolle voorganger Taunus. Of vergelijk de Audi 100 C3 met de vierkante C2. Die twee nieuwkomers laten niet alleen hun voorgangers er hopeloos gedateerd uitzien, ook de zustermodellen van Ford of Audi in dezelfde showrooms lijken plotseling wel uit een ander tijdperk te komen. De Sierra blijft tot en met 1993 in productie, de Audi 100 tot 1991. In 1982 wordt de basis gelegd voor nieuwe auto­designs. De lijst van inmiddels legen­darische modellen die in 1982 het levenslicht zien, is er een die de autoliefhebber van 40 jaar of ouder blij maakt. De BX is hoekiger dan alle Citroëns die we tot dan toe kenden en oogt als een auto van de toekomst. Mercedes-Benz lanceert zijn Baby-Benz, de tijdloze 190. Ook de tweede generatie van de BMW 3-serie staat ons nog helder voor de geest. Het al jaren populairste merk van Nederland – Opel – introduceert de Corsa. Daarmee betreedt Rüsselsheim een nieuw marktsegment. De Corsa is een laat antwoord op de Renault 5, de Ford Fiesta en de Volkswagen Polo, maar wel een voltreffer, die in deze vorm meegaat tot 1992.

                          Japanners innovatief

                          Niet alleen de Europese merken brengen vernieuwing. De Japanse fabrikanten tonen zich eveneens innovatief . Ze zoeken het niet meer in kopieën, maar komen ronduit verrassend uit de hoek. Nissan verbaast met de Prairie, een midi-MPV avant la lettre. En wat te denken van de fraaie Mazda 626 van de tweede generatie. Volvo schudt de autowereld al in februari op met de opvallend gemodelleerde 760. Kortom, 1982 is een autojaar vol hoogtepunten en daarom zeer geschikt om uitgebreid bij stil te staan. Dat doen we de komende weken in diverse afleveringen in het magazine, waarin we telkens een model uitlichten. We zijn in AutoWeek 20 begonnen met de Ford Sierra.

                          Ander uiterlijk

                          In het artikel over de Ford Sierra, dat we volgende week online zullen brengen, halen we de concept-car Probe III aan en dat is niet voor niets. Diverse studiemodellen geven in 1980 en 1981 al sterke hints waar het met de auto naartoe gaat. Carrosserieën worden gladgestreken in de windtunnel en dat leidt tot veel beter gestroomlijnde modellen. Het brandstofverbruik van auto’s, ook toen al een hot issue, daalt daardoor sterk. Gaat het in de jaren ervoor nog vooral over technische doorbraken, zoals de opkomst van de injectiemotoren, de turbomotor en de dieselmotor als krachtbron voor de personenauto, in 1982 schermen autofabrikanten vooral met een zo laag mogelijke luchtweerstandcoëfficiënt, de Cw-waarde. Hoe lager hoe beter, want daarmee kun je het brandstofverbruik flink reduceren, zo is de gedachte.


                          Audi 100

                          De brandstof­consumptie is een belangrijk thema in die jaren, na de twee oliecrises van de jaren 70. De eerste is in 1973 en die nekt prestigieuze projecten, zoals de BMW 2002 Turbo. In 1979 zorgt de islamitische revolutie in Iran voor een tweede, aanzienlijke stijging van de olieprijzen. Die heeft grote impact op de wereld­economie en dus ook op de kosten van autorijden. Auto’s moeten zuiniger worden en autofabrikanten zoeken dus naarstig naar middelen om dat te bewerkstelligen. Al in 1978 schrijft het toenmalige Duitse ministerie van Onderzoek en Techniek het project Auto 2000 uit. Daarvoor moeten de Duitse auto­fabrikanten een auto voor het jaar 2000 ontwerpen met strikte beperkingen aan het verbruik en het gewicht. Er komt daarvoor maar liefst 110 miljoen Duitse mark beschikbaar. De richtlijnen zijn strikt. Auto’s mogen niet meer dan 9,5 liter per 100 kilometer verbruiken bij een gewicht tussen de 1.250 en 1.700 kilo en niet meer dan 11 liter per 100 kilometer wanneer ze tussen de 1.701 en de 2.100 kilo wegen.

                          Cw-waarde 0,30

                          De resultaten van dat project zien het levenslicht op de IAA van 1981. Heel goed herkenbaar als de Audi 100 C3 die een jaar later debuteert, is de Audi Auto 2000-project car. Die heeft al de keurig nette Cw-waarde van 0,30, die de productie-100 eveneens laat noteren. De ruiten sluiten naadloos op het plaatwerk aan. Ook over de vorm van de onderzijde is goed nagedacht, want die is gladder dan ooit. Met dichte wieldeksels en een 1.6-turbodiesel met 110 pk die bij 120 km/h 6,9 liter diesel per 100 kilometer verbruikt, is Audi’s modern ogende toekomstauto voor 2000 een regelrechte blikvanger. Maar die is er dus al als productiemodel in 1982, zonder de dieselkrachtbron van het studiemodel overigens.


                          Opel Tech-1

                          Alle Duitse fabrikanten doen mee aan de uitdaging. Zo ontwerpt Volkswagen op Golf-basis een hatchback met de styling voor de Passat die in 1988 op de markt komt. Inderdaad, die met de dichte neus. Opel presenteert op zijn beurt de Tech-1, een concept-car waarin je al veel E-Kadett, maar vooral een hoge dosis Omega A waarneemt. In Frankrijk loopt overigens een soortgelijk project dat leidt tot de Renault EVE ( op basis van de R18 ) en de Peugeot 305 VERA als concept-cars, die eveneens in 1981 ten tonele verschijnt. Dat zijn echter vooral voorbeelden van hoe je bestaande modellen gladder en zuiniger kunt maken.

                          Duidelijke winst

                          Dat er bij de lichting 1982 grote vorderingen zijn geboekt dankzij de windtunnel, blijkt wanneer we het Zwitserse jaarboek van Automobil Revue erbij pakken. Dat verschijnt in die periode jaarlijks tijdens de Salon van Genève en in de editie van 1983 wijdt de redactie een artikel aan het onderwerp ‘stroomlijn’. Een tabel in de desbetreffende uitgave toont aan dat Cw-waardes van recent onthulde auto’s dalen van waardes boven de 0,40 tot net boven de 0,30. Zelfs de op het eerste gezicht nog vrij hoekige BMW 3-serie, die eind 1982 verschijnt, heeft een waarde van 0,38, waar zijn voorganger E21 een matige 0,47 noteert. De agressieve, maar niet stroomlijnvriendelijke sharknose gaat er op termijn uit, zo maakt de tweede 3-serie duidelijk.


                          Mercedes-Benz 190

                          De kleinste BMW op dat moment maakt in dat jaar kennis met een concurrent uit Stuttgart; de Mercedes-Benz 190. Die laat zien dat het Daimler menens is met het reduceren van de luchtweerstand. De score van 0,33 is heel netjes voor de tijdloos vormgegeven baby-Benz. Das Haus presenteert het meesterwerk in november 1982 en de auto oogt veertig jaar later nog steeds niet gedateerd. De 190 houdt het tot 1993 vol. Dat geldt ook voor de Citroën BX, die het als Break zelfs nog een jaartje langer mag uitzingen. Maar over zoiets als een Cw-waarde hoeft het Franse merk zich al jaren niet druk te maken. De BX scoort 0,34, maar ook de fraaie, gladde modellen als de DS, SM, GS en de CX zitten de jaren daarvoor al ver onder de 0,40. Uiteraard komt de BX later in onze serie aan bod.

                          Reclame en autosport

                          Zijn het niet de modellen zelf, dan zijn het wel de sterke reclame-uitingen op televisie die ervoor zorgen dat veel van de modellen uit lichting 1982 nog helder op ons netvlies staan. Wanneer de Audi 100 halverwege de jaren 80 met quattro-aandrijving leverbaar wordt, kun je in tv-reclames de 4x4 een skischans zien beklimmen. De Citroën BX raast in reclameblokken op tv door een verlaten stuk VS op topsnelheid langs een garage, waar ze zich al aan het verkneukelen waren op een onderhoudsbeurt. De BX laat de mannen in een stofwolk achter, gevolgd door de slogan ‘De Citroën BX vindt de garage maar niks’. Toch zou de Citroën het hoogtepunt van zijn roem pas vier jaar later bereiken dankzij de kaskraker ‘Flodder’. Die blitse, rode BX Sport ( betaald via polaroids van het ‘Buurman, wat doe u nu-moment’) staat iedere veertiger en vijftiger nog helder voor de geest. En dan zijn er nog de vele sportieve successen. De Peugeot 205 Turbo 16 heerst in rally’s, de potente Ford Sierra Cosworth maakt indrukt op de diverse circuits. Natuurlijk linkt iedereen de eerste M3 aan de BMW 3-serie generatie E30, en de Mercedes 190 zestienkleps Evo-varianten bezorgen de kleine Benz in de herfst van zijn carrière DTM-succes, het meest prestigieuze Europese toer­wagenkampioenschap. De succesvolle optredens in reclames en de racerij zorgen er mede voor dat we de nieuwkomers van 1982 nooit zullen vergeten.














                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment


                          • The Most Unbelievable Classic Car Barn Find!!!

                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • OMG Iets voor Tigra
                              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                              Comment


                              • Achtergelaten beautys met een verhaal:


                                Een inwoner van Massachusetts (VS) kocht deze Aston Martin DB4 in 1970. De auto is slechts drie jaar gebruikt en daarna nog 45 jaar in het huis van de eigenaar gestald. Het voertuig leek in goede staat te verkeren toen het werd verwijderd. In zijn huidige staat wordt hij geschat op 350.000 euro. Het had een 3,7-liter zescilinder lijnmotor geïnstalleerd.



                                Een man schonk zijn vrouw deze Jaguar E-type in 1965 als nieuwe auto. Hij was uitgerust met een 269 pk zescilinder lijnmotor, maar de vrouw heeft hem nooit kunnen gebruiken. Wat is er met het paar gebeurd? We weten het niet, maar de auto heeft meer dan 40 jaar in een schuur gestaan ​​voordat hij werd ontdekt. Vandaar de slechte staat van de carrosserie.



                                Het Italiaanse model verscheen op een openbare parkeerplaats in Tokio (JAP). Verrassend genoeg was het interieur schoon, wat aangeeft dat de auto tijdens het gebruik goed is verzorgd. De Countach, een van Lamborghini's meest iconische auto's had een V12-motor waarvan het vermogen werd opgevoerd van 375 pk bij de lancering tot 455 pk aan het einde van zijn levensduur.



                                Na een klein ongelukje waarbij de rechterzijde van de achterbumper beschadigd raakte, was de eigenaar deze 1001 pk sterke Veyron voorgoed vergeten. Zoals we het begrijpen, zou iemand met voldoende koopkracht om een ​​Bugatti te betalen gemakkelijk de reparaties aan de sportwagen kunnen betalen. Als er niets ernstigs is gebeurd met de vorige eigenaar, lijkt het gewoon op verwaarlozing.



                                In dit geval weten we niet waarom iemand een van de beste sportwagens in de geschiedenis zou hebben verlaten. In zijn tijd was de F40 de snelste auto ter wereld, met een topsnelheid van 326 km/u en van 0 naar 100 km/u in 4,1 seconden. Zijn 2,9-liter V8-biturbomotor produceerde 478 pk.



                                Deze Britse coupé met een 560 pk sterke 6.0 liter W12 motor werd tentoongesteld in de Verenigde Arabische Emiraten. Blijkbaar had de eigenaar schulden en deed hij het voertuig weg om het land te ontvluchten en gevangenisstraf te vermijden. Jammer van de mooie Bentley Continental GT, toch?



                                In de schulden leven is een grote misdaad in Dubai. Je kunt er zelfs voor in de gevangenis belanden. Het is dus niet verwonderlijk dat veel goedbetaalde buitenlanders hun eigendom opgeven en vluchten om de gevangenis te ontlopen. Dat deed de Britse eigenaar van deze Enzo ook, die zijn Ferrari gewoon achterliet op de parkeerplaats van de luchthaven van Dubai. De prijs van deze auto kan oplopen tot 1 miljoen euro en de 400 geproduceerde exemplaren hadden een V12-motor met 660 pk.



                                In 1969 kocht Aristoteles Onassis, de toenmalige echtgenoot van Jacqueline Kennedy, een Lamborghini Miura S met een 370 pk V12-motor voor Stamatis Kokotas, die bekend stond als "Greek Elvis". De zanger was een goede rallyrijder en Onassis was zijn officiële sponsor. Na verschillende races stuurde de tycoon de auto naar Lamborghini voor een revisie en hij werd geparkeerd in de ondergrondse parkeergarage van het Hilton Hotel in Athene.

                                Blijkbaar had Onassis een geschil met Lamborghini over de kosten van de service en was Kokotas niet langer geïnteresseerd in de auto. De sportwagen stond meer dan 30 jaar op dezelfde plek geparkeerd tot hij in 2012 werd geveild voor zo'n 450.000 euro.



                                Dit voertuig, met een waarde van ongeveer € 2 miljoen, werd ontdekt in een schuur waar het meer dan 20 jaar had gestaan. Het magazijn waarin het zich bevond zou worden gesloopt om een ​​nieuw huis te bouwen, maar gelukkig werd het zeldzame stuk opgemerkt en belandde deze legitieme Shelby Cobra 427 niet op de schroothoop. Deze uitvoering had een 7.0 liter V8 motor met 425 pk onder de kap.



                                Deze sportwagen uit de jaren 60 met een 280 pk V12 motor is gevonden in een garage. Hij had slechts 13.000 kilometer gereden en je kunt je voorstellen wat een stratosferisch bedrag hij op een veiling heeft betaald.We hebben het hier over enkele miljoenen euro's.
                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment


                                • MILLE MIGLIA '22, de KEURING en ZEGENING, BRESCIA

                                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                  Comment


                                  • Day 2, Brescia - Milano Marittima, Mille Miglia

                                    Last edited by Jocar; 17/06/2022, 09:08.
                                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                    Comment


                                    • Day 3, Rome - Parma, Mille Miglia

                                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                      Comment


                                      • Day 4, Parma - Brescia, Mille Miglia

                                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                        Comment


                                        • Toch weer heerlijke beelden... mille Miglia museum in Brescia is ook zeker eens de moeite waard om te bezoeken.

                                          Kijk al uit naar mijn Italiaanse vakantie binnenkort.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X